BMW 225xe Active Tourer (2016)

autoreview

BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active Tourer

Signalement

Uitvoering225xe Active Tourer
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf684 km
KM-stand laatst745 km
Lezerswaardering: 46%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Superstrak rijdende MPV met superstrakke stoeltjes

  • 745 km

Laat ik aangeven dat dit review alleen een proefrit betreft en bedoeld is om ervaringen te vergelijken. Ik heb in gespannen afwachting van de 225XE bijna alle andere Tourer versies gereden en was heel benieuwd naar de verschillen en gelijkenissen tussen de voorwiel, vierwiel- en deze 'quasi vierwiel' aangedreven versie.

Allereerst viel me op hoe strak en scherp deze versie van de Tourer stuurt ! Echt fantastisch voor een wagen die zo'n 1700 kilo op de weegschaal brengt. Vergeleken met de Mercedes C350e die ik 1/2 jaar mocht rijden, is een flitsende baanwissel of een scherpe bocht opeens kinderspel. De Merc was bij hetzelfde gewicht - en wel meer lengte - een beetje 'sluggish' in goed NederEngels: je voelde de kont achter de voorkant aankomen en zo'n stevige manoeuvre ging meestal gepaard met een 'swoosh' geluid van de Hancook banden. De XE225 lijkt wat dat betreft wel op rails te rijden, geen 'nakomen' van de achterkant, bestuurbaar als kinderspel en geen onrustbarende bijgeluiden (betere banden ?). Ook in vergelijking tot zijn broertjes uit de serie leek deze versie het strakst te sturen ondanks het hogere gewicht. Voor een deel is dat aan de - in ander reviews al geroemde - perfecte samenwerking tussen de motoren te danken en aan de gesimuleerde vierwielaandrijving. Verder waarschijnlijk aan het lage zwaartepunt en de feitelijk betere gewichtsverdeling in de XE dan in de overige modellen: door de batterij en elektromotor achter is de gewichtsverdeling vrijwel 50/50.

Wanneer je speelt met de afstellingen is het ook mogelijk de elektromotor even uit te schakelen en voorwiel-aangedreven door een bocht te gaan; dan voel je inderdaad wat meer onderstuur als bij een voorwielaandrijver....

Qua acceleratie niet te klagen; formeel schakelt de elektromotor bij 125 km/u uit, maar de acceleratie tot 150, 160 ging zo vlot dat ik geloof dat de elektromotor desgewenst nog wel degelijk meedoet (helaas niet op de de display gekeken om te zien of dat ook zo is). Verder niets toe te voegen aan de andere reviews, het samenspel tussen de motoren is perfect. En dat is bij andere hybrides wel eens anders, begreep ik.

Het onderstel is hard geveerd maar niet oncomfortabel. Alleen op korte richels kan het wat slaan. Benieuwd hoe het hobbelige zandpad naar ons vakantiehuisje aanvoelt in deze auto.... Helaas bleek bij navraag dat instelbare schokbrekers niet mogelijk zijn bij de hybride: geen ruimte meer naast de batterij en motor.

In mijn testversie zat helaas geen active cruise control. Ik las bij de andere reviewers hier wat negatieve ervaringen over. Ook van Volvorijders hoor/lees ik dat weleens. Zelf heb ik met de Mercedes-versie van de ACC juist hele goede ervaringen, en ook uit (proefritten met) de Mitsubishi Outlander. Afremmen gebeurt geleidelijk en alleen hard als iemand echt vlak voor je invoegt. Accelereren gaat geleidelijk. In erg druk verkeer kan je natuurlijk wel verwachten dat er meer abrupte remacties volgen dan op een rustige weg, maar ik zal de ACC zeker meebestellen. Eén van de fijnste opties op wat langere ritten waarop je zomaar zou kunnen wegdoezelen....

Qua interieur vallen me de kleine stoeltjes op en het wat minder dan perfecte dashboard. Ga je ter vergelijking even in een 5-serie zitten, dan baadt je in weelde, bij de Tourer is het wat basaler. Overigens heel begrijpelijk en goed te bedienen, in het uurtje dat ik kreeg om te rijden heb ik ongeveer alles kunnen proberen en begrijpen. Een compliment verdient het Hifi-systeem, in mijn testversie zat geen Harman-Kardon maar de BMW Hifi en die klink op zich al fantastisch helder. De Burmeister uit de Mercedes haalt het daar niet bij.

Het enige dat ik echt mis zijn de fijne stoelen uit de 5- en ook de 3-serie. Het lijkt wel of autofabrikanten denken dat in de kleinere modellen ook kleinere mensen rijden ;-). Goedkoper, oké, dunner misschien, maar waarom zoveel kleiner dan in de wat duurdere modellen ? Wat dat betreft zijn de Duitse merken een beetje doorgeslagen van 'dikke Duitsers' (de bestuurders van weleer) naar 'hoe strakker hoe beter'. Vroeger was dat geen probleem, maar nu mijn eega en ik dik middelbaar zijn, is iets zachter en groter toch wel fijn. Feitelijk zit ik met mijn dijbenen òp in plaats van tussen de wangen van de stoelen, terwijl ik maar gemiddeld van postuur ben. Voor langere vakantieritten lijkt me dat pijnlijk worden. Ook lijkt de beenruimte achterin voor mensen van 180, 185, veel te krap. Dat, en de voorstoelen zijn de enige - maar wel essentiële - items die me zouden kunnen doen besluiten om toch voor een 3-serie te gaan of een Volvo. Adieu mooi lage bijtelling, dan wel... Ik ben benieuwd wat de ervaringen van andere rijders zijn met het comfort van de stoelen, laat het weten ?

Oh ja, het verbruik: ondanks dat deze wagen nagelnieuw was en ik hem bepaald niet heb gespaard, kwam ik net op 6,2 l / 100 km. Dan heb ik dus wel gemengd elektrisch/benzine gereden. Ter vergelijking: met de Mercedes C350e kwam ik op ritten Den Haag-Utrecht vv (120 km) met één keer elektrisch laden (goed voor 20 km) op hetzelfde gemiddelde of iets lager, 6,0 /100. Ik vind dat niet slecht. Inderdaad schijnt een Prius makkelijk 1 op 20 te halen, maar bij duidelijk lagere prestaties en een begrensde top. Verder is een Prius een heerlijke comfortabele auto. Het is net wat je wilt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 2-serie Tourer

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.