BMW 5-serie (2020) #2
autoreview
Signalement
Versnellingen | 8, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 41.500 km |
KM-stand laatst | 56.650 km |
Wenn schon, denn schon
- 42.500 km
De korte versie: Om maar gelijk met de vooroordelen te beginnen: Van baan gewisseld, voor het eerst in 20 jaar geen auto vanuit de werkgever, midlifecrisis, eindelijk eens kopen wat ik leuk vind, en een BMW is goedkoper dan een vriendin erbij. Zo dat dus. Je moet het tenslotte op een of andere manier voor jezelf rechtvaardigen.
De lange versie: Een jong gebruikte 5 serie particulier gekocht. Tja. Wat moet je daarvan zeggen. Was ik er naar op zoek? Nee. Niet direct. Maar… De keuze werd eigenlijk best makkelijk gemaakt. Goed, dus ik wisselde van werkgever. Voor het eerst sinds lange tijd moest ik zelf een auto kopen. Rekensommetje vooraf gemaakt, paste allemaal prima. Maar dan. Wat ga je rijden? Mijn vrouw ‘krijgt’ een elektrische auto, die door het gezin gebruikt gaat worden. Een Model Y die hopelijk over enkele maanden onze Kia Ceed huurauto (na 1 jaar wachten op een EV6, die het komend half jaar nog steeds niet wilde komen, waardoor we gewisseld zijn naar een Y) gaat aflossen. Dus ik hoefde niet direct een station. Maar ik wilde een plug-in. Gewoon omdat ik dat leuk vind. En die moest jong gebruikt zijn: max 50.000km, 2 tot 3 jaar oud. Dan kan ik er de komende jaren mee vooruit en er ca. 30.000 km per jaar bijzetten.
Het internet op. PHEV. Criteria: comfortabele lange afstand cruiser. Kom je snel bij VW. Een Passat GTE. Mooi. Een beetje zoeken. En als je dan de juiste spec had, viel je van je stoel van de prijs. Maar goed. Op een moment wen je aan dergelijke prijzen. En wat is er dan in die range nog meer te krijgen: Een Arteon. Mooi. Maar veel import bij niet VW dealers, dus twijfel. Een XC40. Leuk, maar nog duurder. Een V60. Komt in de buurt. En BMW? Een 3 serie zit ook in de range. Een prachtige auto, niet heel groot, veel meer een rijdersauto terwijl ik een cruiser wil. Een 5? Vreemd genoeg niet heel veel duurder. Twijfel. Afijn: de keuze was duur of heel duur. En onder het motto: je leeft maar 1 keer, gewoon ‘all the way’ gegaan. Het moest dus een 530E worden.
Twee passende auto’s gevonden. Want: als je het doet, doe het goed. Als een kind in de snoepwinkel mijn ‘ideale’ specificatie bedacht: Adaptive cruise control, Head-up display, Harman Kardon, sportstoelen, Carplay, Adaptive LED. En vanwege de voorwaarden: bij voorkeur een Premium Selection. En die stond er 1: bij Keram in Heerlen (inmiddels Ekris).
Op naar de dealer. Eens kijken. Wat voor auto, historie, hoe ziet ie eruit, etc. De lijst met opties op deze auto bleek eindeloos. Van mijn favoriete opties (Head-up, Harman Kardon, sportstoelen, adaptieve LED koplampen, adaptive cruise met start stop), tot praktische alle veiligheidssystemen, camera’s rondom, de nodige pakketten met meer inhoud dn ik hier kan opschrijven etc.
Afspraak gemaakt voor een proefrit. Eigenlijk overbodig: een 5 serie, met voldoende vermogen, alle opties, uit de premium selectie, bij een BMW dealer. Conclusie: indrukwekkende auto, ideale lange afstand machine: stil, comfortabel, en noem alles maar op.
