BMW 525d High Executive (2010)

autoreview

BMW 525d High Executive (2010)

Signalement

Uitvoering525d High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst49.800 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

premium met een grote P

  • 13.500 km

Nadat ik 4 jaar tot grote tevredenheid in een 325d touring heb rondgereden begon het behoorlijk te kriebelen. Moet wel zeggen dat de touring mij nooit heeft laten staan, maar helemaal vlekkeloos was ie ook niet. Vooral het panoramadak heeft veel gezeur veroorzaakt, blijkt overigens veel vaker voor te komen bij BMW/Mini van bouwjaar 2005 t/m 2007. Uiteindelijk is er een nieuw dak in gegaan, net voor het aflopen van de garantie en daarna nooit meer last gehad. Ook de verwarming zorgde voor veel problemen, maar is na een half jaar zoeken wel opgelost.

Proficiat voor de dealer die het probleem graag wilde oplossen. Toch hebben deze zaken er niet voor gezorgd dat ik ben overgestapt naar een ander merk. Wel heb ik voordat ik deze 5 serie kocht proef gereden met een A6, maar na een korte proefrit wist ik het al snel, dit gaat 'm niet worden. Sturen of dat je op een ijsbaan rijdt, brrr. Toch maar besloten bij BMW te blijven en eerst van mijn 325d afkomen. Inruilen werd een bloedbad aangezien ik natuurlijk net niet de opties had die men wilde én het was een marge auto. Toen maar besloten om deze perfecte auto op marktplaats te verkopen en dat lukte. Met een zak geld langs verschillende dealers gegaan en uiteindelijk een goede deal kunnen sluiten met Breeman Rotterdam, ben daar overigens ook goed geholpen. Maar wat ga je kiezen? Ik had een zescilinder en daar wilde ik niet vanaf, een 525d of 530d waren de opties. Een 535d was in mei 2010 nog niet leverbaar. Gezien mijn goede ervaringen met de 325d wederom gekozen voor de geknepen zescilinder versie nu met 204pk en 450Nm, echter wel met automaat, want ik wil deze auto niet houden tot m'n 65ste en bij een handbak is die kans groot dat zoiets wel gebeurt. Verder de High executive versie aangestreept want in dit pakket zitten zaken in waar je echt niet buiten kunt ;) En dan komt de 8 pagina's tellende optielijst. Heb gekozen voor
-sportautomaat, volgens mij de goedkoopste optie uit de lijst, -comfort stoelen (belachelijk duur maar zitten voortreffelijk en alles elektrisch),
-zwarte hemel,
-aluminium lijsten,
-antraciet hemel,
-hifi luidsprekers,
-open dak,
-leer
-navi prof (onderdeel van pakket)
-shadow line en
-19 inch wielen met 275-40-19 achter.

Ronduit bizar dat je voor een dimmende binnenspiegel moet bijbetalen en dat je spiegels niet elektrisch inklapbaar zijn, en nog niet te spreken over neerklapbare leuning (650,- euro!) Voor zaken die je eigenlijk gewoon standaard zou verwachten moet je nog eens flink bijbetalen. Het komt erop neer dat er bij de vanaf prijs nog eens 24.000 euro aan opties is bijgekomen, tsja.

In mei heb ik de handtekening gezet en uiteindelijk had ik de auto eind juli, veel vroeger dan verwacht. Waren lange maanden kan ik je verzekeren! bij het ophalen 2 uur met de verkoper alles doorgenomen want vooral het navi prof is er eentje waar je even goed in moet duiken. Ik kan mij voorstellen dat 55 plussers hier volledig afhaken. De eerste meters is het duidelijk anders dan wat ik gewend was. Deze auto is echt voortreffelijk afgewerkt en de materialen zijn waanzinnig mooi. De combinatie 19 inch wielen, saphirzwart en shadow line deed zelfs de verkoper verbazen. Wauw wat staat dit stoer! Ik heb geen sportonderstel of adaptief onderstel gekozen en van het laatste heb ik eerlijk gezegd wel spijt. Na 13.000km kan ik concluderen dat de auto, voor mij persoonlijk, te comfortabel is.

