BMW 525i (2006)

autoreview

BMW 525i (2006)
BMW 525i (2006)BMW 525i (2006)BMW 525i (2006)BMW 525i (2006)BMW 525i (2006)BMW 525i (2006)BMW 525i (2006)

Signalement

Uitvoering525i
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf117.024 km
KM-stand laatst472.030 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaring na een ruim jaartje BMW

  • 160.000 km

Nog nooit BMW gehad, alle merken afgereisd, achtereenvolgens Citroen GS, Citroen GSA, Nissan Bluebird, Mini Sp1300, Nissan 200SX, ALFA-33 box1.5, Nissan Cherry, Volvo 360, Peugeot 405sri, ALFA 164, Peugeot 406 fam, Peugeot 806, Chrysler PTcruiser, Renault Espace, Toyota Previa 2400 '02 (mmmm heeerrlijke auto), Mitsubishi Grandis Instyle '06 en vrij snel door naar de BMW525i (aut6 + LPi). Daar moet je dan 46 voor geworden zijn, om dan pas een BMW te ontdekken.

De rij-ervaring is buitengewoon, mijn topauto was ooit de ALFA-164, maar nu dus de BMW. Vanuit de Grandis (hoog verbruik LPi, aut4, geen voeling) viel de rust, de wegligging, het vertrouwen en ook het verbruik van de "e60" zeer positief op. Ik reed met de Grandis 1 op 7 op Gas, en de eerste rit in de BMW (weliswaar provinciale weg) 1 op 12 (LPi) !!!!!!!!!!!

Nu zo'n 8 maanden later heb ik het gaspedaal wat meer gevonden, maar zit nog steeds met 1 op 9 veel beter en comfortabeler dan in mn vorige auto. Maar dit is slechts bijkomend en rationeel; de grootste winst is COMFORT, RUST en VERTROUWEN. Persoonlijk, dat geef ik toe, maar in feite voor mij ONBETAALBAAR beter !!

Mijn partner heeft onlangs een ecoflexje van Opel gekocht en met 1 op 22 diesel (6,5 cent p.km) en ik 1 op 9 gas (6,8 cent p.km.) lach ik me helemaal ziek.... Geef mij dan de BMW maar (ook al betaal ik 100,= per maand aan wegenbelasting en zij NIXX)....

Update BMW 523 executive *LPG*

  • 178.000 km

Tja, saai verhaal eigenlijk. Geen enkel mankement, geen bijzonderheden, gewoonweg errugg GOED !

Het verbruik van de BMW is sterk afhankelijk van het gewicht van je rechtervoet. Op vakantie vanuit Frankrijk (Jura van 2-7 tm 9-7) reden we richting Luxemburg en hebben bijna 1 op 11 gehaald (jawel op LPG) terwijl we niet boven 130 kmpu zijn geweest.

De zomervakantie in Italië (Lido di Spina van 27 jul - 15 aug) gaf een iets ander beeld (airco continu aan en niet lekker lange stukken kunnen doortrekken) maar 1 op 9 vonden we met 4 personen EN een flinke dakkoffer zeker niet verkeerd. Wèl op de heenreis een achterband aan gort gereden, maar omdat het runflat-banden waren konden we met aangepaste snelheid binnen 7 km in de garage gloednieuwe Pirelli's laten plaatsen.

Olieverbruik is vrijwel nihil. Als ik een liter moet bijvoegen is dat meestal vlak voor een beurt en dan is er toch alweer zo'n 25.000 km onder de wielen doorgevlogen.

Wat ik prettig vind en graag wil aanbevelen is het plaatsen van hulpveren àchter. Zelfs met 4 personen en dakkoffer en trekhaak en LPG installatie bleef de auto keurig op z'n poten staan, zonder ook maar het geringste doorzak-effect ! Het kost tussen 300 en 400 euro, maar als ik sommige stumpers zag rijden met de spatborden bijna op de achterbanden, dan is deze kleine uitgave zeker het overwegen waard !!

De LPG installatie (PRINS VSI met extra klepsmeersysteem) doet het voortreffelijk. Alleen bij volgas bergop, mèt volle bagage en 4 personen, kwam het wel eens voor dat er automatisch overgeschakeld werd op benzine. Navraag bij AGIT Rijssen (toppers !) leverde op dat dit geen punt van zorg is, omdat je met forse hellingshoek en vol vermogen teveel onttrekt en dus schakelt het systeem uit veiligheidsoverweging terug op benzine. Eventjes gestopt, teruggeschakeld op LPG en alles was weer OK.

