BMW 523i Executive (2005) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 523i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 126.858 km |
KM-stand laatst | 283.104 km |
Een nieuwe trouwe blauwe...
- 127.023 km
Het is zover, een andere auto. Eigenlijk mijn droomauto. Al vanaf het moment dat het type E60 op de markt is droom ik al van zo'n BMW. Nu is het dan zover.
Na bijna vier jaar rode Volvo, toch weer een blauwe (Monaco Blue) auto gekocht. Een BMW 523i.
Alles zit erop en aan. Xenon, elektrische stoelen, alarm, mooie velgen, M-pakket, groot navigatiesysteem, enz. Ik voel me de koning te rijk met deze prachtige wagen.
We hebben de auto gekocht bij A. van Rijswijk in Veen en dat is zeer goed bevallen. Toen ik op zoek was naar een Volvo (vier jaar geleden) ben ik daar al eens gaan proefrijden en nu ook daadwerkelijk een auto gekocht. Natuurlijk is het een autohandel, maar de betreffende verkoper was een vriendelijke in zijn soort. Uiteraard zullen ze geld aan ons hebben verdiend, maar zij moeten ook eten. Hopelijk hebben we een goede auto gekocht en gaan we er veel veilige kilometers mee maken.
De komende week krijgt de auto een grote beurt met nieuwe remmerij en begin januari krijgt de auto bij 2M in Tilburg een LPG-G3 systeem. Met het aantal kilometers wat wij rijden is 1 op 10 op benzine onbetaalbaar en ook de diesel in de E60's zijn voor ons niet rendabel. We hopen op gas zo'n 1 op 8,5-9 te kunnen rijden.
Verder krijgt de auto de komende weken een set nieuwe instaplijsten en een nieuwe pookknop. Dat is het enige wat "versleten" is en voor het hele plaatje moet de auto in orde zijn.
Ook bij deze auto zal ik weer netjes al het onderhoud gaan vermelden. Aan iedereen die dit zal lezen. Veel plezier. Heb je vragen of opmerkingen, zet ze dan in de comments.
De LPG installatie ingebouwd.
- 129.291 km
Aangezien ik niet de enige ben die de voordelen inziet van het rijden op LPG, heb ik besloten om hier wat uitgebreider op in te gaan. Natuurlijk zijn er hier vast ook rijders die denken dat "gas-om-op-te-koken-is", maar die betalen waarschijnlijk makkelijker 100 euro voor een tank benzine dan dat ik dat kan. Reeds een aantal jaar hebben wij een Astra GTC op LPG en aangezien dit al 175.000 km met nauwelijks extra onderhoud prima blijft rijden, hebben wij besloten onze diesel (Volvo V50) weg te doen en BMW 5-serie te gaan rijden op LPG.
Ondanks de hogere LPG prijs sinds begin 2014 is het rijden op LPG nog steeds de moeite waard. Een liter kost in NL zo'n 80 cent, hier bij ons in Zuid-West-Brabant zelfs maar 77. Aangezien mijn vrouw over de grens werkt, tanken wij zo vaak mogelijk daar, aangezien een liter LPG daar momenteel maar 62,4 cent kost.
De overweging voor brandstofkosten per km op een rijtje voor onze 523i t.o.v. een 525d.
525d ongeveer 1 op 12,5 bij een literprijs van € 1,40 = € 0,112 per km aan brandstof
523i ongeveer 1 op 11 bij een literprijs van € 1,70 = € 0,154 per km aan brandstof
523i LPG ongeveer 1 op 9,5 bij een literprijs van € 0,80 = 0,084 per km aan brandstof
(Ik heb geprobeerd hier de gemiddelde prijzen in de buurt aan te houden, dit is dus niet in de randstad, langs de snelweg of over de grens.)
Op advies van de mensen van 2M (inbouwbedrijf) hebben we gekozen voor een VGI-systeem van Vogels met een 54 liter ringtank. Er zijn ook nog andere merken, maar volgens 2M is dit systeem het beste geschikt voor de 523i, 525i en 530i. Dit geldt overigens alleen voor de pré-LCI-6-in-lijn want de modellen van 2007 en later hebben geen multi-point-injectie, maar directe inspuiting er daar zijn vooralsnog geen geschikte LPG-systemen voor te leveren (door 2M). (Ik had liever een jongere 2007/2008 5-serie gekocht, maar die vielen om deze reden dus af.)
