BMW 520d Touring (2011)

autoreview

BMW 520d Touring (2011)

Signalement

Uitvoering520d Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst73.400 km
Lezerswaardering: 5%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

niet alles rozegeur en maneschijn

  • 1.200 km

Ik heb afgelopen maandag de auto opgehaald in Ulm (D) daar ik voor een duits bedrijf werk. Het betreft een auto die al bij de dealer stond dus opties kiezen was er niet bij, daarvoor wel een dikke korting bedongen. De keuze voor de BMW was eigenlijk simpel. Ik ben de week ervoor met een 535D van Berlijn naar Ulm gereden (ook het laatste model) en dat beviel me zeer goed. Tijdens de rit van ca. 650km heeft deze auto ca. 8ltr/100km verbruikt wat ik redelijk vind. Zeker als je bedenkt dat ik erg "braaf" heb gereden. Heb weliswaar even de 250km/h aangetikt, maar verder rustig gereden. Verder vind ik het model erg mooi, maar dat is persoonlijk uiteraard.

Nu naar de 520D automaat. Ik zal even de opties opnoemen. (De Ex en High Ex uitvoeringen kennen ze in D niet)

Lederen bekleding Dakota
Velgen 237 18 Inch
Metallic lak
Stuurverwarming (heeft niemand nodig)
Sportversnellingsbak met flippers op het stuur.
head up display
sportstoelen (veel verstelmogelijkheden!)
stoelverwarming achter
navigatie professional
Xenon
adaptive bochtverlichting
Speed limit info
Bluetooth met handfree
Electrische achterklep
Grootlicht assistent
Hifi systeem (200W)
Binnen en buitenspiegels auto. dimmend
Klimacomfort vooruit
Parkassistent
BMW individual exterior line
USB aansluiting
Spraakbesturing
Met leer bekleed multi-func. sportstuur
Dynamic damper control
Ambiance verlichting
Park distance control

Het rijden: om heel eerlijk te zijn valt me dat een beetje tegen. De besturing reageert "vreemd". het lijkt erop dat bij snelheden to ca. 70 - 80 km/h er "tegengestuurd" wordt. Alsof er nog een hand mee wil sturen. Bijv. rechtuit rijden: dan merk je plotseling dat de wagen bijv. naar rechts wil, stuur je tegen dan voel je een soort "weerstand" die lijkt te proberen je te hinderen aan het tegensturen. Af toe doet ie het naar links dan weer naar rechts. E.e.a. heeft tot gevolg dat ik wat slingerend rijgedrag vertoon. (heb niets gedronken!) Op hoge snelheid doet ie het ook maar dan in mindere mate. Met als gevolg dat het rijden niet zo ontspannen is als gehoopt/gedacht. Mijn vorige auto (VW passat variant 1.8TSI) deed het wat dat betreft stukken beter.

Comfort: hij veert echt prettig, ook door het ADC. Verschillende wegdekken, verschillende demping. Het werkt allemaal perfekt. De stoelen zijn echt geweldig, de verstelmogelijkheden zijn riant, dus hier geen klachten. De ambiance verlichting is ook prachtig, het geeft de auto echt een chique uitstraling. Het geluidscomfort is ook redelijk goed. Hij is niet superstil maar kabaal maakt de 4 cilinder Diesel zeker niet. Je hoort hem wat op de achtergrond. In andere reviews heb ik klachten gelezen over te veel windgeruis, ik heb hier eigenlijk niets over te melden. Alles lijkt keurig te passen en op snelheid (heb tot 180km/h gereden) blijft ie behoorlijk stil.

Prestaties: is eigenlijk ook gevoelsmatig subjectief. Ik had zoals beschreven een dagje een 535D (met 300pk) gereden, maar dat gaat mij in ieder geval allemaal te hard. Het is leuk, maar ook niet meer dan dat. De 520D is voor mij meer dan snel genoeg, ondanks dat ik zo goed als al mijn kilometers in Duitsland rij en regelmatig sneller mag rijden. Met de cruise control op 180km/h kom je toch wel snel op bestemming....

Afwerking: Het ziet er allemaal erg mooi en chique uit. 2 missers: de B zuil aan de binnenzijde is bekleed met goedkoop plastic, het ziet er niet uit. (kijk maar eens hoe ze dat bij andere merken doen) en de bovenafdekking van de binnenbekleding van het linkerportier sluit niet mooi aan aan het kunstof deel waar de buitenspiegel aan vast zit. (snapt u het nog?) In ieder geval kijk ik daar naar een opening van ca. 6 - 8 mm waardoor ik tegen onafgewerkt kunststof aan zit te kijken. Volgende keer bij de garage moeten ze dat oplossen.

