BMW 520d High Executive (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 25.000 km |
- 3.000 km
Deze auto is een geweldige reisauto. Bij normale snelheden tot 140 km/uur hoor je niets in het interieur en kun je lekker genieten van de muziek. Het is een ruim interrieur met heelijke stoelen met een prima afwerking. Alleen het audio systeem in deze auto geeft niet echt een warm geluid, het gebonk van de woofer overheerst teveel als je de bass-tonen wegfiltert wordt het geluid weer te flets.
De 8 traps automaat schakelt heerlijk zacht, alleen bij afremmen op de motor voel je af en toe een schokje. Deze lichste Diesel motor is zeker sterk genoeg voor de toch zware auto maar reageert raar genoeg soms wat laat als je het gaspedaal intrapt; hij moet er dan een fractie langer over 'nadenken'dan je zou verwachten. Is even wennen als je een snelle inhaalactie wilt maken. Als de motot eenmaal oppakt gaat het ook snel veel te hard. Door de vele versnellingen die de automaat afwerkt en het hoge koppel van de motor lijkt het of je blijft versnellen totdat de snelheidsmeter waardes aanwijst die slecht zijn voor de continuiteit van je rijbewijs.
Het is handig dat je de voorkeurtoetsen niet alleen voor radiozenders maar ook voor navigatieadressen en telefoonnummers kunt gebruiken. Jammer is dan weer wel dat je er maar 8 hebt, met zoveel mogelijkheden wil je er minimaal 3x zoveel. Het navigatiesysteem, de boardcomputer en het entertainment systeem hebben werkelijk onbeperkte mogelijkheden. Er kan muziek vanaf CD's of USB worden gespreeld of worden opgeslagen op de harddisk. Ook DVD's kunnen worden bekeken en heb je de beschikking over Internet zodat je je email en websites kunt raadplegen. Dit kan -uiteraard- alleen als je stilstaat.
De wegligging is prima alleen is de auto redelijk zijwind gevoelig. Als je op de hoofdweg rijdt dan moet je constant kleine stuurcorrecties maken, wat de auto soms een onrustig karakter geeft.
De telefoon integratie werkt prima. Goed geluid en prima microfoon zodat je rustig kunt telefoneren. De bediening van de telefoon is -mede door de voorkeurs toetsen- simpel. Als je wilt kunt je het hele systeem ook met spraakcommando's bedienen, echter de auto begrijpt mij nog niet op alle punten maar ik heb begrepen dat dat een leerproces is.... ha ha.
Algemene conclusie is dat dit een heerlijke auto is voor zowel zakelijk als prive gebruik. De overdadige luxe en de stilte doen niet vermoeden dat je in een energielabel A -auto rijdt, de prijs al helemaal niet, die is enorm (€ 62.000), de leaseprijs valt geluikkig weer mee, maar de bijtelling niet.
na 25.000 km
- 25.000 km
Tot op heden geen enkel probleem gehad met deze auto.
Het verbruik van 1:17 is prima voor dit formaat auto. Het formaat is dan ook meteen wel een puntje van aandacht. Door de lage zitpositie is het in de NL parkeergarages af en toe wel zweten om niet tegen paaltjes en muurtjes aan te rijden. Het constante gepiep van de parkeersensoren en de rode signalering in het display geven dan aan dat deze obstakels vaak wel erg dichtbij komen. Heeft ook te maken met de relatief grote draaicirkel. Vaak hebben parkeergarages scherpe bochten en daar is deze auto niet zo goed in.
Qua rijcomfort is het een geweldige auto. Bijna altijd stilte in de auto en een perfecte klimaatregeling. Ook in de wintermaanden geen last van beslagen ruiten en met winterbanden een prima grip op de weg, ook als er veel sneeuw ligt. Er zit ook een voorverwarming in die je op een bepaalde tijd aan kunt laten gaan. Met deze koude dagen dacht ik dat me dat veel ijskrabben zou schelen, maar dat werkt kennelijk toch niet zo. Er staat inderdaad een ventilator aan op de afgesproken tijd maar de ruiten worden daarmee niet ondooid. Het was natuurlijk te proberen :-)
De automaat schakelt heerlijk. Met een normale rijstijl voel je eigenlijk nooit dat er wordt geschakeld. In vergelijking met een handgeschakelde auto een hele verademing. Eigenlijk zouden alle auto's standaard met automaat geleverd moeten worden. Het zou er een stuk veiliger op worden. In ons toch al drukke verkeer heb je meer aandacht op de weg met een automaat.
Conclusie: Geen enkele spijt van deze keuze. Echt een top auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.