BMW 520i Upgrade Edition (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520i Upgrade Edition |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 109.000 km |
Eindelijk... Eindelijk!
- 200 km
Na ruim 3 maanden wachten kon ik eindelijk mijn nieuwe BMW 5 serie in ontvangst nemen. Wat een prachtige auto! Ik heb gekozen voor de 520i met de automatische sporttransmissie.
Opties zijn o.a.:
- Motor 520i.
- Automaat met sporttransmissie.
- High Executive pakket (upgrade edition).
- Zimtbraun interieur.
- Interieurlijsten zijn geborsteld aluminium.
- Comfortzetels met stoelverwarming.
- Elektronische achterklep.
- Garagedeur opener.
De eerste kilometers zijn echt magistraal. Ik kom uit een Audi A6 Avant 2.7 TDI met 180 pk/380 NM, en op zich stap ik in een motor die in theorie sneller zou zijn, maar het toch met 110 NM minder moet doen. Tot nu toe heb ik de auto niet echt gepushed, omdat ik hem ouderwets wil inrijden. Echter heb ik totaal geen spijt dat ik geen 528i heb genomen, maar ik denk dat ik nog te subjectief hierna kan kijken omdat ik verliefd ben op de auto.
Na wat meer (vrolijke) kilometers kom ik hier uitgebreid op terug!
Ik heb trouwens een foto toegevoegd, maar ik zie hem niet verschijnen. Doe ik wat fout?
Wat een magistrale auto!
- 600 km
Ik weet dat het nog voorbarig is, maar ik update jullie toch even over mijn ervaringen met mijn nieuwe aanwinst. Er zijn mij een aantal dingen opgevallen:
- Geluid:
Wat is de auto stil! Wat een verschil met de Audi A6 die ik hiervoor had, die ik al behoorlijk stil vond. Dit geeft ook een extra voordeel voor bellen in de auto: iedereen kijkt raar op als ze na 2 minuten bellen de navigatie stem horen: ze dachten namelijk dat ik gewoon thuis of op de zaak zat.
- Sportautomaat:
Geweldig, echt geweldig! Kan er niks anders over zeggen. De automaat weet precies wat ik wil, en belangrijker: wanneer ik het wil.
- Motor 520i:
Ondanks dat ik de auto na aflevering direct mocht benutten volgens de verkoper, heb ik hem niet al te veel gepushed. Ik kon het echter niet laten vandaag, en heb hem even getest. Het rare is dat je het niet eens merkt dat je in amper 8 seconde naar de 100 vliegt. De auto lijkt langzamer dan hij eigenlijk is. De motor is totaal niet underpowered, zelfs met 4 volwassen mensen erin van +/- 1,90cm.
- Beenruimte achterin:
Dat is me eerlijk gezegd wat tegen gevallen. Bij de A6 had ik toch meer beenruimte ter beschikking. Maar ik denk ook dat het komt omdat ik comfortzetels heb genomen i.p.v. sportstoelen.
- Verbruik:
Oei.. Heb behoorlijk rustig gereden maar iets meer dan 650 km op een 70 liter tank zit er (voorlopig) niet in. Dat is 1 op 9,2. Met veel snelweg kilometers... Ik hoop wel dat dat in de loop der tijd wat minder gaat worden :-).
Ondanks de 2 laatste puntjes ben ik er super blij mee. Ik zal deze week wat updates plaatsen van het interieur.
Vast in de sneeuw!
- 800 km
Rear wheel drive, we meet again! Zat helaas helemaal vast in de sneeuw gistermiddag. Gelukkig was dit niet op de openbare weg, maar voor mijn kantoorpand. Gasten van de buren hadden hun auto geparkeerd op mijn plek, waardoor ik noodgedwongen mijn auto moest parkeren voor de loods. Ik kwam er helaas snel achter dat hier een heel dik pak ijs lag, en toen ik wegreed zat de auto binnen enkele seconden moervast.
Het was een hele opgave om de auto weer op het stuk weg te krijgen waar het ijs een stuk minder dik was, aangezien de auto heel dicht bij de loods stond en bij een plotselinge beweging deze zo tegen de muur aan kon knallen. Niet iets wat je wilt met een spik splinternieuwe auto :-(.
Gelukkig had ik een bezem (helaas kapot nu) en een hogedruk spuit ter beschikking, dus ik heb samen met een werknemer 45 min het ijs om de achterwielen lopen wegspuiten, wegvegen etc. Na 6/7 pogingen en ruim 50 minuten later was de auto uit de sneeuw en kon ik naar huis!
Pijnlijk moment was wel toen de buurvrouw met een Audi A2 (FWD) zo wegreed, terwijl zij er slechter voor stond dan mij! Maar ach: dat kan ik de BMW eigenlijk niet kwalijk nemen.