Het systeem kost (in 2014) € 1899,- plus € 70,- voor het wegwerken van de vulopening achter de benzineklep.
Toen ik de auto had opgehaald, bleek er al snel een probleem te zijn, de auto liep niet goed. De volgende dag terug naar 2M. Na wat onderzoek bleek de slang die de verdamper met motorwarmte moest voedden niet warm genoeg te zijn. Daardoor bevroor de verdamper en stroomde vloeibare LPG in de motor en dat werkt dus niet. De slang is verlegd en daarmee was het probleem opgelost. Helaas gaf de auto hierna nog wel een andere storing op het motormanagement, maar na uitlezen bleek dit te maken te hebben met de thermosstaat (code P0599). Die staat dus op de planning om deze week ergens te laten vervangen. Deze eerste kleine ongemakken zijn jammer, maar dat hadden we bij onze Astra ook. Je kunt niet verwachten dat een inbouwbedrijf van alle autotypes precies meteen de ideale opzet van het systeem weten.
Het verbruik is tot op heden (pas 1 tank):
1 op 9,12 na 290 km
Grote beurt
- 128.170 km
We hebben de auto gekocht wetende dat de auto aan een grote beurt toe was. Deze heeft auto direct gekregen.
Behalve een set remblokken is er niets anders gedaan dan de normale zaken.
Kosten: € 618,67
(Inclusief het omleggen van winterbanden op een andere set velgen.)
Oh nee, het motorstoringlampje...
- 131.452 km
Sinds de terugrit na inbouw van het gassysteem heb ik vaker last gehad van het motorstoringlampje. Helemaal duidelijk is de reden niet, maar de katalysator is helemaal verbrand. Mijn garagehouder had dit naar eigen zeggen nog nooit gezien. Persoonlijk denk ik dat een verkeerde afstelling van het gas de boosdoener is geweest, maar dat is niet aan te tonen.
Met lichte verontwaardiging maar braaf de rekening van € 1148,88 voldaan.
U begrijpt vast dat ik nu meteen van het dergelijke lampje schrik.
Twee nieuwe achterbanden
- 134.270 km
De auto rijdt fijn, maar de achterbanden zijn nu wel echt op. Tijd voor twee nieuwe. Michelins vind ik echt te duur in deze maat, vandaar Goodyears gekocht, 245/40/18 is immers een niet misselijke band.
Kosten: € 395,50 voor twee inclusief montage.
Update Navigatie naar 2014 maps
- 138.891 km
De niet originele DVD's voor de navigatie waren inmiddels ook al weer van 2012 en de BWM-dealer had een aanbieding. Zodoende dus maar nieuwe originele DVD's van 2014 gekocht.
Kosten: € 139,-
Trilling in stuur, toch maar even uitlijnen?
- 139.261 km
Omdat mijn eigen garagehouder altijd meteen doorverwijst, ben ik dit keer maar op eigen houtje naar Profile in Roosendaal gereden. Daar bleek bij één van de voorwielen een behoorlijke deuk in de velg te zitten. Op naar Supervelgen in Drunen. (Na even zoeken op internet.)
Aardige mensen, maar helemaal tevreden ben ik niet. Oké de deuk is weg, maar het beetje spuitwerk wat is gedaan is niet zo mooi. In de toekomst misschien toch maar de hele velgenset laten poedercoaten, dus ik laat het maar zo. Voor 60 euro uitdeuken + 55 euro spuitwerk, moet je immers ook geen wonderen verwachten. (Toch ga ik daar niet meer terug.)
Wat nieuwe sierlijstjes...
- 139.985 km
Eén van de sierlijsten boven het achterportier begon te corroderen. Bij de BMW-dealer heb je in 10 minuten een nieuwe, ziet er veel netter uit. Meteen ook het sierlijstje in het M-stuur vervangen, dat heb ik dan weer zelf gedaan. Ook nog even een leder-onderhoudssetje meegepakt.