En dan de prijs. Laat ik het zo zeggen: Daar waar velen roepen dat dealers de beste manier zijn om van je geld af te raken (wat natuurlijk ook zo is) is mijn ervaring dat deze dealer simpelweg voor mij het beste aanbod had. (natuurlijk zeg ik dat omdat ik de auto gekocht heb)
Niet alleen had Keram/Ekris ‘die ene auto’ , in voor mij de juiste spec, maar ook de voorwaarden die ze boden: de wagen werd ‘spik en span’ afgeleverd. In nieuwstaat. Bij aflevering een grote beurt, incl. nieuwe banden achter, 2 jaar garantie.
Ging er dan niks mis? Natuurlijk wel. Bij levering zagen we krassen op de bumper voor. Vreemd die zaten er tijdens de proefrit niet op. Maar: zonder protest werd de afspraak gemaakt dat ie gerepareerd zou worden. Bij thuiskomst: 2 sterretjes in de ruit. Vreemd. Niks gemerkt tijden het rijden. Foto’s bekeken van de aflevering en daarop waren ze blijkbaar al zichtbaar. Ook bleek de grote beurt niet in het systeem van de auto te zijn bijgewerkt. Al met al kleine dingen, misschien niet nodig geweest, maar ze worden gewoon door de dealer opgelost.
Kortom: Tot op heden super tevreden over de dealer, en uiteraard de auto.
En hoe bevalt dan die eerste 1000 km? Tja. Alles behalve afzien. Wat rijdt het rustig. Het gevolg is dat je je ook ‘normaler’ op de weg gaat gedragen. Cruise control aan. Lekker met het verkeer mee. Muziekje aan. Tijdig richting aan geven (al is het alleen maar voor de lane depart warning ?). Scheelt misschien ook dat ik zelf de benzine betaal en dat ik weet wat de banden kosten…
Omdat ik regelmatig de stekker erin steek kan ik nog niet zoveel zeggen over het verbruik. Mij valt op dat in e-modus de auto prima van z'n plek komt, en dat je in normaal verkeer meer dan voldoende meekomt. Zelfs op snelheid blijf je nog lang elektrisch rijden. En, wellicht nog wel het meest luxe: nooit meer de ruit krabben omdat de auto op afstand lekker voorverwarmd kan worden.
Wat normaal rijden betreft is er niks op aan te merken. de auto is heel erg soepel, blijft lang in de e-modus en is ontzettend snel als je wil. Maar waarom zou je?
In andere reviews die ik las, is er wat commentaar op de overgang van de inschakelen van de 'achteruit' bij bijv. het keren van de auto. Het klopt dat als je haast hebt, de kleine vertraging wat vervelend kan zijn. Maar wanneer je normaal met de auto omgaat, is dit nauwelijks merkbaar.
Natuurlijk, ben je erg kritisch als je de auto net 'nieuw' hebt. Maar laat ik het zo zeggen: mijn overige auto's en ervaringen waren niet van het kaliber 5-serie. Dus Dan ben je wellicht snel tevreden of voorlopig gewoon onder de indruk. Wanneer we er een jaar op hebben zitten kan ik mogelijk wat meer de kritische punten benoemen.
Verder heb ik nog lang niet alle luxe onder de knie, en moet ik me nog echt vertrouwd zien te maken met alle mogelijkheden van de auto tijdens het dagelijks rijden. Misschien toch maar een keer de gebruikshandleiding lezen. Daarbij moet ik ook nog even de juiste stand van de stoel zien te vinden. Ik heb er zoveel mee zitten spelen, dat op lange stukken de stoel wat knelt bij mijn dij. Nou ja. Komt vast goed.
Oja. Volgens mijn vrouw is het dus veel meer een ‘ouwe mannen bak’… Kan ik het weer mee doen. En dat het eigenlijk een ‘ouwelullenbak’ is: YES ik heb eindelijk gewoon weer een CD speler in de auto. Niet dat ik dat nodig heb. Maar toch. Die CD’s die niet op Spotify staan kunnen nu weer gewoon afgespeeld worden.
Nog steeds verliefd
- 56.650 km
Ik realiseerde me dat ik al een tijdje niks meer over de BMW heb geschreven. En dat is positief. Want onze aandacht ging (in negatieve zin) meer naar de Tesla. Maar goed. De BMW. Inmiddels staat de teller op 56.650 km en heeft ie z’n eerste onderhoud gehad. Keurig verzorgd door Ekris Heerlen, en alles volledig volgens afspraak. Net een wat andere beleving dan Tesla. Die bij je thuis komt, en op de stoep in de regen de halve auto moet demonteren. En dat deed mij weer denken aan het principe van dealers, persoonlijk contact, beleving, etc.
Natuurlijk is het onderhoudsgebeuren van een brandstofmotor anders dan dat van een EV. En ja, bij dealers moet de schoorsteen ook roken en dus moeten ze iets verdienen. Daar waar de BMW al aangeeft wanneer ik me weer bij de dealer moet melden, heb ik bij de Tesla eerlijk gezegd geen idee of er ooit onderhoud nodig is. Die uitleg hebben we niet gehad. We rijden dus tot dat we een probleem ervaren of een melding krijgen. Hele volksstammen vinden dat het fijnste.
Ik alleen niet. Of althans: ik moet er nog aan wennen. Aan de ene kant: je mag je afvragen waarom het überhaupt nodig is dat er 1 keer per jaar iemand je auto nakijkt. Aan de andere kant: Het gevoel dat iemand (met kennis van zaken) één keer per jaar naar mijn auto kijkt lijkt me gewoon beter te bevallen. Misschien een kwestie van dat ik zo geconditioneerd ben. Of dat het ook echt beter is voor mijn auto. Geen idee.
Feit is alleen wel dat ik ‘geniet’ van mijn BMW, en dat ik al blij word als ik er naar kijk. Dus ja: ik hou ‘m graag in goede conditie en ik ben er zuinig op. Dat kost dan een paar euro per jaar. Maar laten we niet doen alsof benzine of banden gratis zijn. Om nog maar niet te spreken over de afschrijving.
En dan de Tesla…. Tja. De Tesla. Door de ‘missers’ die we in de software hebben ervaren is mijn initiële enthousiasme wat getemperd. Iets met ‘komt te voet en gaat te paard’. Mijn vrouw en kinderen, die niks met auto’s hebben denken vaak: waar heeft ie het over? Voor ons gezin is de Tesla een prima auto. Ruim. Alles erop. Maar voor mij is te veel een iPad op wielen. En dan refereer ik met name aan dat alles ‘software’ is, en dat die software ons tot nu toe al de nodige frustraties heeft bezorgd.
Dan de BMW zelf: Ik blijf ‘m mooi vinden. Zeker als ie netjes gewassen is en het zonnetje de kleur blauw laat oplichten. Rijden blijft genieten. Het heeft gewoon iets. Misschien komt het door z’n afmetingen. Maar het hele veer en stuurgedrag bevalt uitstekend. Voor de rest is het een rijdend kantoor. Carplay is dan onmisbaar en dat werkt perfect. Ook de perfecte koplampen met automatisch grootlicht die ook nog eens om tegenliggers heen schijnt (ben even de naam vergeten van deze optie). Hoe dan ook: typisch zo’n optie waar je prima zonder kunt, tot je het eenmaal hebt. Dan valt daarna weer alles tegen. En dan het interieur. Zeker nu tijdens deze donkere dagen is het uiterst sfeervol. Met de sportstoelen heb ik een haat/liefde verhouding. Een tijdje zaten ze als gegoten. Nu even niet. Hopelijk binnenkort weer wel.
Ook blijf ik braaf stekkeren. Elektrische rijdt ie nog rustiger. Nu het wat kouder is neemt de elektrische range wel fors af. Waar ik in de zomer 48 km haal, is het nu met ca. 34km wel gedaan. Ik kijk nu al uit naar als het straks weer eens vriest. Lekker via de app de verwarming aan en dan heerlijk in een ontdooide auto stappen. Kan er me nu al op verheugen.
O ja, en voor het gemak vergeet ik maar even dat een bende Oost Europese criminelen het hier in het dorp regelmatig op de spiegels van auto's heeft gemunt. Bij onze beide auto's zijn ze dit jaar al gestolen. En dat is een dure grap. Voor de BMW alleen was het 625,- euro om precies te zijn. En dat zijn dan alleen de spiegels.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.