BMW 420d Gran Coupé Executive (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 420d Gran Coupé Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 37.000 km |
De Keuze
- 5.600 km
De keuze
En dan is het zover. Je mag/kan een nieuwe auto uitzoeken waar je komende 4 jaar in gaat rijden. Ik had nog veel plezier van mijn Skoda VRS, maar het is natuurlijk altijd leuk om weer iets nieuws te rijden. De Skoda is overigens een sterk onderschatte auto. 135.000 km in gereden en geen enkele keer buiten de reguliere onderhoudsbeurten naar de garage. Altijd sleutel om en lopen, nooit pech gehad. Ronde Nürburgring BtoG in 09:05. Maar goed, een andere auto en dan komt die quaal der wahl. Opties waren drie bijtellingsauto's Golf dan wel Passat GTE en Mercedes 350 e. Daarnaast de leuke auto's als de SEAT Cupra 280 en natuurlijk de nieuwe Octavia VRS. De Mercedes was al uitverkocht, dus die viel snel af en eigenlijk vind ik het model niet mooi. De Octavia kende ik al en 220 pk was niet zo veel vooruitgang en je wilt toch wat eens wat anders. Daarom was de SEAT een aantrekkelijk aanbod. 280 pk tegen een Octavia 220 pk prijs. De SEAT reed prima, heerlijke hoeveelheid pk's maar het ook wel een vrij kleine auto en ik ken mijzelf, ik wil daar dan gebruik van maken. Te veel racen en dat tegen een flink brandstofverbruik en dito bijtelling. De Golf vond ik tegenvallen. Zeker na de Skoda is dat een auto die je helemaal niet betrekt bij het rijden. Het is net alsof je een sterilisatieruimte binnenkomt en ik had moeite om wakker te blijven tijdens de testrit. Hierin ga je niet een rondje extra rijden omdat je plezier hebt en zodra de batterij leeg is, blijft er ook weinig power over. Om nog maar te zwijgen van de dealer/verkoper die mij te woord stond, want die gaf het gevoel dat ik blij mocht zijn om überhaupt in een Golf te mogen rijden. Zelden zo'n ongeïnteresseerdheid gezien in een mogelijke klant. Wat bijtelling al niet kan doen; het slaat elke lol uit het autorijden. Vanzelfsprekend was de Passat ook out. Gelukkig was mijn zoon er nog en die wees mij op de BMW 420d Gran Coupe. En wat een mooie auto is dat. Bovendien een gezonde hoeveelheid pk's, relatief zuinig en vooral ook voldoende ruim en praktisch. Het leek de ideale kandidaat en dat is ook zo gebleken. Mijn zoon wist ook de juiste opties erbij te nemen, zonder dat het uit de hand liep.
• Upgrade stereo
• Half leren sportstoelen
• M onderstel
• M stuur
• Sportautomaat
• en de gebruikelijke executive dingetjes zoals parkeer sensoren, navigatie etc.
Het meest coole vind ik nog de lampjes in de deurhendels die aangaan als je in het donker de auto open doet. Mijn vrouw vindt de BMW overigens erg lelijk, dus ik had thuis ook nog wat uit te leggen.
Om 20% bijtelling te houden bleven de 17 inch velgen, maar de dealer bood aan deze gratis in de gewenste kleur te coaten. Het is donker antraciet geworden, een mooie combi bij de witte lak. Wat een verademing trouwens de BMW dealer. Aan aandacht en service niets te klagen. Totaal het omgekeerde van mijn VW ervaring. Overigens in het verleden een golf en twee keer een Passat gehad en de constante is niet dat ze blij worden van klanten denk ik.
Het rijden
Ik zal in dit verslag de BMW regelmatig vergelijken met de Skoda omdat ik dat voor mij zag als de benchmark van happy driving. De BMW is duidelijk anders qua rijden dan de Skoda. Waar de Skoda een levendige auto was die een zekere onrust had, is de BMW de rust zelve. In het begin dacht ik dat het ook gebrek aan beleving betekende, maar dat is het niet. Ik moest sowieso ook weer wennen aan diesel en een minder opzwepend toerental bij het versnellen van de auto. In de BMW gaat alles vanzelf en gemakkelijk. De Skoda moest meer werken voor zijn geld en voor snelheid. Zoals ik al meldde vindt mijn vrouw de BMW geen mooie auto, maar het rijden maakt voor haar veel goed. Letterlijk zei ze, je trekt hem aan als een handschoen en door de directheid van het sturen heb je het gevoel veel controle te hebben over de auto. De stoelen zijn echt top en op elke wijze te verstellen. Ze zit altijd goed en recht voor het stuur. Het voelt als een feestje.