Kosten: € 139,51
Stadslicht kapot
- 142.124 km
Op het display verscheen een melding, kapot stadslicht. Op naar mijn garagehouder (die steeds meer mijn beste vriend begint te worden)...
Eerst een lampje geknutseld, maar toen de lichtsterkte van de angeleyes wel erg afweek, toch maar een originele bij de BMW-dealer besteld.
Bij het tweede bezoekje aan de garage bleek ook de krukaspositiesensor (3x woordwaarde) kapot.
Kosten: € 44,77 + € 118.76
Ruitreparatie
- 142.405 km
Een sterretje dat in de vooruit zat, leek groter te worden. Bezoekje aan Carglass leverde een gratis reparatie en twee nieuwe Bosch-wissers op. Top!
Kosten: € 0,-
Olieboot?
- 145.753 km
Op 27 mei haal ik voor de eerste keer een litertje olie. Daar schrik ik wel een beetje van, want bij geen van mijn eerdere auto's had ik ooit olieverbruik. In de maanden daarna (tot aan nu januari 2015) wisselt het olieverbruik tussen de 3624 en 7680 km. De auto geeft dan aan een litertje te willen. Gemiddeld 5487 km, niets schokkend dus.
Kosten: € 15,- per liter
Accu
- 149.806 km
Ineens begint te auto kuren te krijgen. Radio valt uit, navigatie doet het niet meer. Ik vermoed hele erge en vooral dure dingen. Gelukkig blijkt de accu het probleem. Tijd voor een nieuwe, deze blijkt al 7 jaar oud.
Even switchen blijkt het niet. In deze auto moet je de accu inleren. Belachelijk, maar goed, als het zo is.
Kosten: € 261,01
Nog twee banden
- 151.150 km
En dan zijn de voorbanden ook echt op. Ik maak een afspraak bij Profile in Roosendaal en die monteren nog eens 2 Goodyear Eagle F1 banden in de maat 245/40/18.
Kosten: € 467,11
Het noodlot...
- 154.895 km
Op 19 juli vertrekken we op vakantie. De caravan van mijn ouders gaat mee. Van te voren doe ik wat navraag over het rijden op gas met de caravan, er zijn voor- en tegenstanders, maar zowel het gasbedrijf als mijn garagehouder zien er geen problemen in, dus we rijden op gas.
In tegenstelling tot normaal, is het verbruik met caravan ongeveer 1 op 4,5... Oei, dan is zelfs gas erg duur, maar goed, we zijn op vakantie.
Als we bijna op de camping in Normandië zijn (stop 1), gaat 's avonds in het donker het motorstoringlampje branden. Het zal toch niet... Niet weer de katalysator toch.
De volgende dag zoeken we een BMW-dealer op. Die heeft dan geen tijd, op de 22e terugkomen. Dan lezen ze de storing uit en helaas precies dezelfde code als toen met de katalysator, maar het lampje is inmiddels uit. We bellen het gasbedrijf in Nederland en onze eigen garage en beiden adviseren dan toch maar op benzine te gaan rijden en te kijken of de melding terugkomt.
In de vakantieweken daarna rijden we op benzine als de caravan erachter hangt. De auto verbruikt dan een keurige (ahum) 1 op 9,5 op benzine. In tegenstelling tot 1 op 4,5 op LPG is de prijs per km ongeveer gelijk bij de Franse brandstofprijzen.
Daarna hebben we het lampje niet meer teruggezien. Tot eind 2014. Niemand kan het verklaren, maar waarschijnlijk is de katalysator gewoon gloeiend heet geweest... Het zal wel. Gelukkig niet weer een rekening van € 1150,-
Kosten: € 0,- (BMW-dealer in Frankrijk snapt wat service is.)
Kleine beurt
- 162.020 km
Een kleine beurt voor de auto, niks bijzonders.
Kosten: € 143,22
Krassen op het dak en spiegels spuiten
- 165.790 km
Van het ene op het andere moment zitten er krassen op het dak. Hoe het komt weten we tot op de dag van vandaag niet.
