BMW 330e Touring (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330e Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 1.250 km |
Na wat getwijfel toch weer een BMW.
- 1 km
Een shortlist tussen met een BMW 330e M-Sport Touring, Mercedes C300de AMG Combi (ja de diesel hybrid) en Audi A5 Avant 2.0 TFSI E-Hybrid. Natuurlijk zijn het alle 3 leuke auto’s om uit te zoeken van de baas. Overigens past een V60 T8 Ultra in de nieuwe kleur Forest Lake groen met beige leder hier prima tussen. De snelste van allemaal met 455 pk maar het stuurgedrag, de wegligging en de automaat komt het nog niet in de buurt met de 3 Duitsers.
Een korte toelichting.
BMW 330e M-Sport Touring
BMW voelt altijd vertrouwd. Voorheen ook een 320i M-Sport sedan gereden van 2019, type G20. Hele fijne auto. Alleen de vering is veel en veel te stug dus de optie M Adaptief miste. Ik miste wat bagageruimte dus vandaar de touring dit keer. Blijft wel een “oud model” want deze gaat al sinds 2019 mee. De nieuwe 3 komt in 2026 meen ik. De iDrive multimedia krijgt BMW maar niet voor elkaar dus dat blijft jammer. Ook in de LCI facelift is het een beetje beter maar men had beter iemand van Tesla moeten inhuren voor dit gedeelte. Vele opties moet je apart kiezen in tegenstelling tot Mercedes. Het 2025 model kan 11kW laden, dus iets meer van de 330e van voor 2024 en daarvoor. Ik vind het persoonlijk de 11kW nog steeds erg laag. Mijn werkgever accepteert geen optionele duurdere velgen dus ik moet het bij de standaard M-sport velgen houden. Niet de mooiste zullen we maar zeggen. De 19 inch zijn mooier en staan de auto beter. Waarom is zwart de trend tegenwoordig? De standaard M-sport velgen van mijn 2019 model had mooiere velgen. Misschien kan ik die nog ergens kopen. Jammer dat er geen 330de bestaat overgiens. Een 6 cilinder diesel met hybride. Scheelt nogal wat bpm en nog leuker rijden.
Mercedes C300de AMG Kombi
Inderdaad, de diesel hybrid. Die had bijna dezelfde prijs als de C300e. Zuiniger dus meer kilometers en diesel is goedkoper. Mooie auto en is al even op de markt. Iets comfortabeler dan de BMW vanwege de luchtvering op de achteras. De 9G Tronic automaat vond ik wat traag schakelen en soms ook twijfelen. De Mercedes is een stuk completer qua standaard. Voordeel bij de Mercedes is de snellader van 55kW die je optioneel kunt kiezen. Dan kun je dus bij Fastned laden en Tesla Supercharger. Best een belangrijk punt. Standaard mooie multispaaks velgen, veel mooier dan de standaard M-Sport velgen. Het viel mij op dat werkelijk waar alles kraakt in het interieur. Voelt absoluut niet premium. Multimedia kan ik niet aan wennen maar wel een mooi groot scherm. Dat scherm is dan ook meteen nadeel want zodra de zon erop schijnt zie je niet veel meer. Met de slechte ervaring die ik heb met Mercedes (prive een GL 63 AMG gehad) kwam deze toch wat lager in het lijstje. De dealer om de hoek reageerde niet eens op een offerte aanvraag. Een andere dealer iets verder weg ook niet. Dat dus.
