BMW 520d High Executive (2012) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 70.190 km |
Probleemloos het eerste jaar gereden
- 67.555 km
Begin februari 2012 mijn huidige auto afgeleverd gekregen. Het betreft een BMW 520d. Tot een jaar geleden voornamelijk gereden in producten van VAG.
Even een korte auto geschiedenis van mij. Als student begonnen met een Opel Astra. Bij mijn eerste werk gekozen voor een Seat Leon Topsport 20VT. Daarna gereden in Audi A8 2.5 TDI Quattro uit 2001. Een A6 2.0 TFSI uit 2007 en mijn voorlaatste auto was een A4 Avant 2.0 TDI MT uit 2008.
Ik rijd op jaarbasis ongeveer rond de 50.000 km en daarom wissel ik vrij snel van auto. De VAG producten rijden goed en zijn goed afgewerkt. Daarover echt niets te klagen. Enige wat mij tegenviel was de kracht van de motor. Natuurlijk kun je denken moet je maar ook niet kiezen voor een 2.0 diesel, maar aangezien ik redelijk veel rijd koos ik liever voor leuke opties dan voor een grotere motor.
De auto en opties:
Dit is de auto zoals zij is afgeleverd met de volgende opties:
F10 520dA High Executive (bevat o.a. alarm klasse 3, electrisch inklapbare spiegels, electrisch verwarmbare voorstoelen, Xenon-lampen, Navigatiesysteem professional)
Metallic-lak Sophistograu II. Dit is een hele donkere grijstint.
Zimtbraun leder
18 inch V-spaak (328) met 245/45/18 banden van Goodyear
Sporttransmissie + sportstuurwiel met schakelflippers
Automatisch te openen/sluiten kofferdeksel
Zonnescherm achter + zijkant
Neerklapbare leuning
Sportstoelen
Electrisch verstelbare lendesteun
Uitgebreid verlichtingspakket
USB voorbereiding
Hifi actief luidsprekersysteem
4-zone airco
Rij-ervaring:
De auto rijdt heerlijk en zelfs met de “instapmotor” was ik zeer blij verrast dat de acceleratie (0-100 km/u) lekker vlot is. Achterwielaandrijving is een wereld van verschil ten opzichte van de voorwielaandrijving die ik in eerdere auto’s heb gehad. De grip in bochten is fenomenaal en dat voor een bijna 5 meter lange auto. Een snel genomen bocht resulteerde in het verleden in slippende voorwielen. Een snel genomen bocht nu resulteert in een grote glimlach.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik in de winter uitsluitend op winterbanden rijd. Bij aflevering van de auto in 2012 begon het de dag erna hevig te sneeuwen. Op dat moment had ik het wel even benauwd. Iedere bocht die ik nam of wisseling van rijstrook die ik maakte zette de auto een kleine zijstap. Het kan natuurlijk ook mijn onkunde zijn geweest, omdat het mijn eerste rij-ervaring was met achterwielaandrijving.
Verbruik:
Mijn gemiddeld verbruik is in de zomer rond 1 liter op 16,5 kilometer en in de winter is dat 1 op 15,5. Dat verschil is duidelijk te verklaren door de winterbanden welke meer grip en weerstand hebben op het wegdek.
Zoals reeds beschreven is het vlotte wagen en is mijn rijstijl vlot te noemen. Ik denk dat iemand die vaak rijdt in de eco-pro modus van BMW dat makkelijk 1 op 18 of 19 gehaald kan worden.
Dit was eigenlijk een andere grote openbaring voor mij. In de A4 ook met een 2.0 diesel reed ik met dezelfde rijstijl 1 op 13,5, terwijl dit een kleinere en minder zware auto is.
Problemen:
Het eerste jaar is probleemloos verlopen en ben alleen twee keer in de garage geweest voor de 30.000 km beurten. Kan nog opmerken dat de dealer Renova in Breda zeer attent is. Auto wordt altijd gewassen en gestofzuigd teruggegeven.
Of ik weer een auto kies van dit merk als het weer tijd is voor een nieuwe? Jazeker!
Weer zomerbanden eronder
- 70.190 km
Sinds medio april weer de zomerbanden eronder liggen.
Het eerste wat opvalt is dat de auto meer informatie over het wegdek doorgeeft.
Door de hardere compound stuitert het net iets meer dan de winterbanden. Nu inmiddels twee weken verder en het voelt weer natuurlijk aan en ook wel fijn dat de auto veel meer communiceert met de bestuurder.
Heb ook een nieuwe foto geüpload van het lichtpakket. Door de diverse oranje/rode ledjes in de auto is er 's avonds ook een rustige sfeer tijdens het rijden. Naast het stuur is een draaiknopje om de intensiteit van het licht te regelen. Daarnaast zitten er ook blauw/witte ledjes in de deurgrepen die in het donker mooi oplichten.
Overbodig? JA, maar geeft net dat beetje extra. Net als dat gestikt leer naast de versnellingspook.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.