BMW 523i High Executive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 523i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 127.310 km |
KM-stand laatst | 127.500 km |
BMW 523I High Executive 2011
- 127.500 km
Na ruim vijf en twintig jaar Audi te hebben gereden, waarvan de laatste een A3, werd het tijd voor weer een ''echte'' auto. Een van de voorwaarden was; een vijf of zes cilinder, wederom een automaat, liefst een stationwagen. Eerst maar eens een Volvo V70 R-design gereden. Leuke auto maar geen vijf cilinder. Vervolgens enkele Audi's bekeken, maar dat was het ook niet. Voorwaarde van de automaat was dat het een ''klassieke'' automaat moest zijn. Zo een met een koppel omvormer. Dat werd wel lastig voor een Audi van 2011, of het zou een Quattro moeten worden. Een BMW was eigenlijk niet in beeld. Vroeger had ik al wel eens een 323I gehad, maar dat was zo lang geleden dat ik daar geen feeling meer bij had. Tot we letterlijk tegen deze vijf serie aanliepen. De vrouw was direct verkocht. En ja, de kleur was wel goed, de leeftijd met km stand ook prima. Er bleken comfortstoelen in te zitten, maar ja, de prijs viel nog iets tegen.
Proefrit.
Hoewel we nog niet echt serieus met deze auto bezig waren gingen we toch met de verkoper het gesprek aan. Na onze enthousiasme over zes cilinders e.d. gedeeld te hebben bood de verkoper ons de auto aan voor een proefrit, zonder voorwaarde. ''Je moet er gewoon eens een keer mee gereden hebben''. Dat gaf wel een wauw effect en we waren verkocht. Wat een geweldige wagen.
Na het bekende nachtje slapen zijn we tot de koop overgegaan. Tot nu toe zonder spijt.
Ervaringen.
De RF-banden heb ik direct vervangen voor gewone banden. Lekker rustig en meer comfort. Vervolgens heb ik er een lakverzegeling op laten zetten. Verder is de auto prima naar mijn smaak, hoewel ik overweeg om de zomervelgen donker/antraciet te laten spuiten.
Het gebruik van gemiddeld 1 op 13 vind ik zeer acceptabel. Nu rijd ik meestal ook vrij rustig. De vrouw zegt wel eens dat ik rijd als een oude kerel. Mijn antwoord is dan dat de reis dan langer duurt en ik dus langer van de auto kan genieten.
Ergens in Juli is de automaat bij ZF gespoeld. Inmiddels hebben we ongeveer 19500 km gereden in ander half jaar. Niet veel.
De acht-traps automaat doet z'n werk voortreffelijk. En wat te denken van de heerlijke zes cilinder. Tijdens het cruisen hoor je 'm niet. Dus af en toe zet ik de bak in de handbediening en laat ik het spul even lekker op toeren komen, heerlijk wat een geluid.
Onderhoud.
Tot op heden is er weinig onderhoud gepleegd aan deze auto. Remvloeistof en een olie beurtje, dat alles mag geen naam hebben. Zaterdag bij de Backstage geweest, alles ziet er nog prima uit. Zoals het er nu uitziet hopen we nog veel plezier aan deze auto te beleven .
E10
Hoewel de motor en de overige techniek van deze wagen geschikt is voor het gebruik van E10 heb ik me voorgenomen om voortaan RON 98 te tanken. De hogere prijs is met onze kilometrage te verwaarlozen. Bovendien, wanneer ik hiermee mogelijke problemen kan voorkomen is het me dat wel waard.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.