BMW 520i High Executive (2012) #4

autoreview

BMW 520i High Executive (2012)

Signalement

Uitvoering520i High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf93.000 km
KM-stand laatst120.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geweldige auto

  • 96.500 km

Ik ben lang op zoek geweest naar een opvolger voor mijn 318 uit 2006 (zie andere review). De f30, het nieuwere type 3-serie, lag voor de hand om te kiezen. De praktijk wijst uit dat andere merken dan BMW bij mij altijd tot teleurstellingen leiden en de f30 vond ik een fraai model. De motor van mijn voorkeur bleek de 1,5 liter 3-cilinder van de 318i (2015) te zijn. Die is stiller dan de viercilinders en communiceert beter met de automatische versnellingsbak. Na een zoveelste proefrit vond ik ook de 318 te rumoerig in het onderstel. Het rijden lag daarmee naar mijn smaak op een lager niveau dan mijn oude 318i uit 2006. Afgewezen dus.

Vervolgens ben ik een 5-serie (f10) gaan onderzoeken. Dat heb ik altijd een beeldschone auto gevonden, maar ik vond 'm te groot en een beetje overdreven voor mezelf. Na de eerste proefrit was meteen wel duidelijk dat een 5-serie alles biedt wat ik in een auto zoek. Stilte, rust, comfort en schoonheid. Nadat ik nog een tijdje tegen het formaat aan heb zitten hikken kon ik na een aantal onverkiesbare exemplaren (het is werkelijk ongelooflijk wat voor puinhoop een eerste eigenaar in pak 'm beet 50k kilometer van een auto kan maken) een smetteloze 520i uit 2012 kopen. De kilometerstand was met 93k iets hoger dan ik gehoopt had, maar hij was zo fris dat ik er alle vertrouwen in had. Bovendien was de uitvoering, spacegrau high executive met crèmekleurig leer, zo mooi dat ik 'm niet kon laten staan.

Sinds de aankoop heb ik er 3k kilometer mee gereden en iedere kilometer was een waar genot. Een ritje in mijn 520i is een ronduit rustgevende sensatie. De motor hoor je nauwelijks en wat je er bij accelereren van meekrijgt is een mooie donkerbruine zoem. De achttraps automaat schakelt ongemerkt door alle gangen, vrijwel altijd op precies het goede moment.
Het weggedrag is gericht op comfort. Als je alle bochten op topsnelheid wil nemen, zou ik geen f10 aanbevelen. De rechtuitstabiliteit is goed, hoewel mijn 318i uit 2006 hierop nog beter presteerde. Voor spoorvorming is mijn 520i niet gevoelig. Daar zullen de banden ook aan bijdragen.

De materialen in het interieur zijn erg mooi. De bouwkwaliteit van het dashboard doet me denken aan de 3-serie e46. Blijkbaar moet je het voor ouderwetse kwaliteit tegenwoordig een stapje hoger zoeken. Noem me een dashboardknuffelaar, maar voor de kwaliteitsbeleving van een auto vind ik het essentieel.
Die kwaliteit ervaar je ook bij de werking van bijvoorbeeld de cruise control, regensensor en klimaatbeheersing. Alles reageert op precies het goede moment en doet zonder schokjes of bijgeluiden wat het moet doen. De ervaring van weelderige luxe is voor mij compleet met de interieurverlichting. Als het buiten donker is, waan je je in een huiskamer met open haard door het zachte oranje schijnsel van lampjes in het plafond en in de deuren.

Door de stilte aan boord is het heerlijk muziek luisteren onderweg. Het geluidssysteem is erg goed. Het ript cd's voor je en slaat ze op in de auto. Het navigatiesysteem moet ik nog laten updaten. Eigenlijk een beetje zonde van het geld omdat ik op mijn telefoon een gratis en perfect werkende navigatie-app heb, maar als je een on-board systeem hebt, wil ik het ook kunnen gebruiken.

