BMW 330e Touring (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330e Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 1.250 km |
Na wat getwijfel toch weer een BMW
- 15 km
De shortlist:
- BMW 330e M-Sport Touring
- Mercedes C300de AMG Combi (ja de diesel hybrid)
- Audi A5 Avant 2.0 TFSI E-Hybrid.
Een korte toelichting.
--- BMW 330e M-Sport Touring
BMW voelt altijd vertrouwd. Voorheen ook een 320i M-Sport sedan gereden van 2019, type G20. Hele fijne auto. Ik heb eigenlijk niet eens een proefrit gemaakt in de 330e omdat ik weet hoe die rijdt. Achteraf misschien toch even moeten doen. De standaard vering is veel en veel te stug dus de optie M Adaptief miste bij de vorige. Ik miste wat bagageruimte dus vandaar de touring als mogelijk optie. Blijft wel een “oud model” want deze gaat al sinds 2019 mee. De nieuwe 3 komt in 2026 meen ik. De iDrive multimedia krijgt BMW maar niet voor elkaar dus dat blijft jammer. Ook in de LCI facelift is het een beetje beter maar men had beter iemand van Tesla moeten inhuren voor dit gedeelte. Vele opties moet je apart kiezen maar dat is wel bekend bij de Duitsers. Het 2025 model kan 11kWh laden, dus iets meer van de 330e van voor 2024 en daarvoor. (die is 7,6kWh) Ik vind dat 11kW in anno 2025 nog steeds erg laag.
Ook even de BMW 330i M-Sport overwogen en 320d M-Sport maar beiden waren fors duurder qua aanschaf (forse bpm) en daarom bijna 300 euro duurder per maand in de lease. Helaas geen optie, viel buiten budget.
Mercedes C300de AMG Kombi
Inderdaad, de diesel hybrid. Die had bijna dezelfde prijs als de C300e. Zuiniger dus meer kilometers op 1 tank. Mooie auto en is al even op de markt. Iets comfortabeler dan de BMW vanwege de luchtvering op de achteras. De 9G Tronic automaat vond ik wat traag schakelen en soms ook twijfelen. De Business Solution uitvoering is een stuk completer qua standaard. De standaard zwarte ramen bij AMG kun je niet uitschakelen in de configurator. Why? Voordeel bij de Mercedes is de snellader van 55kW die je optioneel kunt kiezen. Dan kun je dus bij Fastned laden en Tesla Supercharger. Best een belangrijk punt. Standaard multispaaks velgen, veel mooier dan de standaard M-Sport velgen. Tijdens de profiel viel het mij op dat werkelijk waar alles kraakt in het interieur. Voelt absoluut niet premium. Multimedia kan ik niet aan wennen maar wel een mooi groot scherm. Dat scherm is dan ook meteen nadeel want zodra de zon erop schijnt zie je niet veel meer. Met de slechte ervaring die ik heb met Mercedes (prive een GL 63 AMG gehad met forse kosten) kwam deze toch wat lager in het lijstje. De dealer om de hoek reageerde niet eens op een offerte aanvraag. Een andere dealer iets verder weg ook niet. Dat dus.
Audi A5 Avant
De instapper met 35 TFSI 150 pk is echt een drama. Hoe kun je deze 150 pk motor koppelen aan een A5. Het gaat echt niet vooruit. Daaropvolgend ook met de 40 TFSI gereden met 204pk maar die was ook niet overtuigend. In de proefritauto kwam 2 foutmeldingen naar voren: (1) Storing veiligheidssysteem en (2) Noodoproepfunctie. Niet de juist timing zullen we maar zeggen. Er zou nog een e-Hybrid komen met 299pk. Die is nu (juni 2025) inmiddels te bestellen maar in januari/februari was daar nog niks over bekend. Kon nog wel eens lang gaan duren dus deze viel eigenlijk af hoewel ik erg nieuwsgierig was naar de E-Hybrid. Het viel mij overigens erg tegen dat Audi alles in pakketten heeft gestopt. Dure pakketten met daarin het merendeel opties die je niet wil. Ik wil altijd een schuifdak of panorama dak. Was niet leverbaar. Wel een glazen dak dat je met een knopje kunt sluiten. maar niet kunt openen. Ik vraag mij dan af, wat zouden de beweegredenen zijn om een schuifdak of panoramadak dat open kan te skippen?
Samengevat toch maar voor de BMW gekozen.
Ik had toch het meeste lol en rijplezier met BMW's ook al is deze niet perfect en heb ik alleen een 320i, 330i en 320d gereden dus niet eens een 330e. Ben er blind vanuit gegaan. Kortgezegd hebben de BMW, de Mercedes en de Audi zo hun dingetjes maar het zijn alle 3 natuurlijk geweldige auto's.
Ik had een offerte lopende bij zowel Van Hooff in Veldhoven en bij Ekris in Maastricht (want daar deed de leasemaatschappij vaker zaken mee). Vorige BMW kwam ook van Van Hooff. Offertetraject kostte wat tijd maar ineens kreeg ik een mail van Ekris: bedankt voor de bestelling. Tja. In het verleden auto's in onderhoud gehad bij Van Hooff dus eigenlijk gunde ik Van Hooff de order maar de deal bleek al rond te zijn voordat ik het wist.
De uitvoering
- 2 km
Vorige BMW's had ik altijd heel sportief met Davitgrau, donkere ramen etc. Dit keer een chique variant besteld die je niet heel veel ziet op de wegen.
BMW 330e Touring G21
M-Sportpakket
Individual Tansanit blauw blau
Leder Vernasca Oyster parelmoer wit
Panoramadak
M Adaptief onderstel
Verwarmd stuurwiel
Een weekje met de BMW
- 1.250 km
Ik ben nu even heel kritisch de komende alinea’s.
Na een weekje met de BMW te hebben gereden zijn mij wat zaken opgevallen.
- Slecht spuitwerk
- Kleine tank
- M Adaptief onderstel
- Standaardinstelling veiligheidsopties
- iDrive gebruikersvriendelijkheid
--- Individual lak of toch uni-lakkleur ---
Een week is kort maar toch. Ik begin even met wat kritiek. Ten eerste slecht spuitwerk. Juist ja. Je kiest voor de duurdere Individual Tansanitblau maar dan zie je dat de deurscharnieren slecht zijn gespoten. Niet één deur maar alle 4. Mijn hemel hoe krijg je dit voor elkaar? Heeft de kwaliteitsafdeling zitten slapen? Zal ik er iets van zeggen? Geen zin in gedoe eerlijk gezegd en je moet het weten dus laat maar zitten. Misschien verander ik nog van gedachte als het blijft irriteren. Kan mij niet voorstellen dat niemand dit heeft gezien, zowel in de fabriek als bij de dealer.
--- Actieradius ---
De tank is wel erg snel leeg. Best irritant. Niet opgelet bij de keuze dus daar baal ik wel van. Ik ben iedere rit wel bezig met "hoe ver kan ik nog met de tank en hoeveel % heeft de accu nog. Wat een gedoe. Misschien moet ik nog wennen aan hybride. De tankinhoud is maar 40 liter dus is er 32 liter uit, dan gaat het reservelampje al aan en heb je nog 8 liter over. Ik rij dagelijks 140 km woon-werk dus dat wordt op de 4e dag al tanken. Niet heel relaxt. De app zegt overigens dat ik met 40 liter benzine en 73km accu wel ruim 605 km kan maar dat gaat snel omlaag. Het knopje voor de tankklep is wat knullig gemaakt. Is niet conform de rest van de knopjes dus daar hebben ze zich wat makkelijk van af gemaakt. Het knopje is nodig om te ontluchten omdat het een hybride is. Omdat ik dat niet gewend ben zorgt dat wel voor frustratie aan de pomp. Het ontluchten gaat gelukkig snel (bij Mercedes duurde het ontluchten wel 2 minuten). De tankinhoud van de Mercedes C300e is overigens 50 liter, bij de Audi A5 e-Hybrid 46 liter. Scheelt toch een 100 km extra.
--- Laden ---
Ik heb tot nu toe 2 keer de geladen. De 220V thuislader krijg je er sinds 2024 niet meer standaard bij en kost je 400 euro extra. Inmiddels wel aangeschaft. Een volle accu wisselt tussen de 73 km en 83km dus geen 100km zoals in de boekjes staat. Zal door mijn zware rechtervoet komen denk ik. Ik ben benieuwd wat de winterperiode gaat doen maar ik denk dat het hoofdzakelijk benzine rijden gaat worden en af en toe als ik zin heb ook laden. Ik ga er niet al teveel moeite voor doen om een laadpaal te vinden. Op het werk is men nog niet zover dus daar krijg ik voorlopig een 220V aansluiting buiten (veel rijden nog diesel). Is in ieder geval einde van de dag de accu vol. De 22kW laders komen volgend jaar. Overigens gaf de BMW dealer aan dat je de airco kan inschakelen om op afstand te koelen. Ook fijn om straks in de winter te verwarmen op afstand. Meteen wegrijden met ontdooide ramen, stoelen verwarmd, achteruit ontdooid en stuurverwarming aan. Perfect! Net als de Tesla.