Audi A5 Avant
Ik heb eerder een A4 2.0 TDI 190 pk van 2016 nieuw model gereden en daar had ik goede ervaringen mee. Dan toch maar eens kijken voor de opvolger: de Audi A5 Avant. De instapper met 35 TFSI 150 pk is echt een drama. Hoe kun je deze 150 pk motor koppelen aan een A5. Het gaat echt niet vooruit. Daaropvolgend ook met de 40 TFSI gereden met 204pk. Bij ieder stoplicht wel bijna slippende wielen met nat weer. Dat had ik ook met de A4 2.0 TDI met 190pk. Blijkbaar teveel pk’s op de voorwielen. Dus ik zou een Quattro kiezen dan is dat opgelost maar die was weer veel duurder. De 204 pk was dus ook niet overtuigend. In de proefritauto kwam 2 foutmeldingen naar voren: (1) Storing veiligheidssysteem en (2) Noodoproepfunctie. Niet de juist timing zullen we maar zeggen. Er zou nog een e-Hybrid komen met 299pk. Die is nu inmiddels te bestellen maar in januari/februari was daar nog niks over bekend. Kon nog wel eens lang gaan duren dus deze viel eigenlijk af hoewel ik erg nieuwsgierig was naar de E-Hybrid. Het viel mij overigens erg tegen dat Audi alles in pakketten heeft gestopt. Dure pakketten met daarin het merendeel opties die je niet wil. Ik wil altijd een schuifdak of panorama dak. Was niet leverbaar. Wel een glazen dak dat je met een knopje kunt sluiten. Leuk maar niet wat ik zoek. Zo jammer dit. Waarom een schuifdak of panorama dak skippen?
Samengevat toch maar voor de BMW gekozen.
Ik had toch het meeste lol en rijplezier met de BMW ook al is deze niet perfect. Het gaat als de brandweer, stuurt goed en direct, schakelt goed en snel. Kortgezegd hebben de Mercedes en de Audi zo hun dingetjes maar het zijn alle 3 natuurlijk geweldige auto’s om te bestellen en gratis op de halen! Een bevoorrecht mens.
Ik had een offerte lopende bij zowel Van Hooff in Veldhoven als Ekris in Maastricht want daar deed de leasemaatschappij vaker zaken mee. Vorige BMW kwam ook van Van Hooff. Offertetraject kostte wat tijd maar ineens kreeg ik een mail van Ekris: bedankt voor de bestelling. Tja. Eigenlijk gunde ik Van Hooff de order maar de deal bleek al rond te zijn voordat ik het wist.
De uitvoering
- 2 km
Vorige BMW's had ik altijd heel sportief met Davitgrau, donkere ramen etc. Dit keer een chique variant besteld die je niet heel veel ziet op de wegen.
BMW 330e Touring G21
M-Sportpakket
Individual Tansanit blauw blau
Leder Vernasca Oyster parelmoer wit
Panoramadak
M Adaptief onderstel
Verwarmd stuurwiel
Een weekje met de BMW
- 1.250 km
Ik ben nu even heel kritisch de komende alinea’s.
Na een weekje met de BMW te hebben gereden zijn mij wat zaken opgevallen. Een week is kort maar toch. Ik begin even met wat kritiek. Ten eerste slecht spuitwerk. Juist ja. Je kiest voor de duurdere Individual Tansanitblau maar dan zie je dat de deurscharnieren slecht zijn gespoten. Mijn hemel hoe krijg je dit voor elkaar? En heeft de kwaliteitsafdeling zitten slapen? Zal ik er iets van zeggen? Geen zin in gedoe eerlijk gezegd en je moet het weten dus laat maar zitten. Misschien verander ik nog van gedachte als het blijft irriteren. Kan mij niet voorstellen dat niemand dit heeft gezien, zowel in de fabriek als bij de dealer.
De tank is wel erg snel leeg. Wat irritant. Niet opgelet bij de keuze dus daar baal ik wel van. De tankinhoud is maar 40 liter dus is er 32 liter uit, dan gaat het reservelampje al aan en heb je nog 8 liter over. Ik rij dagelijks 140 km woon-werk dus dat wordt na 4 dagen al tanken. De app zegt overigens dat ik met 40 liter benzine en 73km accu wel ruim 605 km kan maar dat gaat snel omlaag. Beetje een wassen neus. Met een rit van 120km zie je letterlijk een streepje minder op de benzinemeter. Het knopje voor de tankklep is wat knullig gemaakt. Is niet conform de rest van de knopjes dus daar hebben ze zich wat makkelijk van af gemaakt. Het knopje is nodig om te ontluchten omdat het een hybride is. Het ontluchten gaat gelukkig snel (bij Mercedes duurde het ontluchten wel 2 minuten en dat is ook niet handig als je langs de snelweg staat en moet wachten). De tankinhoud van de Mercedes C300e is overigens 50 liter.
Ik heb tot nu toe 2 keer de geladen. Bij een laadpaal verderop in de straat. Want: de 220V thuislader krijg je er sinds dit jaar niet meer standaard bij en kost je 400 euro extra. Absurde actie van BMW. Een auto van 70.000 euro en je kan thuis niet laden. Wie bedenkt het. Nu begint het geleuter bij de leasemaatschappij want in de leaseconfigurator stond "Standaard" bij deze thuislader. Een volle accu is 73 km dus geen 100km zoals in de boekjes staat en met 30-35 graden in de maand juli. Ik ben benieuwd wat de winterperiode gaat doen maar ik denk dat het hoofdzakelijk benzine gaat worden en af en toe als ik zin heb ook laden. Overigens gaf de BMW dealer aan dat je de airco kan inschakelen om op afstand te koelen. Dan moet de accu wel voor minimaal 75% vol zijn. Waarom BMW? Maak er 10% van. Inmiddels heb ik ervaren dat dit ook kan met 40% dus dat is fijn. Ook fijn om straks in de winter te verwarmen op afstand. Meteen wegrijden met ontdooide ramen, stoelen verwarmd, achteruit ontdooid en stuurverwarming aan. Perfect! Net als de Tesla.
Dit keer voor M Adaptief onderstel gekozen omdat de vorige nogal stug was. Eerst dacht ik: zit het er wel op? Ben ik het vergeten? Je voelt het niet heel goed eerlijk gezegd. Ik heb eens gekeken naar de schokdempers maar ik heb wel degelijk deze optie want ik zag allerlei kabels en connectoren. Ik had er meer van verwacht. De accu die aan de achterkant ligt voel je bij verkeersdrempels als je er wat harder overheen rijdt. Ik dacht, die vangen de elektronische schokdemper mooi op. Nee dat doet Mercedes stukken beter met de luchtvering. Jammer van de optie.
Het curved display is wel vet. Eindelijk doet BMW ook mee met de rest met een groter scherm. Het ziet er allemaal beter uit en een stuk sneller. De menustructuur en de gebruikersvriendelijkheid heeft BMW sinds de invoering van het iDrive systeem in 2001 nooit begrepen. Zoveel kliks nodig, onduidelijk menustructuur en onzinnige apps. Stuur even wat Tesla developers naar BMW. Dit is nog steeds een drama. Wat mij betreft onbegrijpelijk. Haal de knopjes weer tevoorschijn svp zoals de stuurverwarming die mis ik nu op het stuur! Of de klimaatregeling. Om het curved display te bedienen met je vingers moet ik eigenlijk ook uit mijn stoel om erbij te kunnen. Why BMW? De Mercedes C300de, Audi A5 en de Tesla (die ik ooit tijdelijk heb gereden) was dit veel ergonomischer en nog veiliger ook. Ik begrijp eigenlijk niet wat je nu nog met die iDrive knop in de middenconsole moet? Draadloos opladen van de telefoon had van mij wel standaard gemogen... Nu klooien met kabels maar er was geen budget meer helaas.
Het interieur is de kleur Vernasca Oyster oftwel parelmoer wit. Moet je van houden maar ik vond het wel mooi met deze kleur Individual Tansanit blauw. Past zo in het straatbeeld van de Côte d'Azur. Lekker frisse auto met licht interieur. Vandaar ook de zwarte ramen weggelaten. Heel andere uitvoering dan de vorige 3 serie die veel sportiever/stoerder was. De stoelen zitten lekker maar heb ik al eerder ervaren. Als je de deuren dichtdoet heb je wel het gevoel dat je een koekblik dichtgooit. Net alsof er niks in de deur zit, klinkt wat hol en niet premium, iets dat bij de ander 2 merken toch wel degelijker aanvoelde. Diezelfde deuren hoor je letterlijk trillen als de radio iets harder staat. Het voelt een beetje als mijn eerste auto, een Peugeot 205 GTI. Dit kan echt niet BMW. We zijn 25 jaar verder en BMW heeft er geen oog voor. Het lijkt er ook op dat BMW door de jaren heen een ander materiaal voor het dashboard heeft gebruikt. Je raadt het al, het ziet er wat goedkoper uit dan bij de eerste model BMW 320 G20 van 2019.
