BMW 520d High Executive (2013)

autoreview

BMW 520d High Executive (2013)

Signalement

Uitvoering520d High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst173.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mobile iPhone dockingbase

  • 2.000 km

Ik kan dit verslag beginnen met te beschrijven hoe goed de auto rijdt, onmerkbaar soepel schakelt, lichtvoetig aanvoelt en ondanks de bescheiden 4 cyl. 2L diesel er toch behoorlijke prestaties worden neergezet met een onwaarschijnlijk laag verbruik, maar eigenlijk zocht ik een dockingbase voor mijn iPhone met een bovengemiddeld goede geluidsinstallatie.

Deze BMW met HiFi professional geluidsinstallatie met 16 luidsprekers en in totaal 600W vermogen waarvan de 2 sub-woofers onder beide voorstellen al 250W voor hun rekening nemen en een DSP met "soundstaging" techniek van Dirac (www.dirac.se - toch nog een Zweeds tintje :-), maakt dat de geluidsbeleving een dikke 8 scoort op mijn kwaliteitsindex. Een goede waarde gezien mijn nogal kritische beoordeling van geluid in een eigenlijk totaal ongeschikte ruimte, "een auto interieur".

Met de media adapter en een abonnement op BMW ConnectedDrive tover je de auto om in een rijdend IT platform. Internet, Google, internet radio, e-mail, kalender, allerlei standaard apps, RSS reader, buienradar (met animatie), navigatie plannen op je PC en naar je auto sturen via een bericht. Etc. Etc. Teveel om op te noemen. Het vergt enige tijd km dit allemaal onder de knie te krijgen want de mogelijkheden zijn eindeloos.

De electronica en software (OS van QNX - onderdeel van RIM) zit gewoon heel goed in elkaar. Men loopt voorop in de "connectivity" en als je helemaal bij de tijd wil zijn met een bovengemiddeld geluidssysteem dan kan ik de "5" van harte aanbevelen.

O ja als je er een wil bestellen vergeet dan niet de ambient verlichting.
Prachtig verlicht interieur met ook ledjes in de handgrepen aan de buitenkant!

Een "normale" review komt wel als ik er een substantiële hoeveelheid km's mee heb gereden.

M-performance kit

  • 37.000 km

Na 39.000 probleemloze km's de officiële tuning van BMW laten uitvoeren. Het vermogen is nu 200 pk en het koppel 420 Nm.
Dit maakt de auto soepeler en heeft duidelijk meer power in de hogere toeren regionen. De standaard 184 pk en 380 Nm waren al niet "ondergemotoriseerd", maar die 10% extra power maakt voor je gevoel dat dit eigenlijk de standaard zou moeten zijn. Je merkt dat de automaat minder vaak hoeft terug te schakelen en dat het gaspedaal minder diep hoeft te worden ingedrukt voor dezelfde acceleratie als voor de tuning.

De verdere ervaringen met de auto in zowel positieve als negatieve zin zijn:
- nog steeds zeer stil.
- bij constante snelheid op de snelweg van 100 km/u in eco-pro modus is 1:25 makkelijk haalbaar. Gemiddeld 1:16.
- zitpositie met sportstoelen is perfect.
- comfortabele vering met een sportief en agiel stuurgedrag.
- de automatische versnellingsbak doet zijn werk in deellast onmerkbaar en zeer snel. Zelfs in sportstand gaat het schakelen soepel.
- geweldige remvertraging in noodsituaties.
- entertainmentsysteem i.c.m. iPhone is geweldig. Met name de remote app om daarmee een adres of bedrijf te Googlen en de informatie door te sturen naar de auto zijn heel gemakkelijk. In het bericht dat in de auto verschijnt kan je met een druk op de knop de satnav laden of in geval van een bedrijf is ook direct het tel. nr. bekend.
- de achteruitrijcamera was dacht ik een niet noodzakelijke gadget toen in die optie aanvinkte maar zou niet meer zonder kunnen.
- het laten voorlezen van mail en nieuwsberichten tijden rijden (alleen bij Connected drive optie) is een gewaardeerde optie.
- bij zeer sterke wind is de koets gevoeliger als bij mijn voorgaande auto (maar ook niet zo beroerd als sommige andere berijders melden).
- kwam er niet lang geleden achter dat de verlichting in automatische stand overdag niet de achterlichten laat branden. Alternatief is daarom altijd aan (de Volvo stand zullen we maar zeggen).
- de regensensor werkt niet altijd op de manier zoals je het zou willen - vaak te traag.
- waarschijnlijk mede doordat een achterwiel aandrijver is maar de anti-skid regeling is slechter als bij Volvo op gladde ondergrond (maar daar is die dan ook werkelijk perfect bij Volvo - Zweden meer verstand van rijden op sneeuw?)

De minpunten vallen in het niet bij de pluspunten, waardoor ik mij alleen maar afvraag waarom ik nooit eerder bij BMW ben wezen kijken. Het verbaast mij dan ook niet dat de "5" de "Passat" is van de hogere middenklasse, zo vaak zie je hem rijden.

