BMW 520d (2006) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 235.000 km |
KM-stand laatst | 413.000 km |
Kale Duitser
- 245.000 km
Na 300.000 km frans te hebben gereden, eens overgestapt op een dikke duitser. Nou zeg maar gewoon een kale duitser. Ten opzichte van mijn peugeot (oke daar zat echt alles op) maar ook ten opzichte van de standaard uitvoering van een 307, moet je bij een BMW echt goed van te voren kijken wat je er op wilt hebben. Want normale standaards zijn bij BMW (maar ook bij Audi) niet standaard. Bijvoorbeeld:
- Handmatig uitschakele airbag passagier,
- Neerklapbare achterbank.
Gelukkig van te voren goed geïnfomeerd, dus niet voor verrassingen komen te staan. Dus in begin was het even afzien.
Belangrijke gemis punten zijn:
- De automaat en de leren beleding (die waren mij te duur bij de BMW)
- Geluidsinstallatie, de JBL installatie van de Peugeot is echt perfect. De standaard installatie van BMW valt dan echt tegen.
- Xenon en parkeersensoren, maar dan had ik maar meer moeten betalen.
- De 2 liter motor diesel heeft onderin echt niks te vertellen. Na 2.500 toeren komt hij pas tot leven.
Toch naar 10.000 km en een goede chiptuning, komt het Freude am fahren wel echt naar boven. Onderin (vanaf 1300 toeren) begint hij nu ook te trekken en boven de 2500 toeren is het een beul van een motor. (zelfs een wedstrijdje op de duitse autobaan met een 530 D deed mij glunderen, want hij was goed bij te houden).
En dan het verbruik. 1 op 17 is goed haalbaar. Vandaar dat ik nu helemaal overtuigd ben de juiste keus te hebben gemaakt. Wat ligt de auto goed op de weg. Bij de peugeot rij je 225 en dan ben je blij als het weer iets zachter gaat. Bij de BMW voelt 230 aan alsof dit een normale rijsnelheid is.
De kwaliteit is ook goed. De schakelaars, deuren e.d. voelen gewoon degelijk aan. Daar kan peugeot zeker wat van leren.
Onderhoudskosten weet ik nog niet. Ik moet zeggen de peugeot mij weinig in de steek heeft gelaten, dus ik ben benieuwd of de BMW daar aan kan tippen.
Op naar de volgende 10.000 km.
Niet teveel aan de knopjes zitten
- 245.000 km
Ik heb tijdens het rijden de boortcomputer gereset. Kun je doen met het km reset knopje op het dashboard. Nu is mijn verbruikmeter op hol geslagen. Hij geeft een te hoog verbruik aan (ca. 15%). Eerst dacht dat hij meer is gaan verbruiken, maar bij het tanken, bleek het nog steeds 1 op 17 te zijn ipv 1 op 15 volgens de computer. Heeft iemand nog suggesties om het op te lossen.
Helaas aan alles komt een eind
- 413.000 km
Na 413.000 km moet de BMW het veld ruimen. Hij heeft altijd goed gepresteerd en geen noemenswaardige problemen gehad.
Op het laatst begon het voor onderstel wat geluid te maken (rammelen) maar de oplossing werd niet gevonden. Misschien nieuwe dempers, maar dat was me te duur. Voor de rest een probleemloze auto met één nadeel. De onderdelen zijn zo duur.
Nu uitkijken naar mijn nieuwe uitdaging een BMW F10 525D uit 2010. met maar liefst 264.000 km op de klok. Met de ervaring van mijn vorige auto ben ik ervan overtuigd, dat ik de 500.000 km mee moet kunnen volrijden. Nu alleen afwachten of dat gaat lukken en met welke kosten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.