Navigatie: In een woord prachtig om te zien. Als je door een stad rijft zie je de belangrijkste gebouwen in 3D, erg mooi allemaal. Wel weer een opmerking; helemaal intuïtief is het systeem niet te bedienen. Doordat de knoppen meerdere funkties hebben is het toch allemaal wat verwarrend. Waarschijnlijk een kwestie van wennen. Bluetooth handsfree werkt perfekt, de persoon aan de andere kant van de lijn hoort niet dat je aan het rijden bent.

Verbruik: tot nu toe 7,8 ltr/100km. Veel snelweg (autobahn) en dan rij ik zo'n 150 - 160 km/h. (waar het kan). Overigens werkt die "speed limit info" behoorlijk goed. Hij ziet (bijna) alle snelheidsborden, ook de digitale boven de weg en geeft door een klein snelheidsborje tussen de tellers of in het "head up display" in de vooruit aan dat je op je snelheid moet letten. Werkt prettig.

Ik zal na ca. 20000km weer een update plaatsen.





even iets over het verbruik

  • 4.850 km

Ik heb inmiddels weer een (lange) rit gemaakt door Duitsland en heb een gemiddeld verbruik van 5.6 ltr/100km genoteerd. (althans de boordcomputer). Gemiddelde snelheid tijdens de 459 km lange rit was 100,3 km/h. Mijn rijstijl was braaf en rustig, geen gestress op het linkerspoor dus. (zie bijgaande nieuwe foto van de boordcomputer). De volgende keer zal ik op het zelfde traject eens wel stressen op het linkerspoor. Eens kijken wat de boordcomputer dan te vertellen heeft. (wel even wachten tot na volgende week wanneer de besturing wordt vervangen.

Besturing en de zomerzon.

  • 6.700 km

Gisteren de auto weer opgehaald na de stuur klachten. Het schijnt dus zo te zijn dat wanneer de auto enige tijd stroomloos (onder 10V) heeft gestaan er een "impulsgever" voor de nulstand van de auto zichzelf niet meer kan resetten. Daar deze auto enkele maanden in de showroom heeft gestaan zal ongetwijfeld de accu op een te laag niveau zijn gekomen, vandaar. Echter, klopt deze uitleg van de BMW heren? Na een uitgebreide proefrit kan ik niet anders dan vaststellen dat het substantieel verbeterd is. Géén onzeker gevoel meer, geen constant korrigeren, hij loopt gewoon rechtuit. Zoals het zou moeten dus. Wel reageert ie nog steeds aanzienlijk op spoorvorming. Echter die klacht konden ze niet wegnemen zeiden ze, een gevolg van de brede banden (245) gaven ze als oorzaak. Omdat ik vanmorgen mijn achter- en zijruiten (vanaf de B-zuil) met getinte folie heb laten beplakken heb ik bij dit bedrijf (ze doen hoofdzakelijk banden en velgen) nagevraagd of de uitleg van BMW zou kunnen kloppen vwb de spoorvorming en de brede banden. Ze zeiden exact hetzelfde als de heren van BMW. Bredere banden reageren gevoeliger op spoorvorming. De combinatie electrisch bekrachtigde besturing, achterwielaandrijving, BMW (hebben daar regelmatig BMW rijders op de stoep met spoorvorming klachten) en brede banden zijn dus ingrediënten die elkaar zouden kunnen versterken.
De folie heb ik er op laten plakken ivm de zon-instraling. Bovendien kan men niet zo eenvoudig meer op de achterbank kijken of er iets van waarde ligt. Meer nieuws over een tijdje.

en dan nu maar eens volgas

  • 8.080 km

Het werd toch eens tijd om eens alles eruit te halen wat er in zat. Na de aanpassingen aan de besturing meende ik dat dat toch wel zou moeten lukken zonder zweetdruppels en krampachtig het stuur vast te houden. En inderdaad, hij loopt gewoon keurig rechtuit. Echter wel met een kanttekening; de zijwindgevoeligheid en de (soms heftige) reacties op spoorvorming blijven. Maar bij geen (zij)wind gaat het allemaal voorbeeldig. Ik heb de topsnelheid op de A9 tussen Nürnberg en München uitgeprobeerd. Ik moet zeggen dat het tot ca. 210km/h allemaal redelijk vlot ging, daarna kost het echt meer moeite. Maar na lang aandringen en (ik geef toe) een beetje bergaf kwam er bijna 240 km/h op de teller te staan (zie foto, beetje wazig maar toch). Daarna ging ie zelfs er nog overheen maar daar heb ik geen foto van, ik vond één foto bij die snelheid genoeg. Hij kan het dus wel die 520D maar het kost wat tijd. Ik zat overigens alleen in de auto en bijna geen bagage bij me, dus zwaar beladen was ik niet. Nog even iets over de verstelbare schokdempers; er is wel degelijk een behoorlijk groot verschil tussen de comfort en sportstand. In de comfort stand deint de auto wat na (wat ik persoonlijk wel prettig vind) maar echt invloed op de zijwindgevoeligheid en/of spoorvorming heb ik niet kunnen ontdekken.