Gas tanken in Zwitserland was ongelofelijk duur (1,04 CHF per liter) maar da's altijd nog beter dan benzine (1,91 CHF per liter). Italië was dan met EUR.0,64 tot 0,68 redelijk normaal en goed voorhanden (zorg zelf wel voor alle 2 de soorten NIPPELS).

Kortom.... BMW5 op LPG ??? DOEN !!!!!!

AANSCHAF en toegevoegde opties

  • 117.042 km

Op 4 feb 2011 kon ik 'm ophalen. Allereerst was ik blij om van m'n Mitsubishi Grandis af te zijn, want niet alleen het verbruik op LPG was bij de wilde konijnen af (nauwelijks 1 op 7), ik kreeg geen "band" met de "mit-sub-sidie".

De BMW stand er stralend bij in Gemert bij Theo Van Schijndel. Ik had een redelijke prijs voor de Grandis bedongen (geen afschrijving in ongeveer 8 maanden rijden) en de verkoopprijs van ruim 21mille voor de 4 jaar oude BMW was zeker redelijk.

Eerste week meteen een goede beurt laten doen bij BMW dealer SMUDDE, maar dàt nooit weer. Man 160,= voor nieuwe olie alleen al was om te janken, laat staan voor het berekende arbeidsloon. Maar goed, ik wilde een goede start en dat mag dan wat kosten. Meteen naar AGIT Rijssen gebracht om een PRINS VSI LPG-installatie te laten monteren. Voor 2300,= was ik helemaal klaar, inclusief een extra computergestuurd smeersysteem.

Tweede week de auto naar RUUD gebracht, van MERCURIUS-garage in Hengelo om een BRINK trekhaak met afneembare kogel te laten monteren. Super-ervaring, schappelijke prijzen en keurige werkplaats (gebruikte trekhaak met nieuwe kabelset was 350,00 en Ruud monteerde de boel voor ca. 160,00).

Vijfde of zesde week hulpveren op de kop getikt (nieuw online) en wederom bij RUUD laten plaatsen (170,00 aanschaf en ca.80,00 montage).

Achtste week zag ik prachtige velgen van het type BMW-style-174 die eigenlijk onder de 7-serie horen. Helemaal OK ! Normaal doen ze 330,00 per stuk (excl.BTW) maar ik was voor 700,00 inclusief vrij goede banden helemaal klaar !

Na 4 maanden zag ik originele 5-serie dakdragers en die natuurlijk opgehaald (150,=), want een maand later gingen we al naar Spanje (mèt dakkoffer uiteraard).

Vlak voor de winter (8 maanden na aanschaf auto) liep ik tegen mooie wintervelgen aan, de BMW-style-090 (ook weer voor de 7serie), waarop nog alleszins redelijke Vredestein Wintrac-Extreme's zaten (Giugaro. Met een beetje gepingel had ik ze voor 450,= zomaar in de auto meegenomen. Zeer tevreden over het weggedrag tijdens de sneeuw en vorst van eind 2011 (gelukkig niet veel, en redelijk kort).

De enige saillante REPARATIE die vermeldendwaard is (aug 2011), bleek de "verstopte regenafvoergootjes" in het schutbord te zijn. Takjes, blaadjes, en zelfs een afgeknipte tie-wrap kwamen eruit, en de BMW dealer Smudde kon na net geen uurtje onderzoek en werk weer 53,19 factureren. Frappant dat de verstopping had geleid tot lekkage in het binnencompartiment, want de mat bij de besuurder, en zelfs de mat van de linkerachterpassagier waren klets en klets nat ! Naderhand nooit meer last van gehad.

Met een totaalplaatje van bijna 26 mille is het wel wat uit de hand gelopen, maar tot op heden nog niet 1 centje spijt van gekregen !!!

2e LPG tank toegevoegd...

  • 220.000 km

Met dank aan de accijnsverhogingen heb ik voor een prikkie een 2e LPG tank op de kop getikt en vandaag door AGIT RIJSSEN in de auto laten zetten. Mijn tankcapaciteit van 55 liter (reservewiel/tank) is nu met zo'n 65 liter opgekrikt naar totaal 120 liter. Mede omdat ik regelmatig naar Brunssum rijd en met 16 km omrijden in België voor 0,464 per liter LPG kan inslaan (Q8 in Dielsen-Stokkum), bespaar ik iedere tankbeurt 120 liter X 0,23 (bij ons tank ik normaal voor 0,69) ofwel zo'n 27 euro.

