BMW 520i Business Edition Plus (2021)

autoreview

BMW 520i Business Edition Plus (2021)
BMW 520i Business Edition Plus (2021)BMW 520i Business Edition Plus (2021)BMW 520i Business Edition Plus (2021)BMW 520i Business Edition Plus (2021)BMW 520i Business Edition Plus (2021)BMW 520i Business Edition Plus (2021)

Signalement

Uitvoering520i Business Edition Plus
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst28.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe Funfer

  • 1.050 km

Mijn BMW avontuur begon als jongeman van 18 jaar in 1989 met een toen 10 jaar oude 320/6.
Een geweldige auto om mee te rijden maar al snel werd het enthousiasme getemperd na een aantal tankbeurten en ik besefte dat ik met een hele forse drinker te maken had.
De 320 werd verruild voor een Peugeot 205 en zo was het BMW verhaal geen lang leven beschoren.
Ruim 25 jaar later en heel wat auto ervaringen rijker, heb ik opnieuw de overstap gemaakt naar een BMW en wel een nieuwe BMW 4 serie gran coupe en zo was ik weer terug bij het merk waarmee het destijds begon.

Ruim een jaar later kocht mijn vader een nieuwe 5 serie G30 en toen ik daar eenmaal kennis mee had gemaakt was ik snel verkocht.
De rust en de hoge mate van comfort trokken mij snel over de streep en zodoende kwam er een 530I
Luxury Line.
Na bijna 4 jaar en 55 duizend kilometer verder begon het echter te kriebelen bij mij als autoliefhebber en kwam uit bij BMW Dusseldorp waar een 530 e met 10500 kilometer te koop stond.
Ook deze was qua rijden en rust geweldig en vooral het samenspel tussen de elektromotor en verbrandingsmotor was fenomenaal. Toch waren er een aantal factoren die mij stoorde en wel de beperkte bagageruimte tijdens onze vakantie en de auto ligt erg hoog qua carrosserie.
Zou je een adaptief onderstel bestellen, heb je deze ergernis niet mocht je daar gevoelig voor zijn en ligt de auto net iets mooier.
Een derde punt van gemis was voor mij het parking assistant plus. Had deze wel in mijn 530I en dacht daar wel zonder te kunnen maar dat viel in de praktijk tegen.
Als laatste was ik ook wel erg gevoelig voor de inmiddels gefacelifte versie van de 5 serie.
Het staat de auto buitengewoon goed en het zijn maar details maar het maakt hem net iets frisser.
Al met al reden genoeg om Dusseldorp te contacteren en te bekijken of we een auto op maat konden bestellen zonder al te veel pijn wat afschrijving betreft.

Configureren en bestellen

De deal met Dusseldorp is rond en we kunnen gaan bestellen (voorpret kan beginnen)
Wat is het geworden:

520I Business Edition Plus
Bluestone metallic
M sportpakket
18 inch M velg styling 662 Orbit Grey
Individual Exterior Line Aluminium satiniert
Leder nappa Elfenbeinweiss
Individual Dashboard met leder bekleed
Interieurlijsten Fineline Ridge
Safety Pack
Parking Pack Plus
Stuurwielrand verwarmd inclusief schakelpaddles
M achterspoiler
Extra getint glas voor de achterruiten
Schuif/kanteldak
Elektrisch te openen en te sluiten achterklep
Hifi System

De eerste 1060 kilometer

De aflevering bij Dusseldorp Hoorn was net als vorige keer erg prettig verlopen.
Medewerkers zijn erg vriendelijk en behulpzaam.

Wat mij meteen opviel bij de eerste meters in de 520I was de souplesse waarmee deze auto versneld. Bij de introductie van de facelift 5 is deze voorzien van een mild hybride en deze geeft de auto 11 pk ondersteuning.
Zelf heb ik een rustige rijstijl en ervaar niet dat ik ten opzichte van de 530I te weinig vermogen heb.
Natuurlijk zul je bij een inhaalmanoeuvre op de Duitse autobahn met een gangetje van 150 km/u zeker merken dat deze 520 minder vermogen heeft dan mijn voorganger. De vraag is hoe vaak je dat nodig hebt en niet onbelangrijk of het je 7000 euro extra meer waard is.
Iets wat ik erg kan waarderen is het uitrollen zonder motor. Bij de vorige generatie G30 was dit alleen mogelijk op de eco pro stand (met draaiende motor) en die vervelende drukke klokke winkel.
Momenteel kan dat uitrollen ook op de comfortstand en je kunt naar wens voor een extra rustig scherm kiezen.
Ook is de auto op de eco pro stand wel erg loom en dat kan hinderlijk worden om eventjes snel in te halen.
Dat uitrollen heeft mij enorm verrast met maar liefst 220 kilometer zonder motor!!
In totaal had ik 1060 kilometer gereden met een gemiddeld verbruik van 5.6 l/100 km.
Met een gemiddelde snelheid van 45 km/u over de gereden afstand kun je zien dat het betrekkelijk weinig snelwegkilometers zijn.
Een geweldige prestatie dankzij nieuwe technieken.

