BMW 318i Touring (2024)

autoreview

BMW 318i Touring (2024)

Signalement

Uitvoering318i Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst10.500 km
Lezerswaardering: 89%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rijden next level

  • 6.000 km

Bijzondere omstandigheden bij de aanschaf:
Ik heb gedurende vier jaar een diplomatieke status en woon en werk tijdelijk in België. Naast een erg leuke baan levert dat ook belastingvoordelen op die bij het kopen van een nieuwe auto wel erg voordelig uitpakken. Laat ik vooropstellen dat ik onder normale omstandigheden nooit een nieuwe auto zou kopen, de afschrijving in de eerste jaren is gewoon veel te hoog. Maar nu ligt het anders.

Als je geen btw, geen bpm, geen MRB en geen accijns op brandstof betaalt, maak je een andere keuze. Het leuke daarvan is ook dat je inzicht krijgt wat autorijden netto kost, dus wat de feitelijke waarde van een product en het gebruik daarvan is en niet de kunstmatig opgepompte prijs door heffingen en belastingen. Freude am Fahren krijgt hierdoor een extra dimensie.

Daarnaast krijg je ook nog eens hele aantrekkelijke kortingen bij de zogenaamde premium merken die maar al te graag zien dat er CD-kentekens op hun merken pronken. Lang verhaal kort, de auto kost de helft van wat je als normale consument in Nederland zou moeten afrekenen. Ik rijd dus ongeveer vier jaar afschrijvingsvrij.

Onder deze omstandigheden heb ik ook voor een benzinewagen zonder stekker gekozen. Er is een groter verschil in nettoprijzen tussen wel of geen stekker dan bij brutoprijzen. Dat heeft uiteraard ook weer met de bpm te maken. En de diplomatieke kortingen die een fabrikant geeft, zijn op benzinewagens hoger dan op auto’s met stekker. De marges zijn gewoon hoger.

Als je dan ook nog voor 85 cent per liter kan tanken, maar wel de volle prijs voor stroom zou moeten betalen, is de keuze snel gemaakt. Al had ik vanuit het oogpunt van de energietransitie veel liever een stekkerauto gehad. Maar in dit geval heeft de portemonnee gewonnen. Over eerlijke prijsvergelijkingen gesproken.

Enfin, genoeg hierover. Gaan we over op de auto:

De configuratie:
De auto zit bomvol optiepakketten. Het is een voorraadmodel geweest omdat ik de auto snel nodig had. Het was dus “take it or leave it”. De auto heeft de kleur “skyscraper grey” in combinatie met cognac kleurige stoelen. Ik wilde per se een lichte bekleding. Tegenwoordig hebben nieuwe auto’s bijna allemaal een zwart interieur. Ik houd daar niet van, ik voel me al gauw in een grot zitten. Ik houd van een licht interieur (als het maar niet wit is, dat herinnert te veel aan pijnlijke tandartsbezoeken). Daarom was een andere vereiste ook dat de auto een panoramadak moest hebben. Die kan ook open zodat ik de pijn van het wegdoen van mijn oude Saab Cabrio iets minder hoef te voelen. Wat er verder nog op zit:

- sportstuur;
-M sport pakket;
-M sport Pack PRO;
- zetelverwarming;
- wegklapbare trekhaak;
- instrument panel en stoelen in sensatec (soort nepleer);
- adapive LED verlichting;
- High Beam assistant;
- adaptive cruise control met stop en go (heerlijk in de file!);
- parking assistant pack;
- travel pack (incl dus dat panodak);
- baggage pack;
- getinte ramen;
- entertainment pack.

Eigenlijk bizar dat je bij een toch al niet zo goedkope auto nog doodleuk 11.000 euro (ex belastingen!) aan pakketten moet nemen om de auto een beetje aan te kleden. En wat ontbreekt er dan toch nog? Een dode hoek assistent in de buitenspiegels. Een standaardvoorziening in elke kleine middenklasser tegenwoordig. Bij BMW dus niet standaard en helaas ook niet in een van mijn pakketten. Ik vind dat onbegrijpelijk. Dat is de enige optie die ik echt mis. Dat de auto ook geen head-up-dispaly heeft (wat mijn 12 jaar oude Toyota wel standaard heeft) is eigenlijk ook niet te begrijpen, maar die mis ik niet zo.