--- M Adaptief onderstel ---
Dit keer voor M Adaptief onderstel gekozen omdat de vorige nogal stug was. Maar de meeste proefritauto's hebben deze optie niet dus lastig om te ervaren. Eerst dacht ik: zit het er wel op? Ben ik het vergeten? Je voelt het niet heel goed eerlijk gezegd. Ik heb eens gekeken naar de schokdempers maar ik heb wel degelijk deze optie want ik zag allerlei kabels en connectoren op en aan de schokbrekers. De accu die onder de achterbank en kofferbak ligt voel je bij verkeersdrempels als je er wat harder overheen rijdt. Ik dacht, die vangen de elektronische schokdemper mooi op. Nee dat doet Mercedes stukken beter met de luchtvering. Jammer van de optie, had er meer van verwacht.
--- Algemeen rijgedrag ---
Een BMW rijdt gewoon lekker, stuurt lekker, schakelt lekker. De slogan "BMW maakt rijden geweldig" komt nog steeds tot zijn recht. Een ritje voor de lol is gewoon heerlijk. Contact met de weg is subliem, communicatie met het wegdek is er absoluut zeker met het M-pakket. De 3er ligt strak op de weg. Vol een bocht in gaan kan prima. In tegenstelling tot de 320i zonder accupakket voel je in een bocht dat er nog een zware accu achterin ligt. Maar dat is alleen als je een zware rechtervoet hebt. De flippers aan het sturen geven je het gevoel dat je in een kart zit. Laag aan de grond, net een kart.
--- Multimedia ---
Het curved display is wel vet. Eindelijk doet BMW ook mee met de rest met een groter scherm. Het ziet er allemaal beter uit en een stuk sneller. Maar: de menustructuur en de gebruikersvriendelijkheid heeft BMW sinds de invoering van het iDrive systeem in 2001 nooit begrepen. Zoveel kliks nodig, onduidelijk menustructuur en onzinnige apps. Of indien je Apple Carplay aan hebt staan en er komt verkeersinformatie binnen. Je klikt die weg maar dan ben je dus ook weer uit het Apple Carplay scherm. Moet je weer opnieuw klikken. Of je hebt je navigatie aanstaan en er komt een whatsapp bericht binnen. Dan sluit BMW automatisch de navigatie af en blijf je in Whatsapp. En nu? Juist, die gaat niet automatisch terug dus kun je weer opnieuw opstarten. BMW zal het nooit begrijpen. Stuur even wat Tesla developers naar BMW. Ik begrijp eigenlijk niet wat je nu nog met die iDrive knop in de middenconsole moet? Draadloos opladen van de telefoon had van mij wel standaard gemogen als we het in Europa allemaal over veiligheid hebben. Nu nog steeds klooien met kabels maar helaas was het budget op of ik had andere keuzes moeten maken.
--- Interieur ---
Het interieur is de kleur Vernasca Oyster oftwel parelmoer wit. Moet je van houden maar ik vond het wel mooi met deze kleur Individual Tansanit blauw. Al onze leaseauto's zijn donkerblauw dus deze kleur was wel de voorkeur van de nieuwe werkgever. Past zo in het straatbeeld van de Côte d'Azur. Lekker frisse auto met licht interieur. Eigenlijk mis ik nog de chrome raamlijsten en chrome dakreling. Onlogisch waarom dit sinds 2025 standaard zwart moet zijn en er geen keuze is. Bij andere BMW modellen is die keuze er wel. De stoelen zitten lekker maar heb ik al eerder ervaren. Het lijkt er ook op dat BMW door de jaren heen een ander materiaal voor het dashboard heeft gebruikt. Het ziet er wat goedkoper uit dan bij de eerste model BMW 320 G20 van 2019. Dat kun je tegenwoordig oplossen door een Sensatec nep leder look te bestellen. Budget was op en ik kwam er te laat achter dat het huidige dashboard wat minder oogt. Geen issue, viel mij gewoon op.
