BMW 525d High Executive (2010) #3

autoreview

BMW 525d High Executive (2010)

Signalement

Uitvoering525d High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf264.000 km
KM-stand laatst440.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gewaagde stap in het diepe

  • 266.000 km

Na veel zoeken eindelijk gevonden Dit moest de F10 worden die mijn oude BMW 520D moet opvolgen. Uit Duitsland emt vele opties, echter met één nadeel: de km stand van 264.000. Echter mijn oude BMW heeft 413.000 km gelopen en doet het nog goed. Dus een BMW moet goed 500.000 km kunnen halen.
Het is een 525 diesel met 6 cylinders geworden en de o zo gemiste automaat. En daarnaast memeory seats, groot scherm, standkachel (nu nog niks aan gehad) en adaptieve bi xenon verlichting.
Waarom vertrouwen in de hoge km stand. Bij 4 jaar oud, moeten het veel snelweg km geweest zijn en de stand kachel zorgt voor een warme motor bij starten in de winter en de automaat zorgt voor altijd rijden in het ideale toerenbereik. Daarnaast draait de 6 cylinder veel minder toeren dan de 4 cylinder, dus te vergeliken met een 4 cylinder met 180.000 km op de klok.

Eerst zocht ik een 520, wegens de zuinigheid, maar met deze haal ik met gemak 6 liter per 100 km, dus hij is maar een fractie minder zuinig dan de oude 520d. En wat een trekkracht heeft de 6 cylinder. in combinatie met de automaat een heerlijke combinatie waar je elke rit van geniet.

Na het ophalen in Duitsland een grote beurt gegeven, versnellingsbak laten reinigen en nieuwe schijven en remblokken er op. En nu maar ervaringen op doen.

Het is een heerlijke rijdersauto. Toch weer een hele verbetering t.o.v. het vorige model. Geloof je pas als je er in gereden hebt. Daarnaast is de 6 cylinder een aanrader. Veel meer koppel dan een 4 cylinder en dat rijdt veel relaxter en qua verbruik maakt het maar een fractie verschil.

Een auto uit Duitsland maakt ongeveer 25% verschil in totale aanschafkosten t.o.v. één uit Nederland. (Incl BPM e.d.) en dan krijg je er ook veel leuke opties bij. Neerklapbare bank, skiluik, spraakherkenning autom. dimmende binnen en buitenspiegels etc.) een echte aanrader.

Dan nog even de nadelen. Als eerste blijft de prijs van onderdelen. Remschijven van 200 Euro per stuk. Daarnaast is de navigatie computer niet snel te noemen. Je moet niet te snel willen, want dan zit je steeds verkeerd. Dat mag bij een dergelijke auto toch niet.

Maar voor de rest één en al genieten en ik hou jullie op de hoogte hoe het met zo'n hoge km stand gaat.

Nog steeds tevreden

  • 275.000 km

Al weer 10.000 km op pad. De auto doet het nog steeds. En hij bevalt goed. Geen problemen gehad. Alleen een hert voord e auto, maar de enigste schade was een parkeersensor die ik even weer moest terugdrukken.
Qua verbruik gaat goed. 1 op 16,6 is goed te halen. Dan moet je niet te vaak sportief rijden, want dan lust hij wel een slok.
Afstelling van de portieren iets aangepast. Je moest ze behoorlijk hard dichtslaan, voordat ze goed sloten. Nu is een kleine zet voldoende en eigenlijk niet echt meer windgeruis.
Dus al met al nog dik tevreden.
noot: Na een software update, is de navigatie computer wel een stukje sneller geworden. Er is nu goed mee te werken.

Een nieuwe fase WOW

  • 306.000 km

Zo deze week is het dan gebeurd, De auto heeft zich perfect gehouden. Geen problemen gehad tot nu toe. Dus de kogel is door de kerk. We gaan hem tunen.
Deze week is hij van nieuwe software voorzien. Het roetfilter zat ook aardig vol, dus die is ook maar aangepakt. Volgens de geleerden zit hij nu op 320 PK en ca. 640 Nm. Gelijk aan een 535d. De aandrijflijn en motor is dezelfde, dus volgens mij moet dit goed kunnen.
En ik moet zeggen dat geloof ik maar al te graag. Het is echt een beest geworden, die bij het tot leven komen heerlijk gromt.
Maar ook rustig rijden behoort tot de mogelijkheden.
Vanmorgen op de Duitse autobahn geweest. 200 is niks en zelfs 260 behoort tot de mogelijkheden. Hij heeft dan nog over, maar het was te druk (en de teller gaat niet verder) om te kijken wat de max is.
Ook een fotootje laten maken door de bijrijder. Zal hem er aan toevoegen.
De zuinigheid is nu even ver te zoeken. Voor mezelf heb ik afgesproken 2 weken heerlijk genieten en dan kijken of ik zuiniger kan rijden dan voorheen. Want dat is het uiteindelijke doel.
De standkachel is een aanrader. Wat een genot in de ochtend. Nooit meer krabben van ruiten, maar zelfs in mei is het heerlijk om 's ochtends in een warme auto te stappen.

