BMW 330e Touring (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330e Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 22.518 km |
De keuze & het gebruik
- 22.518 km
We zijn april 2022. Het bericht van HR kwam binnen dat het lease contract van m’n auto afliep en ik op zoek mocht naar een nieuwe.
De car policy was weer eens veranderd er stonden maar een paar voorwaarden in alle merken en modellen zijn in principe toegestaan:
- Binnen het gestelde leasebudget
- Geen 4x4
- Hybride of vol elektrisch (co2 uitstoot grens)
Nu was mijn vorige 420d Gran Coupe goed bevallen en hoefde die van mij niet weg, de leasemaatschappij wilde hem per se terug omdat diesels nu nog wat waard waren.
De zoektocht kon weer beginnen. Het eisen / wensen lijstje was ditmaal wat anders dan de vorige keer er was namelijk een kleintje komst.
Met het filter in de tool van de leasemaatschappij op hybride, automaat, station en minimaal 1500kg trekgewicht bleef er eigenlijk een schrikbarend klein lijstje kandidaten over.
- BMW 320e of 330e touring
- Mercedes-Benz C300h
- Mercedes-Benz E300h
- Volvo V60 T6 of T8
- Volkswagen Passat GTE
Met de gedachte als een E klasse past waarom een 5 serie dan niet de poging gewaagd maar het bleek vanwege een aanbieding van Mercedes te zijn op het uitlopende model.
Ik wilde niet blind voor BMW gaan dus heb een proefrit gemaakt in een Mercedes-Benz C300h het nieuwe model. Op zich een prima auto maar het grote enkel touchscreen navigatiesysteem en het ontbreken van knoppen op het stuur bezorgden me bij de proefrit al bijna een ongeluk. Daarnaast vond ik het samenspel van de elektro- en benzinemotor niet zo goed als bij de BMW modellen. De E klasse viel af vanwege de manier waarop de accu’s als bult in de kofferbak zaten. Overigens ben ik zeer goed en professioneel geholpen bij Mercedes-Benz Wensink te Heerenveen.
Daarna bij Volvo binnen gelopen en de V60 bekeken mooie auto maar wederom enkel touchscreen navigatie en enorm lange levertijden door chip tekorten.
De Passat viel bijna gelijk af omdat ik me er gewoon niet prettig in voel en ik zit met m’n knie tegen het dashboard.
Omdat door de chiptekorten auto’s steeds duurder werden en de levertijden langer heb ik uiteindelijk een BMW 330e M-sport besteld van voor de facelift met als opties en Harman Kardon geluidssysteem, elektrisch wegklapbare trekhaak en satijn zilveren dakrails en raamomlijsting.
Na een maand kreeg ik telefoon van de dealer “goed” nieuws ik kreeg de LCI met het “fantastische” touchscreen maar moest wel even opnieuw samenstellen want mijn configuratie was niet meer leverbaar. De gekozen kleur Portimao blauw bleef maar het cognac leder interieur moest plaatsmaken voor chocolade kleurig leder. Gelukkig bleef idrive behouden.
Oktober 2022 werd de 330e touring in Portimao blauw afgeleverd door BMW Story te Nijmegen.
Het rijden/gebruik
- 22.518 km
Nu inmiddels ruim 22.000 km verder bevalt de auto op zich goed. Hij rijdt een stuk comfortabeler dan de 420d Gran Coupe hiervoor en hybride rijden bevalt uitstekend. De benzine- en elektromotor werken door de fijne 8-traps ZF automaat bijna feilloos samen. De auto is enorm vlot maar voelt niet per se altijd snel aan, het vermogen komt eigenlijk heel vloeiend waardoor de snelheidsbeleving wat ontbreekt. Het puur elektrisch rijden bevalt top, zeker rondom huis en de kleine ritjes is het ideaal. De actieradius is in de winter 36 km en in de zomer 45 km. In het weekend rijdt ik voor de boodschappen en vriendenbezoeken als gevolg meestal elektrisch.
Je merkt tijdens het rijden wel dat je met een zware auto op pad bent. De 3-serie hybride voelt daardoor heel stabiel op de weg. Dat gewicht brengt bij het remmen vanaf de topsnelheid 234km/h ook wel een nadeel mee, de remmen hebben het duidelijk zwaar. Tijdens het remmen lijkt het soms of moet je meer doortrappen om ook echt de remschijven te gebruiken, dat is wel even wennen en zeker in het begin reed ik daardoor te vlot op voorliggers af.
