BMW 525i (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525i |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 27.000 km |
KM-stand laatst | 46.000 km |
Update (63000 km)
- 46.000 km
In maart 2009 heb ik mijn VW Golf GTI 2.0 TFSI DSG (zie mijn eerdere review voor ervaringen met de GTI) ingeruild voor een BMW 525i E60 2.5L 218 pk van januari 2007 met een kilometerstand van 27000 km.
Beschrijving van de uitvoering:
Handgeschakeld (6 versnellingen), Kleur: Titansilber metallic, LM velgen 17 inch, Xenon verlichting, PDC voor en achter, sportstoelen met lederen bekleding, spiegelpakket (incl. elektrisch inklapbare buitenspiegels), afneembare trekhaak, alarm klasse III, navigatiesysteem Professional, telefoon voorbereiding, bekerhouders.
Interieur:
Het interieur ziet er strak en zakelijk uit maar is hoogwaardig afgewerkt zoals je van een BMW mag verwachten. Ook na 46000 km piept of kraakt er niets. De sportstoelen met een uitschuifbare verlenging voor de bovenbenen met allerlei instelmogelijkheden zitten voortreffelijk. Na een lange rit stap je uitgerust uit deze auto. Helaas zat in deze uitvoering geen neerklapbare achterbank (is een optie bij BMW). Het navigatiesysteem werkt goed: de route naar een ingegeven bestemming wordt zeer snel berekend. Ook omleidingen voor files worden keurig op tijd doorgegeven. Radio/CD geven een prima geluid (ik ben overigens geen car-hifi freak). Over de iDrive is al veel negatiefs gezegd, maar ik heb er geen moeite mee. Je moet je er even goed in verdiepen (is ook wel leuk) en bovendien heb je lang niet alle menu opties dagelijks nodig. Punt van kritiek is de regensensor: werkt soms te traag en soms te snel ondanks gezoek met de instelling. Bovendien is het groene aan/uit lampje op de sensor handle verscholen achter de rand van het stuurwiel.
Exterieur:
Over het E60 model is al veel geschreven. Je hebt fervente voor- en tegenstanders van het model. Ik behoor tot de eerste catogorie: de E60 behoort tot de mooiste BMW's ooit gemaakt. In dat opzicht vind ik de opvolger (F10) qua model niet echt een verbetering ten opzichte van de E60.
Motor:
De 2.5L 6-cylinder in-lijn is een juweel. Ik had nog nooit een wagen met 6-cylinder motor gereden: een bijzondere ervaring. De motor loopt zijdezacht zonder enige vibratie, klimt soepel in de hoge toeren waarbij het geluid alleen maar mooier wordt. Dit is wat de Duitsers "Laufkultur" noemen. De response op het gaspedaal is lineair in tegenstelling tot de turbo motor van mijn GTI. Je mist de plotselinge duw in de rug; het optrekken gaat gelijkmatiger maar zeker niet minder snel (0-100 km/uur in 7.5 sec) hetgeen het comfort gevoel versterkt.
Ik had graag deze wagen met automaat gehad maar ik kan ook goed leven met de uitstekende handbak. Zelf schakelen is soms best leuk, behalve in de file. Om vlot mee te komen hoef je niet ver in de versnellingen door te trekken of veel te schakelen. Zelfs in de 6e versnelling op de snelweg heb je nog voldoende trekkracht om redelijk vlot te versnellen (bijv. van 100 naar 120 km/uur) vergeleken met de meeste andere auto's.
Het benzineverbruik is laag te noemen voor een auto van een dergelijk formaat. Dit is mede te danken aan het Valvetronic systeem van BMW. Het benzineverbuik is ongeveer 1:11 tot 1:12. Dit verbruik geldt voor de autosnelweg in Nederland bij een normale rijstijl. De auto wordt nauwelijks in de stad gebruikt. Het relatief lage benzinegebruik van BMW viel mij ook al op in mijn eerdere BMW 318i E46 (2L 140 pk, verbuik 1:13 tot 1:14) die ook met Valvetronic was uitgerust.
Gedurende de bijna 20000 km die ik nu heb gereden met de 525i, heb ik geen olieverbruik geconstateerd.
Rijden:
Een fantastische mix van sportiviteit en comfort. De auto leent zich bij uitstek voor het afleggen van lange afstanden door zijn comfortabele karakter (weinig motorgeluid en niet te stugge vering) maar ook op bochtige 2-baans wegen kun je je hart uitleven. De wagen blijft mooi vlak in de bocht en stuurt als een scheermes. Je hebt niet echt het gevoel met zo'n grote wagen op stap te zijn. De handling van BMW is al veel geprezen in allerlei autobladen; ik kan dat alleen maar uit eigen ervaring bevestigen. Na twee jaar in een auto met voorwielaandrijving te hebben gereden (Golf GTI), merk je dat achterwielaandrijving echt anders rijdt. Met name het stuurgedrag en het bochtenwerk: zo gemakkelijk en snel als je met een BMW een bocht doorgaat heb ik in nog geen enkele andere auto ervaren (ik heb inmiddels zo'n 20 auto's van diverse merken "versleten").
Remmen doet deze auto zoals je in deze klasse mag verwachten. De rechtuit stabiliteit bij hogere snelheden is uitstekend: stuurcorrecties zijn nauwelijks nodig en de wagen plakt aan het asfalt. Dit soort auto's nodigt uit tot hard rijden (hetgeen het imago van de BMW rijder overigens niet ten goede komt).
Comfort:
De vering/demping vind ik een mooi compromis tussen sportiviteit en comfort. Kleine oneffenheden worden wel duidelijk maar niet hinderlijk doorgegeven. Dit is mede te wijten aan de stugge run-flat banden, die al veel zijn bekritiseerd. Ik heb ook overwogen deze banden te vervangen door gewone banden maar mijn BMW dealer raadde mij dit nadrukkelijk af. Het weggedrag zou dan negatief worden beinvloed, dus heb ik van vervanging afgezien.
Om het ultieme comfort eens te ondervinden, heb ik een middag proef gereden in de nieuwe Mercedes-Benz E220 CDI Elegance op 16 inch wielen (comfortabeler kan het niet). Korte conclusie: de E220 veert duidelijk comfortabeler op korte hobbels dan de BMW bij lagere snelheden. Echter op de snelweg wordt de vering van de Mercedes stugger door de adaptieve dempers waardoor het verschil in vering met de BMW minimaal wordt. Op de autosnelweg bij 120-130 km/u voelt de BMW strakker en vertrouwder aan dan de E220, maar dit kan ook komen omdat ik niet vertrouwd ben met het Mercedes gevoel (minder wegcontact dan bij de BMW). In de bochten hangt de E220 iets meer over dan de BMW maar dit is niet storend bij normale bochtensnelheden.
Problemen:
Geen.
Samenvatting:
De BMW 525i is een ideale cruiser voor de lange afstand maar kan tevens sportief bereden worden door zijn uitstekend onderstel. Wil je nog meer comfort, dan gaat dit ten koste van de sportiviteit en kom je uit bij de Mercedes E klasse.
UPDATE 63000 km:
Problemen:
het comfort-knipperen functioneerde niet goed meer. Onder garantie is er een nieuwe module ingeplaatst waarmee het probleem was opgelost. Verder geen enkel probleem.
Winterervaring:
winterbanden zijn werkelijk een must voor deze auto. Na mijn eerste kennismaking met de sneeuw in mijn 525i was me dit direct duidelijk. Twee winters ben ik prima doorgekomen op winterbanden.
De 2.5L 6-cylinder is en blijft een juweel van een motor. De motor klimt bijzonder soepel in de hoge toeren waarbij de werkelijke trekkracht pas echt voelbaar wordt. Ondanks dat ik bijzonder enthousiast ben over deze auto, is hij ingeruild. Bij mijn dealer zag een 535d High Executive Touring uit 2008 staan met 103000 km op de teller: de koning onder de diesels. Na een proefrit was ik verkocht. Ondanks dat ik waarschijnlijk economisch gezien beter een benzine-auto kan rijden met ongeveer 20000 km per jaar, was de uitgebreide proefrit met deze auto zo'n bijzondere belevenis dat ik deze auto niet kon laten staan. Ik heb inmiddels een paar honderd kilometer erop zitten en zal tezijnertijd een review over deze auto plaatsen als er meer ervaring mee is opgedaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.