BMW 518i Executive (1994) #3

autoreview

BMW 518i Executive (1994)
BMW 518i Executive (1994)BMW 518i Executive (1994)BMW 518i Executive (1994)BMW 518i Executive (1994)BMW 518i Executive (1994)BMW 518i Executive (1994)BMW 518i Executive (1994)BMW 518i Executive (1994)

Signalement

Uitvoering518i Executive
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf288.000 km
KM-stand laatst288.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste auto een BMW 518i

  • 288.000 km

In 2019 was het zover, bijna klaar met het rijbewijs en tijd voor een auto! Ik had mijzelf altijd beloofd een auto te rijden waarbij ik na het parkeren van de wagen, zou omkijken. Toen ik een E34 geparkeerd zag staan bij mij in de buurt wist ik het direct, die moet ik hebben. Na kort zoeken op internet had ik al gouw een exemplaar binnen mijn budget gevonden. een blauwgrijze 518i helemaal in Tilburg, vanuit Groningen die kant opgetrokken met mijn vader in mijn moeders Mercedes w210 E300 turbodiesel.

De BMW stond al klaar op de oprit. Ik zag de kenmerkende nieren en koplampen van de auto en ik was direct onder de indruk. Wat een uitstraling! proefrit, onderhandelen en uiteindelijk voor een koopje mee kunnen krijgen! ook nog eens met BMW-BBS velgen erbij!

Eerste APK (2019)

Dit was spannend, ik wist niet veel van auto's af op dat moment, behalve dat ik het erg leuk vond om te rijden en naar ze te kijken. Ik had een BMW gekocht dus ik vreesde voor het ergste. Gelukkig viel het mee, na een paar uurtjes bij de garage en 180 euro voor wat remmerij en fuseekogels was het weer toeren geblazen.

De BMW reed naar mijn idee erg lekker, dit was mijn eerste auto dus ik was sowieso al onder de indruk van alle nieuwe ervaringen die bij het autorijden horen. Het interieur was netjes, volledig houten uitrusting en elektrische ramen voor, armleuningen en een e34 M5 stuur. De stoelen waren grijs verloers zoals de meeste e34's in Nederland, dit vond ik nogal saai. Uiteindelijk heb ik op Marktplaats een zeldzaam compleet Millpoint halfleder interieur gekocht, uiteraard ook met armleuningen aan de voorstoelen, dit was onmisbaar geworden terwijl ik in eerste instantie niet wist dat ik het nodig had! Ik zou nu nooit meer een auto kopen zonder.

Ik heb veel kilometers gemaakt met de 518i, hij heeft me nog nooit echt in de steek gelaten, soms een gescheurd slangetje of gesprongen zekering, maar geen ernstige dingen. Het verbruik valt me wel tegen rond de 1 op 12. Ik lees veel verschil in de reviews over het verbruik van deze motor M43B18, ben benieuwd wat anderen halen.

Afscheid nemen bestaat niet (eind 2020 tot midden 2022)

Ik heb de 518i verkocht in 2020 omdat ik op zoek was naar een auto met iets meer pit, eerst werd dit een e46 320CI in de kleur FARN GRUN METALLIC prachtig samen met oranje knippers, glasdakje en beige-notenhout interieur. Deze auto heb ik niet lang gehouden omdat het toch niet was wat ik zocht. Ik reed ook een tijdje wat e39 5ers, 535i, 528i, maar deze gaven me toch niet hetzelfde gevoel als mijn knullige oude e34 518i

Ik kreeg op een gegeven moment enorm veel spijt van het verkopen van mijn eerste autootje...

Aan het einde van 2022 kwam ik er achter (via kentekencheck) dat mijn oude 518i al een aantal maanden zonder APK stond. Gelukkig had ik de contactgegevens van de verkoper gehouden. Ik aarzelde niet langer en deed de jongen waar ik hem aan had verkocht een berichtje "hey, wat is er aan de hand met de e34? Al een tijde geen APK zie ik?"

Na een kort gesprek over de telefoon besloot ik te gaan kijken bij mijn oude liefde, er bleek behoefte te zijn aan een nieuwe koppeling en had hij last gekregen van aardig wat roest aan de bodem. Voor een spotprijs waar je nog geen nieuwe fiets van kan kopen nam ik hem over van de jongen waar ik hem een aantal jaar eerder aan had verkocht. Ik heb hem met groene platen van mijn garage uit Kampen weer terug naar zijn thuis bij mij in Groningen gereden. Ik had inmiddels al een hoop meer kennis over autotechniek en zelf sleutelen (met BMW leer je het op de harde manier) dus ik had er vertrouwen in dat ik met een beetje hulp mijn oude 518i weer road-worthy kon maken.

Uiteindelijk is de hele bodem, krikpunten en dorpels gelast met nieuw staal, zijn er een nieuwe Sachs koppelingset, draagarmen, remleidingen, remmen en remlichtschakelaar geplaatst en is er een E34 kwaal dat de achterlichten het helemaal niet meer doen verholpen.

Ik had na al die tijd en al die andere auto's mijn oude wagentje weer terug, het voelde goed.

Het moment van schrijven (2023)

De BMW heeft een zomer trouwe dienst verleend, hij is al een aantal keren rondje groningen-belgie geweest en zal deze zomer ook een paar keer diep het binnenland van Frankrijk gaan ontdekken. Over een maand moet hij door de APK, ik weet dat de uitlaatdemper lekt en rot is dus die zal tijdig vervangen moeten worden. Daarna wordt hij 30 jaar oud en hoeft hij maar 1 × per twee jaar door de APK. Verder heb ik het idee dat de schokdempers hun beste tijd wel gehad hebben, misschien eens kijken naar een leuke oplossing.

Ook heeft hij er een vriendje bij gekregen, een Porsche 924 uit 1981, rood met Pasha bekleding, daarover later meer.....


7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.