deukje en scheuren

  • 17.400 km

Helaas heeft iemand "iets" op de motorkap laten vallen, ik vermoed mobiel verkeersbord. Die stonden namelijk een paar meter verderop en daar lijkt het allemaal verdacht veel op. Natuurlijk zat het NAW briefje niet onder de ruitenwissers. Wel hele diepe krassen, eigenlijk deukjes, in de motorkap, jammer.
Het navigatiesysteem is nog steeds overduidelijk en werkt erg goed, de bediening gaat nog steeds niet 100% intuitief. M.i. te veel mogelijkheden achter een knop, daardoor moet je toch heel even nadenken voordat je die draaiknop bedient, en dat lijdt af.
Wat zou ik niet meer bestellen? Nou, die flippers aan het stuur zou ik weglaten, ik gebruik dat soort speelgoed helemaal niet. Bovendien moet je je afvragen of "sportieve" gadgets wel op een 1750kg wegende kombi met een 2 ltr. dieselmotor passen. Binnenkort (26 aug) ga ik wel rijden met een auto(s) waar zulke flippers wél thuishoren. 2 ronden in een Ferrari F 430, Lamborghini Gallardo, Porsche GT3 en een Audi R8. Leuk verjaardagscadeau toch? Er zit een instructeur naast me en er wordt een DVD van gemaakt, ik ben benieuwd! Ik weet het, heeft niks met deze BMW te maken maar ik wilde het toch even kwijt...

Zitten en inparkeren

  • 22.200 km

De hierboven aangekondigde "scheurdag" is verschoven naar 28 okt. Dit ivm gezinsuitbreiding. Ik zal hier zeker ook over berichten. Terug naar de BMW. Het zitcomfort is zonder meer uitstekend te noemen, de (sport)stoelen zitten als gegoten en zorgen er steeds voor dat ik lange afstanden kan overbruggen zonder zit problemen. Verbruik over de gehele periode bedraagt nu 6,7 ltr/100km. De automaat is niet helemaal schokvrij, vooral bij uitrollen voel je de automaat duidelijk terugschakelen. Ergerlijk blijft het tekort aan opbergmogelijkheden (zonnebril, grote flessen) en het zwabberige gedrag bij zijwind. Ook heb ik het gevoel dat de motor iets begint te brommen, zo stil als in het begin is ie niet meer. Hij zal binnenkort een beurtje moeten hebben, misschien dat dat enig soelaas biedt. (nog 3000km geeft de boordcomputer aan). Verder wil ik nog opmerken dat de inparkeerhulp geniaal is. Het maakt wel lui, maar handig is het wel! Ook de elektrische achterklep is toch wel handig. Verder blijkt de head-up display aan de verkeersveiligheid (eigenlijk bedoel ik minder bonnen....) bij te dragen. Je hebt altijd je snelheid voor je neus en dat in combinatie met de verkeersborden herkenner is dat wel héél handig. Later meer.

Zoom Zoom

  • 28.500 km

Zoom Zoom heeft in dit geval niets met Mazda reclame te maken maar veel meer met de voorbanden. Sinds een week of twee zoemen de voorbanden, en niet zo'n klein beetje! Ik ben ermee naar BMW gereden omdat ik in eerste instantie dacht dat er een wiellager kapot was. Dat was niet het geval maar beide voorbanden hadden last van "cuppen". Dat houdt eigenlijk in dat ze op zo'n manier zijn afgesleten dat buitenzijde van het loopvlak niet meer mooi vlak is maar eerder "geribbelt" in de rijrichting wel te verstaan. De vraag is nu hoe dat nu komt? Versleten zijn ze nog niet
maar er moet wel iets gebeuren. Volgende week worden er winterbanden opgelegd (in een wat kleinere maat) en dan heb ik in ieder geval weer relatieve rust in de auto, wante geloof me, de banden maken nu echt lawaai. Niet fijn. Misschien heeft het iets met het geknutsel aan de voortrein te maken, wie het weet mag het zeggen. In ieder geval zijn deze voorbanden na de winter niet meer te gebruiken. Toch snel na 28000km, zekr als je bedenkt dat ik nogal rustig rij. We zien wel. Daarnaast nog een kleinigheidje; na 8 dagen stil gestaan te hebben waren alle instellingen weg. Radiozenders weg, de helft van mijn muziekverzameling weg, adressen in het navisysteem weg, telefoon moest opnieuw aangemeld worden etc. Niet wereldschokkend maar wel lastig. Verder doet ie wat ie moet doen, rijden....