De touring die ik had was uitgerust met m onderstel en dat vond ik perfect. Deze 525d is comfortabel, maar bij een sportief genomen bocht ga je massa voelen die gaat deinen, ondanks dat ik met 19 inch wielen rijd. De motor is een 3 liter die perfect past bij deze auto, zeker in combinatie met de 8 traps automaat, al was ik daar in het begin niet al te enthousiast over, maar die heeft duidelijk kilometers nodig om soepel te worden. Toch was ik nog altijd niet tevreden over de vreemde schakelpatronen en het schokken bij het wegrijden. Zie onder bij problemen.

Verbruik
Eerlijk gezegd ken ik geen BMW dieselrijders die klagen over het verbruik, integendeel, lees de fora maar door en je zult lezen dat de huidige BMW diesels erg zuinig kunnen zijn. Zolang je maar normaal rijdt. Ik haal met gemak bij veel stadsverkeer 6,8l/100km. Heb 'm zelfs al een keer op 5,6l te krijgen, gewoon eens proberen wat mogelijk is. In Duitsland heb ik overigens 245km/u op de klok gezet en dat vind ik netjes.

Lange ritten zijn sowieso een genot want daar is deze auto voor gemaakt, echter ik zit vaak in de stad en dan merk je dat je met een grote auto onderweg bent. Vooral de draaicirkel is opvallend groot of je met een stadsbus onderweg bent. Parkeergarages zijn soms ook een lastig te nemen hindernis, maar gelukkig hebben we PDC.

Problemen
Eerder schreef ik al over de niet soepel schakelende automatische versnellingsbak en daar is de auto voor terug geweest. In de derde versnelling maakt de auto soms 2.500 tpm bij rustig rijden en dat vind ik onnodig veel. Helaas kon men dit niet oplossen. Na een tijd ging de auto bij het wegrijden schokken en ook daar is deze onlangs voor terug geweest. Nu is er een software update doorgevoerd en het resultaat is goed merkbaar. Schakelt veel beter, maakt minder toeren en schokt niet meer bij het wegrijden. Jammer dat ik hier zelf mee moest komen want er bestond immers dus nieuwe software.

En verder? Wie een nieuwe 5 serie sedan rijdt zal het wel opgevallen zijn maar de kofferbak gaat moeilijk dicht (tenzij je die optie elektrisch sluiten hebt aangekruist). Is ie ook voor terug geweest en niets aan te doen. Ik, maar vooral mijn vrouw vind het vervelend want je moet hem echt dichtklappen voordat hij sluit.
Ik had al in een review gelezen over zijwind gevoeligheid en ik herken het! Laatst bij windkracht 8 was opmerkelijk hoeveel last deze auto van zijwind heeft. Nog niet mee terug geweest, ben bang dat dit in het ontwerp zit.
In september net voordat ik naar Parijs vertrok lieten de parkeer sensoren mij volledig in de steek. Dit moest besteld worden en een weekje rondgereden zonder, en dan merk je dat je deze dingen echt nodig hebt.

Winter
Op dit moment rijd ik rond met winterbanden 18 inch en ondanks dat ik er tijdens de sneeuwperiode veel plezier van heb gehad kijk ik alweer uit naar het moment dat de zomersloffen er weer onder kunnen.

