BMW 528i High Executive (2010) #2

autoreview

BMW 528i High Executive (2010)

Signalement

Uitvoering528i High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf106.000 km
KM-stand laatst116.984 km
Lezerswaardering: 69%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 112.000 km

In maart hebben we besloten om onze BMW in te ruilen voor een ander exemplaar. Voornaamste eisen waren ongeveer hetzelfde als de uitrusting van onze huidige auto en na enig zoeken (wel met iets hoger budget), kwamen we deze BMW 528 tegen voorzien van alle gewenste opties plus meer. Extra vermogen is geen straf, dus na een proefrit deze auto aangeschaft.

Het is een mooie donkerblauwe auto geworden met een gedeeltelijk licht interieur wat wij heel erg mooi vinden.

Extra opties die we nog niet kenden waren:
- heads-up display
- adaptief onderstel
- rijbaan/strook signalering

Daarnaast bevat hij alle opties van onze vorige auto zoals dynamisch cruise control, zonnegordijnen, schuif-/kanteldak, etc.

Ervaringen tot dusver:
Moter: een prachtige machine met veel meer power dan onze vorige 523i. Verbruik ligt wel wat hoger dan verwacht. Rijd gemiddeld ongeveer 1:10km/l waarbij we met onze vorige toch gemiddeld boven de 1:11km/l uitkwamen. Heel positief is dat ik geen olieverbruik merk. Bij de vorige moest ik het peil wel in de gaten houden en af en toe bijvullen.

Heads-up display: vinden we heel erg prettig. Hoor wel andere meningen hierover maar wij ervaren het als heel erg prettig.

Zitcomfort: tja, de comfortstoelen hadden we al en de zit is fantastisch. Ervaren wel dat deze stoelen nog iets prettiger aanvoelen dan de vorige, dus alleen maar lof.

Rijgedrag: met het adaptief onderstoel kun je in de comfort stand heel erg comfortabel sturen. In het dagelijks gebruik staat hij op deze modus want dat is wel zo prettig met de verkeersdrempels. Zodra we een wat grotere rit maken zet ik hem meestal in sportstand. Vind de wat stuggere vering en het (nog) strakkere sturen dan erg prettig. Heb niets gemerkt van algemene opmerkingen dat de sturing vaag aanvoelt of dat de auto naar een bepaalde kant wil trekken. De auto staat op 245 / 18 inch runflat banden.

Schuif-/kanteldak: deze optie hoeft voor mij niet zo nodig en in de vorige auto gaf deze vrij veel geruis als het hemeltje weggeschoven was. Bij de huidige auto merk je hier niets van en dan is het wel lekker om soms wat extra licht in de auto te hebben, maar persoonlijk hoef ik deze optie niet zo nodig.

Ook het grote navigatiescherm ziet er heel goed uit en tot op heden kan ik alleen maar zeggen dat de auto super bevalt. We zijn nog geen rare zaken of storingen tegengekomen en hopelijk blijft dat zo, want qua reparatiekosten zijn het helaas niet de goedkoopste wagens, maar je krijgt er veel plezier voor terug. Dus tot op heden voornamelijk topwaarderingen.

Na 2 jaar

  • 141.000 km

We hebben deze auto nu 2 jaar in ons bezit en zijn nog steeds meer dan tevreden. Ongeveer 30.000 km mee gereden zonder problemen.

Afgelopen week is de auto gekeurd en was in perfecte conditie en heb preventief ook de automaat laten spoelen. Het spoelen van de bak is een merkbaar verschil. De bak schakelt nog soepeler en rustiger.

Heb hier wel lang over getwijfeld of het nodig/nuttig was maar na alle ervaringen te lezen heb ik toch gekozen om dit preventief te laten doen en kan dit van harte aanbevelen met wel een extra tip; laat het spoelen uitvoeren zonder reinigingsmiddel omdat dit erg agressief is. De bak is in mijn geval gewoon doorgespoeld met schone olie inclusief vervanging van het filter.

Het verbruik van de auto schommelt zo rond de 1:10. Bij mooi weer en lange afstand is ruim 1:11 mogelijk, maar gemiddeld genomen is een ruime 1:10 te verwachten. Ik tank trouwens altijd een goede kwaliteit benzine zoals v-power of een benzine met hoger octaan gehalte.

Verwacht deze auto nog lang te rijden en heb weinig te melden. Alles is fantastisch en vind het een superwagen en de 6-cilinder blijft een geweldig geluid maken als je wat doortrekt.

Op naar de volgende tussenstand :)

Een jaartje verder

  • 161.000 km

Alweer een jaar verder en de BMW blijft een geweldige wagen om mee te rijden. De auto is nu 160.000 km gepasseerd maar daar merk je niets van als je rijdt.

