BMW 330d touring Executive (2001) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330d touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 147.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Hoe gaan we de auto noemen, een wolf in schaapskleren komt aardig in de buurt.
Het rijden daar zit ’m de wolf, ja het rijden dat is een zeer groot plezier. Je kunt lekker rustig aan doen, maar even het pedaal wat verder in trappen en je gaat als de brandweer. Wat een enorm motor geweld en dat is ook hoorbaar, even het raampje open en je hoort de turbo ook gieren. Stationair loopt ie lekker rustig.
Je kunt dus scheuren als je dat wilt en daarnaast gewoon met het verkeer mee kachelen. Het verbruik is bij mij gemiddeld 5,9 liter per 100 kilometer, voor deze motor zeer zuinig. Dit is voor een deel te wijden aan mijn ritten over 100km wegen. Het optrekken is leuk en doe ik dus ook redelijk fors.
Bij het stoplicht moet je zo snel mogelijk naar de twee, de één is zeer kort en doet weinig. Eenmaal in die twee kun je flink doortrekken en dan in de drie verder naar de pak ’m beet 120km/u. Dan doe je het fors en kun je naar achteren zwaaien, als ze dat dan nog kunnen zien. Verder in de vier trek je hem met nog net zo’n noodgang naar de ong. 170km/u. Tja wat moet je nog meer toevoegen, met de 184pk kom je natuurlijk ook ver. Bij de release was het één van de snelste diesels, dat is die nu met al het nieuwe andere geweld niet meer.
Schaapskleren doet wat suffigs vermoeden, maar deze uitvoering mag er qua kleren absoluut zijn. Buitenom zijn de deurgrepen mee gespoten en de raamlijsten zijn niet standaard maar in glimmend zwart. Het geheel buitenom is dus mooi egaal zwart. Van binnen is aan de executive nog meer luxe toegevoegd, zoals rood leer, stoelverwarming en elektrisch verstelbare lendesteunen. De donker grijze hemel is nog een mooie toevoeging. Houtinleg in een zeer donkere kleur en de automatisch dimmende achteruitkijkspiegel hebben we daar nog zelf aan toegevoegd. Qua uiterlijk alles wat ik mij kan wensen en een zeer mooi combi met de buitenkant.
Minpuntjes zijn er ook wel een paar.
1. De ruiterwisservloeistof wordt om de sproeibeurt ook in twee ruime hoeveelheden gebruikt voor de Xenonverlichting. Hierdoor gaat je 5,3 liter er zo door.
2. De auto voelt strak, dus echte comfort rijders kunnen beter iets anders kopen.
3. De motor is fors voor deze auto, dat maakt hem wat lawaaiig en het handschakelen is wel even werken. Door het vele koppel bonkt het schakelen af en toe.
Voor diegene die mocht denken, na een 316i compact vind je alle auto’s geweldig, die heeft het mis. Ik heb zelf ooit een 530d automaat gehad en ik heb in menig topstuk van BMW gezeten, vergelijk is er dus genoeg.
Dit is een sportieve auto en daar is het comfort dan ook naar. Voor mij de perfecte auto, zeker ook gezien het verbruik voor zo’n 3 liter diesel.
PROBLEMEN
Tijdens de eerste rit zat de handrem vast, bedankje aan de BMW-dealer. Dit hebben we zelf verholpen. Aflevering van auto’s is vandaag de dag uiterst beroerd.
Vlak na aankoop viel de auto soms zo maar uit. Een brandstofpomp is vervangen.
Nu net een oliebeurtje gehad, met een glansrijke APK en nieuwe ruitenwissers voor.
Verder geen problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.