BMW 520d Executive (2011)

autoreview

BMW 520d Executive (2011)

Signalement

Uitvoering520d Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst15.400 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 3.100 km

Ruim twee weken geleden heb ik mijn nieuwe BMW 5 opgehaald bij de dealer in Almelo. Het is een auto met een kort lijstje met opties: automaat, executive, navigatie professional en een sportstuur. Mijn vorige BMW was volledig aangeklede BMW 320d en ik heb besloten om deze keer te gaan voor het comfort en niet voor de toeters en bellen.

Zitpositie
Het eerste wat opvalt is dat de zitpositie in de 520 anders is dan in de 3-serie. Het is duidelijk een grotere auto. In de 320 had ik sportstoelen maar ik moet zeggen dat de standaard stoelen van de 520 prima zitten. Ze zijn electrisch verstelbaar en kantelbaar.

Rijgeluiden
Tijdens het rijden hoor je nauwelijks motorgeluiden. Daarmee valt het wind- en bandengeruis meer op. De automaat schakelt voortreffelijk. Eerder heb ik een VW Passat met DSG gehad en de 8 trapsautomaat van de 520 doet er niet voor onder.

Navigatie
De iDrive vond ik in de 320 al voortreffelijk en inzichtelijk werken maar dit is alleen maar beter geworden. Hoewel ik eerst niet nodig vond, zijn de extra toetsen toch erg handig om direct naar de telefoon of navigatie te springen.

Verbruik en prestaties
Het verbruik is voor een auto van dit formaat erg goed. Over een afstand van 140 km met voornamelijk snelweg haal ik regelmatig een gemiddeld verbruik van 5.0 liter per 100 km. Dit is wel tijdens de spits waardoor grote delen met een snelheid van 100 - 110 km/h wordt gereden. De prestaties zijn goed. De automaat schakelt soepel terug als het nodig is.

Betrouwbaarheid
De ervaring met de 320d op betrouwbaarheid waren voortreffelijk. Dus mijn verwachtingen waren voor de 520d dus ook hooggespannen. Helaas zijn er in de eerste weken een paar pijnpuntjes naar voren gekomen:
1. stuurgedrag. Het stuur komt niet automatisch terug naar de 0 stand. Op de snelweg ben ik dus telkens bezig met kleine stuurcorrecties. Dat rijd zeer vermoeiend. De auto zwalkt dus over de weg.
2. windgeruis linker portier. Hoewel de auto zeer stil is, valt het windgeruis op.
3. aansluiting Nokia E72. Alleen de contacten worden getoond. De agenda en berichten worden niet getoond.

Na twee weken is de auto teruggeweest naar de dealer. De software is geupdate als oplossing voor het problematische stuurgedrag. Naar mijn gevoel heeft dat wel iets verbeterd maar het probleem is zeker nog niet weg. Om het windgeruis te vergelijken heb ik in een andere 520d gereden en het windgeruis was daar vergelijkbaar.
De software update heeft het probleem met de Nokia verholpen. Ik kan nu via de iDrive de agenda en berichten (Sms) lezen. Jammer dat ik mijn emails niet kan lezen.

Op verschillende internet fora heb ik gezocht naar problemen met het stuurgedrag. Deze waren absoluut te vinden. Deze heb ik doorgestuurd naar de dealer en gevraagd welke oplossing BMW voor het probleem heeft. Wordt vervolgd.

Aanpak stuurproblemen

  • 3.300 km

Volgende week gaat de auto naar de dealer. Ze gaan beide schokbrekerpootlagers verdraaien aan de voorzijde en vervolgens uitlijnen. Hopelijk geeft dat het gewenste resultaat.

Stuurproblemen verholpen

  • 4.500 km

Vandaag is de auto naar de dealer geweest. Ze hebben de in de vorige review genoemde aanpassingen uitgevoerd. Het stuurgevoel was direct anders. Na een bocht hoef ik niet zelf het stuur weer terug te draaien. De auto stuurt nu zoals die moet.

Met de stevige wind en regen die er stond kon ik direct de koersvastheid op de snelweg uitproberen. Dit was naar mijn gevoel veel beter. De komende week zal ik weer veel snelweg kilometers maken en zal ik nog met een aanvullende review komen.

Als vervangende auto had ik een X1 18 sdrive automaat. Het opvallende aan die auto was ook de stuurinstabiliteit. Het leek verdacht veel op mijn auto.... Misschien ben ik er te gevoelig voor geworden.

Wederom stuurproblemen - koersstabiliteit

  • 5.200 km

In een vorig verslag heb ik verteld de ingrepen door de dealer een verbetering in de koersstabiliteit hebben opgeleverd. Na wat langere ritten en veel wind aan het begin van deze week moet ik helaas constateren dat het ijdele hoop was. De auto is zeer zijwindgevoelig en heeft nog steeds veel stuurcorrecties nodig tijdens het rijden op de snelweg.

Er is weer een afspraak gemaakt met de dealer om aanpassingen uit te voeren. Als deze aanpassingen geen effect hebben moet BMW Nederland zich er maar mee gaan bemoeien. Dat is de auto drie keer teruggeweest. Gelukkig helpt de leasemaatschappij nu mee.

Daarnaast valt het me op dat de motor rond de 1750 toeren wat stottert. Navraag bij de technisch support van de leasemaatschappij leverde het antwoord dat de huidige motoren erg geknepen zijn om het verbruik zo gunstig mogelijk te houden. Elk voordeel heeft zijn nadeel...

Vandaag heb ik nog geprobeerd of internet werkte met mijn iDrive. En verrassend: het werkte. Als je stil staat kan ik gewoon internettten waarbij de internet pagina's op het iDrive scherm getoond wordt.

Koersstabiliteit...

  • 13.167 km

Na de vakantie waar de 5 zich als een waardig caravantrekker heeft gedragen weer terug op de Nederlandse snelwegen.
In juli zijn de banden vervangen en is de auto opnieuw uitgelijnd. Deze aanpassingen hebben wel enig resultaat gehad. Tijdens de vakantie met caravan ging het prima.

Nu weer terug op de snelweg in Nederland blijkt dat het probleem niet verholpen is. Laatst met regen en wind was het helemaal feest. Zeer vermoeiend rijden moet ik zeggen.
Vandaag even een stukje Duitse snelweg gereden. Bij een snelheid van 190 was de auto dermate instabiel dat harder rijden onverantwoordelijk leek.

Volgende week gaat de BMW dealer het stuurhuis vervangen, uitlijnen etc. Ik hoop dat deze ingreep gaat leiden tot een oplossing.

Tijdens de vakantie trad het probleem met het schokkend rijden en het kloppend geluid bij de motor ook op. Doordt het onregelmatig optreedt kan ik de dealer het probleem niet laten ervaren.... dus daar doen ze nog niks aan.

Samenvattend: deze BMW zorgt voor veel meer problemen dan ik verwacht had en had mogen verwachten.....

Nieuw stuurhuis - probleem opgelost!

  • 15.400 km

De auto is naar de dealer geweest voor het probleem met de koersinstabiliteit. Het stuurhuis is vervangen door een gemodificeerd exemplaar. De auto rijdt nu een heel stuk beter.

Op de snelweg kent de auto twee karakters. Als je rechtuit rijdt is het een confortabele auto, die stil en soepel geveerd is. Bij een bocht merk ik dat er een goed onderstel onderzit. Moeiteloos kunnen de bochten worden ingestuurd.

Het rijden over de snelweg is dus veel prettiger geworden. Doordat het probleem opgelost is,kan ik direct meer genieten van de stilte en het comfort van de auto.

Uit mijn vorige reviews is vast duidelijk geweest dat ik mijn vertrouwen wat leek te verliezen in BMW maar ik ben nu, uiteindelijk, tevreden dat het probleem opgelost is.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.