Na 11 keer tanken heb ik de investering terug verdiend (70,= tank en 230,= inbouw) en met de Belgische prijzen rijd ik nu (1 op 8,5) voor slechts 5,5 cent brandstof per KM !! Lachen-Gieren-Brullen dus, voor de variabele kosten van een AYGO rijd ik in een BMW 5-serie ! Goed, m'n wegenbelasting is hoger, maar met 25000 km.p.j. is dat nog geen 0,05 per KM.

Helaas moest er wel een nieuwe waterpomp en radiateur in onlangs en da's bij de 5serie geen goedkoop geintje.... zo'n 1100 euro ! (helaas bij de dealer omdat mijn vaste monteur er mee gestopt is). Ach, ik ben super tevreden over de auto en inclusief ALLE kosten en afschrijving rijd ik voor nog geen 0,29 per KM in een heerlijk ruime en relaxte auto !!

Update / Airco vullen/ Lak-behandeling

  • 253.300 km

Wegens verhuizing al even geen update geplaatst. Maar omdat de airco moest worden bijgevuld (opnieuw; vorige was 1 jaar terug slechts) toch maar even updaten...

Gezien de KM stand van 253.300 zijn de kosten zeer acceptabel. Inmiddels in België LPG getankt voor €.0,27 per liter (actueel €.0,358) en het totaal per KM inclusief ALLES staat nu op ca.€.0,26 (bijna 140.000 km gereden).

Lak was een beetje ruw, maar poetsen met commandant 4 en 5 hiel weinig. Waarschijnlijk heeft de auto ooit op de bouw gestaan en zijn er microscopisch kleine staalsplintertjes op de lak beland. Op de BIMMER-website las ik over een behandeling met Iron-X. Dit spul doet metaaldeeltjes paars oplichten en pakt het aan. Welnu, één poetsbeurt bleek onvoldoende en toen heb ik met een glaskrabber voorzichtig over de lak gehaald. Ook al zag je niks tijdens het "glaskrabben", wanneer je je hand erover haalde kwam er een zweem van roest op je hand. Nadat ik met de glaskrabber klaar was, nogmaals met Iron-X erover en toen lichtte er nog maar weinig paars op. Gepoetst met PlastiCoat en man-man-man wat issie glad geworden ! Die Iron-X is ook perfect voor hardnekkige aanslag op de LM-velgen. Iron-X is wat mij betreft echt een aanbeveling waard !

Inmiddels de zomerwielen er weer op en super tevreden over de heerlijke auto...

Groet'n...

Nieuwe APK en geen enkel puntje van kritiek...

  • 279.800 km

Gisteren met de auto naar APK geweest in Enschede, alwaar na een uurtje kijken, duwen en trekken het eindrapport "goedgekeurd" kon worden opgemaakt. Enige tip was "banden vullen met stikstof". Ooit eens gedaan en weinig van vernomen, dus deze tip laat ik voor wat het is.

Tja, het wordt een wat eentonig verhaal. Naast de gebruikelijke slijtagedelen zoals remmen, olie en banden, is er werkelijk niks mis met de "Bimmer". Het verbruik is nog steeds gemiddeld 1 op 8 (LPG) en alleen snelweg zelfs 1 op 9,2 mits de maximale snelheid niet al teveel wordt overschreden.

Oh ja, een toch een punt van kritiek. De airco is dit jaar al twee keer gevuld en nu alweer leeg. De statische druktest in Enschede en in Italië gaven beiden slechts enkele tienden van een procent drukverlies, dus nagenoeg niks. Toch denk ik dat bij het rijden (niet statisch dus) er toch aircogas/vloeistof weglekt en dat is tijdens een statische test niet wordt bespeurd. Wanneer de airco gevuld is, doet -ie het buitengewoon goed (lucht uitstroom ongeveer -8,2 graden), maar ik zou best een wat definitievere oplossing wensen voor de airco.

Olieverbruik is nauwelijks merkbaar; alleen bij het voortsleuren van een zware aanhanger over flinke stukken proviciaal/stadsverkeer roept m'n dashboardcomputer dat er een litertje olie bij mag. 5W40 volsynthetisch Castrol of vergelijkbaar dus. Totaalkosten inmiddels, na bijna 160.000km te hebben gereden, komen uit op iets meer dan €.0,222 per km ALL-IN.