Mijn oom heeft een auto-schadebedrijf, dus daar de auto een nachtje gebracht. Dak is netjes gemaakt en de spiegels zijn gespoten. Dit laatste was extra, want de metalen stukken (poedercoating) corroderen. Daar staan ze om bekend, maar nu zijn ze dus weer netjes.
Kosten: € 175,- (familieprijs)
Weer het motorstoringlampje en grote beurt
- 177.405 km
Begin januari gaat toch het motorstoringlampje weer branden. Uitlezen blijkt gelukkig niet de katalysator te zijn, maar de VANOS-sensor. De week erna grote beurt, dus dan maar even verder kijken.
De auto krijgt een grote beurt. Niks bijzonders, gewoon wat kleine dingen zoals een kapot knipperlicht. De auto wordt nogmaals uitgelezen en de storing van de VANOS-sensor is toch teruggekomen. Een nieuwe sensor is inmiddels besteld en die zal 21 januari worden gemonteerd. Uurtje werk.
Kosten grote beurt: € 391,86
(VANOS-sensor komt nog.)
Ervaring na ruim een jaar
- 178.099 km
Inmiddels ruim een jaar gereden met de BMW en bijna 50.000 km. Tijd voor een terugblik.
De auto is fantastisch, laat daar geen misverstand over bestaan. Toch ben ik wel geschrokken van de verschillende kosten. Natuurlijk zijn dingen duurder. Banden, onderdelen, het is allemaal groter en duurder, maar helaas is het meer dan ik had gedacht/gehoopt. Als je het uitsmeert over 50.000 km, dan valt het nog wel mee. Totaal zo'n € 4250,-, dat is € 0,085 per km. Toch voelt het als veel. Misschien was het minder geweest als ik een dealeronderhouden auto had gekocht. Dan was de auto echter ook minimaal 3000 euro duurder geweest. Misschien had garantie de katalysator in januari kunnen uitsparen, het was een gok van 650 euro (voor 3 maanden garantie). We zullen het nooit weten.
Het verbruik is inmiddels over 50.000 km gemeten 1 op 9,38. Dat vind ik erg netjes. De LPG is inmiddels ook weer lekker goedkoop. Betaalde ik vorig jaar januari nog € 0,779 per liter, inmiddels is de prijs hier € 0,554. (Bij het werk van mijn vrouw om de hoek zelfs maar € 0,324 in Antwerpen. Zij mag de auto dus ook minimaal 1x per week daar voltanken.)
Qua rijden, luxe, prestaties heb ik totaal geen klachten. Wat een fijne auto. Je kunt merken dat je in een dure auto rijdt, want hij is stil. Nergens piepjes en kraakjes. En slijtage, ondanks inmiddels 180.000 km zie je eigenlijk bijna nergens. Alleen de bestuurdersstoel begint een beetje kaal te worden op het randje. Zal er wel bijhoren.
Mochten jullie als lezers van mijn ervaringen vragen hebben, dan lees ik ze graag in de comments.
Of ik de volgende keer weer voor een BMW zal gaan weet ik nog niet. De auto moet in elk geval nog 2,5 jaar mee.
Een half jaar verder, helaas weer veel gedoe (en k
- 200.844 km
Inmiddels is het eind juni en na de grote beurt in januari ben ik regelmatig over de vloer geweest bij garage en specialisten.
28 januari 2015:
Vervangen van de VANOS-sensor. Zoals gepland. Kosten € 168,01 (de sensor zelf kost € 76,35)
De melding van het motormanagement is daarna weer weggebleven, maar helaas geeft de motor nog steeds wel wat vreemde ontstekingsproblemen.
25 februari 2015:
Winterbanden eraf en zomerbanden erop. Kosten € 50,72
Na de wissel heb ik toch last van geluiden tijdens het rijden. Alsof er een lager kapot is, maar de specialisten (niet mijn eigen garage) denken dat het de banden zijn. Cuppen is het probleem.