De 17 inch velgen met het M sportonderstel is een uitstekende combinatie. Stevig en vol gevoel bij wat de auto doet en toch ook comfortabel. Onderstuur heb ik nog niet ervaren, overstuur overigens ook nog niet, omdat het ESP (te) snel ingrijpt, tenminste in de comfortmodus. Ik moet nog ervaren hoe het is om op de limiet te rijden, maar wat ik nu merk is dat de auto op rails de bocht door gaat en waar bij de Skoda al onderstuur optrad, daar gaat de BMW onverschrokken door. De grenzen liggen verder weg en in ieder geval hoef je minder hard te werken om snel door de bocht te gaan. Er zit veel gevoel in het stuur en het is merkbaar dat de aandrijving op de achterwielen zit en dat je door de bocht geduwd wordt in plaats van getrokken. De Skoda was ook stevig geveerd, maar toch heeft de BMW minder last van lastwisselingen en is de koets meer onder controle door de juiste demping en veercombinatie wat het gevoel van controle nogmaals verhoogt.
Voorts is de rechtuit stabiliteit voortreffelijk en tijdens een ritje naar Hamburg met speels gemak 230 op de teller gekregen. Snelheidsbeleving is er niet zo veel, maar je kunt dan nog steeds een gesprek voeren. Sterker nog, de overige inzittenden hadden niet eens door dat er zo hard werd gereden. Ik zelf moest wel wennen aan de directheid van het stuur. Waar je bij de Skoda bij een kleine stuuruitslag niet meteen op de andere rijbaan zit, is dat bij de BMW wel het geval. Na een rit van 4 uur overigens niet moe en de gedachte was, jammer we zijn er al.
De automatische 8 bak is een droom en op wens schakelt de bak boterzacht of in sport + stand met wat sterkere ultrakorte droge tikken naar de hogere versnellingen. De automatische bak met de diesel is een heerlijke combinatie en hoewel de diesel een korte powerband heeft, merk je dat niet echt door de snel schakelende automaat die er voor zorgt dat je in krap 7 seconden op de honderd zit. Dat gaat zo vanzelfsprekend en moeiteloos dat het bijna zonde is. Soms mis ik het gevoel dat de auto zijn best moet doen.
Na 5600 km is hij eigenlijk net ingereden en er hebben zich verder nog geen bijzonderheden voorgedaan.
Naast het rijden is de auto vooral ook praktisch gebleken. Vier personen passen er prima in en bagageruimte te over. De 5e deur is erg handig en zorgt ervoor dat wij het stationgevoel totaal niet missen.
verbruik
- 5.600 km
Helemaal vergeten het verbruik te vermelden. Ik zit nu op 6,4 liter per 100 km. Dat is inclusief de snelle Duitsland kmters. Nog niet super zuinig, wel zuiniger dan ik gewend was. Overigens een verademing om 1000 km te kunnen rijden zonder te tanken. De motor is dus zowel krachtig als zuinig.
Nog geen kritiek? Eigenlijk niet, of het moet het bandengeluid zijn dat waarschijnlijk ligt aan de runflatbanden. Ook is het geluid van de motor niet zo spannend.
update na bijna 10 maanden
- 27.000 km
En we zijn 10 maanden verder en eigenlijk is de BMW alleen maar lekkerder gaan lopen. Het geluid is weer wat minder geworden omdat de motor kennelijk nu goed is ingelopen. Het enthousiasme voor de auto is er nog steeds. Ik moet zeggen dat hij nog steeds erg mooi is en dat ik mij betrap net zoals in de reclame achterom te kijken als ik de auto geparkeerd heb.
Inmiddels heeft er een kleine optische tuning plaatsgevonden. De nieren zijn nu helemaal zwart. Een mooier contrast met de witte kleur.
De auto blijkt ook snel genoeg in de praktijk. Vanaf nul is de auto door de automatische bak erg vlot, maar de behoefte aan meer kracht is er wel, te meer omdat het onderstel de hoeveelheid pk's gemakkelijk aan kan. Overigens voelt het wel iets meer dan de 190 pk die het zouden moeten zijn. En dan vooral door op de teller te kijken, niet door het werkelijke gevoel van snelheid. Dat blijft samen met het saaie dieselgeluid een aandachtspunt.
