BMW 320d touring Executive (2001) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 170.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 3x een type IV Golf als leaseauto ben ik met een nieuwe baan een priveauto gaan rijden. Ik wilde er niet op achteruit gaan qua weggedrag en prestaties, diesel rijden en wat meer ruimte door de veranderde gezinssituatie. De selectie van vlotte stationdiesels is niet zo breed, dus kwam ik uit op een select gezelschap:
Renault Laguna Grand Tour
Skoda Octavia Combi
BMW 3 Touring
Op de 2e handsmarkt zijn de Octavia"s moeilijk te krijgen, zeker in de 130pk uitvoering. De Laguna heeft een dubieuze reputatie op gebied van betrouwbaarheid, dus de BMW, eigenlijk wel de wens, kwam steeds dichterbij.
Op de tweedehands markt wordt de 320d Touring gelukkig veel aangeboden. Zeker in het door mij gezochte bouwjaar 2000 / 2001. De helaas zit er ook een hoop matige exemplaren tussen, maar na flink zoeken kwam ik terecht op mijn huidige aanschaf. Compleet uitgerust, PDC, regensensor half leder, trekhaak, climate control enz. Allemaal niet nodig, maar het bevalt erg goed. Er zat zelfs een prima Nokia carkit in.
Wat niet bevalt is de standaard BMW Stereo. De Golf bleek een uitstekend stel speakers in de portieren te hebben, daar ga ik bij de BMW nog wat aan doen. Tevens wil ik de standaardradio vervangen door een Pioneer met MP3 speler. Mogelijk het geheel afmaken met een subwoofer.
Wat tegenvalt is de snelheidsbeleving. De Golf voelde veel sneller aan, door veel koppel onderin. De BMW voelt meer als een benzineauto, de power ligt bovenin. Volgens mij heeft de vorige eigenaar de auto wat lui gemaakt, maar ik ben er mee bezig dit ongedaan te maken.... Een keertje V-Power Diesel erin maar.
Verbruik is hoger dan de Golf, maar dat is logisch. 1:15.6 is het gemiddelde, met het gewicht van deze auto en mijn rechtervoet prima.
De sportstoelen bieden fantastisch steun. Ik stap na een lange rit fit uit de auto, een verademing. In combinatie met het fantastische onderstel prima. De wegligging is merkbaar beter dan die van de Golf. Sturen gaat scherper, meer controle en de grens ligt veel verder. Drempels kom ik veel makkelijker over door de wat stuggere vering.
Hoe precies de kosten liggen op langere termijn kan ik nog niet melden. Geldt uiteraard ook voor de betrouwbaarheid. Maar over het algemeen ben ik een hele tevreden BMW rijder.
PROBLEMEN
Motor voelt wat doods aan bij lage toeren en houdt merkbaar in tussen de 2500 en 3000 toeren. Misschien de luchtmassameter, verder wat luiheid.
Verder bleek het verstelmechaniek van de rechterspiegel niet helemaal te werken, maar dat is niet echt vervelend.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren