BMW 220i Gran Tourer (2020)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | 220i Gran Tourer |
|---|---|
| Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
| Bouwjaar | 2020 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 34.000 km |
| KM-stand laatst | 84.000 km |
Fijne wagen!
- 42.000 km
Na mijn Mazda CX 5 en daarvoor een BMW 3GT, weer een BMW gekocht. Qua maatvoering iets smaller dan de Mazda. Ik heb de vijfpersoonsuitvoering. Zeven kan ook; het is in oorsprong een mpv. Ik heb proef gereden met een 1.5 en 2.0 met 192 pk. Die laatste reed wel heel erg fijn en dat moest 'm dan ook worden. Al snel vond ik een oranje exemplaar in een mooie uitvoering. Onder andere bruin leren bekleding.
De zitpositie is erg fijn. Er zijn geen sportstoelen aan boord en de stoelen ogen wat klein, maar zitten toch erg lekker. Ik heb inmiddels een lange vakantie achter de rug, en kan stellen dat de stoelen voor mij beduidend beter zijn dan de CX5.
Het rijgedrag vind ik erg goed, rekening houdend met de hogere carrosserie en langere wielbasis dan een gewone 2. Het comfort is uitstekend. Ik rijd overwegend in de comfortmodus maar ook de sportstand wordt regelmatig gebruikt. In die laatste stand komt het volledige vermogen vrij en reageert de auto snel op het gas en stuurt hij strakker. Gewoon een snelle wagen met prima wegligging. In de eco-modus is het vooral rustig rijden. Wat mij opvalt is dat dan het veergedag comfortabeler is. Lekker voor op slechte wegen.
De interieurruimte is fors, daar hebben we hem ook voor gekocht. Afgelopen vakantie 4.000 kilometer gereden, met de vouwwagen er achter. Veel ruimte in de auto voor extra spullen.
Positief is ook dat het zicht achter je goed is. Voorin heb je wel een A-stijl en nog een stijl ervoor. Daar moet je aan wennen, is een soort van dode hoek. Met name in krappere linkse bochten moet ik nog wel eens wat naar rechts gaan zitten om goed overzicht te hebben.
Opvallend is de zuinigheid. De vakantierit, onder andere naar Oostenrijk, Slovenië en Kroatië, met de vouwwagen met twee fietsen erop en zonder vouwwagen, was het gebruik 1:14. Ik heb me qua snelheid wel ongeveer gehouden aan het maximale wat mag, maar uiteraard ook regelmatig het vermogen aangesproken.
Laatst een rit gemaakt naar de grens van Tsjechië over de Duitse autobaan. Over 1350 kilometer en een snelheid van tussen 100 en 150, een gemiddelde van 1:14,7.
Later meer....
Heerlijke auto maar ook wat problemen
- 84.000 km
De auto blijft heerlijk om te rijden. De motor is fantastisch, sterk, snel, soepel en zuinig. We gebruiken de auto vooral voor de langere afstanden.
De automaat is prima en schakelt bij rustig rijden ongemerkt. Zoals eerder opgemerkt zitten de standaardstoelen uitstekend. Deze zomer een vakantiereis gemaakt van 7.000 kilometer en dan is dat absoluut een pluspunt. De auto is smaller dan de eerdere auto's die ik had en ook niet heel lang maar biedt toch behoorlijk veel ruimte. Mijn racefiets kan erin zonder de wielen eruit te halen. Om maar eens wat te noemen.
Nadelen? De dode hoek links- en rechtsvoor (A-stijl) ben ik wel aan gewend, maar je moet er echt wel rekening mee houden.
In een vakantie heb ik in Frankrijk wel een probleem gehad. Ik wilde weg rijden en ik had enorm veel elektronische storingen, de storingslampjes die rood konden oplichten deden dat ook. Starten deed hij niet meer, ik kreeg hem ook niet van de elektronische handrem af. Niets functioneerde nog.
De pechdienst kon mij niet helpen. De pechhulp die ik heb wilde hem af laten slepen naar een BMW garage verder weg. Ik heb dat op dat moment niet gedaan. De volgende dag was de accu volledig ontladen. Vervolgens is een pechdienst langs geweest en die heeft hem onder stroom gezet, en prompt deed de auto het. Maar dat de auto onbetrouwbaar was was wel duidelijk. De BMW dealer gebeld maar die had geen tijd op korte termijn de auto onderzoek doen (!). Dat werd na zes weken dus. In de tussentijd kreeg mijn vrouw wederom eenzelfde storing, ook onderweg. Niet fijn; dan ben je direct uitgereden. ik ben er heen gereden, een accupool eraf gehaald (door ervaring wijs geworden) en hij deed het weer. Later heeft de auto een volledige systeemupdate gehad en heeft probleem zich niet meer voorgedaan. Maar nog steeds heb ik een steeksleuteltje 10 aan boord; je weet nooit.
Voor het overige is de auto probleemloos. Dus freude am fahren is er nog steeds. Hij mag blijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

BMW 2-serie Tourer 225xe iPerf High Executive | Head-Up | ACC | 18" | Elektr stoelverstelling met geheugen
- 2019
- 131.011 km

BMW 2-serie Tourer 218i Executive Edition | Sportstoelen | Head-Up | Trekhaak |
- 2020
- 46.473 km

BMW 2-serie Tourer 218i, 7-Persoons, Sportline, Trekhaak, Head Up, Navigatie,
- 2021
- 147.164 km
Lees ook

Praktijkverbruik BMW 2-serie Tourer: de meest verantwoorde BMW?

BMW 218d Gran Tourer - Test

Mazda 323 en BMW 323i: hoe vaak delen merken elkaars modelnaam?

Test: BMW 3.0 CSL - Bewijs dat rijplezier niet per se in de hoeveelheid pk’s zit