--- Wat is de juiste rijmodus ---
De rijmodus is even wat uitzoekwerk want die heeft een paar instellingen. In mijn geval heb ik de vering op comfort demping staan maar zoals hierboven al beschreven is het eigenlijk de stugge comfort vering. Eigenlijk heb ik niet echt 1 stand die voldoet dus in de ochtend naar het werk switch ik best wel veel. De Individual Sport voelt wel als beste. Maar, waarom moet ik dat bij iedere start opnieuw selecteren met maar liefst 3 kliks. BMW, ik heb een bestuurdersprofiel waar alles wordt opgeslagen behalve mijn instellingen. Gemiste kans, moet dan maar automatisme worden.
Wat wel een irritant ding is, is de start stop functie in de Sport modus (niet de Sport stad met schakelpookje). Het is natuurlijk een hybrid dus de motor schakelt vanzelf uit. Ergens logisch. Maar wel irritant omdat deze bij ieder stoplicht wordt ingeschakeld. Ik word er zenuwachtig van. Bij de vorige 320 G20 kon ik deze telkens handmatig uitschakelen. Bij een BMW M Sport verwacht ik een knop: ALTIJD UIT. Zal met de Europese milieumaatregelen te maken hebben. Ook deze instelling mag worden opgeslagen in mijn bestuurdersprofiel. Ik heb inmiddels begrepen dat je Start/Stop functie kunt omzeilen door de schakelpook in de S stand te zetten ipv de D. Ik kan er mee leven.
--- Milde M-Power ---
Zoals de bekende Youtube AutotopNL presentator al zei: er staat overal het M logo, M performance maar die “power” laat zich alleen voelen als je de Sport Boost functie gebruikt van 0 tot 100km/h. Buiten die Boost functie is het wat lafjes. Snel genoeg maar eigenlijk verwacht ik meer om eerlijk te zijn. 350-400pk had beter gepast. Desondanks is het heerlijk sportief rijden, de uitlaat hoor je goed in de auto met de kleppen open. Bochten kun je hard pakken kortom de wegligging is geweldig. Dat heeft BMW goed voor elkaar.
--- Veiligheidsopties ---
Ik heb bij het bestellen geen veiligheidsopties besteld omdat ik die toch niet gebruik. Nu kwam ik erachter dat de Lane Departure Warning met stuuringreep wel standaard is en bij iedere start weer wordt ingeschakeld. De auto remt vanzelf af als ik de hard in bocht in ga en trekt vervolgens zelf aan het stuur. Eigenlijk heel irritant. Volgens mij is dat een regeltje in de Europese wetgeving. Ik heb het geteld voor jullie: ik heb maar liefst 7 kliks nodig om de Lane Departure uit te schakelen. Dus inmiddels laat ik het ook soms aan staan. Gebruikersvriendelijk? Nee totaal niet. Een andere veiligheidsoptie is de snelheidswaarschuwing. Die kun je met de SET knop op het stuur bij iedere start weer handmatig uitschakelen. Moet van de Europese wetgeving denk ik. Ja leuk maar sla deze uitschakeling dan ook op in mijn bestuurdersprofiel maar dat mag waarschijnlijk niet. Tja. Ik vind hier iets van of ik ben gewoon een zeikerd. Maar ieder merk heeft hiermee te dealen lijkt mij.
--- BMW ID onthouden van bestuurdersprofielen ---
Een aantal van mijn irritaties zijn dus niet vast te leggen in mijn 'bestuurdersprofiel' via My BMW ID. Bijvoorbeeld de Lane Departure Warning en het Start/Stop systeem. Of mijn rijmodus die standaard op Sport Individual mag staan. Dit is volgens mij allemaal Europese wetgeving maar irritant is het wel. De EU bepaalt dat jij moet starten met elektrisch en ik wil starten in Individual Sport. Dit invloed van de EU is wat mij betreft te groot. Intussen vraag ik mij af wat dat bestuurdersprofiel eigenlijk voor zin heeft. Het voegt niks toe.