Tot slot nog even iets over de autoverzekering; Kies de goedkoopste uit die je kunt vinden (HEMA of Autoweek bijvoorbeeld), en stap daarna over naar PROMOVENDUM. Ik word schijtziek van die broertjes Coronel die voor AllSecur reclame maken. Mijn premie kwam daar uit op ongeveer €100,= per maand, terwijl ik bij Autoweek €.41 per maand betaalde !! Inmiddels zit ik bij Promovendum, omdat ze -20% beloven en inderdaad was de eerste nota €33,= per maand. Omdat ik meer particuliere polissen heb verhuisd kreeg ik een paar maanden later nog wat extra korting en is de premie voor de BIMMER nu €31,= per maand ALL RISKS en incl.AssBelasting. Zelfs de Consumentenbond meldde dat AllSecur (van Allianz) de meest gekozen verzekering was in NL. Zijn de potdomme helemaal "vom pott gerutscht" ?? Ik zit 70% goedkoper dan via die Duitse afzetters.....

Biß Bald / Groet'n,

Beurtje & Airco

  • 294.800 km

Vandaag beurtje gedaan, waaronder nieuwe schijven (ATE-Power-Disc-310). Omdat er bij het aanremmen vanaf hoge snelheid rond 110-100 kmpu een trilling waarneembaar was in het stuur, zijn de schijven vervangen (140dKm mee gereden). Net tijdens de proefrit vrijwel niks meer van gemerkt, het nauwelijks waarneembare restantje trilling is wellicht van de banden, die er al zo'n 35dKm onder zitten.

Ik word wel ziek van de airco. Volgende week maar even naar een vakman om de lekkage op te sporen, want de recente vulling (met anti-lek-middel) heeft geen drol geholpen, want ondanks de druktest is de airco na 3 weken alweer leeg. Waarom vindt men geen test uit met draaiende airco ? Dit is toch verrekte slecht voor 't milieu (en m'n portemonnee) ?

Nog steeds zeer tevreden over de auto, het is de enige auto waar ik het langer dan 5 jaar mee heb uitgehouden. Gezien de inruilprijzen vermoed ik dat ik 'm "op" rijd, want alles wat er aan is toegevoegd levert bij inruil toch practisch niks meer op (LPG, dubbele tank, hulpveren, trekhaak, dakdragers). Kijkend naar de staat van onderhoud, dan is de bijna 10 jaar oude 5serie wellicht in betere conditie dan sommige 5 jaar oude auto's. De volgende wordt zeker weer een BMW.

Flinke beurt en meer.....

  • 309.400 km

Bij 269.000 (Mei 2016) een flinke beurt gehad en nu eens gekozen voor 10W60 van Castrol, vanwege hogere verbrandingstemperatuur van LPG in de motor. Ben er nog niet over uit of dit de juiste keuze is, maar het lage olieverbruik is nu nòg minder. Eens in de 8.000 km moet er een litertje bij. Nieuwe bougies, oliefilter, luchtfilter, interieurfilters en helaas toch weer een aircobeurt. De compressor is na 3 jaar weer vernieuwd en de condensor zit er ook weer aan te komen. Dit is één van de zwakke plekken in mijn 5-serie..... Al met al een flinke rekening van mijn BMW-specialist OscarService, maar nog steeds tevreden.

15-8-2016 nieuwe banden. 't Was een gokje, maar pakte goed uit. Ik las in een Audi forum goede reviews over Radar Dimax R9 M+S XL. Dus die zijn er opgekomen en bevallen prima. Voor rond de €300 incl opzetten ben je toch de helft kwijt van de merkbanden, die veelal een LAGERE rating kregen, dan deze Radar-banden.

20-9-2016 Een van de hulpveren is gebroken (flink verroest), maar ik las bij de oorspronkelijke leverancier dat er levenslange garantie op werd gegeven. Foto gemaakt en inderdaad.... garantie ! En dàt dan na ruim 5 jaar intensief gebruik ! Hulde en bedankjes aan CarSupport voor een positieve ervaring. Ze zijn inmiddels binnen (ik moest 1 veer zelf betalen) dus begin Okt zet Oscar ze er onder. Dan wordt ook de AircoCondensor vernieuwd, al doet de airco het nog steeds perfect.

