BMW 520d xDrive (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d xDrive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 5.000 km |
KM-stand laatst | 112.000 km |
Terug in een BMW
- 6.000 km
Na ruim 4 jaar in een sportieve gezinsauto (ford s-max) mijn kilometers (50-55k per jaar) gemaakt te hebben werdt het tijd voor iets anders. De Dord naar prive om daarmee op vlotte en ongelooflijk comfortabele manier de ca. 10k prive kilometers weg te trappen. Voor de zakelijke kilomters moest er dus wat anders komen.
Lang getwijfeld om over te gaan tot de aanschaf van een audi E-Tron maar die stap durfde ik nog niet aan.
De keuze bestond daarom uit een Audi A6 of BMW 5 serie.
De audi vanwege zijn ongelooflijk mooie ontwerp en afwerking. De BMW vanwege mijn eerdere ervaringen met bmw en het weggedrag.
Uiteindelijk bij Douwe de Beer in Dronten een jong gebruikte 520D x-drive sedan van december 2018 met nog geen 5.000 km op de klok gevonden voor ca. € 15.000,-- minder dan een Audi met vergelijkbare specs.
Hele volle uitvoering waarop bijna alles zit wat je je kunt wensen.
De eerste 1.000 km zitten er inmiddels op en ik moet zeggen dat ik erg blij ben met de keuze.
Ongelooflijk stil, comfortabel en vlot. De wegligging is met het adaptieve M-onderstel geweldig.
In de komende 2 jaar hoop ik de auto naar de 100.000 km te rijden en zal ik via dit portal mijn ervaringen delen.
Update geen bijzonderheden
- 80.000 km
Alweer bijna 3 jaar geleden was mijn laatste review. Tijd voor een update.
Hoewel, zo heel veel is er niet te vertellen. Inmiddels ruim 80.000 km op de klok en niets bijzonders te melden. Na 3x een 3 serie is deze 5 serie toch echt een heel andere auto. Nodigt niet uit om stevig door te rijden en daarmee ben ik opeens bijna nooit meer sponsor van het CJIB ondanks de maximaal 100 km/u die tegenwoordig geldt. Zuinig is hij ook, bij aankoop noemde de verkoper dat 1.000 km op een tank eenvoudig haalbaar was, dat leek mij onwaarschijnlijk, de verkoper bleek echter nog voorzichtig. Ik tank vaker met 1.100 - 1.200 km op de klok dan onder de 1.000 km. Voor een auto als deze vind ik dit onwaarschijnlijk zuinig, maar de pomp liegt niet.
Comfortabel zoeft de 5 naar iedere voorgenomen bestemming. Geeft geen klap verkeert en ook met de ad blue doet hij heel zuinig. Banden lijken niet te slijten en behoudens de reguliere onderhoudsbeurten is een garage bezoeken totaal niet aan de orde. De 5 geeft geen klap verkeerd en brengt me steeds weer comfortabel van bestemming naar bestemming.
Ook met een caravan van 1.700 kg aan de haak rijd de 5 erg comfortabel, hoge toerentallen zijn niet nodig en ook is de combinatie erg stabiel op kruissnelheden van 105-110. Helling op in het natte gras op de camping om dat mooie plekje met dito uitzicht te bereiken was altijd een uitdaging omdat er bij mijn voorwiel aangedreven auto's onvoldoende tractie was. Met de X-drive is ook dat geen probleem en sleurt hij de hele combinatie na even zoeken van de wielen moeiteloos naar de bedachte plek en nee, ik koos niet de meest eenvoudige weg, maar bewust even de kortste ;-)) om het systeem te testen. Met vlag en wimpel geslaagd en de plaatselijke toeschouwer vereniging met een mond vol tanden laten staan ;-))
Ondanks alweer bijna 4 jaar levenservaring mag deze nog wel even door, want ja een diesel inruilen in de huidige markt zal geen succesverhaal worden.
Afscheid, maar niet voor lang
- 112.000 km
Na 4 jaar en 110.000 km komt een einde aan dit goede huwelijk. Iedere rit een genot. Iedere 30.000 km langs de garage. Verder niets te melden. Dit maakt rijden dus geweldig!
Zie mijn nieuwe reviews om te ontdekken hoe het auto avontuur verder gaat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.