AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 5-serie
8

autoreview

BMW 528i High Executive (2010)

BMW of BMW
  • BMW of BMW10
  • Review
28 augustus 2011 om 13:24
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering528i High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst40.000 km
Gemiddelde lezerswaardering: 18%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na een jaar !

  • 40.000 km
  • 28 augustus 2011

Inmiddels heb ik mijn 528i High Executive Automaat al weer een jaar in bezit en zijn de eerste 40000km gereden, dus tijd om eens een review met mijn ervaringen te schrijven. Ik gebruik de auto overigens alleen zakelijk om aan de bijtelling te ontkomen en heb privé nog een andere BMW.

Allereerst over de uitvoering. Zoals aangegeven betreft het een High Executive en dus voorzien van Xenon verlichting, Navi professional met groot 10" kleurenscherm en HD Navi, lederen bekleding en nog wat andere handigheden die ik zo niet meer weet. Ik heb daarbij nog sportstoelen, de sportautomaat (flippers aan het stuur en instelbare autodynamiek) en houtinleg genomen. De auto is dus van de meeste noodzakelijke en zinvolle opties voorzien, al kan men eenvoudig voor nog 15k aan opties uit de catalogus aanvinken.

Het interieur
Met mijn ruim twee meter lengte kan ik goed zitten. De sportstoelen met kantel functie en extra been ondersteuning zitten uitstekend (persoonlijk vind ik ze niet minder dan de comfort stoelen uit mijn privé 5-serie E61). De ruimte achterin is echter nog steeds niet geweldig, in aanmerking nemende dat het een forse auto van bijna 5m betreft. Aangezien ik er meestal alleen in zit echter geen bezwaar in mijn geval. De interieur afwerking is erg mooi en een forse stap vooruit ten opzichte van de vorige 5-serie. Het leer is erg mooi dubbel gestikt, de gebruikte kunststoffen zijn veel hoogwaardiger en sluiten veel mooier aan. Ik blijf de gekozen kleurstelling van Veneto beige met donkere houtinleg erg mooi vinden. Het interieur blijft ook verrassend schoon ondanks de besmettelijke lichte kleur.

Rijden
Het rijden is een genot. De fijne zes cylinder motor in combinatie met de 8 traps automaat zorgt voor een fijne aandrijving. De motor loopt zijdezacht en rustig/stil bij normaal gebruik en maakt daarbij weinig toeren, mede door de lange laatste versnellingen van de automaat. Bij sportief gebruik en hoge toerentallen helemaal tot aan de rode lijn bij 7000 toeren klinkt de motor prachtig en komt zeker geen adem te kort. De auto is indien gewenst ronduit snel, van 0-100 binnen 6,5 sec en een begrensde top van 250 km/h (al kosten de laatste km/h wel tijd, ik denk niet dat de auto zonder begrenzing veel harder zou gaan).

De automaat schakelt in de normale stand vroeg op en plotseling (flink) willen versnellen betekent dan ook dat deze even een momentje nodig heeft om terug te schakelen; al is de automaat duidelijk sneller en "droger" schakelend dan de voorgaande 6-traps automaten. De ontwikkeling gaat hier kennelijk snel; al blijft een automaat met koppel omvormer altijd iets tijd gebruiken om (meerdere) versnellingen terug te schakelen. In een Diesel of Turbo benzine zal dit wellicht minder opvallen door het riantere koppel bij lagere toerentallen. Overigens is de sport(+) stand een uitkomst, of anders de flippers aan het stuur. De automaat houdt versnellingen langer vast en maakt hogere toerentallen. Met de flippers kan je e.e.a. natuurlijk helemaal zelf bepalen; de response tijd is daarbij prima. Een optie die ik vanwege de geringe meerprijs iedereen kan aanraden.

Qua rijgedrag is de auto duidelijk anders gepositioneerd dan de vorige serie. De auto is naar mijn mening veel meer op comfort afgesteld dan voorheen; daarbij helt de koets zelf enigszins over. Gevoelsmatig vind ik de afstelling dichter naar bijv. een Audi A6 gegaan. Uiteraard dragen de standaard 17" wielen met banden met relatief hoge wang bij aan het comfort. Gebleven is het goede gevoel in de besturing; de auto is messcherp te plaatsen; ook de balans, mede door de achterwiel aandrijving; zorgt uiteraard voor een gewillige indraai en bochtgedrag. Eerlijk gezegd bevalt deze setup mij wel, zeker voor het veelvuldig kilometers maken over 's lands rijkswegen; toch zou een instelbaar onderstel met bijvoorbeeld 18" wielen en banden misschien net even wat extra scherpte kunnen bieden zonder verlies aan comfort.

De vaak gememoreerde windgevoeligheid (met name bij de F11 Touring overigens) valt bij mijn auto mee en is niet klachtwaardig. Ik begrijp echter wel wat men bedoelt; bij hardere tegenwind in een bepaalde hoek schuin van voren is het goed verneembaar in het stuur. Ook is op hogere snelheid het windgeruis relatief goed hoorbaar; alles is echter relatief en volgens mij wordt die indruk ook bevestigd doordat de auto voor de rest erg stil is.

Verbruik
Het verbruik van de auto is ronduit goed voor een 3 liter zes cylinder motor. Ik rij gemiddeld ongeveer 1 op 11, met een vrij forse rijstijl. Het lukt mij echter ook geregeld om een verbruik van minder dan 1 op 12 scoren, zeker bij meezwemmen in het verkeer rond 120-130. Bij een snelle rit in Duitsland met snelheden met uitlopers tot 220~250 km/h is het verbruik uiteraard hoger, maar ook dan kom je nauwelijks onder de 1 op 10. Ronduit goed dus.