winterwielen en beurt

  • 30.800 km

De problemen met de besturing en de lawaai banden zijn uit de wereld! Sinds er nieuwe (winter) banden en velgen opgelegd zijn stuurt ie volgens mij zoals deze auto zou moeten sturen. Bovendien is het lawaai van (vooral) de voorbanden ook weg gelukkig. De auto stuurt nu rustig en normaal, ik zit niet meer met zweethanden en er heerst een serene rust in de auto. Heerlijk! Die frut(zomer)banden van Dunlop komen er in ieder geval niet meer op. Overigens heb ik de 4 nieuwe lichtmetalen velgen inclusief winterbanden (merk: Klebér) niet bij BMW zelf erop laten leggen maar bij een onafhankelijke bandenman. Ik heb € 1340 betaald voor deze set. 225/55R17 is de maat. Het BMW embleem paste weliswaar niet meer, maar dat is dan maar zo. Bij BMW had me dit verhaal ca. 2100 euro gekost. Eén nadeel is er wel: het bandencontrole systeem werkt nu niet meer, dat werkt alleen met originele velgen. Dit betekent dat iedere keer wanneer ik de auto start ik een melding krijg dat dit systeem niet meer werkt, even op okay drukken en weg is het. Wel blijft er rechts onder een geel gekleurd driehoekje branden. De (eerste) beurt heeft € 360 gekost, knap veel voor olie en een micro(?)filter wisselen. Je krijgt dan wel je auto gewassen en gestofzuigd terug. En de vooruit was zelfs van binnen gereinigd! Dat dan weer wel....(rotklus, altijd strepen als ik het zelf doe)

absurd zuinig!

  • 32.200 km

Ik had deze week weer eens een rit van Berlijn naar Ulm v.v. en bewust héél erg zuinig gereden. Ik had de cruise control altijd aan (waar het kon) op ca. 115 - 125 km/h. Me niet laten verleiden om waar dan ook op deze rit (630KM) het gaspedaal verder in te trappen als nodig. Normaliter (dus zonder op het verbruik te letten, maar ook niet scheuren) heb ik voor deze rit (ik doe dit vaker) tussen de 5,5 en 6,5 uur nodig. Deze keer was het in 6 uur gepiept. Dus langzaam was ik niet onderweg als je naar de gemiddelde snelheid kijkt. (111km/h) Dat ging wel wat naar beneden toen ik eenmaal weer in het centrum van Berlijn was (naar 105km/h geloof ik). In ieder geval was het verbruik voor zo'n grote en zware auto erg laag. 1:21 !! Zie foto boordcomputer. Hij kan dus wel degelijk erg zuinig rijden, als je maar wil!

warme handjes en verslag verjaardagscadeau

  • 46.500 km

Ik heb in mijn beschrijving aan het begin aangegeven dat ik het nut van stuurverwarming niet begreep. Wel, deze uitspraak moet ik drastisch wijzigen! Tijdens de lage temperaturen van de afgelopen tijd is het inderdaad erg prettig om aan zo'n verwarmd stuur te draaien. Natuurlijk kan je ook handschoenen aantrekken, maar dit is toch wel verwennerij. Bovendien warmt het stuur bijzonder snel op. Binnen één minuut is het stuur warm.
Verder doet de BMW wat ie moet doen, lange afstanden zuinig, comfortabel en snel overbruggen. Het instappen vindt ik lastig aan het worden (of ik krijg ouwe botten....)en het gemis aan opbergmogelijkheden blijft een zeurende pukkel. (tenzij je de auto alleen voor woon-werk gebruikt, dan is dat geen probleem natuurlijk)Verder valt op dat het interieur niet echt groot is voor een auto met zulke buitenafmetingen. De stoelen blijven geweldig zitten, super.
Ook had ik aangegeven dat ik als verjaardagscadeau een paar ronden (op een circuit) mocht gaan sturen met 4 exclusieve sportwagens. Zo gezegd, zo gedaan. Het was leuk om een keer met zoiets (F360, Gallardo, R8 en 911GT3) gereden te hebben. Alleen echt "uitproberen" was er helaas niet bij. Daar was het parcours ook veel te bochtig voor en bovendien zat er iemand naast je. Samenvatting: De Ferrari was het mooist, De Lambo het "hardst" en puurst, de AudiR8 reed het gemakkelijkst en de Porsche het comfortabelst. De Porsche was een handbak, de andere met automaat. Mijn voorkeur: De Ferrari. Gewoon omdat ik die het mooist vond en toch wel erg veel (voor mij) uitstraling heeft. De Lambo zou op de laatste plaats komen omdat die voor mijn begrip te veel kabaal maakt en het (automatisch) schakelen steeds met een enorme klap gebeurde. (hoort zo, zei de instructeur) Moet er niet aan denken lange afstanden met zo'n ding te moeten rijden. Daar zou ik de Porsche voor nemen... Maar ik heb niks te nemen, dus ik droom er ook maar niet van...Het was een leuke dag!

