BMW 528i High Executive (2010)

autoreview

BMW 528i High Executive (2010)

Signalement

Uitvoering528i High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst40.000 km
Lezerswaardering: 18%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na een jaar !

  • 40.000 km

Inmiddels heb ik mijn 528i High Executive Automaat al weer een jaar in bezit en zijn de eerste 40000km gereden, dus tijd om eens een review met mijn ervaringen te schrijven. Ik gebruik de auto overigens alleen zakelijk om aan de bijtelling te ontkomen en heb privé nog een andere BMW.

Allereerst over de uitvoering. Zoals aangegeven betreft het een High Executive en dus voorzien van Xenon verlichting, Navi professional met groot 10" kleurenscherm en HD Navi, lederen bekleding en nog wat andere handigheden die ik zo niet meer weet. Ik heb daarbij nog sportstoelen, de sportautomaat (flippers aan het stuur en instelbare autodynamiek) en houtinleg genomen. De auto is dus van de meeste noodzakelijke en zinvolle opties voorzien, al kan men eenvoudig voor nog 15k aan opties uit de catalogus aanvinken.

Het interieur
Met mijn ruim twee meter lengte kan ik goed zitten. De sportstoelen met kantel functie en extra been ondersteuning zitten uitstekend (persoonlijk vind ik ze niet minder dan de comfort stoelen uit mijn privé 5-serie E61). De ruimte achterin is echter nog steeds niet geweldig, in aanmerking nemende dat het een forse auto van bijna 5m betreft. Aangezien ik er meestal alleen in zit echter geen bezwaar in mijn geval. De interieur afwerking is erg mooi en een forse stap vooruit ten opzichte van de vorige 5-serie. Het leer is erg mooi dubbel gestikt, de gebruikte kunststoffen zijn veel hoogwaardiger en sluiten veel mooier aan. Ik blijf de gekozen kleurstelling van Veneto beige met donkere houtinleg erg mooi vinden. Het interieur blijft ook verrassend schoon ondanks de besmettelijke lichte kleur.

Rijden
Het rijden is een genot. De fijne zes cylinder motor in combinatie met de 8 traps automaat zorgt voor een fijne aandrijving. De motor loopt zijdezacht en rustig/stil bij normaal gebruik en maakt daarbij weinig toeren, mede door de lange laatste versnellingen van de automaat. Bij sportief gebruik en hoge toerentallen helemaal tot aan de rode lijn bij 7000 toeren klinkt de motor prachtig en komt zeker geen adem te kort. De auto is indien gewenst ronduit snel, van 0-100 binnen 6,5 sec en een begrensde top van 250 km/h (al kosten de laatste km/h wel tijd, ik denk niet dat de auto zonder begrenzing veel harder zou gaan).

De automaat schakelt in de normale stand vroeg op en plotseling (flink) willen versnellen betekent dan ook dat deze even een momentje nodig heeft om terug te schakelen; al is de automaat duidelijk sneller en "droger" schakelend dan de voorgaande 6-traps automaten. De ontwikkeling gaat hier kennelijk snel; al blijft een automaat met koppel omvormer altijd iets tijd gebruiken om (meerdere) versnellingen terug te schakelen. In een Diesel of Turbo benzine zal dit wellicht minder opvallen door het riantere koppel bij lagere toerentallen. Overigens is de sport(+) stand een uitkomst, of anders de flippers aan het stuur. De automaat houdt versnellingen langer vast en maakt hogere toerentallen. Met de flippers kan je e.e.a. natuurlijk helemaal zelf bepalen; de response tijd is daarbij prima. Een optie die ik vanwege de geringe meerprijs iedereen kan aanraden.

Qua rijgedrag is de auto duidelijk anders gepositioneerd dan de vorige serie. De auto is naar mijn mening veel meer op comfort afgesteld dan voorheen; daarbij helt de koets zelf enigszins over. Gevoelsmatig vind ik de afstelling dichter naar bijv. een Audi A6 gegaan. Uiteraard dragen de standaard 17" wielen met banden met relatief hoge wang bij aan het comfort. Gebleven is het goede gevoel in de besturing; de auto is messcherp te plaatsen; ook de balans, mede door de achterwiel aandrijving; zorgt uiteraard voor een gewillige indraai en bochtgedrag. Eerlijk gezegd bevalt deze setup mij wel, zeker voor het veelvuldig kilometers maken over 's lands rijkswegen; toch zou een instelbaar onderstel met bijvoorbeeld 18" wielen en banden misschien net even wat extra scherpte kunnen bieden zonder verlies aan comfort.

De vaak gememoreerde windgevoeligheid (met name bij de F11 Touring overigens) valt bij mijn auto mee en is niet klachtwaardig. Ik begrijp echter wel wat men bedoelt; bij hardere tegenwind in een bepaalde hoek schuin van voren is het goed verneembaar in het stuur. Ook is op hogere snelheid het windgeruis relatief goed hoorbaar; alles is echter relatief en volgens mij wordt die indruk ook bevestigd doordat de auto voor de rest erg stil is.

Verbruik
Het verbruik van de auto is ronduit goed voor een 3 liter zes cylinder motor. Ik rij gemiddeld ongeveer 1 op 11, met een vrij forse rijstijl. Het lukt mij echter ook geregeld om een verbruik van minder dan 1 op 12 scoren, zeker bij meezwemmen in het verkeer rond 120-130. Bij een snelle rit in Duitsland met snelheden met uitlopers tot 220~250 km/h is het verbruik uiteraard hoger, maar ook dan kom je nauwelijks onder de 1 op 10. Ronduit goed dus.

Betrouwbaarheid / Problemen
De auto heeft tot op heden geen enkele steek laten vallen. Na 35.000 km heeft hij de eerste en enige beurt gehad (gebruikelijke olie en filter wisselingen en een setje remblokken). Het olieverbruik is ook verwaarloosbaar. Bij ca. 28.000 km heb ik een keertje een liter olie bijgevuld, verder niets. Ronduit goed dus en zo hoort het natuurlijk ook.

Valt er dan helemaal niets aan te merken? Nou, erg weinig eigenlijk. Zoals al eerder geschreven, zou de automaat nog net even een tandje sneller mogen zijn met terugschakelen (zeker als je net een scherpe bocht doorgereden bent) en ook de (rechtuit)stabiliteit op zeer hoge snelheid (220+) zou nog een tandje beter kunnen, net als een iets betere rijwind isolatie. Tot slot vind ik het lakwerk van BMW een tandje minder dan bij bijv. Audi. Ook de neus van deze auto is weer gevoelig voor steenslag (putjes/ plekjes), idem als bij mijn privé E61 het geval was. De Audi A6 die ik hiervoor zakelijk reed had hier zelfs na 4 jaar nauwelijks last van.

Tot op heden rij ik de auto echter met veel plezier en tot volle genoegen en ik kijk uit naar de resterende 3 jaar. Te zijner tijd zal ik de review weer updaten.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens