BMW 520d High Executive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 102.000 km |
KM-stand laatst | 396.000 km |
Na jaren Lancia gereden te hebben, moet ik helaas constateren dat dit merk geen auto's meer heeft die mij aanstaan. Daarom heb ik mij georienteerd op de degelijke Duitse merken: vooral Mercedes en BMW. Mijn voorkeur ging uit naar een C-klasse of 3-serie, maar dan wel met automaat. Maar ik kon niet slagen, tot ik deze 520D vond, die er onberispelijk uitzag en met ongeveer alle denkbare opties.
De lak was helemaal krasvrij, en heb toen nog getwijfeld. Is deze auto overgespoten of was de vorige eigenaar er super voorzichtig mee? Toen ik mij overtuigd had dat de auto niet overgespoten was, nam ik het besluit tot kopen.
Ik heb nu tot mijn volle tevredenheid 70.000 km afgelegd. Het is een stille comfortabele auto. Als je bij 120 km/u op de cruise control rijdt, begin je na een tijdje rijden te twijfelen of je nog wel zelf aan het rijden bent, of dat je naar een film zit te kijken.
Maar bij meer tempo rijdt de auto als een kart, scherp de bochten maken zonder ooit het gevoel te hebben dat het onzeker wordt.
De cruise control is helemaal zoals die moet zijn. Met kleine tikjes een beetje sneller, langzamer of eraf als je de auto kunt laten uitrollen. En alles intuitief.
De stoelen zijn elektrisch verstelbaar op allerlei manieren met voor mij een prettige ondersteuning van de benen en lendenen.
Verder uitermate prettig en praktisch:
- professioneel navigatiesysteem, letterlijk elk Europees adres staat erin.
- Audio installatie: prachtig diepe bassen
Het verbruik is 1 op 14 tot 1 op 15.
Een 4 cylinder diesel. Op snelheid hoor je en merk je het verschil met 6 cylinders niet. Alleen bij stationair is het verschil duidelijk. En 170 pk is meer dan voldoende voor Nederlands verkeer.
Heeft de auto ook nadelen?
Weinig. Wat mij opvalt is dat hij een beetje windgevoelig is. Uiteraard is het een achterwielaandrijving, maar het valt mij wat tegen. Ik heb ook in een 1-serie gereden, en die heeft er helemaal geen last van. Ook de ruitenwissers met regensensors kiezen steeds een intervalsnelheid die ik niet altijd passend vind.
Gebreken:
Tot nu toe alleen gloeispiralen en een parkeersensor.
En oh ja, met achterwielaandrijving heb je op gladde wegen en bredere banden weinig meer te vertellen. Zelfs heb ik 2 keer op een parkeerplaats vast gestaan, omdat ik de auto door de gladheid niet meer voor of achteruit kreeg. Winterbanden zijn dus een must
- 214.000 km
Update jan 2012:
Eigenlijk weinig te melden. Hele fijne auto. De degelijkheid zelve. Niet voor niets "het" voorbeeld voor andere autofabrikanten.
Er zijn geen storingen geweest, op een kleinigheid na: in het donker regelmatig de melding dat de grootlichtassistent niet werkt, omdat de sensor niet schoon is o.i.d. Ik heb nooit de grootlichtassistent aan, dus dan is die melding ook niet nodig. Bij de beurt is de accu vervangen.
Het navigatiesysteem geeft een alternatieve route bij files, maar dat zijn geen aanraders. Als je die volgt ben je meestal nog langer onderweg. In Frankrijk vanwege file bij Lyon toch maar een keer het alternatief genomen. Echter ik kwam midden in de stad uit, overigens samen met een andere BMW-5 met Nederlands kenteken die waarschijnlijk hetzelfde had gedaan. Dat heeft 2 uur extra reistijd gekost.