25 maart 2015:
Ik laat de achterbanden trimmen. Geluid is daarna veel minder, maar niet weg. Kosten € 68,97
7 april 2015:
Motor geeft in korte tijd een aantal keer de melding dat hij te warm is. Bij controle stellen ze vast dat een geleiderol aanloopt, er worden meteen riemen vervangen. Geleiderol, vrijloopkoppeling dynamo, poly-v-riem, spanrol, koelvloeistof en wat werkuren. Kosten € 397,80
29 april 2015:
Ik laat de voorbanden trimmen. Geluid weer minder, maar nog steeds niet weg. Kosten € 68,97
30 april 2015:
De voorruit krijgt een sterreparatie. Niet bij Carglass, maar bij GlasGarage. Achteraf een beetje dom, ik loop nu ruitenwissers mis die eigenlijk toch aan vervanging toe zijn.
4 mei 2015:
Vlak voor onze vakantie (2 weken met de auto naar Italië), toch maar even langs de garage voor het rolgeluid. Het blijken toch de wiellagers achter, grrr. Gelukkig wil mijn garagehouder het op zaterdagmiddag maken, zodat we toch op zondag kunnen vertrekken. Kosten € 229,95
We vertrekken naar Italië en hebben een heerlijke vakantie. We rijden zo'n 3500 km totaal zonder problemen. Ook wel eens lekker. ;-) Helaas blijkt dit niet helemaal waar. Want op de terugweg, midden in de nacht, net over de grens van Zwitserland naar Duitsland, een rode melding. Stoppen, motor oververhit. We wachten op de heel donkere parkeerplaars op de ADAC en die komt, kijkt, voelt, maar vindt niks. Auto is inmiddels afgekoeld. Het lijkt mij de LPG te maken te hebben, denk hij. We rijden naar het hotel (25 km verder) op benzine. De volgende dag proberen we toch de LPG weer en zonder problemen raken we thuis. Het lijkt een eenmalig probleem.
18 mei 2015:
Op vakantie laat één van de ruitenwisserbladen los. De man van het Italiaanse pompstation probeert met zijn ruitenwissers aan te smeren, maar ik besluit om ze thuis via internet te bestellen. Kosten € 32,95
3 juni 2015:
Auto geeft twee dagen achter elkaar "lage accuspanning", de tweede dag met rook onder de motorkap vandaan. Gelukkig ben ik vlakbij mijn garage. Diagnose is simpel wanneer de rook uit de dynamo komt. Een revisie-dynamo erin. Kosten € 375,22
15 juni 2015:
In bochten voelt de auto een beetje " wiebelig" en ook rechtuit niet helemaal fris. Ik denk meteen weer aanwiellagers, maar mijn garagehouder laat me zien dat linksvoor wat speling op de stuurkogel zit. Auto moet binnenkort voor kleine beurt. Dan meteen even vervangen.
19 juni 2015:
Omdat het schommelen van het toerental bij stationair steeds erger wordt en ik ook die oververhitting in Duitsland nog niet vergeten ben. Breng ik de auto naar een LPG-specialist in Spijkenisse. Een dag ervoor spreek ik iemand van Prins-autogas die wat tips geeft. Die geef ik door en na een poosje zoeken belt de LPG-man mij dat hij het wel heeft gemerkt, maar niet heeft kunnen oplossen. Hij wil er eens over nadenken en wat navraag doen. Direct ook even het lpg-filter laten vervangen. Kosten € 86,13
's Nachts kom ik van een vriend naar huis (3:15 uur) en het is lekker rustig. Cruisecontrol op 150 en rijden. Halverwege de 80 te rijden kilometers, ja hoor. Motor weer te heet. Geërgerd stop ik langs de snelweg. Na tien minuten afkoelen (zowel auto als ik), rij ik verder. Gewoon op gas, maar iets zit er niet goed. Komende week meer onderzoek naar wat er nu aan de hand is. Dit kan zo niet langer...
De kilometerstand is inmiddels ruim 200.000 km. De auto rijdt heerlijk, maar om nu te zeggen dat hij goedkoop/betrouwbaar is, nee. Het zijn allemaal geen gekke dingen, maar wel vervelend. Wat betreft het LPG-systeem, ik begin mijn twijfels te krijgen aan de inbouwer en het door hem gekozen systeem. Niet voor niets de auto nu ergens anders laten onderzoeken. LPG rijden is echt geweldig, maar dan moet het wel werken en dat doet het momenteel echt niet naar behoren.