Zoals ik in mijn review van mijn 318i uit 2006 al heb geschreven ben ik een zuinige rijder. Ik anticipeer op het verkeer en schakel snel op. Dit bracht me in mijn 318i op een verbruik van 1:16. Iemand van een garage vertrouwde me toe dat ik in een 5-serie dan wel 1:14 zou moeten kunnen halen, in plaats van de 1:12 die meestal aangehouden wordt voor een 5-serie.
Om te zien wat mijn 520i me meer zou gaan kosten aan brandstof heb ik meteen twee verbruiksmetingen gedaan. Old school, dus niet vertrouwend op de boordcomputer maar gewoon kilometers delen door het aantal getankte liters. Het resultaat was een verbruik van 1:17,5! Anderhalve kilometer per liter meer in een auto die 250 kilo zwaarder is en 50 pk meer heeft. Zo briljant is de techniek van die auto dus. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik de automaat altijd in de eco-pro modus zet. Niet alleen omdat het zuiniger is, maar vooral omdat hij door snel op te schakelen de motor zo stil mogelijk houdt. Daarmee zal ik wel een wat a-typische BMW-rijder zijn, maar ieder z'n meug, nietwaar?

Ik sluit af met een verbeterpuntje. De plastic kap aan de zijkant van de bestuurdersstoel kraakt een beetje in bochten. Hopelijk kan de dealer daar nog wat aan doen. Maar ook als dat niet het geval is, ben de koning te rijk met mijn 5-serie.

Storing

  • 98.000 km

Zo'n 4.500 km na aankoop meldt de auto out of the blue dat de volledige aandrijfkracht niet beschikbaar is en dat ik beheerst voort moet rijden. Het vermogen is plotseling inderdaad minimaal. Garage gebeld, motor uitgezet en weer aan. De hele rit van zo'n 120 kilometer naar de garage is het volledige vermogen weer beschikbaar, hoewel de melding in beeld blijft. De garage heeft hem aan de laptop gehangen, maar kan geen harde storing vinden. Waarschijnlijk een overgevoelige sensor of iets dergelijks. Ze hebben de melding eruit gehaald en vervolgens ben ik naar huis gereden (250 kilometer) zonder problemen. Op internet gelezen dat deze storing vaker voorkomt en dat in de meeste gevallen een of ander ventieltje of sensortje de boosdoener is. We zullen zien of de melding weer komt.

Onverwacht onderhoud

  • 106.500 km

Het werd tijd voor een onderhoudsbeurt, dus afspraak gemaakt bij de dealer in de buurt. Anderhalve week vóór de afspraak ging het motorlampje branden. De volgende dag kon ik langskomen. Oorzaak van het lampje was marterschade. De kabel naar de luchtmassameter was aangevreten. De schade was voor 100 euro verholpen.

De week daarop was het tijd voor de onderhoudsbeurt. Die is uitgevoerd voor 400 euro. Het slechte nieuws was dat de oliepompketting vervangen moest worden. Dat hoorden ze aan een jankend geluidje in de motor. Ik heb het geluid ook wel waargenomen, maar nooit herkend als iets afwijkends. Hoe dan ook, dat ging een dure grap worden, want voor de oliepompketting moeten ze diep in de motor zijn. Bovendien vervangen ze in dat geval meteen de distributieketting. De oliepompketting zou ongeveer 1300 euro gaan kosten en de distributieketting nog eens 550 euro. Inmiddels is de reparatie uitgevoerd.

Een pluim verdient de garage waar ik mijn 520i gekocht heb. Die hebben, zonder enige vorm van aandringen, de helft van de 1300 euro voor de oliepomp betaald. En dat terwijl de garantie die ik op de auto had drie maanden geleden al afgelopen was. Negen van de tien garages laten je, ondanks consumentbeschermende wetgeving, zitten met de kosten, denk ik.

Het is, zo met ongeveer een ton op de teller, onverwacht ingrijpend onderhoud in mijn beleving. Ondanks alles ben ik nog steeds erg in mijn nopjes met mijn 5-serie. Toen de dealer met mijn auto bezig was, heb ik een splinternieuwe 5-serie mee gehad als leenauto. Ik zou hem niet willen ruilen tegen de mijne. Laten we hopen dat het komende jaar wat minder onderhoud brengt. Voorlopig stel ik de scores voor betrouwbaarheid en kosten naar beneden bij. Die sterren moet-ie weer terug verdienen.

