BMW 520i High Executive (2013) #2

autoreview

BMW 520i High Executive (2013)

Signalement

Uitvoering520i High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf127.000 km
KM-stand laatst156.200 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geweldige auto

  • 129.500 km

Na inlevering van mijn lease Audi A3 ben ik op zoek gegaan naar een BMW 5 serie. ik heb eerder al een BMW 5.23i, met die heerlijke 6-cilinder motor, gehad. En dat was goed bevallen. De uitvoering van mijn ideale BMW heeft, naast een volledig gedocumenteerde onderhoudshistorie, ook comfort stoelen een grote Navi en een elektrisch inklapbare trekhaak. Na lang zoeken op internet, ik kende op het laatst zo ongeveer alle aangeboden BMW's, vond ik bij een garage een mooie High Executive uitvoering bouwjaar 2013 met 127.000 km op de teller. Een heel mooie diepblauwe kleurstelling, de 19inch wielen completeren het geheel.

Alle boekjes zijn aanwezig, verder heeft hij volledig onderhoud gehad en zijn de schijven en blokken vervangen.

Ik heb er nu een kleine 2.500 km mee gereden en de auto bevalt uitstekend. Hij rijdt zeer comfortabel. De 5.20i kan met zijn 184PK prima meekomen zeker in combinatie met de 8 traps ZF versnellingsbak. Deze schakelt ongehoord goed. Als de bak terugschakelt merk je dat niet of nauwelijks alleen zie je dat de toerenteller 500 toeren terugvalt.

Voor de aankoop heb ik mij wel verdiept in de zwakke punten van deze auto. Elke auto heeft wel zwakke punten zo ook de BMW. De zescilinders zijn eind 2010 en begin 2011 geleidelijk vervangen door de 4 cilindermotor.

Na veel speurwerk op internet kwam ik erachter dat in mijn auto (de 5.20i) de 4 cilinder N20B20 motor ligt. Deze kan problemen krijgen met de distributieketting. Bij mijn auto was de distributieketting bij 110.000km vervangen daarmee is dat risico in ieder geval al weggenomen. Een ander probleem kan zich voordoen met de turbo. De motor begint dan te roken doordat er via de as van de turbo druppeltjes olie in het inlaatspruitstuk terecht kunnen komen. Dit probleem kan eenvoudig worden opgelost door een modificatie van BMW waarbij een olietoevoer leiding met klepje wordt gemonteerd.

Ten slotte lees ik op het internet veel verschillende opvattingen over het vervangen van de olie van de ZF versnellingsbak. Volgens sommigen hoef je de olie in de versnellingsbak nooit te vervangen omdat het om LongLife olie gaat. De andere opvatting is dat de olie in een versnellingsbak ook kan gaan vervuilen en dat je daarom de olie in de ZF bak ook moet verversen en bij voorkeur de bak moet laten spoelen. Ik denk ook dat het beter is om de olie in de bak na een bepaalde periode te vervangen.

Ten slotte krijg ik het advies om de olie om de 20.000 km te vervangen de gangbaar geadviseerde olie verversing termijn is veel te lang. Eerder verversen verkleint de kans op smering- en motorproblemen. Dit advies neem ik ook graag over.

Ondanks de genoemde aandachtspunten is de motor een geweldig mooi betrouwbaar stukje techniek en met goed onderhoud en tijdig olie verversen kun je volgens mij veel problemen voorkomen.

Ik hoop nog veel km's met deze fantastische auto te kunnen maken. Ik hou jullie in te toekomst op de hoogte van de mijn ervaringen.

Eerste 10,000 km zitten er op

  • 137.290 km

De eerste 10.000 km zitten er op met ritten door Nederland en Luxemburg en een autorondreis van 3000 km door Italie. De auto doet het geweldig en rijdt uitermate comfortabel. De afgelopen periode geen storingen gehad. Het oliepeil is ook nog niet gedaald zodat bijvullen ook na 10.000 km niet nodig is.

Ik heb preventief de olie van de ZF bak bij Benerink laten spoelen. Verder een update van de navigatie gehad. De terugrit vanaf Lazise naar Enschede ruim 1100 km heb ik in een keer gereden.

Het verbruik tijdens de rit volgens de boordcomputer 7,3 liter op 100 km bij een gemiddelde snelheid van 99,6 km/u vind ik zeer netjes voor een auto van dit formaat, zeker als je rekening houdt met de vele berg routes en in Duitsland gemiddelde snelheden van rond de 150km / u. Bij 120 km per uur rij je ongeveer 2200 toeren en bij 150km per uur zit je nog maar op 2500 toeren.

In de bergen merkte ik bij het klimmen dat de ZF bak bij de relatief lage snelheden de auto laag in toeren houdt, soms 1200 toeren. Voor mijn gevoel moet de motor tijdens het klimmen dan hard werken en door iets te versnellen schakelde auto terug naar een lagere versnelling en hoger toerental maar dat leidde er weer toe dat je te dicht op je voorganger komt te zitten. Hetzelfde bij dalen de auto remt niet of nauwelijks af op de versnellingen waardoor je regelmatig zelf moet remmen. Achteraf gezien had ik beter de sportstand kunnen inschakelen bij het rijden in de bergen. Dan schakelt de auto sneller op en terug.

Al met al zeer tevreden over deze comfortabele reisauto en genoten van de autoreis door Italie. Wordt vervolgd.

20,000 km verder

  • 148.900 km

De eerste 20.000 km zit er op en de BMW presteert naar volle tevredenheid met een gemiddelde van 8,6 liter per 100km (gemeten over 10.000km) ben ik eveneens tevreden. Deze week heb ik olie en oliefilter vroegtijdig laten vervangen. Volgens de boordcomputer hoeft dat pas over 18.000 km maar bijna 40.000km met dezelfde olie heeft niet mijn voorkeur. Verder motorisch geen enkel probleem gehad. Olieverbruik was nihil.

Wel lekkage in de rechterkoplamp. Vervanging van de koplamp kost ergens tussen de 1100 en 1500 euro maar gelukkig heeft autobedrijf Benerink de lamp kunnen drogen en sealen en sindsdien is het probleem opgelost. Verder heb ik het start/stop systeem laten uitschakelen. In de eerste plaats vind ik het een irritant systeem maar niet onbelangrijk ik ben er van overtuigd dat het start/stop systeem niet goed is voor zowel de motor als de startmotor. En voor de zekerheid een anti marter systeem laten monteren. Er zijn bij ons steenmarters gezien en die wil je niet onder je motorkap hebben. Op naar de volgende 20.000 km.

Verkocht

  • 156.200 km

Hoewel de auto heerlijk rijdt en bevalt en wij er probleemloos 30.000km mee hebben gereden heb ik de auto ingeruild op een prachtige full options BMW 540i xdrive. Zodra ik voldoende km's heb gemaakt zal ik over deze auto ook een review gaan schrijven. Ik kan al wel verklappen dat hij geweldig rijdt en je overdondert met zijn 340pk, luxe en opties.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.