Het volgende probleem is de aanjager van de kachelmotor die het zo nu en dan laat afweten. Ik gok op de kachelweerstand, want het blaasvolume lijkt soms wat te variëren. Ook dit probleem schijnt bij 5 series vaker voor te komen, want bijna nergens kun je zo'n weerstand nieuw bestellen, of je moet de hoofdprijs willen betalen !

Inmiddels bijna 2 ton gestuurd met de auto en nog steeds super-tevreden.

Andere (winter) velgen

  • 316.800 km

Volgende week (begin Dec 2016) vier ik exact 200.000 km gereden te hebben en staat de km-stand op iets meer dan 317dKM. Inmiddels andere wintervelgen van de 6-serie op de kop getikt met een iets lagere et-waarde, waardoor de velg iets naar buiten is gekomen (nog net binnen de wielkast/spatborden). (foto 5 toegevoegd).

De 245-45-18 Sottozero's van Pirelli zijn nèt iets dikker dan de 245-40-18 die aanbevolen werden. De wielkast van de e60 wordt hiermee net iets mooier gevuld. Ik denk wel dat dit voor de e60 de max is.

Vorige week zijn er foto's gemaakt door Autoweek, om in het grote artikel over de nieuwe 5-serie ook een aantal oudere ervaringen te laten horen/zien. Benieuwd wanneer dit artikel geplaatst gaat worden !!

Nog steeds TOP !

  • 367.777 km

Enige tijd niets laten horen, maar genoeg te melden. In 2017 liep ik tegen advertentie aan van AKTO (Apeldoorn) waarin een lederen interieur werd aangeboden. Nu zag ik ze wel vaker voorbij komen, maar zwart of bruin.... en geen grijs. Man wat was ik blij met die update ! Stoelen zijn nu volledig elektrisch, de besmettelijke bekleding is eindelijk geen bron van ergernis meer want leer is gewoon super makkelijk schoon te houden en de uitstraling is gewoon een dikke plus.

Preventief de automatische versnellingsbak laten spoelen bij KLEINLANGEVELSLOO in Mariënheem. Man, er kwam zwarte schenkstroop uit de versnellingsbak en er ging (LongLife) rode ranja in, nadat de spoeling klaar was. Er waren al geen problemen, maar na de spoeling bemerkte ik nèt een soepeler overschakeling en vlotter oppakken. Belangrijker nog... het gevoel dat je met net geen €300 mogelijke problemen in de versnellingsbak kunt voorkomen die wellicht duizenden euro's zouden kunnen kosten.

Nu na ruim 7 jaar en dik 250.000km verder, wordt de bewondering voor de e60 alleen maar groter. Gewoon tijdig en GOED onderhoud plegen... en je hebt een top-auto !! De kilometerprijs is inmiddels rond €0,23 uitgekomen, da's ALL-IN. Lachen-gieren-brullen dus. Voor die prijs rij je nauwelijks een Opel Corsa.

Oh ja. Paar weken geleden eens een verwen-beurtje gegeven aan de Bimmer. Met de hand gewassen (wel HogeDrukSpuit gebruikt), daarna met de poetsmachine de hele auto gepolijst en met de hand uitgepoetst... en tenslotte met (Soft99) FUSSO Light WAX 12mnth gewaxed/gesealed. Dat spul is fantastisch, alleen weet ik niet of die 12 maanden wel reëel zijn. Nog nooit zo mooi het regenwater zien afdruipen... en (luie mensen...let op!) nog nooit zo gemakkelijk de auto schoon gewassen nadien. Het vuil vliegt er af bij iedere wasbeurt ! Ik blijf het nu trouw met de hand doen; een fluitje van "een cent". Eén poetsbeurt... en heel lang genot van het makkelijke wassen.

Recent vernieuwd: Gasslang LPG tank, Voorste tankafsluiter, Remleidingen, Kachel-aanjager + Kachel-weerstand, Koelvloeistofexpansievat (3x woordwaarde), Bosch Platina Bougies (6x), 10W60 Valvoline VR1 (betere specs dan Castrol en ook stukkie goedkoper), Luchtfilter, Interieurfilters (maar dan wel de actieve kool filters) en vast nog wel wat dingetjes. Helemaal tevreden met de nieuwe leverancier van de materialen (www.motointegrator.de)... scheelt gewoon weer een paar tientjes per onderhoudsbeurt.

Poeh... dat was het voor nu weer eventjes.

Biss Bald..... Wiedersehen !

Update; still going STRONG !