Dag vakantiegeld!
- 206.768 km
Op 25 juni ben ik nog even bij een ander LPG-bedrijf geweest in Spijkenisse. Nogmaals uitgelezen, beetje aangepast, maar het schommelen is nog niet verholpen. Verder onderzoek is nodig. Ik neem mezelf voor om naar Vogels in Son en Breugel te gaan. Het is immers een LPG-systeem van hen, dus waar kunnen ze me beter helpen. Zodra de zomervakantie begint, ga ik.
Begin jullie krijg ik terwijl ik de caravan van mijn ouders verrij (50 km) weer oververhitting. Inmiddels heb ik op internet gelezen dat dit hoogstwaarschijnlijk de elektrische waterpomp is. In tegenstelling tot een mechanische waterpomp die door de riemen wordt aangedreven, doet deze dat helemaal zelf. Fijn, maar hij is wel 8x zo duur! Op internet vind ik prijzen tussen de 350 en 700 euro, alleen voor het onderdeel! Mijn garagehouder zal er blij mee zijn. Overigens ook meteen het advies op de verschillende BMW-fora om de thermostaat te vervangen, die zit namelijk achter de waterpomp en daar kun je meteen goed bij.
Op 13-7 breng ik de auto voor de waterpomp, de thermostaat, kleine beurt en de stuurkogel. Als de auto ophaal aan het einde van de dag, is alleen de waterpomp gedaan. Foutje, garagehouder verontschuldigd zich honderduit, de week erop dus maar weer terug...
Op 20-7 krijgt de auto alsnog de kleine beurt en 2! nieuwe stuurkogels, de andere bleek ook speling te vertonen en als je daarna toch moet uitlijnen, vooruit dan maar.
Inmiddels zijn de twee rekeningen binnen.
Waterpomp + thermostaat + werk: € 771,10 (inclusief btw)
Kleine beurt + stuurkogels + uitlijnen: € 478,74 (inclusief btw)
Alsof je een emmer leeggooit. Leuk hoor BMW-rijden, maar wat is het duur. (In 2015 tot op heden ook al weer zo'n 3000 euro onderhoud.)
Het schommelen in het toerental is echter nog niet verholpen, daarom ga ik op 21 juli langs bij Vogels, nadat we lang hebben gebeld. Volgens hem kunnen het drie dingen zijn:
1. Verkeerde slangen bij de injectoren
2. Kapotte bobines, die reageren meer op LPG, vandaar dat je het nu nog niet merkt op benzine, het type bobine in deze BMW is namelijk erg fragiel
3. Rommel in de injectoren
Als ik bij Vogels ben, kan 1 van het lijstje, dat is goed. Ook 2 lijkt niet het probleem, maar valt niet uit te sluiten. Voor de zekerheid vervangen we dus maar de injectoren. Onder garantie, dat dan weer wel. Hiervoor een afspraak maken in Roosendaal, want er is bij Vogels geen tijd meer voor.
Opgelost en wéér lag het niet aan het LPG-systeem.
- 207.150 km
Het schommelen in toerental is opgelost.
Donderdagmorgen had ik een afspraak in Roosendaal om de injectoren te laten vervangen. Degene die eruit kwamen daar was niets aan te zien, maar volgens de man van het gasbedrijf zei dat nog niets. Nieuwe injectoren erin en zonder te betalen, want garantie, weer op weg. Direct bleek dat het probleem nog gewoon aanwezig was. Balen dus. De man van het gasbedrijf had geen tijd om verder op zoek te gaan, nieuwe afspraak maken over een paar weken kon wel. Daar had ik geen zin in. Op naar mijn eigen garage dus.