De rijmodus is even wat uitzoekwerk want die heeft een paar instellingen. In mijn geval heb ik de vering op comfort demping staan maar zoals hierboven al beschreven is het eigenlijk de stugge comfort vering. Eigenlijk heb ik niet echt 1 stand die voldoet dus in de ochtend naar het werk switch ik best wel veel. De Individual Sport voelt wel als beste. Maar, waarom moet ik dat bij iedere start opnieuw selecteren met maar liefst 3 kliks. BMW, ik heb een bestuurdersprofiel waar alles wordt opgeslagen behalve mijn instellingen. Waardeloos.
Zoals de bekende Youtube AutotopNL presentator al zei: er staat overal het M logo, M performance maar die “power” laat zich alleen voelen als je de Sport Boost functie gebruikt. Buiten die Boost functie is het wat lafjes. Snel genoeg maar eigenlijk verwacht je meer om eerlijk te zijn. Desondanks is het heerlijk sportief rijden, zeker met de flippers aan het stuur. Wat wel een irritant ding is, is de start stop functie in de Sport modus. Irritant omdat deze bij ieder stoplicht wordt ingeschakeld. Ik word er zenuwachtig van. Bij de vorige 320 G20 kon ik deze telkens handmatig uitschakelen. Bij een BMW M Sport verwacht ik een knop: ALTIJD UIT.
Ik heb bij het bestellen geen veiligheidsopties besteld omdat ik die toch niet gebruik. Nu kwam ik erachter dat de Lane Departure Warning bij iedere start weer wordt ingeschakeld. Na iedere start staat dit weer aan en de stuuringreep ook. BMW, luister, als ik iets uitschakel dan wil dat dit altijd zo is. Leuk die opgeslagen BMW bestuurdersprofielen en het hoofdbestuurder profiel in het BMW ID account maar in mijn profiel staat dit uit!! Ik noem het waardeloos. Ik heb het geteld voor jullie: ik heb maar liefst 7 kliks nodig om de Lane Departure uit te schakelen. Dus inmiddels laat ik het ook soms aan staan. Gedoe. Echt BMW, gooi je medewerkers eruit en neem andere mensen aan die dit wel begrijpen. Anders heeft een bestuurdersprofiel geen enkel nut zoals wel meer dingen die BMW bedenkt. Een andere veiligheidsoptie is de snelheidswaarschuwing. Die kun je met de SET knop op het stuur bij iedere start weer handmatig uitschakelen. Moet van Europese wetgeving. Ja leuk maar sla deze uitschakeling dan ook op in mijn bestuurdersprofiel. Tja. Ik vind hier iets van.
Tijdens het samenstellen heb ik vele configuraties gemaakt. Qua audio dacht ik even dat de HIFI standaard zou zijn en de Harman Kardon optioneel. Niet goed gekeken blijkbaar. Helaas was het budget al op, alleen nu kom ik erachter dat ik nu de Base audio heb. Een magere 6 luidsprekers zonder center speaker in het dashboard (wel zichtbaar, niet gevuld) en zonder subwoofer in een auto van bijna 70.000 euro. Maar na vele BMW’s te hebben gereden weet ik dat de standaard audio en BMW niet de beste combi is. Lieve BMW mensen, maak HIFI alsjeblieft standaard in deze 3 serie, zoals jullie zelf zeggen, premium BMW. Doe hetzelfde als in de USA. Hoewel ik het merendeel toch BNR radio luister is het niet erg maar als ik Spotify gebruik dan waren de standaard luidsprekers van mijn Volvo S80 van 2007 nog beter. Update 05-07: als ik op Spotify Rammstein Live in Paris kies dan klinkt het toch nog wel ok als ik eerlijk ben. Ik kom er een beetje op terug. Voldoende 'zuivere' bass te horen en hoge tonen. Prima zo. Hier kan ik wel 4 jaar mee rijden.
