BMW 520d (2011)

autoreview

BMW 5-serie
BMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serie TouringBMW 5-serie Touring

Signalement

Uitvoering520d
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf9.000 km
KM-stand laatst32.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De ervaringen tot nu toe

  • 18.000 km

Na afscheid te hebben genomen van de lease 325d omdat het kilometrage was bereikt (180k), nu tijdelijk als voorloopauto tot en mmet januari 2012 een 520d mogen ontvangen. Geen straf.
De uitrusting is als volgt:
- Grijs metallic
- Zwart leder dakota
- Automaat
- Navi business
- bluetooth
- PDC
- USB aansluiting
Dit wordt een soort van lange testrit aangezien vorige week mijn nieuwe leaseauto is besteld die ik in januari ga ontvangen. In eerste instantie had ik mijn handtekening ook onder een 520d gezet maar heb dit veranderd in een 525XD omdat er een actie kwam in Belgie en Luxemburg waarbij Xdrive gratis te krijgen is tot half november. Hiervoor velgen 328 laten vallen (kosten namelijk 25 euro per maand extra versus 17 inch) en 327 voor in de plaats genomen.
De configuratie zal er volgt uit gaan zien:
- Tiefseeblau
- Leder dakota met oyster/oyster
- Stoelverwarming
- Airco met uitgebreidere omvang
- Ambiente verlichting
- Neerklapbare achterbank
- Lendensteun
- Uitgebreid info scherm
- Sport automaat met sportstuur
- Lendesteun
- Hifi speakers
- USB
- Navi pro
- Xenon
- Bluetooth

Maar die komt later.
Ben er na ruim 8.000km wel achter waarom deze auto zo populair is. Naast de rijeigenschappen is hij relatief laag geprijsd in de lease in vergelijking tot de rest. Een vergelijkbare en zeer mooie XF is bijv 150 euro duurder per maand. Dit geldt in mindere mate ook voor de concurrentie van Audi en Mercedes
In de tussentijd dus met deze auto rijden.

Stadsverkeer
Hij rijdt zeer comfortabel, drempels kun je redelijk snel nemen zonder dat je door elkaar wordt geschud. De automaat reageert snel en soepel een genot in vergelijking tot de Audi automaat, waarbij er altijd een kleine vertraging is bij het indrukken van het gaspedaal.
Een handige feature is hold assist. Je hoeft niet meer met de rem ingedrukt voor t stoplicht te staan. Gewoon de knop eenmalig indrukken en klaar.

Snelweg
Lawaai blijft op de snelweg beperkt tot het windgeruis, van naar ik vermoed de buitenspiegels, best irritant. De moter hoor je niet of nauwelijks.
Een andere eigenschap die enige gewenning behoeft is de stuurbekrachtiging. Hij stuurt en direct en zeer direct. Af en toe oppassen dus.
Van alle verhalen over de wegligging cq spoorgevoeligheid heb ik geen last.
De prestaties op de snelweg zijn prima, in de sportstand met name voelt hij snel genoeg naar mijn mening.

Wat valt op?
- de plek waar de sleutel kunt bewaren gaat niet dicht als je sleutel daar bewaart. Terwijl met deze klep gesloten het interieur rustiger oogt
- beperkte opbergruimte in het interieur. Zonnebril is nauwelijk fatsoenlijk op te bergen
- prima navi
- standaard speakers vind ik wat blikkerig
- handige opbergvakken achter de stoelen
- bluetooth, mbv Idrive is het erg makkelijk switchen tussen twee toestellen. Ik maak namelijk gebruik van een zakelijk en prive toestel
- verbruik; hard rijden is duur met deze auto, wanneer je rond de 120 rijdt is het prima, maar bij 160 wordt het een stuk minder ondanks 8 versnellingen; 1 op 18 vs 1 op 13

Problemen:
Geen. Het duurde alleen even om de juiste zit te vinden, maar dat is persoonlijk denk ik.

Kortom; heerlijke reiswagen.

8-12: kleine aanvulling

Wat vreemd is aan deze auto is dat de muziek pas uitgaat na twee keer op de start knop gedrukt te hebben. Normaal gesproken gaat bij iedere normale auto het contact volledig uit zodra je deur open zet nadat de motor is uitgezet, maar niet bij deze auto. Niet echt handig voor mijn buren als je nog muziek hebt aan staan en je uit wilt stappen. Ik ga toch eens bij de garage vragen of dat anders ingeregeld kan worden.

Nog een kleine tip voor de potentiële 5 serie, als je je auto niet zelf wast, maar door de wasstraat haalt, zoals ik vaak doe, neem dan niet de standaard velgen, want die worden simpelweg niet schoon door de vele spaken.

Qua verbruik met hoge snelheid rijden kost relatief veel meer brandstof, 140 vs 160 scheelt al gauw 2 a 3 km per liter.

Verder alles prima! Kan niet wachten op de 525xd

Laatste week

  • 32.000 km

De auto gaat er vrijdag aanstaande uit omdat de 525xd wordt geleverd.
Het zijn al met al plezierige kilometers geweest. Het verbruik is gemiddeld op 1op 14 uitgekomen. Zodra je namelijk wat doorrijdt met deze auto schiet het verbruik behoorlijk omhoog. Mijn collega rijdt normaal en doet 1200km op een tank terwijl ik op 950km uitkom (ik rijd veel in Duitsland)
Betrouwbaarheid is prima, het enige probleem dat er was is dat er een melding kwam dat de sleutel niet in de auto was terwijl die er toch echt was. Maar ja de auto functioneerde gewoon, dus ik liet dit maar links liggen.
Wat valt verder negatief op?
- regensensor; je moet die iedere keer apart aanzetten, vreemd
- karige standaarduitrusting; geen automatische dimmende spiegel of comfort entry. Apart voor een auto in deze prijsklasse
- Zijwindgevoeligheid; deze auto houdt niet zo van zijwind. Bij windvlagen moet je soms flink corrigeren. Het geeft een gevoel alsof je opgepakt wordt en 30cm naar rechts wordt gezet. Verder ligt hij wel stabiel op de weg en heeft geen last van spoorvorming.

Op de windvlagen na een heerlijke auto met een zeer goede automaat, voldoende ruimte em prima rijcomfort

Ben benieuwd hoe de 525xd zal zijn. De uitrusting verschilt namelijk behoorlijk van deze auto. Ik zal van deze auto op korte termijn een review plaatsen en inzoomen op de verschillen tussen de twee aangezien er veel te doen is op bepaalde fora over het feit dat het 525 een 4 cylinder is geworden.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.