BMW 518d (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 518d |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 1.200 km |
Eerste 1200 km
- 1.200 km
Recent mijn nieuwe BWM 518de opgehaald bij de dealer in Heerenveen. Het betreft hier trouwens een leasewagen ter volledigheid. De auto bevalt zeer goed, ben voor opties gegaan en niet zozeer voor motor vermogen een bewuste keuze. Met iets minder opties had de 520d ook een keuze geweest natuurlijk. Maar omdat ik niet hard rij, maar vooral opzoek ben naar comfortabele kilometers, hebben de opties het gewonnen van de pk's. De grote vraag is dan ook of de 518de net te weinig of precies genoeg is qua motorisering. Ik vind de auto zelf erg prettig rijden, hij heeft genoeg koppel zo rond de 1700 toeren om vlot(ter) mee te komen in het verkeer. De acht bak van ZF maakt hierin ook een hoop goed. Dus voor mij is het prima, als je iets feller wil accelereren dan zou ik toch voor de 190pk gaan. Wanneer je privé de auto overweegt zou ik achteraf een tuning laten uitvoeren, bij de betere tuners krijg je voor ongeveer 500 euro er 40 tot 60 pk bij, Het blijft een 2.0 liter blok wat dit makkelijk kan hebben. Omdat de auto niet mijn eigendom is, is dat voor mij geen optie omdat ik hier de garantie (3 jaar) op de motor mee verspeel. Terwijl je in de praktijk dit niet nodig hebt. De 500 euro weegt ook op tegen de hogere aanschafprijs van de 520 (2500 euro verschil). Voor die 2000 euro kun je dan weer een paar mooie opties aanvinken.
Na 3000 km wanneer de motor meer is ingelopen zal het zelfs nog beter worden (volgens de dealer). Ik laat het weten wanneer ik zover ben.
Met een aanschafprijs van 70.000 euro een auto om trots op te zijn. Sophisto-grau met parel effect, HUD, open dak, High Executive plus, met lease pack. Nappa leren stoelen, telefonie plus met draadloos opladen. Waar ik heel blij mee ben is de adaptive cruise control. Ik had er bij nader inzien het safety pack bij moeten nemen (met lane assist) maar ook zonder lane assist werkt dit fantastisch. Ik werk in Utrecht en woon in Heerenveen, en met dit systeem hoef je alleen te sturen, ideaal wanneer er weer een file staat op de A6 en of A28. De auto remt en trekt automatisch op en detecteert voertuigen voor je al vanaf een meter of 50. Verder heb ik voor 650 euro extra boven op het media pack Harman en Kardon gekozen. Dit maakt wel een verschil, in mijn vorige BMW zat het instap media pakket en dat is toch echt een tandje minder. Zeker in combinatie met DAB een aanrader.
Ook is de motor erg zuinig, ik haal een 850 km op een volle tank diesel maar goed dat was dan de eerste keer tanken :-) Bovendien is de motor erg stil, wanneer hij koud is hoor je hem even, maar na een 5 minuten is hij fluisterstil. BMW heeft echt zijn best gedaan de auto een stuk stiller te maken. Ook is het onderstel veel soepeler en neemt hij de hobbels in de weg moeiteloos zonder je ruggengraat in te korten. Wat dat betreft beweegt BMW steeds meer naar Mercedes toe.
Ook het interieur is fantastisch, ik heb alles in het zwart gedaan, zwarte hemel, zwart leer en zwarte hoogglans lijsten. Heel erg mooi al zeg ik het zelf. Het optionele ambient lightning pakket kan ik iedereen aanraden, echt heel mooi, met name 's avonds. Ik had dit al eens gezien bij Mercedes, maar nu dus ook (in verschillende kleuren) bij BWM.
In mijn vorige BMW 535i F10 was oranje de enige kleur.
Nu kun je kiezen uit verschillende kleuren en ook nog combineren (onder en boven de sierlijst in dashboard en deuren) Blauw vind ik het mooist maar dat is natuurlijk voor ieder voor zich om te bepalen. Je kunt kiezen uit wit, blauw, groen, oranje en paars en de combi's van deze kleuren.
Waar ik ook van kan genieten is het BMW connect systeem, ik kan met de app op mijn iPhone veel leuke features in de auto activeren. Zo kan ik de auto voor ventileren, geen overbodige luxe met het recente warme weer. Ook kan ik checken of de auto op slot is, dakje open en of dakje dicht, heel leuk allemaal. Wat ik veel gebruik is de optie om via de app gelinkt aan je agenda, de adressen van mijn afspraken door te sturen naar het navigatie systeem. Ideaal. Ook de stem bediening (praten tegen je auto) werkt heel goed. Waar je vroeger eindeloos moest schreeuwen om je moeder te bellen, kun je nu gewoon heel rustig zeggen, bel en het systeem vraagt keurig of dat mobiel of vast mag zijn. (wanneer je van een persoon twee nummers in je telefoon hebt staan). Stembediening werkt nu echt, en dat is heel erg makkelijk. Ook wanneer je onder het rijden je bestemming wilt wijzigen gaat dit prima.
Bij 10.000 km zal ik een update schrijven.
groet,
D
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.