BMW 525i E28 (1984)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1984 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 280.000 km |
KM-stand laatst | 292.000 km |
ERVARINGEN
- 282.000 km
Het rijden met een oude BMW is een genot, het geluid, de trekkracht, de wegligging. Alles is verre van modern, maar dat is juist iets goeds. Ik waan mijzelf elke keer in een rij-impressie filmpje als ik er in rijd en iedereen die met mij mee rijdt moet horen hoe fantastisch het is. De enorme zetels met springveren zitten heerlijk, het enorme stuur dat je in je handen hebt stuurt licht maar niet gevoelloos. Het blijft een echte rijders auto. Het a-moderne heeft zo ook zijn a-moderne nukken. Zo is er olie verbruik, maar gelukkig is dat minimaal, ik heb een halve liter er bij moeten gooien. Ook is de slee erg dorstig, maar niet buiten proporties voor een oude 6 cilinder. 1 op 8 a 9 is makkelijk haalbaar in de stad. Het vinden van een origineel Nederlands Duitse klassieker lijkt in deze tijd bijna onmogelijk. Elke dag kom ik meerdere MB W126 en W123 met een nieuw nummerbord tegen. Maar een E28 5-serie of een E23 7-serie zijn schaarser, ik ben blij dat ik er één heb. Ik vind het een stukje cultureel erfgoed.
PROBLEMEN
- 282.000 km
De auto was op z’n zachtst gezegd in een matige staat toen ik hem kocht. De motor was op een lekke klepsealing, een lekke radiateur (bij de koop heb ik een reserve erbij gekregen) en achterstallig onderhoud verder oke. Het M30 blok staat bekend om z’n onverwoestbare kwaliteit en daar heb ik dan ook geluk mee gehad.
De carrosserie bleek na de koop en verdere inspectie gatenkaas, op plekken die je pas ziet als je hem helemaal uit elkaar haalt. Laswerk bleek onoverkomelijk. Het spatbord linksvoor en de voorbumper waren niet meer te redden en de enige optie daarvoor was het zoeken van onderdelen in de juiste kleur. Gelukkig is er in Duitsland vlak over de grens een betaalbare BMW verwertung die gespecialiseerd is in E28’s. De beste man wist mij te vertellen dat de kleur van mijn funfer, baltic blau, slechts 2 jaar is geleverd. Geluk voor mij was dat er een bmw met exact de zelfde kleur naar de sloop was gebracht waardoor ik een roestvrij spatbord en een bijna roestvrije voorbumper op de kop kon tikken. De kosten daarvan? 180 euro. Op de andere bekende plekken, zoals de binnenkant van de wielkasten en achter in de kofferbak zaten ook echt gaten waar je soms een vuist door heen kon steken. Ik heb hem voor het laswerk naar All classics gebracht in Westerbroek, die hebben mij voor een redelijke prijs goed werk geleverd. Ze hebben er meer dan een dag aan gelast en daarvoor moest ik 460 euro betalen. Bij nadere inspectie bleek de brandstoftank lek, een veel voorkomend probleem, kosten: 170 euro. Bij het weghalen van de achterband om bij de tank te komen bleek de band ook lek te zijn, dus ook direct de banden vervangen (4x) voor 316 euro (Continental PremiumContact 2 195/65/15). Na een grote beurt, met olie, filters en bougies (te samen ongeveer 70 euro) leek niks in de weg te staan voor de eerste lange toer rit. Op de terugweg van deze rit, zo’n 1 km van mijn ouderlijk huis, knapte spontaan de V-riem en de riem die rem en stuurbekrachtiging aandrijft. Waardoor de laatste 1000 meter zeer spannend waren. Het bleek gelukkig een fluitje van een cent om dit te vervangen. Een half uurtje en 25 euro verder bleek dit euvel ook opgelost. Op de planning staat nog:
Mistlampen voor, die er wel zitten maar het nog niet doen.
Deur rechtsvoor, Vervangen of repareren ik ben er nog niet uit.
Interieur verlichting, ongeveer drie kwart is stuk.