probleempjes

  • 73.400 km

Het wordt weer eens tijd voor een uitbreiding van dit verslag.
Inmiddels heb ik er weer behoorlijk wat kilometers bij gereden en helaas ging dat niet zonder slag of stoot.
Het kleinste probleem is dat de auto zich af en toe "verslikt". Dat doet ie ongeveer eens per week en na dat verslikken rijdt ie weer als vanouds. Ze hebben er bij BMW naar gekeken en konden niets bijzonders vinden zeiden ze. Mijn gevoel is dat het iets met het brandstofsysteem moet zijn. Ik stoor me er overigens niet aan, als ie zich verslikt dan weet ik dat ik daarna gewoon kan doorrijden.
Over doorrijden was afgelopen 15. Juni géén sprake. Nadat ik de auto (in München) gestart had verscheen de melding "koelsysteem probleem, BMW service". Ik natuurlijk uitgestapt en onder de auto gekeken en jawel hoor, een leuk plasje met koelvloeistof. Volgens de navigatie was de dichstbijzijnde BMW garage slechts 2,5km ver weg, dus daar ben ik dan toch maar heen gereden. Echter het was vrijdag middag, en de heren van BMW hadden duidelijk géén zin in (weer?) een probleem op vrijdag middag. Nadat een vriendelijke dame mij eerst om het allerbelangrijkste gevraagd had (mijn creditcard) werd de auto van dichtbij bekeken en ook deze heer constateerde een koelvloeistof lekkage. Maar repareren ging op z'n vroegst pas de volgende dag, of ik maar een huur auto wilde nemen (zelf betalen natuurlijk) en de volgende morgen terugkomen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik zat dus op vrijdagavond in een hotelkamer in München (NB op m'n verjaardag!) te wachten tot BMW tijd voor me had...
De volgende dag weer naar de garage gereden: "we kunnen het niet repareren, op z'n vroegst a.s. dinsdag." (!!!) Dat hadden ze me ook de middag ervoor kunnen vertellen toch? Dan had ik op z'n minst naar huis kunnen rijden met die huurauto! Op de woensdag erna toch maar eens gebeld: "is de auto al klaar?" "Ja hoor, gisterenmorgen al!" "Oh! bedankt voor het bellen"..... Om een lang verhaal kort te maken, een bizar slechte service, nogwel in de stad waar ze gemaakt worden.
Drie weken terug ging plotseling het motorcontrole lampje branden (in Italië, op vakantie...). Wat doe je dan? Naar BMW in Italië rijden? De check control gaf "geen probleem" aan dus besloot ik maar door te rijden. Vervelend is het wel om steeds maar naar dat lampje te moeten kijken. Het lampje ging na drie dagen uit (!). Ik weer blij, geen idee wat het is geweest. Misschien dat ze nij de volgende service beurt er iets over kunnen zeggen.
Banden: de banden die er nu voor opliggen zijn van Continental. Helaas hebben ook deze banden last van "cupping" en "zingen" er lustig op los. Dus nu zingen mijn achter én voorbanden in koor. is simpelweg niet fijn.
Verder geen problemen en hij rijdt op zich lekker, maar helaas gaat mij steeds meer het gevoel bekruipen dat deze auto te duur is voor wat ie daadwerkelijk biedt. Natuurlijk ziet ie er chique uit, van binnen en van buiten. Maar wat mij betreft maakt BMW z'n naam niet waar. Wellicht is dit exemplarisch, zeer waarschijnlijk zal ik daar nooit achterkomen. Ik heb in het verleden véél probleemlozer gereden voor véél minder geld. En ik kwam ook uitgerust op m'n bestemming.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (65)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.