Freude am fahren
- 2.100 km
Inmiddels 2100 km erop zitten, en vorige week zaterdag de auto echt getest op een lange rit naar Groningen vanuit Rotterdam en terug. (+/- 500 km). De auto is één en al comfort.
Het verbruik lijkt zijn weg te vinden naar beneden. Waar ik eerst nog ontevreden was, lijkt nu een 700/800 km te rijden op een volle tank met euro95. Dat is een acceptabel verbruik, ook al is het nog maar 1 op 11,5 en is dat verre van de fabrieksopgave.
Gas erop en gaan
- 4.000 km
Kleine update: auto is gewoon geweldig. De motor is goed genoeg. Echter wacht ik wel met enig ongeduld op het moment dat de motorcode gekraakt is..... Het schijnt dat alles hetzelfde is in de auto i.v.m. de 528i, alleen de software is anders.
Ook interieurfoto geplaatst op verzoek van Bimmermoggie! Ik vind het echt prachtig, maar goed, het is mijn auto ;-).
Boven Jan...
- 10.260 km
Na iets meer dan 10.000 km ken ik de auto van binnen en buiten. Het is misschien een hele saaie update, maar wat is het toch een geweldige auto.
Veel mensen vragen mij steeds of de 520i toch na een tijd niet tegenvalt (motor).
Qua prestaties: meer dan zat vermogen in het dagelijks verkeer. Mocht ik een keer willen inhalen, dan heb ik vermogen genoeg. Wel blijf ik toch stiekem de tuners in de gaten houden wanneer de motorcode gekraakt wordt... De 528i is identiek qua onderdelen met de 520i: de motor is softwarematig gedowntuned. En dit weet ik zeker: ik heb goed onderzoek gedaan.
Sportautomaat: af en toe merk ik dat de automaat een seconde bedenktijd nodig heeft als ik plotseling vol gas ga, en soms zelfs nog 2x terugschakelt: lijkt me toch niet echt de bedoeling van een sportautomaat. Wellicht is het een bescherming om de motor niet direct van 2000 naar 5000 toeren te jagen? Tevens vind ik het irritant dat de automaat iets te snel opschakelt. Daar is op zich niks mis mee, maar ik merk wel dat er onder de 2000 toeren wat minder NM beschikbaar zijn. Dat is toch denk het de grote verandering van 5 jaar diesel rijden.
Eco-pro mode: grappig idee, maar ik gebruik deze nooit. De auto verandert naar een scootmobiel.
Het geluid: heel veel mensen en zogenaamde experts geven aan dat dit waardeloos is, want het is maar een vierpitter. Zelf vind ik het een magistraal geluid, kan er niks anders van maken. Ik zie de 5 serie als een luxe zaken sedan, en niet als een sportwagen. Tijdens het rijden hoor je de motor dus ook totaal niet, maar bij een sprint brult de 4 cilinder turbo het uit. Veel vrienden van mij (V6,V8 rijders) vinden het geluid ook prachtig. Één vroeg mij serieus of dit niet gewoon een zes-pitter was. Conclusie van het geluid: is gewoon top!
Het stuurwerk: subliem, werkelijk subliem! Na al die jaren begrijp ik wat al die auto reviewers bedoelen met "directe" besturing. Ik stapte bij een vriend van me in zijn A6, en ik kreeg veel minder feedback. Het was een beetje gevoelloos.
Achterwielaandrijving: bij nat wegdek iets wat ondeugend, maar het is wel een stuk leuker. Dit is echt (cliché) een rijdersauto!
Rammel...
- 40.000 km
Heel lang niet deze pagina een update gegeven. Laten we het erop houden dat ik druk bezig was met rijden.
Auto heeft inmiddels een eerste kleine beurt gehad bestaande uit kleine dingetjes (interieur filter, motorolie, olie filter) en 2 nieuwe achterbanden bij 34.500 km. Auto gaf ook aan dat remblokken achter versleten waren, maar de dealer concludeerde dat deze zeker nog 30.000 km door kunnen, dus dat is netjes gereset (+1 voor BMW Breeman).
Helaas zit ik wel al 20.000 km met een klein probleem. De auto is zo goed geïsoleerd dat echt alles opvalt in de stilte. Sinds 20.000 km is het mij opgevallen dat de auto een dreun geluid geeft als ik over een klinker/oneffenheden rij. De auto is hiervoor al 3x bij de dealer geweest, en steeds konden de monteurs het waarnemen en zijn er dingen rondom het derde remlicht vervangen. Afgelopen maandag leek het probleem opgelost te zijn, maar het dreun geluid/rammeltje is er nog steeds. Volgende week donderdag weer terug, dus wordt vervolgd. Service is trouwens prima bij mijn dealer, en ik weet zeker dat dit opgelost gaat worden. Is alleen een heel klein smetje op deze geweldige auto, want dat is het echt. Alleen zal mijn volgende auto wel weer een 6 cilinder worden: ik mis geen vermogen maar heel af en toe mis ik een heel klein beetje emotie. Maar dat is echt een heel klein beetje ;-).