Remmen voor, zijn ook niet meer alles; achter zijn ze vrij nieuw.
Chromen lijsten, waarvan sommige niet meer chroom zijn.
En op de langere termijn:
Een andere uitlaat, deze is al een paar keer gerepareerd door het te lassen, de eerst volgende lek betekend een mooie nieuwe uitlaat. Gedaan, een Simon Sportsystem uitlaat. Een beschaafde sportuitlaat, met een mooi geluid.
zoals zo veel klassiekers: een nieuwe lak laag. Op het dak is met de beste spullen geen glans meer op te krijgen, en de achterklep laat een klein beetje de blanke laklaag los. Daarnaast was de vorige eigenaar volgens mij kleurenblind, want de motorkap, spatbord rechtsvoor en twee de rechter deuren zijn weleens waar goed gespoten, maar een tikkeltje te grijs.
Ik heb deze auto niet als investering gekocht, dus ik kijk liever niet wat ik er aan uitgeef. Maar het voelt goed als je een klassieker en met name een oude BMW die nog orgineel is weet te behouden. En als ik er in rij, is het een genot!
Bloed zweet en tranen
- 292.000 km
19-04-2012 (292.000 km)
De snelle rekenaars onder ons hebben gelezen dat ik niet veel kilometers op de klok heb gezet de afgelopen tijd. Dit komt doordat het mij enige inspanning en geld heeft gekost mijn klassieke BMW op de weg te houden, maar het is gelukt!
bij de APK van vorig jaar bleek het e.e.a. mis te zijn met de BMW. Alle (echt alle) ophangingsrubbers waren uitgedroogd of waren aan vervanging toe, remleidingen waren poreus, de handremkabel werkte niet naar behoren, er zat een tik in het blok,en er zat speling op van alles en nog wat. Kosten bij de BMW dealer om hem APK klaar te krijgen (excl. tik in het blok dus...) 1800 euro. Ik heb hun bedankt voor de eer. Vervolgens heb ik de hele waslijst bijlangs gelopen en alle benodige APK onderdelen vervangen. 3 weken lang elk vrije uurtje besteedde ik aan de BMW. en voor 350 euro was hij weer APK klaar. Lang plezier heb ik er niet van gehad.
hij liep niet lekker, het leek net of de motor niet op tijd liep. De bougies, bobine, rotor, verdelerkap, bougieskabels, dynamo, accu alles is vervangen kosten: ongeveer 400 euro. Echter geen succes. Aangezien ik de kleppen wilde laten stellen, besloot ik de garage (plaatselijke alleskunner)op tijd laten zetten en dit probleem was verholpen voor 100 euro.
Echter bleek de tik niet door de kleppen te komen, de nokkenas+slepers waren aan vervanging toe. Hier waarschuwde de BMW-garagist alvoor, die aangaf dat ik hem dan beter in het diep kon schuiven en een economisch total-losje was (lees: duizenden euro's). Gelukkig via via kon dit vervangen worden voor 400 euro (!). Na het onderdeel vervangen te hebben bleek er ook een tikje in het onderblok te zitten, de krukaslager was ook aan vervanging toe. Voor nog eens 100 euro was dit ook geregeld. Trots als een pauw kon ik weer rijden in mijn bayerische bolide. Ook na deze rib uit mijn (studenten-)lijf bleek het geluk niet aan mijn zijde te staan.
De Accu werd niet opgeladen, terwijl ik een nieuwe dynamo (weleenswaar refurbished) en accu had had geplaatst. De moed zakte mij in de schoenen, ik heb de (ademende) hoes eroverheen getrokken en vond dit een zorg voor na de winter. In de tussentijd weer een volvo v40 gekocht, voor de wintermaanden en de oldtimerverzekering. Na vele kleine priegel en zoek uren toch maar besloten hem weer naar de alleskunnende garage te brengen. Mijn angst bleek waarheid, kabelbreuk gelukkig met mazzel direct gevonden. 70 euro armer. Waar EINDELIJK een werkende bolide rijker!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.