BMW 525d xDrive Touring High Executive (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525d xDrive Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 86.000 km |
KM-stand laatst | 93.000 km |
wat een verschil!
- 93.000 km
na veel ongenoegen in korte tijd met de vorige F11, tot zaken gekomen met Dusseldorp op een 525XD uit 2013 met volgende specs:
-M-pakket
-20 inch M550 velgen
-carbonschwarz met zwart leder
-head up
-panoramadak
-comfort access
-navi prof
-hifi
-grootlicht assistent
-adaptive lights
-zwarte nieren
-connected services
etc. etc.
Nog net een tikkeltje voller dan de andere en 2 jaar jonger. Goede dikke uitvoering weer.
Ophalen:
Weer doekje van de auto trekken, wat van mij niet zo nodig hoeft. Eerst het papierwerk.
Net als de E61 hiervoor, weer bij dusseldorp deze mooie uitvoering gevonden. Toen een fantastisch goede ervaring met de verkoper Kim daar. Helaas is deze 'weggekaapt' door Porsche, waardoor nu geholpen door de opvolger die bij Volkswagen wegkwam.
Blijkbaar doen ze dingen daar anders, want dit was van weinig niveau. Vanwege mijn zaak ben ik er gevoelig voor, en de amateuristische fouten zijn een zaak als Dusseldorp onwaardig. Verkeerde voorstellen, bedragen klopten niet, inruilfactuur pas maanden later als aanmaning voor het eerst gezien?!?! en ga maar door.
Heel erg jammer, aangezien het niet om een zak chips gaat en dit de merkbeleving niet ten goede komt. Ook niet nabellen, maar een mailtje sturen of de auto mij bevalt. Wanneer je dan aangeeft wat er niet goed aan is, hoor je niks meer.... Daarheen bellen met terugbelverzoek levert ook niets op. Wil je een klacht indienen hierover bij BMW Nederland, dan verwijzen ze je weer doodleuk naar dezelfde dealer. Echt heel jammer!
Dan de auto:
Tja, hij lijkt nogal op de vorige he. Maar toch heb ik alle hoop gevestigd op de Xdrive om zo mijn zo vurig gewenste BMW stuurgevoel terug te krijgen. Zonder dit vind ik het de veel hogere kosten (lees bijtelling) eerlijk gezegd niet waard. Wederom niet proefgereden, dus snel de showroom uit en terug naar huis.
en ja hoor! zelfde specs en toch echt een andere auto! Sturen is weer zoals het hoort, veel gevoel en nu niet meer zoeken naar de nulstand. Geen correcties meer nodig en daarom op de snelweg een verademing. Komt natuurlijk bij dat 4 aangedreven wielen ervoor zorgt dat ie rijdt als op rails. Opgelucht dus!
Door de Xdrive staat ie wel ietsje hoger, wat ik niet mooi vind, maar het rijdt fijner. Zeker bij drempels etc. is het schampen van de voorbumper nu niet meer het geval. Het geplande verlagen is uitgesteld.
Wat erg opvalt is dat de stoelen hetzelfde zijn als de vorig F11, maar toch veel beter aanvoelen en dus fijner zitten. Mijn rug is erg gevoelig hiervoor, dus aangenaam verrast. Hetzelfde geldt voor de HiFi actief luidsprekers. Ook deze zaten in de vorige, maar nu klinkt het beter en vooral scherper. Dit zou te maken kunnen hebben met de navi of zo? deze versie is ook wat nieuwer en daardoor sneller. Volgens mij is dit alleen maar software trouwens en ook meteen een punt dat ik echt niet snap van de BMW dealers; dergelijke auto's lever je toch gewoon af met de nieuwste kaartversie etc? makkelijk puntje om je te onderscheiden lijkt mij zo.. op de vorige F11 kwamen de kaarten nog uit 2011! Mensen die dit soort auto's kopen signaleren en waarderen deze dingen.
Motor: leuke bijkomstigheid is uiteraard de extra turbo op de 2.0liter diesel. De vorige was lekker, maar hield niet echt over in vergelijk met de E61 daarvoor, die wat minder kilo's hoefde mee te sleuren.