terug naar garage

  • 16.500 km

inmiddels heb ik er een paar duizend kilometer bij gereden, nee het gaat niet zo hard, maar ik heb naast deze auto ook nog een 130i en dat is toch ook echt een leuke auto die ik vaker pak in het weekend. Ik blijf mij wel verbazen over het fijne motorblok van deze 5 serie. Vorige week in Duitsland zette ik zonder moeite 245km/u op de klok. Ik heb een fors stuk boven de 220 km/u gereden en mijn verbruik na een rit van 550 km Duitsland was (tromgeroffel) 1 op 13,1 (7,2L/100km). Tegen iedereen die een 520d overweegt zeg ik.... doorsparen.
Wat mij erg tegenvalt is het stuurgedrag op hoge snelheid, hij wordt zweverig en is enorm zijwind gevoelig. Mijn vorige 3 serie (e90) reeds zoveel beter op hoge snelheid. Laatst las ik weer eens een test waarin men vertelde dat een standaard onderstel prima is, ik ben het er niet mee eens. De auto is standaard gewoon erg comfortabel voor een BMW en daar moet je van houden. Volgende week gaat de auto terug om het naar rechts trekken na te kijken alsmede het zweverige rijgedrag. Heb ook last van een rammel maar net als bij mijn vorige 3 serie verdwijnt die vanzelf, als je maar lang genoeg wacht.. Binnenkort geef ik weer even een update als de auto bij de garage is geweest.

punten aangepakt

  • 18.000 km

afgelopen week is de auto naar de garage (Breeman zuid Rotterdam) geweest om een aantal zaken aan te pakken. Belangrijkste was het naar rechts trekken en de zijwindgevoeligheid. heb aangegeven dat de auto vooral op hoge snelheid vaag rijdt. De garage heeft de voorbanden verwisseld, de auto uitgelijnd, camber aangepast, en de schroefveren gedraaid. Van dit laatste heb ik echt nog nooit gehoord, maar goed. Daarnaast heeft men alles gecontroleerd op onvolkomenheden of fouten. Bij het ophalen werd aangegeven dat de auto iets stugger zou kunnen zijn. En het wegrijden merkte ik direct dat dit inderdaad zo is. De auto is gewoon iets harder geveerd. Voor mij was de auto altijd te week en miste ik scherpte. een 3 serie zal het nooit worden, maar we zijn goed op weg. Ook de zijwind gevoeligheid is verbeterd, maar weg is het nog altijd niet. Ik ben bang dat dit bij het ontwerp hoort. Resume, er is zeker een verbetering waar te nemen en de auto is wat stugger geworden, maar de auto blijft gevoelig voor 'veel' wind. En na het garagebezoek kreeg ik de auto gewassen en gezogen weer terug, prettig!

garagebezoek (6x)

  • 21.000 km

inmiddels is het al mijn zesde garagebezoek, 1x parkeersensoren achter kapot, 1x een update van de automaat (software),1 x rammel dashboard eruit halen plus open dak afstellen (rammel) en 3 keer terug voor het naar rechts trekken en zijwindgevoeligheid en voor dit laatste, en naar rechts trekken was de auto op 29 augustus wederom bij de garage (de auto heeft de door de importeur voorgestelde update reeds gehad, maar zonder resultaat). Na een dag kon ik de auto ophalen en de heren konden niets vinden, ook een monteur merkte niets. Vreemd, want de auto trekt behoorlijk naar rechts. Je begrijpt dat ik er nu inmiddels flink van baal en heb gevraagd of er iemand van BMW NL mee kan rijden om te ervaren dat deze auto gewoon niet rijdt zoals een BMW hoort te rijden! De dealer zou contact zoeken maar na 2 weken geen reactie. Op maandag 12 september (er was windkracht 6) heb ik gebeld en gevraagd of er een monteur mee kan kan rijden en kan ervaren hoe deze auto rijdt bij veel wind. Na een rit van 20 km werd duidelijk dat het naar rechts trekken onacceptabel is volgens de monteur, zijwindgevoeligheid wilde hij niets over zeggen. Deze week staat wederom een garagebezoek gepland om het stuurhuis te vervangen waarvoor ik de auto 2 dagen kwijt ben. Dat laatste is op zich geen probleem omdat ik een vervangende auto meekrijg. Overigens had ik het voorlaatste garagebezoek een 525d mee die precies hetzelfde reed en naar rechts trekt.Deze auto was 2 maanden oud dus kan ik de conclusie trekken dat ze het in Duitsland nog altijd niet onder de knie hebben. Zodra de auto in de garage is geweest zal ik 'm wederom updaten.

