AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW 420i Coupé (2016)

autoreview

BMW 420i Coupé (2016)
BMW 420i Coupé (2016)
BMW 420i Coupé (2016)
BMW 420i Coupé (2016)
BMW 420i Coupé (2016)
BMW 420i Coupé (2016)
BMW 420i Coupé (2016)
BMW 420i Coupé (2016)

Signalement

Uitvoering420i Coupé
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf9.100 km
KM-stand laatst36.500 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 2000km-er zitten erop

  • 11.000 km

Van kleins af aan wist ik al dat ik een coupe wilde hebben. Wat mij betreft de mooiste carroserievorm die er is. Toen ik klein was wilde ik de 8 serie, vanaf mijn 18de tot mijn 27ste de 6 serie en nu weer vier jaar later ben ik bij de vier serie geëindigd.

Waarom? De looks, de lijnen en het rijden. toen de auto uit kwam in 2012-2013 was ik er meteen verliefd op. Dit moest hem worden!

ok, genoeg door de roze bril gekeken. Laten we de auto beoordelen.

Het lijdend voorwerp is een Estoril blauwe BMW 420i met 2.0l 184PK. Dit is gekoppeld aan de automaat en het M-Sport pakket met de 19" maakt de auto af. Anderhalf jaar en met 9100km-er gekocht. Niet extreem dik in de opties, maar de climate control, cruise control, navigatie, regensensor, licht sensor, verwarmbare stoelen en inklapbare spiegels springen zo als eerst uit de optie lijst.

Het begint altijd als je naar de bolide loopt en er echt naast staat. Wat een lel van een auto is het eigenlijk! En zeker die deur... Iets wat ik van tevoren wist bij een coupe, maar als je de deur opent weet je gelijk dat je met een coupe te maken hebt. Het maakt het in- en uitstappen niet altijd even makkelijk.

Zodra je de deur dicht doet is het alsof je een kluis dicht doet. Het voelt solide aan en het is een mooie doffe klap. Doordat ik een BMW 1 serie uit dezelfde generatie heb, voelt het voor mij als thuis komen. Mooie materialen, alles is makkelijk te vinden en er is geen kraakje te bekennen. Al moet ik natuurlijk ook toegeven dat de nieuwe vijf serie wel weer een stap hoger is. Naar verwachting zal de nieuwe versie daar ook wel weer wat van lenen.

Eenmaal gestart hoor je door de uitlaat een prima brom (als je de deur nog open hebt). Nee, het is geen 6 in lijn geluid, maar ik heb 4 cilinders gehoord, die echt veel minder klinken. Ik heb hier een B48 blok in liggen. Deze schijnt veel minder als een trekker te klinken dan de voorloper. (N20 blok)
Mijn ervaring is in ieder geval positief.

Zodra de deur dicht is verdwijnt het motor en uitlaat geluid naar de achtergrond. Dikke prima. Mijn vriendin verbaast zich nog steeds over de stilte in de cabine als we aan het cruisen zijn.

Het infotainment systeem is nog steeds des BMW’s. Snel, overzichtelijk en prima te bedienen. Heb hier de NBT versie in. Als je op dit moment een nieuwe vier serie haalt, dan krijg je een NBT EVO systeem. Voor vergelijking tussen deze systemen stuur ik je door naar youtube :-)

Goed… hoe stuurt het dan?! Ja, geweldig! Bij de introductie had de vier serie het laagste zwaartepunt van alle BMW’s. Misschien dat ondertussen de I8 dit stokje over heeft genomen, maar het geeft wel aan hoe de wegligging is. Zeker met het M-sport onderstel en 19”banden die 255 breed zijn, is elke bocht een feestje. Achterwielaandrijving, direct sturen en 184pk met automaat dan al genoeg om een glimlach op je gezicht te krijgen.