Aan de garagehouder het verhaal van de bobines uitgelegd en de auto aan de diagnosecomputer gelegd. Die gaf aan, ontstekingsprobleem op cilinder 2 en 3. Volgens hem vielen twee nieuwe bobines te proberen. Die werden meteen besteld en 15 minuten werden deze met spoed (goede klant he) afgeleverd. Ze zagen er niet helemaal hetzelfde uit en ook het klemmetje paste niet goed, maar het probleem was weg. Ik was nog net niet in juichstemming.
Dezelfde middag, ritje 3 na de oplossing van het probleem, liep de motor na starten maar op 4-5 cilinders, maar niet op alle 6. Meteen terug naar de garage, meteen weer uitlezen en inderdaad weer een fout op cilinder 2 en 3. Helaas was de toeleverancier al dicht, dus heb ik de auto weer achtergelaten.
De volgende ochtend werden een ander type bobines besteld en daarna was het probleem weer verdwenen. Gisteren daarna nog verschillende ritten gereden, zo'n 200 km en het probleem blijft weg. Het lijkt dus nu echt opgelost.
Niets mis met het LPG-systeem dus, maar gewoon waardeloos slechte bobines van BMW. (Op de BMW-fora kun je lezen dat deze inderdaad vaak kapot gaan.)
Een beetje werk en twee bobines van 35 euro en het probleem is nu echt opgelost.
Einde van de BMW
- 283.103 km
Slecht bijgehouden zeg. Laatste update eind juli 2015. Sindsdien heb ik nog 75.000 (dure) kilometers gereden.
In deze laatste "ervaring" de samenvatting van die tijd. De auto is inmiddels verkocht en vanmiddag komt mijn "nieuwe" auto. Ik ga weer V50 rijden. Even een beetje besparen...
208.079, augustus 2015
Vijf van de zes bobines laten vervangen. Onregelmatig lopen hiermee opgelost, samen met diagnose en werk wel ruim 500 euro verder.
215.638, oktober 2015
Preventief de bak laten spoelen bij ZF in Delft. Dat is wel een leuk uitje. Je wordt heel vriendelijk geholpen, laten alles zien en je krijg een keurig rapport mee. Kosten 657 euro.
227.766, december 2015
Grote beurt, 4 nieuwe winterbanden, setje bougies. Rekening van € 1095,-
237.760, maart 2016
Door wat stoeprandschade en corrosie in de boutgaten, vond ik de velgen niet zo mooi meer. Via een BMW-forum kwam ik terecht bij Piet Dam Velgen in Cillaarshoek. Daar leveren ze mooi werk af... De velgen zijn werkelijk schitterend geworden. Kosten, € 475,-
237.800, maart 2016
Met de "nieuwe" velgen door naar Brabo (Profile Roosendaal) voor 4 nieuwe Pirelli P-Zero banden. Als ze voor Max Verstappen voldoen, dan voor mij vast ook. (Inmiddels 45.000 km mee gereden, wat een topbanden!) Kan de rekening niet meer vinden, maar volgens mij was het rond de 500 euro.
253.235, juli 2016
Verschillende pakkingen (oliekoeler, oliefilterhuis, achterlichten), een koelvloeistofslang, kleine beurt en wat aircowerk, klaar voor de zomer en € 668,28 lichter.
254.132, juli 2016
Ik had al even problemen met de CCC (navigatiecomputer). Soms startte het ding niet meteen goed op. Ik vond op internet al vergelijkbare klachten, het begin van het einde van het ding. Bij een klusser in Amersfoort nog geprobeerd om een wissel uit te voeren met een andere, maar dat lukte dus niet, jammer. Toch voor de zomervakantie dan maar een nieuwe computer? Kan, dat kost € 967,- meneer... Bij Gijsbertsen in Odijk keurig geholpen. Daarna nooit meer problemen gehad, maar een prijzige fix is het wel.
254.872, juli 2016
De dag voor vertrek op vakantie. Problemen met de stroom. Diagnose bij een lokale BMW-specialist wees uit dat het de "intelligente batterij sensor" was. Waarom heeft een auto zo'n ding. Ook weer € 165,- verder, maar we konden op vakantie.