nieuw stuurhuis

  • 28.000 km

afgelopen week is mijn auto, voor de inmiddels elfde keer, terug geweest bij de garage. Na meerdere aanpassingen was de auto nog altijd niet goed. Hij trekt naar links! (eerdere keren naar rechts) en is nog altijd windgevoelig. Het stuurhuis is nu vervangen alsmede de software van de automaat. sowieso is alle software geüpdatet en dat betekent dat alle instellingen uit de auto zijn, je moet dus wel een half uurtje opnieuw programmeren (stoelen, zenders, navigatie, telefoonboek) wat eigenlijk best irritant is, maar goed. Hij stuurt duidelijk anders en, belangrijker nog, hij rijdt nu rechtuit. Een verademing als je anderhalf jaar tegen hebt zitten sturen. Eigenlijk is het belachelijk dat dit zo lang heeft moeten duren. Jammer is wel dat je met het nieuwe stuurhuis scherpte moet inleveren. Het gaat allemaal wat 'doodser' dan voorheen. De update van de automaat is een verademing. De auto was al eens teruggewenst en geüpdate, maar de laatste brengt finesse in het schakelgedrag. vooral het terugschakelen gaat veel minder ruw. ik raad elke F10 rijder aan bij z'n dealer langs te gaan voor de automaat update, want ik heb niet de indruk dat je dealer je hiervoor belt! Nog altijd vind ik het jammer dat deze 5 niet het rijplezier biedt dat ik had verwacht, veroorzaakt door de elektrische stuurbekrachtiging. Efficient dynamics heeft niet alleen voordelen.

Nieuwe schijven bij 33.000 km

  • 36.500 km

Biij kilometerstand 30.000 merkte ik een trilling in m'n stuur en ik vreesde al het ergste. Net voor het aflopen van de 2 jaar garantie een afspraak gemaakt bij de garage om hier naar te laten kijken. Al snel kreeg ik een telefoontje van de garage; schijven krom, kosten 560,- euro. Er is geen sprake van garantie aangezien het slijtagedelen betreft. En volgens bmw is het niet vreemd als schijven bij 30.000 km krom zijn!! Uiteraard was ik het hier niet mee eens. De schijven zijn niet versleten maar krom en dat bij km stand 33.000. Inmiddels begint mijn geduld met Deze auto op te raken! Ik ben de afgelopen 16 maanden 14 keer bij de garage geweest en nu dit weer. De garage en ik zijn er gelukkig uitgekomen en zij nemen 70% van de kosten voor hun rekening. Toch is het niet enkel negatief, de 3 liter zescilinder loopt fantastisch en is ongelooflijk zuinig. Gemiddeld rijd ik 6,4L /100km.

derde set remschijven binnen 50.000km!

  • 49.800 km

Op een haar na staat er 50.000km op de teller, maar om te zeggen dat ik die probleemloos gehaald heb, niet echt. Rond 30.000km is de auto terug geweest en is er een nieuwe set remschijven gemonteerd. Echter, binnen 18.000 voelde ik wederom een trilling. Mijn 16de bezoek aan de garage gepland en zij kwamen tot de conclusie dat de schijven weer krom zijn. En dit soort slijtagedelen zijn altijd een vorm van discussie. Mijn rijgedrag is rustig en er is geen voorval geweest wat zou kunnen resulteren in kromme schijven. Mijn dealer heeft de schijven kosteloos vervangen, waar ik uiteraard blij mee ben. Maar, ik maak mij grote zorgen want binnen 50.000km 3 nieuwe sets remschijven (voor) is voor mij onacceptabel. Temeer omdat het de vraag is wat de garage de volgende keer zal zeggen. Het is een reparatie van dik 600 euro en die drijft de kilometerprijs zo wel heel erg op. Om maar niet te spreken overigens over de afschrijving want die is met deze auto echt heel fors! Naast de remschijven overigens geen problemen al blijf ik het weggedrag bij sterke wind (vanaf zo'n windkracht 5) echt beroerd vinden. Verbruik schommelt zo rond de 1 op 14 in de winter en 1 op 15,5 in de zomer! Graag hoor ik of er meer mensen zijn met remschijf problemen want volgens de garage was ik natuurlijk de eerste met dit probleem.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.