BMW 520d Touring (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d Touring |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 217.000 km |
KM-stand laatst | 300.000 km |
En dan nu BMW
- 219.000 km
Na 6 jaar Audi toch de overstap naar BMW. Dat het een Duitse auto zou worden was wel duidelijk, alleen welke nog niet. Tweedehands is het goed winkelen en er is veel te kiezen.
Toch blijven bij het bekende, ofwel een Audi (A4/A6) of iets nieuws en dan een BMW (3-serie/5-serie). Een station zou het zoiezo worden voor de ruimte.
Het onbekende heeft getrokken, op basis van de goede reviews, ervaringen van vrienden en het design van BMW is de keuze op BMW gevallen, en dan ook op een 5-touring. Een 3-touring zou qua ruimte voldoende zijn geweest alleen nette, goed onderhouden auto's waren moeilijk te vinden, met veel kilometers.
Dan kom je snel uit bij een 5-touring, en dat is tot op heden een bijzonder goede keuze gebleken. Met veel plezier rijd ik nu sinds juli rond met deze 520d. Een goed (dealer) onderhouden auto met ca. 220.000 km, alleen merk ik er weinig van. De auto rijdt en schakelt bijzonder strak. Er is geen speling voelbaar, dan zou ik dat moeten vergelijken met een nieuwe 5.
Grote pluspunt: bouwkwaliteit! De hoge kilomerstand is niet te merken, in het rijden niet maar ook van binnen niet. Gebruikte materialen kwalitatief bijzonder goed.
Minpunt: verbruik, 1:12 lijkt me voor een 2 liter diesel vrij fors. Ik weet dat het een grote wagen is, maar 235 kg zwaarder als mijn vorige auto (A3) die ca. 1:18 reed.
Aanpassing verbruik
- 222.000 km
Nu na een kleine 4 maanden rond te rijden in de 520d moet ik zeggen dat het actuele verbruik iets beter is geworden, zo'n 1:13 met veel stadskilometers.
Het valt op dat, op het moment er snelwegkilomters gemaakt worden de auto wel zuinig is. Voorbeeld, met 5 man en volle bagage naar Munchen op en neer, met gemiddelde autobahn snelheden is het gemiddelde verbruik rond de 1:15!
Naast het verbruik op de snelweg zijn dit auto's die echt voor lange afstanden (en hogere snelheden) gemaakt zijn! Als een spreekwoordelijke trein over het asfalt en door bochten.
Over het algemeen nog steeds erg tevreden over de BMW, een fijne, comfortabele, ruime en betrouwbare auto!
De kilometers glijden voorbij
- 260.000 km
Ondertussen alweer 2 jaar in bezit, deze E61. Het blijft een zeer fijne en comfortabele auto zonder veel opsmuk. Alles op (en in) de auto is gemaakt om het de bereider (en zijn passagiers) zo gemakkelijk en comfortabel mogelijk te maken. Freude am fahren, die spreuk past bij het karakter van deze auto (op de snelweg zeker).
Een tweetal zaken die wel zijn aangepast, waarvan het eerste het vermogen. De BMW heeft een (chiptuning) upgrade gehad naar zo'n 190 pk. Wat een verschil, het is een vermogens toename van ca. 25% maar het maakt een wereld van verschil. Met name het gemak van versnellen op snelwegen in de hogere versnellingen is groot. Qua verbruik maakt het niet veel verschil. Hij is er in ieder geval ook niet zuiniger op geworden.
Daarnaast is er onlangs een set 18 inch lichtmetalen velgen gemonteerd. Qua rijden is de auto iets stugger geworden (minder lucht is minder comfort), optisch maakt het een behoorlijk verschil (persoonlijk). De E61 vraagt gewoon om een leuke velg die de kassen goed vullen.
Zoals het er nu naar uitziet gaan we gewoon op naar de 300.000 km. Ik zou niet weten waarom niet, aan de kwaliteit van een BMW zal het niet liggen.
De 300.0000 km gepasseerd
- 300.000 km
Afgelopen week was het zover, de 300.000 km gepasseerd, en met gemak. De 520d is en blijft een betrouwbare, comfortabele reisgenoot. Zoals al voorspeld in de vorige review, die 300.000 km worden wel gehaald, en zo is gebeurd.
Qua rijgedrag en prestaties van de auto heb ik eigenlijk geen toevoegingen ten opzichte van de vorige reviews, dat is en blijft goed.
Problemen en kilometerstand
Uiteraard is het (ondertussen) een auto van bijna 10 jaar oud met een respectabele kilometerstand. Echter, tot op heden heb ik nog geen grote kosten gehad wat betreft extra onderhoud, anders dan de gebruikelijke slijtage onderdelen (banden/rubbers/filters).
De enige echte problemen zijn twee kabelbreuken, één in de kabelboom naar de achterklep en één van het sensor-matje van de passagiersstoel.
De eerste storing is vervelend doordat hierdoor de elektrische ontgrendeling van de achterklep, de afstandbediening van de deuren, de sluiting van het klepraam in de achterklep en de antenne van de radio niet meer werken.
Ik ga geen voorspellingen meer doen wat betreft de volgende kilometerstand, al hoop ik dat er nog veel kilometers mogen volgen met de 520d.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie Touring 525i Executive/automaat/leder/psensor/xenon
- 2005
- 203.808 km

BMW 5-serie Touring 525i E61 Facelift Executive | Youngtimer | 218 pk | Leer | Navi | 18 inch | Xenon | Trekhaak | Stoelverwarming | Cruise-control | Climate control | 6 cilinder | ➡️
- 2007
- 239.210 km

BMW 530i Executive
- 2004
- 395.436 km