BMW 525i (1987)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 170.000 km |
KM-stand laatst | 173.000 km |
Harry, hohl mal den Wagen!
- 173.000 km
Ja, dit is de ultieme Derrick auto! Stijlvol, klassiek en rap.
De auto kwam ik tegen op Marktplaats. De zoon van de eigenaar verkocht deze omdat zijn vader te oud was geworden. De auto was netjes bijgehouden en alleen de (kroonkurk)velgen en chromen bumpers verdienden aandacht. Voor 1.500 euro een semie klassieker rijker.
De 5 serie heb ik altijd een aardige auto gevonden, zeker het type E28. Deze is lichter en beter dan de eerste 5 serie, de E12.
Toch is het een klassieker bij zijn introductie in 1981: hoge bouw, niet al te breed. Typische BMW kenmerken in het interieur, w.o. het dashboard dat naar je toegekeerd staat.
Eerst wilde ik de BMW houden en up to date maken. Maar ik kwam er al snel achter dat onderdelen besteld moeten worden en dat kost tijd. Bovendien beginnen chromen bumpers lastiger verkrijgbaar te worden. Mmmmm, de uitdaging aangaan of niet? Toch maar niet.
Het rijden: comfortabel en stil. De 2,5 liter is familie van de grotere 6 cilinders en zeer geruisloos. De trekkracht viel me tegen, maar dat kan ook aan de vorige eigenaar hebben gelegen. Rustig toeren met 130 a 140 kmh was geen probleem en windgeruis alleen bij tegenwind meer waarneembaar (toch een ouder ontwerp...).
Het interieur: sober en ruim genoeg. Idem de kofferruimte. Let wel op goede rubberafdichting, anders komt er water in de koffer.
De BMW heb ik na 1 maand voor 1.600 euro weer verkocht aan een liefhebber in Brabant die meerdere van deze E28s heeft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.