Een paar duizend kilometer terug heb ik de verbruiksmeter van de boordcomputer overigens gereset. De meting is nu gestabiliseerd op 1 op 17,3. Dat stemt opvallend nauwkeurig overeen met de metingen die ikzelf in het begin heb gedaan. Toen ik hem als tweede eigenaar kocht stond het gemiddelde gebruik in de boordcomputer op 1 op 12,2. Kortom, het verbruik heb je in belangrijke mate zelf in de hand.

Weer wat onderhoud

  • 120.000 km

Rond de 120.000 km kreeg ik, voor het eerst in lange tijd, weer eens de melding over de aandrijfkracht die niet volledig beschikbaar was. Melding en noodloop waren, net als de eerste keer dat ik dit meemaakte, opgelost met even van contact en opnieuw starten. Dezelfde dag hetzelfde euvel nogmaals gehad en sindsdien niet meer (ik ben inmiddels alweer 7000 km verder). Bij een later garagebezoek vertelde de dealer dat zoiets waarschijnlijk de rapportage van een misfire is. Een werkelijk technisch probleem is er niet. Alle sensoren staan gewoon op scherp en af toe levert dat een loze melding op. Daar is mee te leven.

Korte tijd na beide meldingen begon de uitlaat wat blauwgrijze rook te braken bij de koude start. Aanvankelijk in acceptabele mate, maar het werd steeds erger. Toen voor de zoveelste keer de hele oprit vol rook stond, heb ik toch maar eens aan de bel getrokken. De dealer vond het niet zo'n probleem, omdat het roken niet aanhield tijdens het rijden. Een ernstig probleem kon het dus niet zijn. Omdat het me niet beviel, heb ik een filmpje gemaakt van het roken na de koude start dat ik naar de dealer heb gestuurd. Zij hebben bij BMW NL navraag gedaan en kwamen meteen met, wat na de reparatie zou blijken, de juiste diagnose. De olieleiding naar de turbo moest vervangen worden. Er is een gemodificeerde slang geïnstalleerd met een klep erin. Dit heeft het roken gelukkig meteen verholpen, want het was geen gezicht. De kosten waren ruim 700 euro.

Ik heb mijn 5-serie nu een jaar. Gedurende dat jaar heb ik er ruim 30.000 km mee gereden. Hoewel de onderhoudskosten in dit jaar vrij fors zijn geweest, is iedere kilometer nog steeds een genot. Ik weet niet of je kunt zeggen dat je met een 5-serie standaard het offer van hoge onderhoudskosten moet doen. Ik kan alleen zeggen dat ik het ervoor over heb om die van mij in perfecte staat te houden.

Het verbruik steeg in de winter naar ongeveer 1:16,5. Dat zal misschien komen door het veelvuldige gebruik van de stoelverwarming, maar de lage temperaturen helpen natuurlijk ook niet. Nu, midden in de zomer, ben ik weer terug op 1:17 en van zo'n laag verbruik sta ik eigenlijk nog steeds te kijken. Overigens, stoelverwarming heb ik altijd gehouden voor de meest overbodige kulvoorziening in een auto, maar daar moet ik toch echt van terug komen. Natuurlijk is het decadente luxe en kun je er uitstekend zónder leven, maar als je er eenmaal aan gewend bent, wil je het ook weer op je volgende auto.

In het verleden ben ik altijd vrij snel van auto gewisseld. Veelal niet uit onvrede, maar meer uit liefhebberij. Blijkbaar beantwoordt mijn 5-serie op alle fronten aan mijn autoliefde, want ik moet er voorlopig niet aan denken om hem weg te doen. Dat is maar goed ook, want een realistisch alternatief, of waardige opvolger, is er in mijn beleving ook helemaal niet. Hoewel ik graag elektrisch wil gaan rijden, zijn er nog steeds geen EV's die én voldoende actieradius hebben, én betaalbaar zijn, én geen SUV zijn én de interieurbouwkwaliteit hebben van, pak 'm beet, een 5 serie. Het ziet ernaar uit dat ik moet wachten op een tweedehands elektrische 5-serie. Ja, dat kan wel ff duren... Rij ik gewoon lekker door in mijn 520i.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.