Betrouwbaarheid / Problemen
De auto heeft tot op heden geen enkele steek laten vallen. Na 35.000 km heeft hij de eerste en enige beurt gehad (gebruikelijke olie en filter wisselingen en een setje remblokken). Het olieverbruik is ook verwaarloosbaar. Bij ca. 28.000 km heb ik een keertje een liter olie bijgevuld, verder niets. Ronduit goed dus en zo hoort het natuurlijk ook.

Valt er dan helemaal niets aan te merken? Nou, erg weinig eigenlijk. Zoals al eerder geschreven, zou de automaat nog net even een tandje sneller mogen zijn met terugschakelen (zeker als je net een scherpe bocht doorgereden bent) en ook de (rechtuit)stabiliteit op zeer hoge snelheid (220+) zou nog een tandje beter kunnen, net als een iets betere rijwind isolatie. Tot slot vind ik het lakwerk van BMW een tandje minder dan bij bijv. Audi. Ook de neus van deze auto is weer gevoelig voor steenslag (putjes/ plekjes), idem als bij mijn privé E61 het geval was. De Audi A6 die ik hiervoor zakelijk reed had hier zelfs na 4 jaar nauwelijks last van.

Tot op heden rij ik de auto echter met veel plezier en tot volle genoegen en ik kijk uit naar de resterende 3 jaar. Te zijner tijd zal ik de review weer updaten.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 5-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Touring 530D High Executive M-Pakket Xenon Adaptive Leder Navi

    BMW 5-serie Touring 530D High Executive M-Pakket Xenon Adaptive Leder Navi

    • 2010
    • 307.810 km

    € 9.840

    Touring 520i Automaat Executive Navigatie

    BMW 5-serie Touring 520i Automaat Executive Navigatie

    • 2012
    • 183.000 km

    € 15.940

    525d Corporate Automaat/Airco/Cruise/Pdc/Nieuw Apk

    BMW 525d Corporate Automaat/Airco/Cruise/Pdc/Nieuw Apk

    • 2007
    • 219.351 km

    € 5.950

Meer BMW 5-serie occasions

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 5-serie specificaties
  • BMW 5-serie occasions
  • BMW 5-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 5-serie tests
  • BMW 5-serie gebruikersreviews
  • BMW 5-serie index
PREMIUM
BMW ActiveHybrid 5

BMW ActiveHybrid 5

BMW heeft tussen de motor van de 535i en de versnellingsbak een elektromotor geplaatst. De...

Lees meer
 

BMW 5-serie reviews

  • Review
    BMW 523i High Executive (2011)

    BMW 523i High Executive (2011)

    5
    • 3 oktober 2019
  • Review
    BMW 520i High Executive (2013)

    BMW 520i High Executive (2013)

    6
    • 14 juni 2019
  • Review
    BMW 523i High Executive (2010)

    BMW 523i High Executive (2010)

    3
    • 16 december 2018
  • Review
    BMW 550i High Executive (2010)

    BMW 550i High Executive (2010)

    26
    • 12 september 2017
  • Review
    BMW 520i High Executive (2012)

    BMW 520i High Executive (2012)

    12
    • 28 juli 2017
  • Review
    BMW 528i High Executive (2010)

    BMW 528i High Executive (2010)

    5
    • 1 maart 2017
  • Review
    BMW 530d High Executive (2012)

    BMW 530d High Executive (2012)

    11
    • 18 februari 2017
meer reviews
Dubbeltest - Audi S6 vs. BMW M550d

Dubbeltest - Audi S6 vs. BMW M550d

176

Stel: je bent in de markt voor een BMW M5 Touring. Dan heb je mooi pech, want de Beiers leveren...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    BMW 540i xDrive

    BMW 540i xDrive

    17
    • 4 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW laat heftige M5 CS alvast zien

    BMW laat heftige M5 CS alvast zien

    29
    • 30 december 2020
  • Review
    BMW 5-serie (2020)

    BMW 5-serie (2020)

    5
    • 22 december 2020
  • Review
    BMW 520d xDrive High Executive (2014)

    BMW 520d xDrive High Executive (2014)

    • 21 december 2020
  • Review
    BMW 520i touring Executive (2002)

    BMW 520i touring Executive (2002)

    5
    • 15 december 2020
  • Review
    BMW M535i (1986)

    BMW M535i (1986)

    22
    • 1 december 2020
  • Review
    BMW 530e (2017)

    BMW 530e (2017)

    3
    • 11 oktober 2020
Merk
Merk
  • Review
    BMW 335i Touring High Executive (2008)

    BMW 335i Touring High Executive (2008)

    3
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Samsung: digitale autosleutel, SmartThings voor Android Auto

    Samsung: digitale autosleutel, SmartThings...

    13
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Vernieuwde BMW X4 weer gespot

    Vernieuwde BMW X4 weer gespot

    6
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Verkoop BMW licht gedaald in 2020

    Verkoop BMW licht gedaald in 2020

    13
    • 12 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW komt met nieuwe versie iDrive

    BMW komt met nieuwe versie iDrive

    40
    • 11 januari 2021
  • Range Rover Evoque vs. BMW X3 - Dubbeltest

    Range Rover Evoque vs. BMW X3 - Dubbeltest

    • 8 januari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe BMW 2-serie Active Tourer klaar voor debuut

    Nieuwe BMW 2-serie Active Tourer klaar...

    24
    • 6 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep