BMW 520d touring Executive (2001)

autoreview

BMW 520d touring Executive (2001)

Signalement

Uitvoering520d touring Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf154.500 km
KM-stand laatst178.500 km
Lezerswaardering: 16%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 178.500 km

Na lang zoeken eindelijk een 520d Touring kunnen vinden die er niet uitziet als een gestripte besteluitvoering, maar bijna alle opties heeft! Tevens een acceptabele km-stand en aantoonbaar van eerste eigenaar met volledige ondehoudshistory, erg belangrijk bij deze auto's want je voelt het niet als ze iets meer hebben gelopen.

Helaas is het een 520d geworden, dus geen zescilinder meer en geen automaat, maar dit was een pure 'verstandige' keus ivm oprichten van eigenzaak en veel kilometers moeten maken.
Ik kan nu al zeggen dat dit inderdaad een erg verstandige keuze op autogebied is, misschien voor wel de beste sinds jaren.
Eigenlijk biedt deze auto voor mij de ideale combinatie tussen luxe, comfort, ruimte, zuinigheid en toch het echte Bmw rijden (zonder 6 cilinder uiteraard)

Om even verder in te gaan op de belangrijke eigenschappen:
Het comfort is beduidend hoger bij het 'normale' onderstel t.o.v. het sportonderstel. Wat mij betreft nooit meer de laatst genoemde variant, nu kan ik tenminste zonder gevaar voor loszittende vullingen in Antwerpen aankomen.
Allemaal erg leuk een sportieve afstelling van het onderstel maar vooral op het cirquit en zeker niet op de Belgische snelwegen en binnenwegen!
De auto helt niet veel over in bochten, blijft voldoende stabiel op hoge snelheden en is zoals gezegd gewoon comfortabel.
Verder valt het mij ook bij dit exeplaar op dat alles op en aan de auto feiloos werkt, bv zaken als cruise controle, audio, automatische airco, abs en asc zijn perect voor elkaar.

Dan nog een erg belangrijk punt, althans voor mij, is het verbruik:
Hier kan ik niet anders dan erg positief over zijn. Tot nu toe is mijn gemiddelde 1 op 15. De meeste kilometers zijn op de snelweg maar die worden meestal wel boven de toegestane snelheden afgelegd.

Wat prestaties en motorkarakter betreft voldoet ie eigenlijk aan de verwachtingen die je van een 2 liter diesel met circa 140 pk mag hebben. Echt snel kun je hem niet noemen maar accelleratie en topsneheid liggen op hetzelfde niveau als mijn 2,5 tds. Voor een relatief kleine motor is hij vrij soepel als je het toerental tenminste boven de 1300 houdt. Daaronder laat ie een ontevreden brom horen, verder is het geluidsniveau vrij laag.
Ik heb even gedacht aan chippen maar ben bang dat ik veel aan soepelheid moet inleveren.

Conclusie is voor mij vrij helder:
Een echte Bmw die het nuttige met het aangename combineerd, als je teminste de 6 cilinder en automaat kunt missen, wellicht komt hij voor de sportieve rijder wat adem te kort, maar als het verbruik en (vooral in België) wegenbelasting een belangrijke kostenpost zijn, een echte aanrader !

Uitijdelijk de auto toch ingeruild,(wegens het gemis van de 6 cilinder! en ik kon een goeie deal maken) voor een 525d touring, helaas wel weer handgeschakeld.

Rij inmiddels alweer 20.000km met de 525d.
Deze is ook van 2001 en heeft inmiddels 221.000km. Wat een feest om weer 2 cilinders extra te hebben!
Een heerlijke motor voor de 5 serie, en vooral een stuk vlotter dan de 520d, wat mij bovendien erg verbaasd is dat het verbruik ongeveer gelijk ligt, dus bij veel snelweg gebruik zonder moeite 1 op 15..
Wellicht volgt hier binnekort een revieuw van.

PROBLEMEN

  • 178.500 km

178.500km Kleine beurt
Batterij in de sleutel leeg,
deze blijkt automatisch op te laden in het contactslot.
Waarschijnlijk is er iets mis met het oplaadsysteem want de reserve sleutel is ook leeg. Ik moet nog naar de garage voor de diagnose.

192.300km Pomp in brandstoftank defect.
Ca 300,- euro, tevens sleutelprobleem opgelost via reset
Kleine beurt

205.200km Ingeruild voor en 525d touring van zelfde bouwjaar

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.