In het dagelijks gebruik valt op dat de kofferbak vooral relatief klein is. Als onze kinderwagen erin zit is de kofferbak vol wat mede komt door de verhoogde laad vloer door de accu’s. Daarachter zit wel een mooie ruimte om de verschillende laadsnoeren op te bergen.
Ik ga graag een blokje rijden met de 330e en bij het invoegen op de snelweg gebruik ik soms de overboost functie in de sportstand even gewoon omdat het leuk is. Maar toch heb ik er minder mee dan de 4-serie die de 3er opvolgt. Bij de 4 keek ik consequent toch even om na het parkeren, wat was het toch een mooie auto. Dat gevoel heb ik bij deze 3 touring niet.
Tot op heden heeft de auto nog geen foutmelding gegeven en werkt alles zoals het zou moeten.
Het verbruik
- 22.518 km
Echt bijhouden doe ik het niet al rijd ik volgens de BMW-app 5,1 liter benzine op 100km en ongeveer 23% van de km’s elektrisch en dus 77% van de kms op benzine
De totale actieradius van de auto met volle tank en volle accu’s is ergens tussen de 550 en 600km en dat vind ik nogal weinig. De brandstof tank kan maar 40 liter meenemen en de accu’s zijn niet snel te laden waardoor ik bij consequent lange afstanden toch elke 450km sta te tanken even laden tijdens een lunch levert door het gemis van snelladen nauwelijks resultaat op.
Waar ik de toegevoegde waarde overigens compleet niet van in zie is waarom het tankklepje met een knop in de bestuurdersdeur ontgrendeld moet worden. Ik sta regelmatig naast de auto dat het klepje niet open wil omdat ik het knopje ben vergeten in te drukken. Ik Denk dat ik het slotje er maar uit sloop. Voor het laadklepje hoeft er vreemd genoeg geen knopje ingedrukt te worden. Per ongeluk de laadkabel en het tankpistool verwisselen is nagenoeg onmogelijk.
Via de leasemaatschappij heb ik thuis een Alfen laadpaal laten plaatsen met een geïntegreerde laadkabel, loadbalancing en verrekening van stroom met mijn werkgever. Dat systeem werkt feilloos en is zeer gebruiktvriendelijk. Enig puntje van kritiek is dat het schermpje altijd brandt met een enorm Eneco logo.
Thuis laad ik meestal tijdens de daluren omdat de auto toch niet snellaad heb ik elke ochtend dan een volle accu. In de auto kun je voor het laden kiezen voor 2 opties, laden binnen tijdsschema of direct laden. Wat voor mij beter zou zijn is dat je deze opties per dag kunt instellen in plaats van elke dag hetzelfde. In het weekend mag de auto namelijk wel altijd laden.
Overigens probeer ik wel overal waar het kan m’n auto aan de lader te zetten maar je komt toch regelmatig beperkingen tegen waar ik met een vol elektrische auto echt tegenop zou zien. Laadpalen die het niet doen of ‘s weekends uitgeschakeld zijn. Laadpas die niet geaccepteerd wordt, laad kabel met verkeerde stekker. Het gewoonweg ontbreken van een laadpaal. Qua infrastructuur is er nog een hoop winst te behalen.
De auto was beter geweest met een grotere brandstof tank en een snellaad optie. Daarnaast denk ik dat een dieselhybride een combinatie zou zijn die perfect bij mijn gebruik zou passen.
De opties en ergonomie
- 22.518 km
De 330e touring heeft wat mij betreft alles wat erop zitten moet. Het grootbeeld navigatie is helder en de stoel verwarming doet wat die moet doen. Verder zit er behalve het uitmuntende Harman Kardon geluidssysteem en de elektrisch wegklapbare trekhaak weinig extra’s op.
Zoals bij de keuze te merken ben ik geen groot fan van alles touchscreen ik bedien de meeste opties dan ook via de idrive controler.
Het nadeel van het nieuwe touchscreen systeem is dat heel veel erin bediend dient te worden. De stoelverwarming moet bijvoorbeeld via het klimaat menu en dat is te omslachtig voor wat het is. De temperatuur van de climate controle kun je wel simpel instellen maar voor de blaas snelheid moet je weer in het menu zijn. Wat betreft ergonomie en veiligheid blijven voor mij knoppen voor veel gebruikte functies zoals climate controle, audio en stoelverwarming beter.
Het navigatiesysteem werkt over het algemeen prima en met over the air updates is het ook altijd up to date. Wat me minder bevalt is de manier van adres ingeven.