Weet iemand anders wat dit probleem zou kunnen zijn? Ik hoor het graag!
Bijna 2 jaar verder...
- 52.000 km
De tijd vliegt voorbij als je plezier hebt, zeggen ze. De auto is en blijft fenomenaal. Ik ben helemaal van mijn oude Audi geloof afgestapt. Audi's zijn superieur, maar... saai. Ten minste, dat is mijn mening.
De rammel, waar ik het eerder over heb gehad, is eindelijk verholpen. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat er enorm veel (onder garantie) is vervangen, maar dat het uiteindelijk in de motor lag van de elektronische kofferbak. Een optie, ironisch genoeg, die ik nog na veel twijfelen had bijbesteld. De service van BMW Breeman noord is gewoon fantastisch: ik heb alle tijd een gratis leenauto gehad, er zijn veel mensen van de werkplaats meegereden en ik heb continue begrip gekregen. Nooit gaven ze mij het gevoel dat ik 1 of andere azijn pisser was die om alles liep te klagen. Aan de andere kant: het was wel een flinke rammel.
Maar goed: er is meer in een auto dan natuurlijk dan die stomme rammel. Na iets meer dan een half ton kan ik zeggen dat ik meer dan tevreden ben. De automaat is altijd bij de les, het weggedrag is voor ruim 1600 kg meer dan sportief maar bij een rustige rijstijl is de auto enorm comfortabel. De motor, waar ik al eerder over heb geschreven, blijft ruim voldoende voor een sprint zo nu en dan, maar natuurlijk blijft een 6 of 8 cilinder lekkerder rijden. Het geluid in deze 4-pitter is op zich wel goed, maar diep van binnen weet je dat BMW ook wat geluid laat komen uit de speakers bij een acceleratie.
Wel wil ik wat negatiefs uitlaten over de comfortzetels:
Iedereen die deze auto wilt aanschaffen, en wat budget heeft voor opties, zal ik altijd adviseren om deze stoelen te nemen. Het zijn de beste stoelen waar ik ooit in heb gezeten. Maar hou er wel rekening mee dat de stoelen wat meer ruimte in nemen dan de standaard stoelen, en deze ruimte wordt afgenomen van de achterpassagiers, die weer minder beenruimte hebben. Nou reis ik vaak alleen met mijn vriendin, of een vriend, dus heb ik er geen last van. Voor een gezin met kinderen boven de 16 en 1.85cm zou dit wel een issue zijn. Begrijp me niet verkeerd, je kan nog steeds prima plaatsnemen, maar het is gewoon te weinig voor een auto uit deze klasse.
Ik ben voornemens nog 2 jaar te rijden met deze auto, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik met een schuin oog kijk naar de nieuwe X5 en het zal nog meer kriebelen als de nieuwe 7 serie uitkomt volgend jaar in de zomer.
Luchtmassameter kapot
- 53.000 km
Sinds zaterdagochtend vertoonde de auto uit het niets raar gedrag: de auto had plotseling minder vermogen tot zijn beschikking, haperde af en toe tijdens het rijden en sloeg ook soms heel slecht aan.
Direct maandagochtend bij de dealer langsgegaan, en de luchtmassameter bleek kapot te zijn. Om eerlijk te zijn vind ik dit wel erg snel, aangezien ze soms in uitzonderlijke gevallen 300.000 km meegaan. Maar goed, zoals altijd weer uitstekend geholpen met een gratis leenauto en het euvel werd dezelfde dag nog verholpen.
71.000 km... en niks te melden eigenlijk
- 71.000 km
Inmiddels hebben ik ruim 71.000 km gereden met de BMW, en eigenlijk is er niks bijzonders te melden. Het enigste wat ik wil meegeven is dat winterbanden toch wel een aanrader zijn met een achterwiel aandrijver! Ik heb deze winter weer op een parkeerterrein vastgezeten in de sneeuw (was ook wel een stomme actie van mij).
Voor de rest: het is echt nog steeds de beste auto in zijn klasse. Wat een gevoel, wat een emotie en wat een rijplezier!
Tot slot voor de liefhebbers: de 520i en 528i etc. zijn vanaf heden te chippen bij een Belgisch bedrijf (BR performance). Ik heb 2,5 jaar gewacht, maar ik laat die van mij toch chippen denk ik.