Ik had me er niet al teveel van voorgesteld, maar ook op dit vlak ben ik aangenaam verrast, de gretigheid waarmee de motor door de toeren heen klimt en vooral de opbouw van power bovenin de toeren is heerlijk. Hij hangt beter aan het gas en is veel sneller. De combinatie met de 8-traps automaat is nu zoals het moet zijn. Boterzacht schakelt het nu door de verzetten heen en met een snelheid die past bij het karakter van de motor. Ook weer zo'n opvallend verschil; zelfde automaat en deze lijkt versie 2.0 vergeleken met de voorganger. Nintendo snelheid schakelen en je voelt helemaal niets, geen schokjes geen hikken. perfect!
gadgets:
zoals aangegeven zit er nog net wat meer op, niet iets dat ik zou kiezen, maar ik kan nu wel aangeven hoe het bevalt.
-adaptive lights; dit had de vorige ook, en is compleet overbodig tenzij je in de middle of nowhere woont.
-grootlicht assistent; paar keer uitgeprobeerd, maar ook zonde van je geld. Werkt wel, maar op de snelweg etc. overbodig.
-connected services; nu draait spotify via de idrive. Dit is top! als verstokt spotify fan is dit een geweldige aanvulling voor mij.
-head up display: super leuke gadget zou je denken, maar in real life gebruik ik hem nooit, na 3 maanden merk ik dat ik me moet attenderen op het feit dat ik het in mijn voorruit allemaal kan zien.
-limit info. dit kost bijna niks bij nieuw bestelling en is wel heel handig, tot op de meter nauwkeurig schakelt dit systeem om en geeft de limiet aan voor het stuk waar je rijdt. Ideaal!
-comfort access: dit zou ik nooit bestellen, maar inmiddels wel missen als het er niet meer zou zijn. Omdat de sleutel bij BMW toch nergens meer inhoeft om te starten, is het uiterst handig dat je je sleutel in je tas/koffertje kan laten en met een vinger op de deurklink kan afsluiten. Als je je vinger 2 sec op de klink houdt klappen ook de spiegels in en gaan het panoramadak dicht. steek je je hand in de deurklink dan opent de auto. Niet nodig allemaal, maar je went snel.
Beste gadget is het panoramadak; dit is echt groot, gaat ver open en is wederom heerlijk. hiervoor in een paar auto's gehad, en was even vergeten hoe fijn dit is. Lichter binnen, zeker in combinatie met de donkere hemel, en het voelt ruimtelijker aan. Voortaan weer een vereiste, ondank de extra kg's.
auto weegt zo'n slordige 1800kg dus weer aardig wat meer dan de vorige F11 en wel ruim 200kg meer dan de E61 (de maatstaf voor mij). hierdoor is de 218pk van de twinturbo diesel nou ook weer niet bepaald overdaad. Hartge boodt gelukkig een prachtige oplossing; 280pk en zo'n 550nm. daarmee is de auto voor mij perfect. meer dan voldoende vermogen en snelheid. hij stuurt en rijdt als een droom, voelt weer echt aan als een BMW en smoelt ook nog eens erg dik!
MINPUNTEN:
-enige minpunt dat ik heb, vind ik niet bij de auto horen, maar bij de dealer Dusseldorp in dit geval. Ik heb nog nooit een auto meegekregen die zo slecht gepoetst is. Werkelijk alle naden en kieren zitten ramvol met witte poets. Nu 3 maanden later heb ik het er nog niet af. Zo kun je geen auto meegeven.
-de 20inch velgen zijn vind ik de allermooiste die te krijgen zijn, maar ook nu weer beschadigingen erop bij aflevering. Dit terwijl de volkswagen verkopert mij vertelt heeft dat zij juist altijd laten conditioneren voor aflevering. Blablabla dus.
-dikke kras op het navischerm. hier heeft de vorige eigenaar zijn sleutels neergelegd of zo, maar dit is zo beschadigd dat de dealer dit niet kan afleveren zo vind ik. BMW nederland met zijn hoge controle eisen en checklisten gaat hier ook niet vrijuit.
-deukje bij de tankklep. na paar dagen kom ik aan die kant van de auto en uit bepaalde hoek zie je hier deukje zitten. Gemist door de dealer.
-asbak/bekerhouder kraakt als een gek. Super irritant! ook gemeld bij Dusseldorp, maar weer geen gehoor. Nu zelf maar iets tussengestopt, zodat er absolute rust is aan boord.
helaas rijd ik ineens een stuk minder, zo'n 7000km in 3 maanden, maar geniet nu wel weer van iedere km, ik ben heel blij met de Xdrive die het stuurgenot weer heeft teruggebracht.
Op naar de volgende update, of review.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.