BMW 525d xDrive High Executive (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525d xDrive High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 135.000 km |
Wisseling van de wacht
- 3.000 km
Na drie maanden en zo'n 15.000km in de F10 520d gereden te hebben is nu dan de 525xd binnengekomen.
De uitrusting is als volgt:
- Exterieurkleur: Tiefseeblau
- Interieur: Leder dakota oyster bekleding en dashboard
- Stoelverwarming
- Airco met uitgebreidere omvang
- Ambiente binnenverlichting
- Neerklapbare achterbank
- Lendensteun
- Uitgebreid info scherm
- Sport automaat met sportstuur
- Hifi speakers
- USB
- Navi professional
- Xenon verlichting
- Bluetooth
In dit onderdeel zal ik eerst ingaan op de verschillen met de vorige 520d:
- geluid vind ik persoonlijk iets zwaarder klinken dan de 520d. Uiteraard geen 6-cylinder geluid maar dat vind ik niet zo erg aangezien ik meestal toch muziek aan heb. Bovendien is de auto sowieso vrij stil van binnen
- vermogen; het verschil van 34 pk is echt merkbaar ondanks het feit dat ie ook 90kg zwaarder is
- besturing: zwaarder dan de 520d die naar mijn mening iets te licht stuurde. De 525xd stuurt precies zwaar genoeg
- wegligging; iets strakker dan de 520d met name door gewichtsverschil en de xdrive. Hoewel bij hoge snelheden (150+) de windgevoeligheid behoorlijk is.
- lendensteun is echt een uitkomst; tijdens lange ritten kun je eenvoudig de druk op je rug verplaatsen.
- hifi speakers: prima geluid, grote vooruitgang tov de standaard speakers
- navi pro; niet echt toegevoegde waarde tov navi business. 3d weergave is wel leuk maar niet de meerprijs waard. De bijbehorende harddisk heb ik nog niet gebruikt omdat alles op de ipod staat.
- het uitgebreide infopanel geeft zoals de naam al aangeeft meer info weer in 1 scherm rondom de tellers. Prettig
- ambiente binnenverlichting; geeft de auto een mooie uitstraling van binnen
- stoelverwarming; schakelt in eerste instantie in op de hoogste stand in tegenstelling tot audi waar die op de laagste stand begint. Wordt behoorlijk snel heel warm, soms zelfs te.
- uitgebreide airco; je dient nu zelf de intensiteit te bepalen in de auto stand. Vergt gewenning.
Hoe rijdt het nu?
Ik ben kort gezegd erg onder de indruk. De auto is krachtig, rijdt strak en je hebt nooit het gevoel dat je geen controle hebt, ook niet toen ik in de Ardennen op een weg met natte sneeuw terecht kwam en er meerdere auto's langs de kant van de weg stonden.
Geen spijt dus vooralsnog.
Het eerste verbruik is overigens 1 op 13,5.
Binnenkort meer
De winterbanden ertaf
- 13.000 km
Vandaag de winterbanden omgezet naar de nieuwe zomerbanden.
Het verschil merk je direct, de auto maakt minder rolgeluid en de wegligging voelt een stuk soepeler aan.
Nu de auto wat meer is ingereden voelt hij steeds beter. Qua snelheid en acceleratie is hij precies goed. Toegegeven, er zijn uiteraard snellere auto's maar je trekt er menigeen makkelijk uit, vooral bij het stoplicht. Dit komt doordat de automaat erg rap reageert. Het liefst rijd ik de auto in de sportstand, hij is dan net iets feller en directer qua gas geven.
Gevoelsmatig is het verbruik dan een stuk hoger waardoor ik me wat schuldig ga voelen en dus maar weer terug ga in de comfortmodus. Eco-pro vind ik persoonlijk niets, ik gebruik het in de file en soms in de stad, maar de auto rijdt dan als een slak.
Verder dus erg tevreden met de keuze voor deze auto en het is een heerlijke reiswagen.
Gaat prima
- 30.000 km
Eerste beurt is net achter de rug (bij 26.000km) Auto blijft heerlijk en soepel. In mei in de Ardennen nog winterse omstandigheden meegemaakt. de xdrive deed zijn werk uitstekend.
Het enige wat me niet aanstaat is het feit dat de instellingen van drive select en regensensor iedere keer opnieuw ingesteld dienen te worden na het starten van de auto. Waarom kan dit niet in het geheugen worden opgeslagen? Hetzelfde geldt voor de muziek die blijft spelen als de auto na het uitschakelen wordt geopend. Moet gewoon zelf ingesteld kunnen worden. Vinden de buren erg leuk maar niet heus...
Maar echt, het is een heerlijke reiswagen
Update van de ervaringen
- 87.000 km
Na twee jaar rondrijden is mijn voorlopige conclusie als volgt:
- wegligging is echt fantastisch, ook op hoge snelheid en bij wind.
- vermogen; prima. Hele discussie over 4 vs 6 cylinders die op sommige sites heerst boeit me niet zo. Aan het einde van van de dag heb je 14pk meer dan in deze versie dan in de oude. Bovendien de motor hoor je toch nauwelijks dankzij de goede isolatie.
- stoelen, de standaardzitting vind ik ontoereikend voor mij (1.83m). De zitting is te stug, waardoor ik bij lange afstanden last van mijn rechter dijbeen krijg. Tevens buigt de rugleuning ter hoogte van de schouders voor mij te ver naar voren waardoor je als het ware te ver naar voren gebogen zit.
Audi stoelen vind ik wat dat betreft veel beter. Ik hoop dat comfortstoelen de volgende keer in het budget passen, want anders zal ik de keuze maken voor een ander model/merk.