Ik was de Tesla app gewend dus dan krijg je veel informatie en precies de juiste informatie. Bij de BMW app weet ik niet wat de actuele temperatuur in de auto is. Weet ik ook niet, wanneer ik de airco inschakel, de auto inmiddels afgekoeld is of dat ik beter nog even kan wachten. Verder is de app prima maar toch was de Tesla app beter. Tja, BMW en multimedia en apps dat is gewoon geen goed combi.
Nu lijkt het alsof ik maar weinig positieve punten heb over mijn nieuwe auto. Niets in minder waar. Maar het belangrijkst is de rijbeleving. Daarom kies je voor een BMW. Daar kan geen Mercedes C300de of Audi aan tippen. BMW krijgt het voor elkaar om de motor, de overgang naar elektromotor naadloos over te schakelen. Het gaat vanzelf. Het sturen met een M Sport en active steering is heerlijk. Je kan de auto alle kanten op gooien maar deze geeft geen krimp. Ook dat was bij de Mercedes wel anders. Hoewel ik de indruk hierboven heb gegeven dat ik toch niet helemaal tevreden ben, ben ik dat wel. Misschien dat ik toch zelf nog de 19 inch velgen koop maar dan kom ik de knoei met de 18 inch velgen met zomer en winterbanden.... Misschien dat ik de velgen van mijn vorige 320 G20 M Sport styling 790M nog op de kop kan tikken op marktplaats of Ebay. Dan kan ik de banden blijven gebruiken.
Intussen heb ik met de nieuwe Audi A5 2.0 TFSI e-Hybrid S-line Avant gereden. Ook die heeft de nodige punten van kritiek al is de quattro aandrijving erg prettig. De automaat is wat twijfelachtig en soms traag met kiezen. Een e-hybrid met alleen 299pk op de voorwielen zou een drama zijn dus ik snap deze kombi. Het model waarin ik heb gereden: een Grenadine rode met zwart exterieur pakket was heel dik. De A5 Avant zie je bijna nergens en daarmee uniek. Erg mooie auto met mooie lijnen. Voorkant is mooi agressief maar de achterkant is mij wat ielig of te slank, kortom mag wel een dikkere kont hebben. Als ik nu moest kiezen (4 maanden later) had ik toch voor de A5 Avant S-line E-hybrid gekozen in Grenadinerood met parelmoer zilver wit interieur en exterieurpakket zwart. En dan het panoramadak toch maar voor lief genomen. Was het ook meteen nieuw model! Dat doen we over 4 jaar dan wel. Intussen genieten in de heerlijk rijdende auto.
Er volgen nog wat extra foto’s van binnen en buiten. Intussen pak ik in het weekend de royale Range Rover Autobiography met 4.4. V8 diesel met 3D Meridian Surround Audio met 19 speakers. Voor de verandering, omdat het kan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 320 PERFORMANCE/CARBON/HEADUP/LASER
- 2023
- 59.900 km

BMW 3-serie Touring 318I 157PK 4CILINDER ORIGINEEL NEDERLANDS 1E EIGENAAR NIEUW MODEL CURVED DASHBOARD! FULL LED ANDROID/APPLECARPLAY GROOTBEELD NAVIGATIE ECC AIRCO CRUISECONTROL PDC V+A 17INCH ELECTR.KLEP ENZ...
- 2023
- 54.778 km

BMW 3-serie Touring 330e M Sport - Trekhaak - Panoramadak - Parking/Driving Assistant - Hifi - Getinte/Geluiddempende ruiten - Active Cruise Control - Ambiance verlichting - Comfort Access - zonneschermen -
- 2025
- 25.782 km