268.663, november 2016
Omdat de velgen zo mooi glimmen, had ik al langere tijd een wensje voor een paar nieuwe emblemen. Deze gekocht bij BMW zelf. Zowel de motorkap als de naafdoppen, origineel, want die neppers die ze op Marktplaats verkopen, verkleuren binnen de kortste tijd. (Heb ik gemerkt.) Voor 86 euro was ik klaar. Ziet er weer schitterend uit.
272.650, januari 2016
Op dit moment dacht ik nog dat ik de auto nog wel een paar jaar zou houden, dus groot onderhoud. Er bleek een kleine lekkage aan het oliecarter. Volgens mijn garagehouder niet perse noodzakelijk om meteen iets aan te doen, tenzij ik nog een aantal jaren met de auto wilde rijden en dat wilde ik. Wel de waarschuwing voor 9 werkuren, geen goedkope fix voor een pakking die zelf maar 3 tientjes kost. Ook een volledige remblokset en een dag na beurt bleek ik zonder koelvloeistof te zitten, of in elk geval heel laag. Dat was overigens al eerder zo, dus toch maar terug, want om dit te verhelpen bleken verschillende slangen vervangen. Door de nieuwe slangen en de druk blijkbaar nu ook de radiateur de geest gegeven, beetje jammer. Totale rekening... € 2318,- oeps... Goed, dan is de auto wel weer helemaal in orde.
280.275, maart 2017
Kapot parkeerlicht, bij deze BMW van de Angel Eyes, meteen maar allebei vervangen. Per stuk 33 euro, maar je straalt het leven weer tegemoet.
En dan, dan ineens veranderd er vanalles in je leven, waardoor je besluit om toch maar wat minder aan een auto uit te gaan geven, hij gaat, voor velen onverwacht in de verkoop.
Slotsom
- 283.104 km
Even een eindconclusie van zon 185.000 km in een 5-serie.
Wat een fantastische auto. Heerlijke stoelen, zweven over de weg, racen als het even kan, LPG lekker goedkoop, wat een auto.
Gemiddeld verbruik van de BMW over al die kilometers was 1 op 9,5, op LPG.
Helaas ook wel de allerduurste auto die ik ooit gereden heb. Sinds aanschaf bij 120.000 km, heb ik, weliswaar inclusief de LPG-installatie en trekhaak aan het begin, bijna € 13.000,- onderhoud aan deze dame gehad. Door mijn vrienden werd ik uitgelachen, mijn vrouw zei telkens; "wat is er nu weer mee" en mijn garagehouder heeft inmiddels een zwembad in zijn tuin... Toch als je de kosten per km afzet valt het allemaal nog wel mee. Het is maar 7 cent per km aan onderhoud. Bij de kilometers die ik rij kostte de BMW mij, inclusief alles (ook afschrijving, verzekering en brandstof) nog geen 30 cent per km. Toegegeven, dat kan goedkoper met een kleinere auto, maar zo'n BMW kost wel bijna een ton nieuw en ja, dan zijn de onderdeeltjes een beetje duurder... Koop je een nieuwere auto, met meer afschrijving, dan ga je ook over dat bedrag per km heen en dan rij je c-segment en geen 5-serie.
Of ik een vrijdagmiddag-BMW had zal ik nooit weten. Mijn herinneringen zijn goed en ik ga echt nog wel weer BMW rijden, maar vanwege kostenafwegingen nu even niet. Het liefst zou ik een F10 stationwagen willen, maar met M-pakket kosten die me zeker +27.500 euro en dat heb ik nu even niet over voor een auto.
De BMW is verkocht aan de ex-BMW-monteur die lang heeft gezocht naar één die zo goed onderhouden is. Toegegeven leuk om te zien dat de auto naar hem gaat en niet naar één van die schimmige types die ook op de BMW hebben geboden. Wat een onbeleefd volk zit daar tussen zeg. Zegt iets over de berijders van oudere BMW's? ;-)
Enfin. Prachtige auto. Heerlijk bezit. Maar duur, heel duur onderhoud.
Wat nu, voorlopig even een V50 2.0d momentum. Ongeveer gekocht voor wat de BMW opleverde. Eerst even een jaar "sparen" en dan eens kijken wat er dan weer op de oprit komt te staan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.