- Oyster bekleding. Leer blijft erg schoon moet ik zeggen, de matten echter niet, maar die gooi ik af en toe in de wasmachine en dan zijn ze weer schoon.
- Bagage ruimte; met de stoelen naar voren geklapt is de breedte beperkt voor het laden van grotere spullen. De opening die ontstaat door het neerklappen is namelijk best smal. Gelukkig helpt de VW golf van mijn vriendin hier ;)
- Betrouwbaarheid; top, geen enkel probleem gehad behalve dat de Idrive een keer uitviel onderweg en weer opstartte.
Verder blijf ik het gek vinden dat de lichtsensor wel altijd aan kan staan maar de regensensor niet. Maar dat is peanuts natuurlijk.
Al met al een heerlijke reiswagen dus.
1e pech
- 98.000 km
Vorige week maakte de auto opeens een vreemd piepend geluid tijdens het gasgeven.
Oorzaak: kapotte turbo. Dealer gaf wel aan dat het onderdeel naar BMW Duitsland wordt gestuurd voor onderzoek, aangezien de auto jonger is dan 3 jaar en minder dan 100.000km heeft gelopen.
Ten aanzien van de stoelen ben ik het volgende te weten gekomen. De standaarstoelen zijn perfect voor de mensen die wat kleiner zijn. Echter boven een lichaamslengte vsn 1.80m klaagt iedereen die ik ken over de standaard stoelen. Dus wellicht is het dan raadzaam om de sport- of comforstoelen te nemen wanneer u wat langer bent.
Binnenkort wordt het tijd om een nieuwe auto te gaan uitzoeken.
Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar een Audi A7. Ik vind hem persoonlijk net wat comfortabeler rijden dan de BMW,waarin je toch wat actiever moet rijden naar mijn mening en aangezien ik voornamelijk lange afstanden rijd, heb ik daar niet zoveel behoefte aan.
Langzaamaan op zoek naar de opvolger
- 120.000 km
Groen licht gekregen voor de bestelling van de opvolger. Indien u een 5 serie overweegt zou ik met de volgende punten rekening houden:
- de oyster leren bekleding is okee, wel periodiek reinigen en het blijft mooi. De stof eromheen (voetenruimte etc) wordt wel wat lelijker. Ik overweeg zelf om bij de volgende auto een scotch guard behandeling erbij te nemen zodat vuil wat beter afgestoten wordt.
- geluidinstallatie; de standaard installatie zou ik altijd vermijden aangezien die vrij karig klinkt, hifi voor een paar honderd euro meer is echt de moeite waard
- standaardstoelen zijn beter voor wat kleinere mensen (± < 175),ik zou persoonlijk de volgende keer voor comfortstoelen gaan omdat die erg goed verstelbaar zijn.
- xdrive; super! Rijd vaak door de Ardennen in de winter en geen enkel probleem gehad
- 4 cylinder. Prima motor en doordat ik meestal de muziek aan heb staan mis ik het geluid van de 6 cylinder niet. Maar die klinkt wel een stuk beter moet ik toegeven. qua vermogen is de 218pk ruimschoots voldoende en voelt de auto snel genoeg.
- kofferbak, past wel wat in, maar stapelen gaat lastig omdat het plafond van de kofferbak niet zo heel hoog is. Tevens loopt deze smal toe, dus hele grote zaken wordt lastig.
- ambiente light, Geeft de auto een mooie sfeer binnenin
- wegligging, je zoeft over de weg, maar een a6 stuurt rustiger vond ik tijdens de proefritten, de bmw rijdt wat sportiever daarentegen.
- sportautomaat; heb je eigenlijk niet echt nodig en de schakelflippers gebruik ik bijna nooit want je schakelt je helemaal suf met 8 versnellingen in combinatie met deze motor. De schakelflipper zien er daarentegen wel mooi uit in de auto.
- Sportstuur,ligt heerlijk in de hand en het standaardstuur is zo groot dat je het idee hebt in een bus te zitten.
- navi pro; prettig systeem
- parkeersensoren. Een must have aangezien het zicht niet helemaal top is en de auto vrij groot is.
De opvolger is nog niet gevonden dus heb de auto nog een paar maanden verlengd.
nog even
- 123.000 km
De afgelopen maanden wederom zonder problemen doorgereden. Ik ben nog immer met de eerste set zomer- en winterbanden onderweg. Niet slecht.
De opvolger wordt een A6 Avant omdat die gunstiger ligt in de lease momenteel dankzij de recente facelift en een hogere korting verstrekt wordt dan bij BMW.
Maar uiteindelijk zijn beide merken naar mijn mening goed en maakt t mij niet zo heel veel uit.
Autokeuring
- 135.000 km
Vandaag auto laten keuren en mooi moment om een laatste review te schrijven. Zomerbandne zijn nu op. 65000km is toch niet slecht met de Pirelli's. runflats die er af fabriek op zitten. Net een eerste vakantie gehad met een kleine baby in de auto en uitgebreid kennis gemaakt met de beperkingen van de kofferbak. Een bugaboo en bagage voor een week gaan niet zo heel goed samen met de 5 serie sedan. Dit heeft twee oorzaken.
De bovenkant van de kofferbak loopt schuin af waardoor sommige attributen net weer niet passen.
Daarnaast loopt de kofferbak smaller toe maw hij is dus niet recht. Ben wat dit beteft dan ook blij dat de A6 avant begin juli arriveert.
Was een heerlijke auto om te rijden, maar die die standaardstoelen blijven een drama in mijn ogen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.