De BMW 518d die in de Autoweek staat werd overigens tegelijkertijd met die van mij afgeleverd. Misschien toch ook maar een testje op de rollenbank doen.
De test op de Nurburgring ging goed, het eerste rondje in 09:35, maar vooral omdat het erg druk was en we niet overal konden doorrijden. Nog niet de tijd van de Skoda, maar een tijd onder de 09:00 moet zeker kunnen, gezien het gevoel dat de auto geeft. De remmen hielden het in ieder geval een stuk beter en waren in ieder geval 2 ronden tegen fading bestand. Ook was het mogelijk in de bochten meer controle te houden omdat het onderstuur afwezig bleef. Overstuur was gemakkelijk op te vangen.
Er hebben zich geen ongeregeldheden voorgedaan. De auto heeft perfect gefunctioneerd en alles doet het nog zoals het hoort. Een keer ging de zijruit niet terug toen de deur werd dichtgedaan. Omdat het stijlloze ruiten zijn, gaat bij het openen de zijruit ietsje omlaag om daarna weer omhoog te gaan als de deur dicht gaat.
Het verbruik is gedaald en zit nu op 6,5 liter per 100 km. Eigenlijk geldt hoe meer je in de spits rijdt des te lager het verbruik. Binnenkort komen er winterbanden op. Niet zoals het hoort, maar ik heb 18 inch op de kop kunnen tikken met 245 banden. Dus de winterbanden worden groter en breder dan de zomerbanden. Zal hopelijk ook nog beter staan.
eerste kraakjes en kritiek
- 37.000 km
Een update, de auto is nu een jaar in bezit en hoewel nog steeds enthousiast, zijn de eerste kraakjes te zien in het onberispelijke blazoen dat de BMW had. Eerst maar het rijden. Ondanks het M onderstel vind ik het een comfortabele auto die vooral op lange reizen goed tot zijn recht komt. Hij is niet super stil, maar op ook hoge constante snelheid stil genoeg om lange trajecten tegen de 200 op de Duitse Autobahn te kunnen volhouden. Je stap daarna ook nog steeds fris uit. Met 3 personen achterin is het overigens niet heel ruim. Beenruimte is er genoeg, maar hoofdruimte aan de zijkant (de auto loopt flink schuin naar binnen) is dan onvoldoende. De buitenste personen moeten een beetje hun hoofd scheef houden als er ook een passagier in het midden zit.
Het gevoel in het stuur vind ik eigenlijk onvoldoende. Als je de auto in sportstand zet, dan gaat het sturen zwaarder, maar niet met meer gevoel. Het gevolg is dat je juist harder aan het stuur moet trekken zonder reden eigenlijk. Het liefst zou ik het stuur in de comfortabele stand willen houden en de grasrespons in sport. De eco modus is echt een modus voor als er sneeuw ligt of wanneer je achteraan met het verkeer wil mee zwemmen. Elke dynamiek en alertheid in de aandrijflijn is dan weg. Maar goed daar is die stand ook voor. En dan de betrouwbaarheid. In Duitsland op de terugweg begon in eens het lampje te branden dat er te weinig koelvloeistof aanwezig was. Kan gebeuren en bijgevuld, maar na 1 uur weer de melding. Nogmaals bijgevuld en toen na 10 minuten al de melding. Ai, nog wel thuisbasis kunnen halen en gebeld met BMW service. Natuurlijk gebeurt dat altijd op zondag. Ze konden op het zicht geen lek vinden, dus auto naar de dealer. Tijdelijk een 340 GT meegekregen en dacht wacht maar rustig met het maken van de auto. Wat een kar is dat zeg, heerlijke romige 320 benzine pk's. Ik verdenk BMW deze auto als marketing stunt in te zetten :-).
Terug naar de 420d en wat blijkt, er zat een lek in de koeling van het uitlaatgasrecirulatiesysteem (UGR). Het bleek bij meer nieuwe BMW's voor te komen met de 2 liter dieselmotor en waarschijnlijk gaat het om een slechte batch koelers. We gaan het meemaken, de auto doet het in ieder geval weer prima. En als ik de volgende keer weer een 340 als ruilauto krijg aangeboden, mag de koeler nog wel een keer lek raken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.