Verbruik nog steeds 1 op 14 tot 1 op 15
doorzetter
- 253.000 km
Nu 250.000 km gepasseerd. Nog steeds zonder noemenswaardig probleem. Net een grote beurt laten geven, maar daar kwam niets verontrustends uit. kosten 900 euro. En 4 nieuwe Pirelli-banden. Het verbaast met dat ik hier en daar toch onderhoudsproblemen lees over de 5-serie, vooral bij de stationcar-uitvoering. Mijn auto wordt nu 7 jaar oud en ik heb overwogen om een jonge 3-serie aan te schaffen, maar waarom zou ik als deze zich zo betrouwbaar toont? De 3 zal 25% tot 30% zuiniger zijn, maar daar staat een fors hogere afschrijving tegenover. Dus ik heb besloten tot 400.000 km door te gaan. Misschien laat ik de olie van de automatische bak nog vernieuwen door een gespecialiseerd bedrijf. Daarmee schijnt de bak weer als nieuw te rijden.
Probleemloos
- 336.000 km
De auto is nu 9 jaar geworden. Nog steeds geen noemenswaardige problemen. De linker buitenspiegel begon wat doffer te worden. Die heb ik laten vervangen. In het afgelopen jaar de remmen vernieuwd. Er was een kleine olielekkage bij de versnellingsbak, maar dat was gelukkig niet meer dan een afdichtringetje.
Irritant vind ik wel dat de nieuwe remschijven na 10.000 km al weer licht beginnen te trillen. Toch een typisch probleem van deze BMW.
Eigenaardig vind ik ook dat de ring rond de toerenteller, die min of meer aangeeft hoe warm de motor is, in de loop van de jaren minder hoog komt. Toen ik de auto kocht liep die van 4500 naar 4800 toeren bij van koud naar warme motor. En nu is dat van 4100 tot 4400 toeren. Alsof hij wil zeggen dat je zo'n oud beestje niet teveel meer op de staart moet trappen.
De lichte zijwindgevoeligheid die de auto bij aanvang al had, is in de loop van de jaren niet erger of beter geworden. Het merk band is daarop niet van invloed.
Onderhoudskosten nemen toe
- 386.000 km
De 4 ton is in zicht. Ik ben nog steeds zeer tevreden over deze BMW. De afgelegde afstand is niet te zien aan de auto op wat steenslag na. En het leer van de bestuurdersstoel die op 1 plek slijtageplekken toont. Hij rijdt nog steeds koninklijk.
Echter nu de kilometerstand en leeftijd aanzienlijk wordt zijn er toch wat meer onderhoudskosten. De auto heeft me gelukkig nog nooit in de steek gelaten.
Vervangen onderdelen in het afgelopen jaar buiten het normale onderhoudspartroon: xenonlamp, startrelais, roetfilter, remleiding.
Ook begonnen de swirlflaps in het inlaatspruitstuk rammelende geluiden te maken. Op internet zijn de nodige dramaverhalen te vinden als zo'n flap afbreekt en in de motor gezogen wordt. Maar er is ook niet te vinden waarvoor deze flaps nou precies dienen. En ze zijn wel heel duur. Ik heb ze laten verwijderen zonder vervanging. Het resultaat is dat motor iets rauwer klinkt. Het verbruik vind ik niet noemenswaardig gewijzigd.
De navigatie werkt niet meer. Laat ik niet meer vervangen. De DVD begon al behoorlijk achterhaald te worden en tegenwoordig heb je goede goedkope alternatieven.
Sinds enige maanden treedt er soms een soort kortsluiting op in de computer, waardoor in 1 keer alle functies van het dashboard een fractie van een seconde wegvallen en daarna weer opstart. Je hebt dan allerlei meldingen wat niet zou functioneren. Maar als je de auto een tijd uitzet zijn alle storingsmeldingen weg.
Bij de volgende onderhoudsbeurt moeten de achterremschijven vervangen worden.
Helaas is de auto opengebroken door met een soort schroevendraaier het deurslot te forceren. Kennelijk een poging om de auto te stelen, wat niet is gelukt. De auto stond op een drukke parkeerplaats en het alarm is aangegaan. De schade is intussen weer keurig hersteld.
Ingeruild
- 396.000 km
Tijd om afscheid te nemen. De elektronische storingen nemen toe, hoogstwaarschijnlijk a.g.v. een versleten dynamo. Maar ik heb geen zin meer in die onzekerheid. Deze auto heb ik ingeruild en is voor de export weggegaan. Ik heb een 320D teruggekocht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.