Ze maken van de 184 pk ruim 260 pk, en van de 270nm gaat ie naar de 420nm. Uit de 528i halen ze nog wat hogere waardes, en na navraag bleek toch dat er technisch gezien een klein verschil is tussen de zuigers van beide motoren o.i.d. De eerdere informatie die ik verstrekte, dat deze motoren 100% gelijk, klopt dus niet.
Zeer tevreden
- 92.500 km
Na meer dan een jaar niks te hebben geschreven, zal ik toch een kleine update geven. Eigenlijk is er helemaal niks te melden: de auto doet het altijd, rijdt nog steeds even lekker en de prestaties zijn meer dan goed.
Doordat wij gezinsuitbreiding kregen, en mijn vrouw een kleine auto reed, hebben we samen die auto vervangen voor een Audi Q5 2.0 TDI uit 2009. Inmiddels hebben we die ook helemaal gefacelift, en is dat ook een hele strakke bak geworden. Ik rij nu wisselend met beide auto's, waardoor de kilometers bij de BMW wat minder zijn geworden per jaar.
Het grappige is, dat als ik bijvoorbeeld 3 dagen met de Audi Q5 rij, ik de illusie krijg dat de Q5 haast net zo'n goede auto is als de 5 serie. Want zeg nou zelf: je zit wat hoger, op zich hetzelfde vermogen en ook qua opties haast hetzelfde. Maar... dan stap je de BMW weer in. En jeetje: wat valt het dan op hoe goed die auto wel niet is. Enorm stil, uitmuntende automaat, heerlijk onderstel, achterwielaandrijving en natuurlijk het strakke stuurgevoel, ondanks het elektrische stuurhuis. Nee, ik weet het zeker. Mijn volgende auto wordt weer een BMW. Ik ben verkocht.
Aan alles komt een eind... of toch niet?
- 108.000 km
Zo juist heb ik na 5 jaar besloten om nogmaals voor een nieuwe BMW 5 serie te gaan, dit maal de 530e.
Voor velen denk ik een bijzondere keuze, maar als ik 5 jaar geleden tegen mezelf had gezegd dat ik nog hybride zou gaan rijden, zou ik mezelf voor gek verklaren. Maar na 2,5 dag 1 te hebben gereden, ben ik verkocht.
Zal ook deze belevenissen weer ruimschoots gaan documenteren, auto wordt eind december geleverd!
Kort nog over deze auto: ben helemaal een BMW addict geworden, wil echt niks meer anders. Deze F10 was fantastisch!
Verkocht... binnen 48 uur voor de vraagprijs?!
- 109.000 km
Nou, dat was een heel abrupt afscheid. Ik dacht dat ik te laat was met het online zetten van mijn auto (3.5 week voor de levering van mijn nieuwe 530e), maar dat bleek dus niet zo te zijn. Binnen 48 uur weg voor de vraagprijs!
Het ging allemaal zo snel dat ik er geen afscheid van heb kunnen nemen eigenlijk, maar het was een fantastische auto. De nieuwe eigenaar is er dan ook echt dol op, gelukkig ook een (redelijke) liefhebber.
De 530e heb ik nu inmiddels in ontvangst genomen en...
W A U W ! ! ! !
Daar ga ik heel snel een volgende review vol passie over schrijven, ik denk zelfs dat ik er een video van ga maken op YouTube, so stay tuned! :-)
Verkocht... binnen 48 uur voor de vraagprijs?!
- 109.000 km
Nou, dat was een heel abrupt afscheid. Ik dacht dat ik te laat was met het online zetten van mijn auto (3.5 week voor de levering van mijn nieuwe 530e), maar dat bleek dus niet zo te zijn. Binnen 48 uur weg voor de vraagprijs!
Het ging allemaal zo snel dat ik er geen afscheid van heb kunnen nemen eigenlijk, maar het was een fantastische auto. De nieuwe eigenaar is er dan ook echt dol op, gelukkig ook een (redelijke) liefhebber.
De 530e heb ik nu inmiddels in ontvangst genomen en...
W A U W ! ! ! !
Daar ga ik heel snel een volgende review vol passie over schrijven, ik denk zelfs dat ik er een video van ga maken op YouTube, so stay tuned! :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

BMW 530e PHEV | M Sport | Panoramadak | Sportstoelen | Nieuwstaat!
- 2023
- 46.939 km

BMW 535i Last Minute Edition 306PK Origineel NL Leder
- 2014
- 191.452 km

BMW 5-serie Touring 540i xDrive High Executive 340 pk | Harman Kardon | Panorama | Memory | Stoelkoeling | Adaptive | Luchtvering | LED | NAP NL auto |
- 2017
- 207.292 km