Blijft genieten

  • 327.000 km

De auto heeft net een beurt gehad. Behalve olie filters nog 2 zaken vervangen. De pakking van het oliefilterhuis op de motor en de accu. Daarnaast werd aangegeven, dat de rubbers in de poulie scheurtjes begon te vertonen. Dus die is de volgende keer aan de beurt.Deze geeft ook iets trilling bij laag toerental.
Dus al met al, geen noemenswaardige problemen.
Qua rijden blijft het heerlijk. Na een halfjaar 1 op 18 te hebben gereden, besloten om nu echt te gaan genieten en minder op verbruik te letten. Dat is pas echt genieten. Al kost dat ook wel een beetje achterbanden.
Met droog wegdek met slippende banden wegrijden geeft toch ook wel een leuk gevoel (ha ha). De boost die je krijgt bij het optrekken is heerlijk.
Maar dan komt 1 op 16 eerder in de buurt, maar dat hebben we er voor over.

Wat nog wel interessant is, als de accu slecht is, stijgt het verbruik aanzienlijk. Nu met een nieuwe accu kun je weer heel zuinig rijden.

Heerlijk genieten

  • 340.159 km

Even een korte update.
Nu weer 13.000 km gereden. Op één lekke pakking bij het oliefilterhuis na, geen problemen gehad.
Hij blijft heerlijk lopen en de automaat blijft het goed doen. Nu ik minder op het verbruik let (blijf wel rustig rijden over het algemeen) kom ik op een gemiddelde uit van 16,6 km per liter uit.
Enigste probleempje is een rammeltje van de motor bij 1400/1500 toeren. Volgens mij een plaatje wat los zit, maar ik kan het (helaas) nog niet vinden.

Heerlijk genieten

  • 381.000 km

Weer een jaar en 40.000 km verder. Hij blijft het goed doen. Geen noemenswaardige problemen gehad. Recent de remblokken laten vervangen, deze zaten er ruim 110.000 km onder en toen waren ze op.
Er zat een irritante trilling bij de 1400/1500 toeren. Bekend is waar deze vandaan kwam. Het is de bevestiging van de kap van het luchtfilter op het blok. Deze klik je vast. Als je hem dan vaster taped is het weer even helemaal over. Ik heb nog geen oplossing gevonden die goed blijft zitten.
Het zuinige rijden werd iets minder, maar daar is ook de oorzaak van gevonden. Het inlaatstuk met de instroomregeling zat een beetje verstopt. Dit wordt geweten aan het zuinig willen rijden. Even goed op toeren rijden is dus zeker ook noodzakelijk. Na schoonmaken haalt hij de 1 op 18 weer. Zie foto. De instroomregeling had ook al een paar foutcodes gegenereerd.
Nog wel een rotprobleempje gehad. Ik had water gelekt in de kofferbak. (emmer omgevallen) Maar onder de kofferbak zit dure elektronica en die kan niet tegen water. Dus 1 liter water in de kofferbak betekent auto afslepen en 900 euro lichter. Wel jammer geld.

Heerlijk doorsturen

  • 405.000 km

Hierbij weer een korte update. We zijn inmiddels de 400.000 gepasseerd. Ondertussen een probleem gehad met de voorophanging. Na het monteren van nieuwe remblokken, begon langzaam het probleem. Als je remde (zachtjes) dan leek soms de hele voortrein eronder uit te trillen.
Lastig voor de garage om te vinden. maar na het vervangen van 4 stangen, lijkt het probleem opgelost en gaat hij weer als de brandweer.
Hij rijdt gewoon nog net zo fijn als ik hem kocht met 260.000 km op de teller. En 1 op 18 was weer haalbaar op 2.000 km rijden. Dus hij blijft even zuinig. Nog geen reden van inruilen.
Klachten: Kosten is elke keer weer wennen. Stangetjes kosten 250 euro per stuk. Bij een franse auto was je 100 euro per stang kwijt geweest. Maar ja dan had je geen BMW moeten kopen. maar ik snap niet waar het geld inzit. Ik snap de winst bij BMW wel nu steeds beter.

Dat was het dan

  • 440.000 km

Ook aan dit moois komt een einde. Na 2 dure reparaties, kwam ik tot de conclusie dat bij deze km stand er maar iets anders moet komen. Want BMW heeft een groot nadeel. Onderdelen zijn schrikbarend duur en worden alleen door BMW geleverd. En daar kon ik niet aan wennen.
Nu gekozen voor een Audit die nog iets sneller moet zijn (na tuning uiteraard). Maar na de eerste km's in de Audi kan ik ook goed de 2 grote pluspunten van BMW opnoemen:
- Freude am Fahren. Je bent met een BMW echt aan het rijden. Een Audi Quattro doet precies wat je wilt, maar dat maakt het nou net minder leuk.
- Zuinigheid. Mijn BMW reed goed 1 op 17 en de Audi heeft moeite om 1 op 15 te halen. Maar dat kan ook door de quattro komen.

Mocht je een BMW overwegen. Denk dan goed Hij gaat niet vaak kapot, maar als hij kapot gaat, dan gaat het ook echt wat kosten. Maar ik heb er altijd met een hele dikke grijns in gereden (zelfs toen ik er met een kruik in zat omdat de standkachel kapot was). Haha

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.