Helaas wel wat kosten gehad in deze periode want de auto begon te trillen tijdens het remmen. Na een check bij de garage werd het geweten aan de schijfremmen achter en zijn deze vervangen inclusief de blokken. De schijven en blokken begonnen wel op te schieten, maar het trillen bleef en kwam de conclusie dat toch de schijven voor het probleem moesten zijn. Ook hier gold dat deze al vrij ver versleten waren dus ook deze maar vervangen. Al met al ongeveer 1300 euro aan onkosten maar wat wel slijtage gerelateerd is.

Echter bij controle kwam ik er ook achter dat de pakking van het oliefilterhuis lekte en heb deze pakking laten vervangen. Kosten hiervan vielen erg mee, volgens mij een kleine 100 euro, maar dit was wel een gevalletje jammer ....

Voor de rest probleemloos en geweldig rijden dus we gaan voorlopig lekker door met deze auto en genieten van de fraaie 6 cilinder roffel :)

Verwacht dat ik eind dit jaar wel een paar banden moet gaan vervangen, maar deze waren niet en we zijn nu al 60.000 km verder dus heel erg netjes.

Op naar de volgende tussenstand....

En door

  • 175.000 km

De tijd vliegt en het blijft een genot om te rijden met deze auto. Helaas wel wat onkosten gehad in deze periode namelijk:
- Draagarmen versleten.
Dit valt voor mij onder onderhoud, maar het was jammer dat ik de auto net ervoor had laten uitlijnen. Dat is na de vervanging dus nogmaals gebeurd. Ik had via een garage wel een bericht gehad dat met het vervangen van de schijven, ook de draagarmen vernieuwd moesten worden maar ik heb dat verhaal blijkbaar niet goed begrepen want ik vond dat verhaal nogal onzin. Echter de praktijk wijst dus uit dat er blijkbaar wel een goede reden voor is.
- Kleppendeksel vernieuwd.
De auto begon wat te stinken en het bleek dat er wat lekkage optrad bij het kleppendeksel. Heb ik laten vervangen onder de gedachte 'simpele pakking' maar "Welkom bij BMW", het hele deksel moest worden vernieuwd (ongeveer 350 euro). Is een kwestie van uitdroging door de leeftijd, maar vind dit wel een minder puntje qua constructie en maak we wel een klein beetje zorgen over de rest van de pakkingen.

Los daarvan is het een dijk van een auto en rijden deze voorlopig door.

Banden

  • 181.000 km

Vandaag een uitgebreide bandenwissel gehad. De winterbanden lagen namelijk om de M-velgen en aangezien ik die mooier vond dan de orginele velgen zijn deze vandaag gewisseld met de zomerbanden. Daarbij waren 2 zomerbanden (schuin) versleten (vandaar de uitlijning) en die zijn nu vervangen door 2 nieuwe Dunlops RT2 Sport.

Geloof dat de monteur niet heel erg blij was met zijn klusje vandaag om 8 banden in totaal te (de)monteren (zomer en winterbanden velgen wissel) en uitlijnen, maar klus geklaard en de BMW staat nu in de zomer op de M-velgen. Laat de zomer maar komen :)

Tijd vliegt

  • 216.000 km

De laatste update was alweer een hele tijd terug. Ondertussen staat de BMW op ruim 216.000km. De auto heeft het al die tijd uitstekend gedaan. Natuurlijk onderhoud gedaan en de enige "extra" onkosten die ik heb gehad was het vervangen van de kleppendeksel pakking. Deze begon wat te zweten en ik wil geen olietroep bij en op de motor. Dacht wel dat het vervangen van zo'n rubber redelijk simpel was, maar tadaaaa, welkom bij BMW, dit betekent niet een pakking maar dat is kleppendeksel met pakking. Dat is een paar 100 euro :(. Iets minder grappig maar ja....

Verbruik blijft netjes tussen de 10-11 km/l, Uiteraard in de winter met stadsverkeer is het eerder 9km/l maar gemiddeld kom ik uit rond 10,6 km/l.

De 6 cilinder blijft heerlijk om te rijden en de roffel is prachtig. Ben wel voorzichtig aan het kijken wat ik wil doen met deze auto, nog even doorrijden of toch inruilen. We gaan het zien en voorlopig weet ik dat de BMW een betrouwbare partner blijft, daar ligt het niet aan.

Inruil BMW

  • 116.984 km

Toch nog sneller dan verwacht hebben we besloten de BMW in te ruilen. Ik wilde toch graag een auto met een trekhaak en een 5 deur en eentje die dan ook een beetje zuiniger met brandstof was.

Ging ons wel aan het hart want wat is zo'n 6 cilinder toch mooi, die gaan we zeker erg missen.

Na wat onderzoek en proefritten hebben we een andere auto aangeschaft en het is een Mercedes C-200 Estate geworden, een mild hybrid in AMG uitvoering met trekhaak. Zodra er wat kilometers mee gemaakt zijn ga ik hiervan ook een review plaatsen. Helaas kon ik bij BMW niet slagen met mijn wensenpakket maar wellicht in de toekomst weer een BMW want de auto is mij super bevallen en mocht er iemand zijn die deze auto koopt, dan heb je een geweldige complete BMW aangeschaft.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.