  • 386.911 km

Na de vorige update nieuwe banden erop gezet: Debica Presto UHP2 245-45-18. Debica is eigendom van Goodyear, banden worden in Duitsland gefabriceerd, hebben een label B-A-68dB en waren nog net geen €290 per 4(!) stuks. Werkelijk een SUPER band, koersvast en stil. Ja, ik weet het, de standaardmaat moet 245-40-18 zijn, maar na de ervaring met de Pirelli SottoZero's is toch gekozen voor de iets dikkere band. Wielkasten zijn mooier gevuld en KM-teller geeft nu exact dezelfde snelheid aan die de GPS ook aangeeft.

Zwakke punt van verwarmings-fan is opgelost door een nieuwe blower en een nieuwe "egel" te laten plaatsen. Halve dashboard moest open, maar OsCarService Enschede heeft alles perfect uitgevoerd. Tevens voor de 2e keer de versnellingsbakolie laten vernieuwen (MannOl AG55) met iets betere specs dan de voorgeschreven ZF-olie en ruim 200,= goedkoper (8,5 Lit). Dit keer ook de carterpan, filter en doorvoer laten vernieuwen. Oh ja en ook een nieuw deurrubber (bestuurderskant), want door in- en uitstappen was het rubber open gesleten en dat was visueel een beetje armoeiig.

Begin 2019 kwam de ruitenwisserarm passagierszijde aan de beurt en onlangs ook de startmotor. Hier valt op te merken dat in NL die krengen achterlijk duur zijn. Ik zou voor een gereviseerde startmotor €216 incl.BTW kwijt zijn (excl.montage) ; ik kocht een spiksplinternieuwe DENSO DSN1375 (dat is BMW eigen voorkeur) inclusief verzending uit Duitsland voor €125. Ronduit absurd, zo'n prijsverschil. Omdat de LPG slangen en klepsmering in de weg zaten, de montage dit keer laten uitvoeren door AGIT Rijssen (top hoor !) ik meen voor €250,= (ca.4u werk). Tijdens de demontage van de luchtinlaat kwam de flap van de DiSa-klep en de spie "los" uit het inlaatspruitstuk zetten. Nalezing leert dat dit bij BMW vaker gebeurt en dat ik mazzel heb gehad dat die spie niet in 't motorblok is gezogen (klep is daar te groot voor). Er zijn alu-kleppen te koop, maar alleen maar voor de oudere serie motoren. Omdat de auto zijdezacht rijdt en de computer blijkbaar zonder de DiSa-klep alles toch kan afregelen, kijk ik uit naar een vervangende klep, maar heb geen haast. 't schijnt iets meer brandstof te kosten en verlies aan trekkracht bij lagere toerentallen veroorzaken.... nou, boejuh.... Komt wel een keertje.

Met een verreden kilometers van bijna 270dKm en een actuele stand van bijna 387dKm komt de totaalprijs per KM op €0,23. Ja, da's inclusief echt ALLES, dus ook de reparaties, banden, verz, belasting, brandstof, afschrijving, onderhoud, etc. De verkeersboetes zitten er evenwel niet bij, maar daar kies je zelf voor wanneer je te hard rijdt.

Grüßen aus Buurserzand !!

4-ton-Feestje !

  • 400.000 km

Vanmorgen 4ton op de teller gekregen ! Da's toch mooi 10 keer rond de aarde....

Sinds laatste update in mei, heb ik de DiSa-klep laten vernieuwen (iets betere vermogensverdeling bij niet al te hoge toeren), zimmermann schijven voor (geventileerd en geperforeerd) geplaatst, met nieuwe blokken uiteraard.... en nieuwe motorolie er in gedaan. Mannol Racing Ester 10W60 is een iets minder dikke olie dan Valvoline VR1 - 10W60 of CASTROL 10W60. In de wintermaanden gooi ik er zo nu en dan een half litertje 5W40 bij (ca.4-5000km), natuurlijk ook synthetisch (en toevallig ook van Mannol).

Waarschijnlijk een keer vervuilde of oudere benzine getankt, want na het starten pakte de motor niet acuut op. Shell V-Power (octaan 100) in Duitsland (12km van m'n huis) erbij gedaan en het euvel lijkt verholpen. Ben wel beducht op de E10, aangezien deze k-brandstof niet lang houdbaar schijnt te zijn (ca.4wk) en ik met een volle tank benzine bijna een jaar doe vanwege de LPG. Toch maar Euro98 kiezen en een flesje Eurol-E10-verbeteraar meenemen, mocht er alleen maar E10 voor handen zijn. Ja... ik weet dat men zegt dat de auto op E10 kan rijden, maar men vertelt er niet bij hoe groot de slijtage is na verloop van tijd.....

