BMW 418d Gran Coupé (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 418d Gran Coupé |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 14.000 km |
BMW 418d - eerste 3 maanden
- 14.000 km
Na 3 maanden te rijden met een BMW 4 grand coupe geef ik graag mijn feedback.
Uitvoering:
Het is dus een 418d Grand coupe. Als uitvoering heeft deze een Executive pack. Het gene ik hier van onthoud is dat er de grote navigatiesysteem geïnstalleerd is, airco met twee zones, parkeersensoren, adaptieve lichten, sfeerverlichting, en nog een aantal zaken dat ik nooit als belangrijk zou vinden.
Standard staan er 16' velgen op, deze heb ik laten upgraden naar 17'. Verder heeft deze wagen nog een lendensteun optie.
De kleur is Kalaharibeige; eerlijk gezegd was dit een gok, want ik heb deze kleur met dit model nog nooit in het echt tegengekomen. Je moet er voor zijn, maar toen ik de wagen voor het eerst zag was ik verkocht: ik vind het een super geslaagde kleur.
Model:
Ik was zo verkocht aan het model, noem het liefde. Deze auto was werkelijk iets waar ik 'liefde op het eerste gezicht' mee wil vergelijken.
Ik heb vele jaren met Mercedes gereden, de testrit met de C-klasse was zeker goed, maar dit gaf gewoon een super gevoel.
Vooroordelen:
Ik had schrik na de testrit dat enkele zaken slecht zouden uitvallen:
- zicht naar achteren. Ik vreesde hier een beetje voor, maar dit valt super goed mee.
- koffer ruimte. Ik heb 2 kinderen, en hierdoor heb je wel af en toe zaken mee te nemen. Van mono-volume/stationwagen omschakelen naar een 4 serie kan dit nogal tegenvallen. Nu het integendeel is waar: de koffer is super handig, groot en super toegankelijk! Wat je ook leest in sommige reviews (kleine koffer, moeilijk, ...); ik ervaar het tegenovergestelde. Het is wel waar dat je op de hoogte van de bagage moet uitkijken: Als deze uitsteekt, gaat je klep niet dicht.
Verbruik:
Valt super goed mee; de eerste 1000 kilometers zijn misschien wat gulzig; nadien valt dit super mee. ik kan met gemak 1100 km met mijn tank van 58 liter aftekenen (ik doe wel veel autostrade kilometers).
Comfort:
De auto is comfortabel; de rijdt werkelijk veel kilometers zonder effectief moe te worden.
De enige kanttekening ik heb is de lage instap. Dit is echt wel aanpassen. Persoonlijk rij ik altijd met de 4-coupe en dan is geraak je gemakkelijk gewoon; wanneer je er niet frequent mee rijdt (als mijn vrouw, voornamelijk Mercedes W211 - E-klasse rijder), dan is de instap zeer laag.
Eens de ruit sluit, ben je vertrokken!
Rijervaring:
Deze 418 rijdt prima voor mij. De automaat schakelt perfect en is altijd beschikbaar om iets extra te geven.
Akkoord, het is het niet de bom op de weg, maar ikzelf heb ook niet die intentie om als een snelheidsduivel te rijden (vind ik te duur); en zodus vind ik de motor/versnellingsbak prima.
Rijden met de wagen is telkens vlot; je kan vlot door de bochten en zonder problemen maneuvers uithalen.
Geluiden in de wagen zijn minimaal; ik vergelijk het soms met een vliegtuig, waar je enkel het gezoem van de motor hoor en verder naar je bestemming gaat.
De automaat heeft 3 standen:
- Comfort (normale startpositie): deze rijdt inderdaad comfortabel, Heb je power nodig, dan is deze er.
- Sport: je voelt die onmiddellijk aan je stuur. Dit wordt veel directer en reageert onmiddellijk op je handelingen. Verder gaat de automaat ook veel sneller reageren op je rechtervoet.
- Eco Pro: dit voel je ook onmiddellijk. De auto reageert trager op het gaspedaal, maar vooral het verder uitrollen is opmerkelijk. Dit gaat veel gemoedelijker (waardoor je dus ook minder zou gaan verbruiken). Verder valt het ook op dat de airco/verwarming iets langzamer werkt (wat dan weer niet zo aangenaam is).
Persoonlijk rij ik meestal op comfort of Eco Pro. In de file maakt het niet zo veel verschil en vind ik het wel prettig om vlotter uit te lopen. Sport gebruik ik niet zo vaak of zelden.
Dit is ook wel opmerkelijk dat BMW je naar deze Eco toestand kan brengen; bij mijn andere wagens was dit telkens kommer en kwel om zo te rijden.
Multimedia.
Deze wagen heeft dus de grote GPS, en zodus ook de uitgebreide multimedia opties. Dit is ook de GPS die je in het facelift model gaat terug vinden.
De GPS werkt prima; je vind snel je weg via de toetsen en bediening terug. Het schrijven op de knop werkt prima en dit gebruik ik steeds vaker.
Knap is de 'leermodule' die er in verwerkt is. Deze leert aan je rijstijl, voorkeuren, maar ook een mappen. Zo kende deze wagen in het begin de A4 Rotterdam - Delft niet; na enkele maken deze rit gemaakt te hebben, stond deze (zonder garagebezoek) als route beschikbaar. Geen idee hoe BMW dit doet, maar het werkt wel.
Licht:
De 4 Coupe heeft standard Xenon; deze uitvoering is ook nog adaptive; wat werkelijk SUPER werkt. Wanneer je in het donder rijdt, regelt deze functie werkelijk maximaal licht zonder je voorganger/tegenligger te storen. Het is soms zo gestoord dat er links en rechts van je voorlichter wordt verlicht, zonder op de wagen zelf te schijnen. Echt een plus!
Raar
Wat ik persoonlijk raar vind zijn de keuze van mistlichten vooraan. Deze zijn warm wit; wat echt 'lelijk' is ten opzichte van de lampen. Deze zijn nl Xenons en helder wit.
Met de Adaptieve lampen wordt er werkelijk gespeeld met de mistlampen (draai even naar links, mistlicht links gaat aan, ...). En dan krijg je zo een totaal ander licht/beleving.
Hier zo BMW toch iets beter kunnen.
Conclusie na 14.000 km:
Ik ben nog steeds verliefd op de wagen; iedere keer als ik deze zie is het 'Whaw, wat een mooie wagen!".
Hij bevalt me prima; rijden is leuk, multimedia is super, ruimte is praktisch en super, ... kortom; dit valt reuze mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.