--- Audio ---
Tijdens het samenstellen heb ik vele configuraties gemaakt. Helaas kon niet alles qua budget dus soms keuzes moeten maken. Qua audio dacht ik even dat de HIFI standaard zou zijn en de Harman Kardon optioneel. Niet goed gekeken blijkbaar. Helaas was het budget al op, alleen nu kom ik erachter dat ik nu de Base audio heb. Een magere 6 luidsprekers zonder center speaker in het dashboard (wel zichtbaar, niet gevuld) en zonder subwoofer in een auto van bijna 70.000 euro. Lieve BMW mensen, maak HIFI alsjeblieft standaard in deze 3 serie, zoals jullie zelf zeggen, premium BMW. Doe hetzelfde als in de USA. Hoewel ik het merendeel toch BNR radio luister is het niet heel erg. Update 05-07: als ik op Spotify Rammstein Live in Paris kies dan klinkt het toch nog wel ok als ik eerlijk ben. Ik kom er een beetje op terug. Voldoende 'zuivere' bass te horen en hoge tonen. Prima zo.
--- App ---
Ik was de Tesla app gewend dus dan krijg je veel informatie en precies de juiste informatie. Bij de BMW app weet ik niet wat de actuele temperatuur in de auto is. Weet ik ook niet, wanneer ik de airco inschakel, de auto inmiddels afgekoeld is of dat ik beter nog even kan wachten. Idem met verwarmen in de winter. Bij het wijzigen van instellingen in de app zoals het openen en sluiten van de auto heeft de app veel tijd nodig om dit naar de auto te sturen. Dit duurt anno 2025 echt te lang. Lijkt alsof mijn verzoek via Duitsland naar de USA moet en weer terug. Kortom, de reactiesnelheid is niet ok. Tja, BMW en multimedia en apps dat is gewoon geen goede combi.
--- Beetje samengevat ---
Nu lijkt het alsof ik maar weinig positieve punten heb over mijn nieuwe auto. Niets in minder waar. Maar het belangrijkst is de rijbeleving. Daarom kies je voor een BMW. Daar kan geen Mercedes C300de of Audi aan tippen. BMW krijgt het voor elkaar om de motor, de overgang naar elektromotor naadloos over te schakelen. Het gaat vanzelf. Het sturen met een M Sport en active steering is heerlijk en de automaat schakelt snel, goed en zonder twijfel. Je kan de auto alle kanten op gooien maar deze geeft geen krimp. Ook dat was bij de Mercedes wel anders die wat meer op comfort is gericht. Hoewel ik de indruk hierboven heb gegeven dat ik toch niet helemaal tevreden ben, ben ik dat wel maar ik geef de auto een 7 oftewel een "ruim voldoende". Men heeft een bestaande brandstofauto omgebouwd naar een hybride. Dat is denk ik aardig gelukt maar met wat irritaties en tekortkomingen zoals de te kleine tank.
--- Intussen met de concurrent gereden ---
Intussen heb ik met de nieuwe Audi A5 2.0 TFSI e-Hybrid S-line Avant gereden. Ook die heeft de nodige punten van kritiek al is de quattro aandrijving erg prettig en verdeelt de pk's wat mooier. De kritiek is dan vooral de bediening van de MMI multimedia, touchscreens en de automaat. Viel mij op dat ook bij Audi aardig wat knopjes kraken, ook op het stuur en in de deur. Het MMI systeem is niet logisch qua bediening en ik wil meer fysieke knoppen. Auto interieur is wat saai en voelt klein van binnen maar de proefritauto had zwart interieur, zwarte hemel en geen panoramadak. Voelde als opgesloten. De digitale bediening in de bestuurdersportier moet je aan wennen. De automaat is wat twijfelachtig en soms traag met kiezen. Een e-hybrid met alleen 299pk op de voorwielen zou een drama zijn dus ik snap deze kombi met quattro. Het model waarin ik heb gereden: een Grenadine rode met 21 inch S-Line was heel dik. Standaard S-line velgen zijn mooi. De A5 Avant zie je bijna nergens en daarmee uniek. Erg mooie auto met mooie lijnen al vind ik de zijkant wat lijken op de laatste Opel Insignia Tourer want dan weer niet mooi is. Voorkant is mooi agressief maar de achterkant is mij wat ielig of te slank, kortom mag wel een dikkere kont hebben. Als ik nu moest kiezen (4 maanden later) had ik misschien toch voor de A5 Avant S-line E-hybrid gekozen in Grenadinerood met parelmoer zilver wit interieur. En dan het panoramadak toch maar voor lief genomen. Was het ook meteen nieuw model! Dat doen we over 4 jaar dan wel.
Er volgen nog wat extra foto’s van binnen en buiten. Intussen pak ik in het weekend de royale Range Rover Autobiography met 4.4. V8 diesel met 3D Meridian Surround Audio met 19 speakers. Voor de verandering, omdat het kan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.