Inmiddels ben je zo gewend aan land, plaats, straat, huisnummer. Dat het straatnaam huisnummer plaats onhandig is. Daarnaast geeft de BMW niet plaatsnaam aan maar gemeente, probeer dan maar eens de juiste Mayerhöfen in Oostenrijk te vinden.
Overigens heb ik ook het idee dat alle adressen en locaties altijd op internet worden opgezocht in plaats van het interne geheugen. Want zodra de auto in een parkeergarage staat is het ofwel heel traag of niet mogelijk om een adres te vinden.
Als je dan eenmaal aan het navigeren bent dan kun je in het scherm achter het stuur ook het verbruik opvragen, maar je ziet niet welk verbruik dit is omdat de volgende navigatie instructie eroverheen staat. Er zitten namelijk 3 opties bij verbruik, sinds fabriek, sinds laatste reset en sinds start rit.
Wat fantastisch klinkt is het Harman Kardon geluidsysteem met de volledige integratie van spotify als app in het entertainment systeem.
Tijdens het rijden heb ik regelmatig het idee dat door de chiptekorten er wat te weinig rekenkracht in de computers zit of dat er teveel door dezelfde gedaan moet worden omdat alles over de twee grote gebogen schermen moeten voor de bestuurder.
Wat er dan gebeurd is, je geeft bijvoorbeeld richting aan en vlak daarna wil je naar de volgende radio zender of een ander muzieknummer in spotify is dat de tweede handeling niet gebeurd waardoor ik nogmaals op het stuur naar volgende zender ga. Een ander voorbeeld is als je de auto start en gelijk Drive wil selecteren, doordat die knoppen bijna naast elkaar zitten volgen die handelingen elkaar zeer snel op, maar vaak moet je toch echt nogmaals de keuzehendel voor de automaat nogmaals naar D trekken.
Iets anders dat ik mis is dat als ik de richtingaanwijzer gebruik ik het lampje ook aan de binnenkant van de buitenspiegel zie knipperen. Richting aangeven vind ik belangrijk maar wil ook zeker zijn dat de lampen aangaan. Bij de 4 liep het lampglas als het ware om de buitenrand heen naar de binnenkant en ook de 3-serie daarvoor en een Golf 6 hadden iets soortgelijks.
Het laatste puntje van kritiek is wat mij betreft de afwerking van de kofferbak/klep. Er zit door de iets verhoogde laadvloer door de accu’s een prachtige aluminium strip ter afwerking, echter is die strop met aan aanraking met een boodschappentas gelijk gekrast. Dit is te verwachten en een andere of op zijn minst krasbestendige oplossing zorgt ervoor dat de auto langer netjes blijft.
Conclusie
- 22.518 km
De BMW 330e bevalt door de bank genomen goed, maar het had wat mij betreft een betere auto kunnen zijn. Zeker als er snelladen op had gezeten had ik meer elektrisch gereden en een grotere brandstof tank zou lange afstanden aangenamer maken.
Het is geen straf om de resterende 3,5 jaar van het leasecontract af te rijden en het is een goede auto, maar er zijn heel veel hele kleine dingetjes die mijns inziens zonder grote kosten of consequenties de auto beter kunnen maken. Zeker omdat sommige dingen bij het vorige model al zo waren.
Plus- & minpunten
- 22.518 km
+ Fijne hybride aandrijflijn
+ Geweldig geluidssysteem
+ Comfortabel
+ Vlot
- Kleine kofferruimte
- Bediening sommige basis functies via touchscreen
- Het moeten openen van het tankklepje door eerst een knopje in te drukken
Reparatie, Onderhoud, Banden & Schade
- 22.518 km
0 KM / 27-10-2022: Afleverbeurt (BMW Bert Story – Nijmegen)
2.217 KM / 02-12-2022: Montage Bridgestone Blizak LM005 Winterbanden (BMW De Beier – Heerenveen)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 330e M-Sport Pano ACC El-zetel HUD 19inch Camera Adp-onderstel
- 2023
- 28.320 km

BMW 3-serie Touring 330e M-Sport TREKHAAK | ACC | LASER | 360 CAM | HUD | ADAPTIEF ONDERSTEL
- 2022
- 94.720 km

BMW 3-serie Touring 330e High Executive, M-pakket, Panoramadak, Car-play, Keyless entree, Stuur en Stoel verwarming, 1e eig Dealer
- 2022
- 132.327 km