Grüßen aus Buurserzand/Haaksbergen.

Effe schrikken !

  • 427.000 km

Daar sta je dan. Op een kruising van twee landweggetjes. Zomaar, zonder waarschuwing vooraf, motor uit..., stuurbekrachtiging weg en startmotor draait de motor niet meer rond. Gesleept door dochterlief thuis gekomen, de volgende ochtend de motorkap eens geopend... en de gehele multiriem (1,99m) was opgevreten door de krukaspoelie op een paar draadjes na. Die krukaspoelie zat hierdoor zo vast dat de motor niet meer draaide. Gelukkig dus, dat er waarschijnlijk geen vastloper is geweest, want dat had de spaarrekening toch een aanzienlijke daling toegebracht. Bodemplaat weggehaald en binnen 15 minuten was de multiriem van de krukaspoelie af. Heel even de auto gestart en hij draait godezijdank weer als vanouds.

Bodemplaat was er toch af, dus meteen maar de motorolie ververst met wederom 10W60 Mannol Racing Ester, omdat dit in mijn optiek de motor veul beter beschermt dan de standaard 5W30 of 5W40... helemaal vanwege de LPG verbranding.

Nieuw MultiRiemSet besteld en die zal hopelijk morgen binnen zijn, specifieke (kleine) gereedschap aangeschaft, dus klaar voor de (snelle) reparatie. Oh ja... de spanrol was wellicht ook een boosdoener in mijn motorpech, want die alu-bout was los en de alu kop van die bout was helemaal kapot gesprongen. VERVANG dus altijd de bout en de spanrol !!

Nog steeds heel tevreden !!

Ciao !

Tja, motorrevisie !

  • 436.655 km

Beetje onverwacht, beetje eigen schuld, beetje kloten...
In december 2021 kwam ik met de Bimmer bij de specialist voor een kleine beurt en bij het vernieuwen van de bougies is er eentje gebroken, waarbij het schroefdraad-gedeelte in 't motorblok achterbleef. Op geen enkele manier te fiksen. Toen maar besloten om de motor een revisie te laten ondergaan. Kleppen, klepzetels, bougiegaten, distr.ketting, distr.geleiders, pakkingen, seals... nou ja.... teveel om op te noemen.

Na 2 weken ophalen, bijna €3K aftikken, maar hij rijdt weer als nieuw. Inmiddels wel (zelf) 320.000 km gestuurd, dus die kosten van de revisie zijn nog geen €0,01 per KM. Op naar de volgende 4ton+.

Oh ja.... toelichting op "eigen schuld". Ik heb in 't begin bij de plaatsing van nieuwe bougies een likje kopervet op de bougies gedaan. Dit blijkt dus, na ruim 10 jaar, te zijn ingevreten in de bougiegaten. Hard aluminium en kopervet reageren op elkaar, hetgeen leidt tot verzwakking van de schroefdraad en dus problemen met bougies. Voor in 2021 bleek dit al met de 5e cylinder problematisch, waardoor er een HELICOIL geplaatst moest worden. Nu bij revisie dus alle gaten aangepakt; toch een zorg minder.

Greetzzzz,

Gijs

Still Going STRONG

  • 455.255 km

Na de motorrevisie eind 2021 is er in maart 2022 besloten om alle schokbrekers te vernieuwen, met daarbij ook nieuwe hulpveren, draagarmrubbers en nog meer van die dingen te laten monteren. Oscar (BMW specialist in Enschede; OsCarService-punt-NL) heeft er flink werk mee gehad, maar met ik ben zeer tevreden met deze update!

Ook de automatische versnellingsbak weer van nieuwe olie voorzien, motorolie vernieuwd en remvloeistof vervangen, evenals de luchtfilters, interieurfilters, oliefilter en gasfilter. De BIMMER staat er dus weer helemaal up-to-date bij en rijdt nog steeds fantastisch. Ook de LPG kosten zijn weer wat normaler (nu ca.0,72 per liter), waardoor de hoge onderhoudskosten enigszins worden gecompenseerd. In de duurste tijd eerder dit jaar 1,10 per liter betaald en dat was niet leuk meer.