Verbruik? Op dit moment 1:12. Hier zit zeker verbetering in. Maar na het rustig warm rijden van de olie, jawel…. Hij heeft nog een olie tempratuur meter op het dashboard… dan wordt er af en toe echt wel sportief mee gereden. Rij ik er alleen maar sportief mee? Nee zeker niet altijd. Het kan ook een heerlijke cruizer zijn die je in rust naar je bestemming brengt. Je kan zelfs met bagage pad. Met 445 liter kan je nog genoeg meenemen naar je weekendje weg. Zelfs het inladen is nog goed te doen door de ruime opening.

Qua kosten kan ik niks zeggen. Die heb ik nog niet gehad buiten de MRB, verzekering en de benzine.

Samengevat kan ik alleen maar zeggen dat het fijne comfy cruizer kan zijn, maar ook een speelmaatje naar een vervelende dag. Het nadeel is dat de schoonheid komt met praktische ongemakken. De deur is niet handig en zonder camera is het af en toe best lastig inschatten wanneer de kont eindigt. Daarnaast moet je het niet erg vinden om niet hetzelfde interieur kwaliteit te hebben als de net nieuwe vijf serie (G30). Want ondanks dat ik me er niet aan stoor. Kan het voor jou misschien wel uitmaken dat je niet de nieuwste en mooiste materialen hebt. Aan de andere kant… Deze auto koop je om zijn andere kwaliteiten toch?

5 jaar in bezit

  • 32.000 km

Ik zie dat er wat jaren verstreken zijn zonder een woord over de vier serie te schrijven. Nadat ik mijn schaamte aan de kant gezet heb, maar even de virtuele pen en papier erbij gepakt…

De auto wordt sinds de aanschaf gebruikt voor weekend tripjes en de vakanties in de zomer. Er is inderdaad zelfs in een coupe genoeg ruimte om dik twee weken op pad te gaan met alles wat we nodig hebben. In de winter is de vier serie geschorst en dan pakken we de lease auto als we op pad gaan. Helaas moet ook ik melden dat ik door corona wel minder gereden dan ik zou willen.

Betrouwbaarheid:

Kort maar krachtig: start knop indrukken en rijden maar. De afgelopen vijf jaar heeft de auto mij niet een keer in de steek gelaten of langs de kant laten staan. Nu snap ik dat er nog niet veel KM-ergs op staan, maar ouderdom van onderdelen kan ook van invloed zijn op de betrouwbaarheid. Het enige wat ik meegemaakt heb is een defecte claxon. Nadat ik uitgezocht had welk onderdeel er kapot was en waar het onderdeel verstopt zat in de auto zit, is deze besteld (50 euro) en zelf verwisseld. Tot nu toe gaat alles verder dus wel goed. Laten we hopen dat het zo blijft!

Rijden:

Het zal je misschien niet verbazen, maar als nieuw. Stuur gevoel en wegligging is nog perfect en kan me niet herinneren dat het wel eens anders geweest is. Nog geen onderstel problemen, piepjes en kraakjes. En ik hoop niet dat ik dit zeg doordat ik samen met de auto slijt.

Stoelen zitten goed en de alcantara bekleding houd mij goed op mijn plek. De 182 PK’s zitten er volgens mij echt wel in en de auto is voor mij rap genoeg. Ja, meer PK’s is leuker en de 182 PK went natuurlijk, maar ik hou zelf niet van tunenchippen en laat het hier dan ook bij. Hou niet van onnodig risico dat er iets kapot gaat door de chip(tuning) For each there own natuurlijk, maar dan had ik maar gelijk voor de 430 of 440 moeten gaan. ;)

Even inhalen of accelereren omdat de oprit kort is, is allemaal gesneden koek. Ook met een lekkere vaart over de Duitse autobahn is geen probleem. De auto geeft genoeg vertrouwen om de medepassagier rustig een boek te laten lezen. De 8 traps automaat is nog soepel en op ten duur zal ik met de auto wel naar ZF gaan om de bak te laten spoelen, eventueel in combinatie met het differentieel. Wel in Duitsland, want dan maak ik er een trip van!

Opties en multimedia:
Alle opties werken zonder problemen en het multimedia is intuïtief.