Rijcomfort:
Het rijcomfort is ongeëvenaard. De auto is heel stil, door het M- sportpakket en onderstel is de auto heel strak geveerd zonder daarbij te veel aan comfort in te boeten. De sportzetels zijn eveneens zeer comfortabel en bieden voldoende steun. Langere ritten zijn absoluut geen straf met deze auto, in tegendeel. Als je niet heel veel gas geeft hoor je de motor niet, je waant je in een EV. Ook is de auto compleet trillingsvrij. Pas boven de 3500 touren hoor je de motor decent op de achtergrond met een lichte, diepe brom. Menig bijrijder vroeg me of dit een EV is. Het comfort is echt op een next level, zeker als ik dat met mijn 12 jaar oude Prius vergelijk.

Performance:
Het is de instapmotor, een 318i met 156 pk. Voor mij ruim voldoende, zeker in de Benelux waar ik voor 90 procent rondrijd. Wel wilde ik per se een 2 liter viercilinder en geen driecilinder. Daardoor vielen de X1 en 2 serie af, die mijn partner vanwege de hogere zit liever had gehad. De X3 of groter viel buiten budget, ondanks de fiscale voordelen.

Ik ben aangenaam verrast hoe vlot deze auto optrekt en vooral de souplesse wil ik hier nadrukkelijk roemen. Ik kom dus nooit vermogen tekort. Al voel je aan alles dat het onderstel veel, maar dan ook veel meer vermogen aankan. Je hebt hetzelfde onderstel en dezelfde remmen ook met 350pk plus. Nou, meer dan voldoende veiligheidsreserves dus. En mocht ik ooit toch meer vermogen willen, dan is deze 2 liter vierlinder heel makkelijk te tunen, al wordt dan wel aangeraden om ook de injectoren te vervangen. Dat is dan al met al een dure grap waardoor je van een 318i feitelijk een 320 maakt.

Binnenruimte:
De BMW 3 serie is nooit een ruime station geweest, dus geen pakezel maar meer een “lifstyle SW”. Dat is ook met het meest recente model zo. Al is dit de ruimste 3 ooit. Aangezien ik voor 90% alleen in de auto zit en niet elke week naar een Zweedse meubeldiscounter hoef te rijden kom ik geen ruimte te kort. Ik kan, zonder de bestuurdersstoel te verstellen, ruim achter mezelf zitten. De kofferbak meet 500 liter onder het afdekzeil, voor mij ruim voldoende. Ik heb twee jongvolwassen kinderen, die rijden nog maar zelden mee. Maar zelfs een vakantie met vier personen en bagage voor een week moet prima kunnen. Met jongere kinderen die meer spullen meenemen, zoals kinderwagen en campingbedje, zou ik eerder voor een Passat of Superb gaan. Meer ruimte voor minder geld. Maar dan boet je weer in op uitstraling, het “premium-gevoel” en rijdynamiek. Zaken die voor mij en in mijn situatie nu belangrijker zijn dan kubieke centimeters.

Uitstraling:
De auto heeft een sportieve en tegelijk ingetogen, zakelijke uitstraling, passend bij het kenteken waar ik nu mee mag rondrijden. Ik gebruik de auto niet enkel privé maar ook af en toe voor officiële doeleinden. En met deze wagen kun je overal fatsoenlijk komen voorrijden. Ik vind ook dat deze BMW nog een bescheiden en fatsoenlijke grille heeft. Dat kun je van de SUVs en grotere modellen bepaald niet zeggen. Die vind ik veel te patserig.

Verbruik:
Het gemiddelde verbruik is over de eerste 6000 kilometer 6,8 liter op 100 km. Grotendeels snelweg, wel regelmatig files en maar weinig stadsverkeer. Ik vind dat voor een mild-hybrid met 1550 kg gewicht acceptabel. En ik rijd best door en let niet zo op zuinig rijden. Ik denk dat je zonder veel moeite richting de 6,2 kan komen. Als ik over vier jaar weer het volle pond aan de pomp moet betalen ga ik mijn rijstijl misschien weer wat aanpassen. Maar deze auto rijdt oh zo lekker. Heerlijk vlot optrekken en illegale snelheden bereik je heel makkelijk ongemerkt.

Betrouwbaarheid:
Hier kan ik uiteraard na 6.000 kilometer geen zinnig woord over zeggen. Natuurlijk nog geen enkel probleem gehad (behalve dat de bluetooth af en toe wat traag verbindt bij het instappen). Het onderhoudsinterval is 30.000 km, een beurt zonder bijzonderheden kost rond de 650,- euro. Een goedkope auto in onderhoud is het zeker niet. Een set nieuwe banden is minimaal 1000,- euro. Tijdens mijn vier jaar durende uitzending krijg ik tenminste de btw terug voor de onderdelen en banden.