Het start/stopsysteem kun je niet meer uitschakelen en dat betekend dat de motor wel erg vaak uitvalt zodra deze een beetje temperatuur heeft.
Er is echter een foefje waarmee je dit kunt omzeilen nl. in het menu kies je voor sport individueel en kun je de motor en bijvoorbeeld de besturing op comfort zetten. Dan heb je de klokke winkel op sport maar de motor valt niet uit. Ook niet als je stilstaat en zeker tijdens een koude winterdag wil ik niet dat de auto telkens uitvalt.
Het aanslaan van de motor gaat in 99% van de gevallen tijdens het rollen keurig schokvrij, maar heel af en toe wil hij een beetje nukken. Dat laatste verliep bij de 530e altijd keurig!!

Wat vering betreft ben ik redelijk tevreden maar zou met de wetenschap van nu toch voor een adaptief onderstel gekozen hebben. Ook heb ik de keuze gemaakt voor 18 inch velgen zonder runflat banden om het comfort zo hoog mogelijk te krijgen.
In de basis krijg je een breed-set met voor 245 mm en achter 275 mm, maar zonder meerprijs kun je kiezen voor rondom 245 mm. Altijd makkelijk om te wisselen op deze manier.
Een tweede optie is de auto bestellen met een standaard onderstel maar dan komt de koets ook weer iets hoger te liggen en zeker bij een M trim is dat smaakgevoelig.
Een aantal jaren geleden heb ik met een 8 serie gereden en daar kon je zelfs kiezen voor een comfort of comfort + stand in het menu. Helaas niet bestelbaar op de 5 serie.
Wat zitcomfort betreft, ben ik net als in mijn vorige G30 heel erg tevreden.

Het infotainment is een goede upgrade ten opzichte van zijn voorganger.
Dit allemaal met hetzelfde bedieningsgemak en weer voorzien van een aantal leuke gadgets zoals ook al in eerdere reviews van andere 5 series werd verteld.

Dagrijverlichting:

Ook is de dagrijverlichting een goede maar vooral veilige verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Het is nu mogelijk om de verlichting aan de achterzijde tegelijkertijd met de dagrijverlichting aan de voorzijde te laten branden. Deze functie is gemakkelijk in te stellen in het menu.

Samenvattend ben ik erg blij met deze 5 en vooral de kleurstelling geeft de auto een sportieve maar tevens ook luxe uitstraling.
Zodra er meer kilometers op de teller staan volgt er een update.

Zeilkampioen

  • 6.200 km

Inmiddels een half jaar verder en ruim 6000 (plezier) kilometers op de teller.
Wat opvalt is de enorme rust aan boord en voor mijn gevoel is dit exemplaar nog stiller dan mijn G30 van voor de facelift.
Ook het rijden op de eco pro stand heeft mij erg verrast en voelt veel anders aan dan bij mijn vorige G30.
De auto is veel soepeler en versneld erg goed met optrekken dankzij de mild hybride.

Ook het verbruik van de 520I is voor een dergelijk zwaargewicht extreem laag. Bij de laatste tankbeurt 1050 km op de teller en de tank gaf nog ruim 100 km reikwijdte aan. Zeg dat dat laatste nog netto 50 km is en je komt nagenoeg op een waarde uit die met een diesel vergelijkbaar is.
Wat mij nog meer verrast is hoe gemakkelijk deze auto zeilt en wat je kunt sparen, maar liefst 362 km zonder ingeschakelde motor over de laatste tankperiode!
Heb wel uitsluitend op eco pro gereden en hooguit 10% snelweg.

Iets wat ik minder prettig ervaar is het M onderstel. Het is niet keihard maar op slechte wegen voel je duidelijk de sportieve afstelling en zou dit zeker niet meer kiezen.
Ook merk ik geen verschil in de nieuwe laserverlichting ten opzichte van de adaptieve led van mijn vorige 5. Deze was en is nog steeds goed.
Wel mis ik de optie comfort access en vooral als je met je handen vol komt aanlopen is het wel zo handig om je kofferklep met je voet te kunnen openen.

Samenvattend;

Erg tevreden met deze 520I en op een paar opties na de perfecte auto voor mij.

Problemen met oproepsignaal telefoon

  • 8.050 km

De laatste tijd merkte ik steeds vaker dat ik tijdens het rijden inkomende oproepen had gemist. Aangezien mijn telefoon meestal in mijn werktas in de kofferbak ligt en ik gewend ben een melding op het centrale scherm te zien en te horen besloot ik in het menu van de auto te duiken. Daar kun je eenvoudig aanvinken of je de beltoon via de speakers wilt horen. Dat mocht niet baten en heb vervolgens mijn toestel afgekoppeld en opnieuw aangemeld. Ook dit mislukte en na de nodige ergernis toch maar besloten langs de dealer te gaan. Na wat speurwerk bleek het niet zomaar een foute instelling te zijn.
De auto zou een grote software update nodig hebben en na deze te hebben geïnstalleerd werkte alles prima.

Op de dag van de update kreeg ik een nieuwe 420 I gran coupe mee als vervangende auto. Bepaald geen straf om mee te rijden en wat is die grote achterklep toch makkelijk.
Wat mij opviel is dat deze motor die in de basis exact hetzelfde is als mijn 520 I een stuk minder fut heeft tijdens het accelereren. Het ontbreken van de mild hybride is ondanks dat het maar 11 pk ondersteuning is enorm voelbaar.
Best vreemd dat alleen de M440 I deze techniek heeft en niet de lichtere varianten. Zelfs de onlangs gefacelifte 3 serie krijgt deze ondersteuning niet mee.
Tot zover deze korte update en ervaring.

Ceramic coating

  • 12.250 km

Inmiddels zijn we weer vierduizend fijne kilometers verder en wat blijft het toch een geweldig mooie auto om te zien maar natuurlijk vooral om mee te rijden.
Afgelopen zomer een mooie vakantie richting Duitsland gemaakt waar de auto vooral op de lange afstanden weer extra goed tot zijn recht komt. Na 5 uurtjes stap je fit uit de geweldige comfortstoelen die wat mij betreft de allerbeste stoelen zijn in deze klasse.
Deze maand heb ik de auto alweer een jaar en waar ik vooral erg tevreden over ben is de ceramische coating die ik destijds voor aflevering heb laten aanbrengen via Dusseldorp BMW.
Het geeft de auto een mooie diepe glans, maar ook tijdens een goede regenbui spoelt de auto nagenoeg schoon, al was dat laatste natuurlijk de afgelopen twee maanden niet vaak van toepassing.
Er zit drie jaar garantie op de coating onder voorwaarde dat je jaarlijks de laag laat checken en eventueel laat bijwerken.
In mijn geval moet de voorbumper bijgewerkt worden omdat ik een kras aan de zijkant van de bumper had opgelopen en deze voor de helft opnieuw gespoten moest worden.
De jaarlijkse check zou rond de €100 kosten maar wat het bijwerken gaat kosten is nog niet bekend.

Update

  • 24.500 km

Coating op de lak:

Deze bevalt nog altijd prima en is een aanrader! Elk jaar krijgt deze een check en bij mijn vorige bezoek aan de dealer is tevens de gehele voorbumper opnieuw behandeld. Dit had alles met een lichte schade te maken. Kosten €175.

Alweer ruim 12000 fijne kilometers verder en er hebben zich nauwelijks of geen problemen voorgedaan. De enige melding was van de stoelkalibratie.
De stoel herkent op dat moment niet meer zijn stoelgeheugen wat betreft de memory instelling. Probleem is inmiddels na een update bij de dealer netjes opgelost

De laatste maanden is de funfer vaker ingezet voor tripjes en is er meer snelweg gereden.
Wat betreft het benzineverbruik kan ik alleen maar lovend zijn en heb nu omgerekend 5.9 l per 100km.
Ook het aantal zeilkilometers is met 6000 een prima waarde lijkt mij en ik ben dan ook meer dan tevreden over de mild hybride techniek.
Mijn enige punt van kritiek blijft de vering die voor mij persoonlijk te hard is.

Momenteel ben ik serieus aan het overwegen de huidige auto in te ruilen op een nieuwe 5 nadat ik deze afgelopen juli in München bij BMW Welt heb mogen bewonderen.
Om eerlijk te zijn was ik erg teleurgesteld in de foto's in de autobladen en op de configurator van BMW. Vond het maar een lelijke auto.
Toen ik echter een nieuwe tansanitblauwe 5 met witte bekleding zag staan was ik vrijwel meteen om en moest mijn mening bijstellen.
In levende lijve en de juiste samenstelling is het een plaatje.

Wordt vervolgd!

Nieuwe 530e besteld

  • 28.000 km

Na mijn bezoekje aan München heb ik contact opgenomen met BMW dealer Dusseldorp en na de onderhandelingsfase kon het configureren beginnen. Het is een 530e M sport in de kleur Oxidgrau geworden. Met name het grotere accupakket/actieradius van deze nieuwe 5 heeft mij over de streep getrokken om voor de plug-in te kiezen.
Over 2 weken is het zover en mag ik de auto na bijna 5 maanden wachten eindelijk ophalen.
In mijn nieuwe review (begin januari) zal ik uitgebreid ingaan op het rijden/verbruik en configuratie.
Tot Binnenkort!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.