M-Performance

  • 60.000 km

Inmiddels al weer vele fijne km's afgelegd.
De auto is op kruissnelheid nog steeds ongelooflijk stil. Je merkt eigenlijk nauwelijks dat je met een diesel op pad bent. Het gemiddelde brandstof verbruik is 1:15, dit is dan wel bij een bovengemiddelde dynamisch rijgedrag. Als je best doet en de bak in eco mode dan is met een continue snelweg tempo van 100..110 km/u 1:24 haalbaar. Dit is ook de officiële opgave en heb dus zelf vast kunnen stellen dat dit eenvoudig haalbaar is.
Voor de goede orde dut is dus na de tuning.
Er zijn eigenlijk geen minpunten op te noemen zei het dat de condensor na terugkomst van een vliegvakantie lek was.
Het multimedia systeem is iedere dag genieten. De geluidskwaliteit is nog steeds perfect. De mooiste optie vind ik de mogelijkheid om via de BMW app navigatie bestemmingen naar de auto te sturen. Via "berichten" vind je dan de bestemming en is eveneens het algemene tel. nr. Als de bestemming een bedrijf is aanwezig. Bellen als je te laat op je afspraak aankomt is dan met een druk op de knop te doen.
Ook het gebruik via het MM systeem van tel. apps als deezer en spotify is een gemak. Ik krijg bij onderhoud als leenauto wel eens een Volvo V70 mee en die is v.w.b bedieningsgemak een ramp. Na zo'n ervaring krijg je nog meer waardering dat de bediening van alle elektrische systemen zo intuïtief is.

Einde in zicht en bijna 5 jaar probleemloze km's

  • 156.000 km

Nog een paar maanden en dan wordt de auto vervangen door een nieuwe 5.
De auto looopt nog steeds als een zonnetje en heeft geen noemenswaardige problemen gekend. Eigenlijk is alleen de warmtewisselaar van de airco unit een keer vervangen. Na terugkomst op schiphol na 3 weken vakantie bleek die lek te zijn.

Het M-performance pakket geeft de auto net dat meer koppel en vermogen om i.c.m. de beste automaat die ik ken in een voertuig, altijd vlot weg te rijden. Alles functioneert nog alsof hij net uit de garage komt. De stoelen zitten nog perfect en er is nog geen kraakje of andere rare geluid te horen.

Het gemiddelde verbruik met een zeer behoorlijke rijstijl is 1:15 wat ik prima vind. Met ECO- pro aan en max 100 km/u op de snelweg is 1:24 haalbaar.

Alles komt tot een einde

  • 173.500 km

Helaas is het contract afgelopen en moet omzien naar een andere auto.
Ik heb 5 jaar 173500 comfortabele km's afgelegd zonder noemenswaardige storingen of gebreken.
Als je in een ander merk komt wat valt de bediening van het entertainment systeem en alle andere zaken aan boord dan tegen.
Blijkbaar heeft BMW ontwerpers in deinst die goed snappen waar bedieningsknoppen hoten te zitten en hoe e.e.a bediend moet worden. Ergonomisch allemaal top en alles wat je wil activeren/deactiveren zit gewoon op een logische plek. Eigenlijk wordt hier in testen veel te weinig aandacht aan geschonken teriwjl het voor het gebruiksplezier toch zo belangrijk is. De focus ligt voornamelijk op het rijgegedrag op het scherpst van de snede en hoewel natuurlijk ook belangrijk is iedere tegenwoordige auto natuurlijk gewoon prima zelfs als het een Fiat 500 is.
Dat gezegd hebbende is de 5 een rijmachine pur sang die zich bovengemiddeld vlot door het verkeer laat loodsen en ook uitdagen kronkelweggetjes niet schuwt. Je voelt natuurlijk wel dat je met een "gewichtige" auto onderweg bent.
Het totaal verbruik is met een behoorlijk pittige rijstijl 1-14,5 en de 200pk in de M-performace trim (destijds standaard 181pk) weren dan vaak aangesproken. Geen rammeltjes of speling dus diegene die mijn auto een 2de leven gaat geven rijdt nog jaren door in deze klassebak.

Helaas wordt deze auto niet opgevolgd door een nieuwe 5. Ik hecht veel waarde aan een mooie aankleding en diverse optiepakketten waaronder een surround audio systeem waardoor een nieuwe 520D, high executive etc. op bijna EUR75.000 uitkwam. Om dan een uitgeklede basis 5 te gaan rijden was dan ook geen optie. Omdat ik ook een ruimere kofferbak wenste en iets meer autonome rij mogelijkheden viel na lang wikken en wegen de keuze op een Passat Variant in Highline Business R uitvoering.
Daar gaat mijn relaas verder en denken we met een goed gevoel terug aan 5 jaar BMW rijden.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.