Dat doet Toyota toch echt beter. Ik heb qua onderhoud, kosten en betrouwbaarheid nog nooit een betere en goedkopere auto gehad dan mijn 12 jaar oude Prius plus (die ik heb gehouden en waar mijn partner in rondrijdt). Kijken of de BMW die betrouwbaarheid op de langere termijn enigszins kan evenaren. Duurder wordt het in elk geval.

Multimedia:
Behalve dat de bluetooth af en toe wat langer er over doet om te verbinden en mijn telefoon op de draadloze oplaadplek veel te heet wordt, geen klachten. De sound is fantastisch. De BMW eigen navigatie functioneert heel goed, maar ik gebruik liever Waze. De spraakbesturing via Siri werkt top. De spraakbesturing met de auto zelf, “zet de stoelverwarming aan”, kan niet in het Nederlands. Ik heb dan voor Duits gekozen, mijn tweede moedertaal. Engels, Frans en Italiaans werkt ook heel goed. Zo kun je nog je vreemde talen een beetje bijhouden als je de auto instructies geeft.

Technische snufjes:
Ik heb de parkeerassistent nog niet uitgeprobeerd, weet niet hoe dat werkt. De adaptive cruise control incl stop en go en de lane assist werken formidabel. Ook heeft de auto rondom camera’s en sensoren waarmee zelf inparkeren heel prima gaat. Ook heb ik de Idrive knop voor besturing van een heleboel functies nog niet uitgeprobeerd. Ik doe alles per spraaksturing of met de touchscreen. Dat werkt feilloos. Kofferklep gaat uiteraard per druk op de knop of voetveeg open en dicht. En de clou bij BMW is dat je ook enkel de achterruit open kan doen (zonder de klep) om even iets kleins in de kofferbak te leggen. Handig.

Het is mijn intentie om deze review bij te houden en ook de ervaringen op de langere termijn te delen.






Update

  • 10.500 km

Kleine update:

Na 10.000 kilometer nog steeds heel tevreden over deze auto. Het gemiddelde verbruik ligt exact op de opgegeven waarde van de fabriek (WLTP), namelijk 6,7 liter op 100 km. Oftewel 1 op 15. Verreweg de meeste kilometers zijn op de snelweg, inclusief her en der files. En dat is altijd funest voor je doorsnee verbruik. Op een lange rit naar München op de Duitse Autobahn was het verbruik ook rond de 6,6 liter. En daar ben ik echt wel wat harder gereden dan in NL en België. De topsnelheid moest ik natuurlijk ook even uitproberen. Dat is dus 221km/u (fabriek geeft 218 aan). Je merkt duidelijk dat de snelheid elektronisch begrensd is. Deze 2 liter motor kan duidelijk meer. Het enige verschil met de 320i en de 330i is een andere chip en andere injectoren. In potentie heeft deze auto dus 280 pk.

Dan nog iets over het onderstel. Deze auto heeft een M sport onderstel. Dat is best hard geveerd. Kleine oneffenheden, met name straatklinkers in woonwijken worden stug doorgegeven aan de inzittenden. Ook in de meest zachte “comfortstand” is de auto best hard afgestemd. Op de snelweg is dat heerlijk en koersvast rijden. Maar op hobbelige wegen zou het voor mij iets comfortabeler mogen.

Ik reed laatst in een Citroen C4. Die is mega comfortabel en zacht geveerd. Enerzijds heel comfortabel, anderzijds op de snelweg waan je jezelf op een deinend schip op hoge zee. Daar mis je dan weer de vlijmscherpe besturing van de BMW.

Waarom slagen fabrikanten er niet in om de optimale adaptive middenweg te zoeken tussen comfort en sport? Tussen zacht waar het nodig is en hard waar het kan. Wie het weet mag het zeggen…

Al met al stap ik elke keer weer met een brede grijns in mijn auto. En nu met het lenteweer is ook heerlijk om het panoramadak open te gooien.

Uiteraard na 10.000 kilometer nog geen enkel probleem gehad met de auto. Maar over betrouwbaarheid kun je pas iets zinnigs zeggen naar 100.000 en meer.

Wordt vervolgt.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.