BMW 330e Touring (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330e Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 2.100 km |
Het begin
- 800 km
Na de voorgaande F31 320i zes jaar te hebben gereden gekozen voor een 330e touring. Heel even een iX3 overwogen, maar ik ben nog niet aan een volledig EV toe. Ook al rij ik erg weinig zijn er toch vaak langere vakantieritten bij en rij ik graag langer door met (zeer) korte stops.
Gezien de tuning van Beek autoracing op de vorige 320i met een vermogen van ca. 260-270pk wilde ik niet inleveren en kwam ik direct bij een 330i of 330e uit. Gezien de vele korte stadsritjes, het hogere totaalvermogen en de gunstiger prijs was het een no brainer en heb ik de 330e besteld.
Nu totaal 2 maanden en 800km verder (ja, ik rij echt heel weinig!) een eerste review. De auto is top afgewerkt, voelt erg solide aan en is dankzij de EV modus en gelaagde zijruiten heerlijk stil. Ik rijdt voornamelijk korte stukken en meer dan de helft van de afgelegde kilometers waren elektrisch. Ook al is de auto wat zwaar kan je puur elektrisch nog best aardig meekomen moet ik zeggen. De range is momenteel ca. 40km, ik verwacht dat dit met de zomermaanden nog wat op zal lopen naar 50km of hopelijk iets meer. Ga je voor alle power in Xtraboost dan is de auto echt serieus snel. Een stuk sneller dan mijn voorgaande 320i met tuning zo voelt het. Verder ligt de auto gewoon berestrak op de weg.
De afwering van het interieur is super en erg “clean” met het nieuwe curved display. Ook de functies zijn oneindig, werkelijk een enorme stap ten opzichte van de voorganger. Daarnaast heb ik gekozen voor een (mijn inziens) fraaie kleurcombi met exterieur in Skyscraper grey, M pakket, 19 inch velgen en een lichter interieur in plaats van alle andere waarbij de trend zwart, zwart, zwart lijkt te zijn.
Tot zover dus erg tevreden, als ik er een paar duizend km op heb zitten zal ik weer een nieuwe update geven!
Update
- 2.100 km
Een korte update! Niet veel km verder, maar wel een langere rit naar Friesland en Groningen. Super comfortabel en eindelijk wat kunnen oefenen met de Driving Assistent professional. Deze werkt erg soepel en komt er niet bruusk in, ook al voegt iemand ineens in en moet er geremd worden. Dit gaat allemaal heel soft en soepel. Wel heb ik de auto al een enkele keer uit zichzelf een noodstop zien doen terwijl dit totaal niet nodig was. Dit was in stadsverkeer waarbij de sensoren een scherpe hoek met de weg hadden en dit blijkbaar als gevaar zagen. Het verbruik is goed te noemen. Zelfs op een rit van dik 200km en vrijwel alles op brandstof 1:16. Dit is vergelijkbaar met mijn voorgaande (getunede) 320i en dat terwijl deze een stuk minder weegt. Heel netjes wat mij betreft.
Later deze zomer komt er een lange rit (Heidelberg—Voralberg- Zwarte Woud-Bourgogne-Elzas-huis). Hierna heb ik echt een goed beeld en volgt weer een update!
Merendeels is echter kort en in stad geheel elektrisch.
Over twee m
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.