BMW 518d Touring High Executive (2013)

BMW 518d Touring High Executive (2013)

Uitvoering518d Touring High Executive
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2018

Uiterst comfortabele reismachine

Het gezinscompromis
Al enige tijd hadden we naast onze Tesla een Mercedes E-Klasse (W210) E200 Combi. Voor ons de ideale auto tijdens een verbouwing van ons huis, perfecte aanhangertrekker want daar voelt de Tesla zich te goed voor.
Toch begon het bij mij weer eens te kriebelen, dus ik had mijn vrouw wijsgemaakt dat het heel verstandig was om naar wat nieuwers te gaan kijken. Het moest dan de familieauto worden, vooral belangrijk voor wintersport want dat vind ik niet zo passen bij de Tesla.

Nu kent mijn vrouw mijn gedachtenkronkels al wat langer als het gaat om de aanschaf van weer een andere auto, maar hoe bijzonder, nu vond ze het ook wel kloppen. De Mercedes roestte er namelijk vrolijk op los. Bij een Franse auto heet dat charme, maar past niet bij Duitse degelijkheid.
Na veel discussies in ons gezin is besloten dat het een BMW F11 moest worden. Omdat we zo enthousiast zijn over Autopilot in de Tesla moest de BMW in ieder geval adaptive cruise control hebben en bij voorkeur ook lane assist en dat soort veiligheidsvoorzieningen. En een 5-Serie moet voor mij natuurlijk ook comfortstoelen hebben. En een panoramisch dak. Natuurlijk een automaat, Xdrive voor de wintersport en leer, eigenlijk overbodig om te noemen, natuurlijk leer.
Als je dan gaat zoeken naar zo'n auto blijkt het best een lastige opgave te worden. Ook in Duitsland was dat niet zo heel makkelijk.
Er stond een 530XD in Waalwijk, leek op de foto's echt een goede keuze. Daar aangekomen was het een auto met wat uitdagingen. Letterlijk ieder plaatwerkdeel had een kras of een deuk. Elke van de 8 velgen was zwaar beschadigd. De winterbandenset was tot op het canvas versleten. Toch maar even een proefrit gemaak, dan heb je tenminste nog iets van lol voor dat eind rijden. En eerlijk gezegd reed het fantastisch. Maar ja, ga je bijna 30k uitgeven aan een auto waaraan pijnlijk zichtbaar is hoe de vorige eigenaar ermee om ging?
Dus toch maar even verder kijken. Vervolgens ga je eens sleutelen aan je criteria. Handig Xdrive voor wintersport, maar in de 12 jaar dat ik op wintersport ga heb ik nog nooit sneeuwkettingen hoeven gebruiken. Laat staan dat ik vierwielaandrijving nodig had.
En toen op een dag vond ik een 518D in Almelo, bij een Peugeot dealer. Even voor de duidelijkheid, ik heb altijd dubbel gelegen om mensen die een 518D of iets dergelijks kochten. Maar deze was zo rijk uitgerust dat ik het wel de moeite waard vond om naar te gaan kijken.

De eerste indruk
Samen met mijn zoon ben ik naar Almelo gereden. Ondanks de wat hogere kilometerstand was ik verschrikkelijk onder de indruk van de mooie staat van de auto. En ook over de optielijst want dat is voor ons blijkbaar een belangrijk punt. Hierbij een selectie van de opties:
- Adaptive cruise control
- Adaptive led (dit is echt een feest)
- Comfortstoelen
- Driving assistant, met lane change warning
- Head up display
- Navigatie Professional
- Panoramadak
- Soft Close portieren
- Stuurverwarming
- Surround view
- Zonnewering achterzijramen

Tijdens het bekijken van de auto stelde ik mijzelf de vraag, waarom zou iemand zo'n auto met deze motor bestellen? Maar na een korte proefrit was ik wel overtuigd. De auto is niet snel, maar rijdt fantastisch. Met onze Tesla kan ik rondjes om de BMW rijden, echt who cares! Dit is een ultieme reismachine.

Kopen dus
Mijn vrouw was na mijn verhaal en de foto's overtuigd, dus we hebben de auto gekocht. Aflevering was perfect. Er was een kleine schaafplek maar die is door de garage onzichtbaar weggewerkt. Deze auto voelde voor ons echt als nieuw.

En rijden
Twee dagen daarna zijn we maar een weekendje weggegaan met de auto, niet omdat het kan maar omdat het moet. Via Münster, Dresden naar Tsjechië. Lekker veel Autobahn. En daar bewijst deze auto zijn klasse. Ondanks dat de Tesla veel sneller is en allerlei leuke dingetjes kan, heeft deze auto iets wat moeilijk in woorden te vatten is. Je voelt je één met de auto en hebt altijd het gevoel dat je alles onder controle hebt.

Nog steeds een erg tevreden

Wij zijn met onze BMW inmiddels een jaartje en 20.000 km verder. Nog steeds erg tevreden. En nog steeds is het voor mij volledig neutraal welke auto ik 's morgens neem: deze BMW of Tesla. Beiden kunnen iets heel goed en zorgen voor een grijns op mijn gezicht, waarbij ik nog steeds niet kan verklaren wat dat bij de BMW dan is. Freude am Fahren of gewoon verliefdheid? Ik weet het niet.

Afgelopen week zijn we naar Frankrijk op wintersport geweest. De auto doet precies wat we gehoopt hebben. Cruise control op 135 km/h en je bent er zo.

Comfortstoelen
In het voorgaande deel van de review schreef ik dat confortstoelen een belangrijke eis waren. Ik ben er nog steeds erg tevreden over maar wel met een kanttekening. De verstelbaarheid is perfect maar het blijft wel Duits comfort dus best stevig. Naar mijn idee is dat anders in de voorganger E61. Weet iemand daar iets over?
Ik ben opgevoed in Franse auto's dus misschien heb ik nog wat te leren.

Kosten
De auto is bijna toe aan een onderhoudsbeurt. Als ik daar meer over weet meld ik het hier. MRB hakt er wel in, maar wist ik van tevoren. Niet zeuren dus.
Verbruik volgens de boordcomputer is zo rond de 6.3 liter. Gezien de grootte van de auto en het gebruik ben ik daar heel tevreden over.

Probleempjes
Er is na ongeveer 10.000 km een melding gekomen dat het koelvloeistofniveau te laag was. Na bijvullen verscheen de melding niet lang daarna weer. De garage heeft dit binnen de garantie opgelost. Helaas is de melding onlangs weer teruggekomen.

Af en toe, als ik bijvoorbeeld een zware aanhanger achter de auto heb gehad, dan lijkt de luchtvering achter ingezakt. Na een minuut is het weer normaal, maar ook iets om in de gaten te houden. Mijn ervaring met BMW is wel dat dit altijd dure dingen zijn om op te lossen.
We zullen het zien, voorlopig zou ik niet weten wat we zouden moeten kopen om deze auto te vervangen.