Even kort over de ET-waarde van de 18" velgen (eigenlijk van de 6-serie). Ik heb het idee dat niet de GOODYEAR Eagle F1 zo'n slechte band is (na 35.000 km al bijna "op", maar dat de lage ET-waarde de banden harder doet slijten dan dat de standaard ET waarde doet. Die velgen van de 6-serie staan veel mooier, omdat die lage ET-waarde de wielen meer naar buiten zet, waardoor de wielkasten beter en mooier gevuld worden. Het scheelt maar 2 a 3 cm, maar toch. De eerdere velgen (van de 7-serie) hadden WEL een bij de 5-serie passende ET waarde en daar gingen de banden ruim 60.000 km mee. Ach ja, de auto is wel veel zwaarder dan normaal (dubbele LPG tank totaal 125L + standverwarming + Lederen interieur + dikke trekhaak etc.etc), hetgeen ook een extra belasting voor de banden is. Toch maar eens uitkijken naar nog weer een ander setje velgen....

Herzliche Grüßen & Freude Am Fahren.

En toen kwam er een REE de weg over

  • 464.944 km

Paar weken geleden kwam er een REE de weg over, BAM!
Gelukkig reed ik nauwelijks 40kmpu dus de airbags klapten niet uit, maar het was wel flink schrikken! Nog nooit in m'n 40 jarige rij-ervaring een beest aangereden en gelukkig viel de schade toch nog mee.

Het schadebedrijf schatte in zo'n 2000-2500, maar onder aan de streep kwam zo'n 2600 uit de bus. Tuurlukkk als je een oudere auto rijdt met zoooo'n KM-stand, dan moet een schade-expert namens de verzekeraar even nakijken of alles nog wel past en of er misschien een total-lossje in zit, zodat PROMOVENDUM minder muntjes zou kunnen overmaken.

Nou, die schade-expert heeft z'n werk echt goed gedaan, want hij had oog voor de staat van onderhoud, voor de extra's die er aan/in de auto waren gemonteerd en dus kwam hij met een schappelijke dagwaarde die ik zelf ook wel zo'n beetje had becijferd. Hielp natuurlijk wel dat ik de onderhoudshistorie met dagwaardecalculatie in de auto had gelegd, maar dan nog moet je maar een goede schade-expert treffen.

De schade is grotendeels door mezelf inmiddels gerepareerd en het kleine beetje spuitwerk moet nog door de spuiter gebeuren.

Straks in augustus weer lekker met de "5" op vakantie naar de Pyreneeën. Ter voorbereiding heb ik vorige maand nieuwe banden, remblokken, motorolie (nog steeds de Mannol Racing Ester 10W60 voor de hete zomers) gedaan, zodat we met vertrouwen op vakantie kunnen. Misschien nog een airco-vulling, aangezien de aircopomp weer hoorbaar is en dus het niveau van het koudemiddel onder de maat is. Airco doet het nog prima, maar toch.

Nog steeds blij met de auto en de overheerlijke rij-ervaring.

Grüßen !!

Still Going Strong

  • 472.030 km

Heerlijke vakantie in de Pyreneeën gehad, ruim 3000km gereden; heerlijk en probleemloos. De Tourmalet en andere tour-klassiekers bezocht, warm, heet, koud, maakte allemaal niet uit.

Gisteren nieuwe APK er op (nadat AGIT de nieuwe stuurkogels had gemonteerd), vrijdag naar de uitlijnspecialist omdat het stuur net niet meer recht staat, maar dat had Edwin van AGIT al vooraf gemeld.

Verbruik was tijdens de vakantie prima (1 op 10 LPG), wellicht omdat ik vlak voor de vakantie het inlaattraject had gereinigd met een paar spraytjes van BIZOL C36 EN daarbij de JLM katalysator reiniger door de benzine heb gemengd. Moet ik nog een keertje vaker doen...

Verder is het een saai verhaal.... blijft gewoon een goede auto, met goed preventief onderhoud. Ik denk dat preventief onderhoud je 50% bespaart op onderdelen, omdat het in te plannen is. Bij een reparatie heb je vaak acuut een nieuw onderdeel nodig, dus kies je dat wat direct voor handen is, ook al is dat ding dan het dubbele van wat er bij de grote Duitse Automaterialen Websites wordt aangeboden; ik doel op Motointegrator (niet de nl maar de .de) of QP24 of DAPARTO (verzamel website van meerdere duitse aanbieders).

Herzliche Grüßen,
Freude Am Fahren,
Gijs.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.