Ondertussen zelf ge-retrofit met OEM onderdelen:
6,5 inch scherm geüpgraded naar het 8’8 inch scherm.
M-Sport stuurwiel met flippers;
M-Sport versnellingsbak;
Extra multimedia kastjeunit gekocht en geplaatst zodat ik CarPlay kan gebruiken. (Niet OEM) Kan nu dus switchen tussen CarPlay en het gewone multimedia (NBT) systeem van BMW

Oh en daarnaast:
Achteruitrijcamera. (Deze heb ik laten plaatsen, maar met OEM onderdelen)
Alarmklasse 5 incl voertuig volgsysteem in laten bouwen.

Verder wil ik eigenlijk nog wel een beter geluidssysteem in de auto, want die laat wat te wensen over.

Kosten:

Op de lentedag dat de auto uit de schorsing gaat, rij ik altijd rechtstreeks naar de dealer voor het onderhoud van het nieuwe aangebroken seizoen. Volgens BMW kan je 20.000 of 30.000 KM met de olie doen, maar dit laat ik structureel elk jaar wisselen. Ik volg dus ook niet de intervallen van BMW, maar zorg dat alles preventief onderhoud krijgt. (Zover mijn kennis rijkt en in overleg met de dealer)

Onderhoud 2018
Km: 12019, Klein onderhoud: 280 euro.

Onderhoud 2019
Km: 19446, groot onderhoud: 480 euro

Onderhoud 2020
Km: 22480, klein onderhoud: 265 euro

Onderhoud 2021
Km: 25350, klein onderhoud: 265 euro
Alarm laten herijken en certificering vernieuwd: 90 euro

Onderhoud 2022
KM: 31638, groot onderhoud en bougies: 770 euro
En volgens mij moet ik dit jaar ook weer het alarm laten herijken, maar dat moet ik nog even uitzoeken. Had namelijk ergens gelezen dat het vanaf nu een jaarlijks ritueel is.

Misschien geen spannende update verder en dat is misschien maar goed ook. ;)

Samengevat de plussen en de minnen:
+ Rijdt fijn en heeft een fijne en lage zit. (Waar zie je dat nog tegenwoordig)
+ Verbruik kan gunstig zijn en toch is die lekker vlot. (1 op 15 is geen enkel problemen)
+ Degelijk interieur
+ BMW Community is groot en actief, veel informatie te vinden over deze generatie auto.
+Bagageruimte voor het type auto. (445 liter)

- Standaard audio is gewoon een beetje treurig. :)
- Grote deuren, hou rekening met parkeren en uitstappen

Samenvattend is dit wel een auto die past bij wat ik zoek: sportief en toch praktisch genoeg om lekker op pad te gaan.

Hoe nu verder?

De auto is nu inmiddels vijf jaar in bezit en zijn er meerdere gedachtes voorbij gekomen wat ik wil:
- Mijn huidige auto inruilen voor dezelfde generatie alleen dan met een zes cilinder (m440i) of nog harder doorsparen voor een M4 (f82)
- Doorsparen voor de huidige en nieuwe vier serie, maar dan een 430 of 440i.
Bovenstaande is natuurlijk niet morgen geregeld, maar waar een wil is, is over een paar jaar misschien wel een weg…r

Of gewoon lekker doorrijden met deze prachtige Estoril blauwe vier serie en niet verder kijken…

…We zullen zien. ;)

Tijd om afscheid te nemen

  • 36.500 km

We zullen zien… Zo eindigde ik mijn laatste ervaring. Daar kan ik nu een antwoord op geven. De auto heb ik na een kleine 7 jaar eigenschap ingeruild voor een BMW 4 serie van de laatste generatie. (G22)

Waarom? Niet dat de deze BMW verkeerd was, integendeel. Het was een fijne auto, maar ik miste wat meer luxe en vermogen. het vermogen had ik kunnen winnen met een chip, maar daar ben ik geen fan van. Het luxe is toch wat moeilijker om nu nog in te brengen.

De auto is uit het oog, maar niet uit het hart. Prachtige auto die mij veel plezier gegeven heeft. Laten we hopen dat zijn opvolger hetzelfde gevoel gaat geven.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren