BMW 218d Active Tourer Corporate Lease Edition (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 218d Active Tourer Corporate Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 183.560 km |
BMW 218dA Active Tourer
- 9.500 km
BMW 218dA Active Tourer
Beslissing:
Afgelopen voorjaar liep mijn leasecontract af van mijn BMW 320EDE. Hele fijne en mooie auto (vond ik) na eerdere BMW’s (1, 3 en 5 series) die overigens ook prima bevielen.
Het moest dus weer een BMW worden maar welke?
De pubers zijn inmiddels weer langer geworden (180+) en de beenruimte achterin bij een 3-serie (E90) is niet overdadig. Omdat de F30 juist achterin groter is hebben we eerst naar deze 3-serie gekeken. Ruimte achterin bleek inderdaad verbeterd maar bij configureren met dezelfde opties als zijn voorganger bleek al snel dat de prijzen ook behoorlijk gestegen waren.
De 5-serie (518d) vond (en vind) ik simpelweg veruit de mooiste auto maar bij eenzelfde catalogusprijs als een 3-serie incl. opties bleek deze veel duurder in de lease te zijn (kennelijk vanwege veel hogere wegenbelasting) dus deze viel ook – helaas – af.
Uiteindelijk met veel schroom maar een rondje om de 2-serie gelopen. Tja, wat uiterlijk betreft niet direct de auto waar ik voor zou kiezen, dat moet ik toegeven. Even zitten dan maar. Zo zeg, wát een ruimte ondanks de beperkte afmetingen van de auto...en een beetje hoger zitten is eigenlijk best fijn.
Maar ja....voorwielaandrijving....ik rijd nooit op de grens maar toch...
Toch maar even met de configurator spelen en leuke opties aanvinken. En dan blijkt dat deze auto behoorlijk aangekleed kan worden en vervolgens nog onder de basisprijs van een 320EDE blijft...oops...inclusief 8-traps automaat, sportstoelen, panoramadak, 17” LM velgen, HIFI, donkere hemelbekleding, aluminium dakdragers, enz, enz. En natuurlijk toch 20% bijtelling.
Tijd voor een proefrit met de 218dA met het hele gezin.
Na een paar kilometer waren we al klaar. Dit moest ‘m worden.
Inmiddels bijna 10.000 km gereden.
Motor:
Tov de 320EDE (163 pk) is deze nieuwe twinscroll 218d minder sterk met 150 pk en de auto hoger en dus zou je verwachten dat de motor flink moet werken om de auto fatsoenlijk in beweging te houden. Nou, daar is niets van te merken. Met de fantastische 8-traps automaat is het rijden écht super comfortabel, vlot en ook erg stil.
Het is mijn eerste BMW met automaat (na 8 exemplaren met handbak) maar ik heb er geen moment spijt van gehad. Ook bij flink intrappen van het gaspedaal blijft het motorgeluid binnen de perken. De auto is beduidend stiller dan de 320 EDE.
Rijden:
Het rijden met een automaat vergt even gewenning maar dat is maar van korte duur. Filerijden en rijden in de stad zijn nog steeds niet leuk maar op deze manier absoluut beter te doen dan met een handbak. Het bochtengedrag van de 320EDE was natuurlijk perfect maar ik moet zeggen dat me dit van de 218dA alles meevalt. Overhellen doet de auto nauwelijks en stuurreacties vanwege de voorwielaandrijving zijn in de meeste gevallen verwaarloosbaar.
Ik durf te stellen dat de meeste FWD-weerzin van de BMW-rijders echt tussen de oren zit en niet zozeer komt van het rijden zelf. En anders moeten ze echt deze 2-serie maar eens gaan proefrijden.
De automaat kent een sport/comfort/eco stand waarbij ik eigenlijk altijd de comfortstand gebruik omdat die tot nu toe in alle gevallen meer dan voldoende presteert.
In de 8e versnelling maakt de motor bij 120 km/u nog maar ca. 1800 toeren/min en dat is heerlijk cruisen zonder enig motorgeluid. En dat betekent bij ca. 200 km/u nog maar zo’n 3200/min toeren en dat gaat eigenlijk nog steeds vrij makkelijk met 4 personen en volle bepakking bleek een paar weken terug in Duitsland.
Op de buitenweg schakelt de auto bij 80-90 km ook al naar de 8e versnelling en blijft er alleen een zacht gemurmel over bij 1200-1300 toeren/min.
De auto is – zoals elke BMW m.i. hoort te zijn – lekker stug geveerd en je voelt prima wat er onder je gebeurt. Wel vind ik dat dwarsrichels te veel doorklinken in het interieur terwijl er normaliter maar heel weinig rijgeluiden hoorbaar zijn.
Interieur:
Heb al gezegd dat de ruimte geweldig is, zeker als je uit een 3-serie komt. Heb een panoramadak bijbesteld met electrisch kantel/schuifdak en electrische binnenbekleding. Niet goedkoop maar geeft veel licht in het interieur en bij geopend dak een semi-cabrio beleving.
Afwerking met pianolak is prachtig maar vereist regelmatig stoffen. Afwerking op hoog nivo met veel – meer – opbergvakken en bekerhouders.
De sportstoelen heb ik al een aantal auto’s als optie aangevinkt en ook bij deze weer.
Voelt aan als een maatpak en is ook uitgebreid instelbaar zodat je een optimale zit kunt vinden.
Stuur is niet te groot, lekker dik en is goed verstelbaar.
Achterbank standaard in 3 delen opklapbaar zodat grote vlakke vloer ontstaat. Onder deze laadvloer zit overigens nog een kleinere laadruimte via de achterdeur te bereiken die ontzettend handig is voor kleine spulletjes. Dat bleek wel tijdens de vakantie.
Navigatie met I-drive is weer verbeterd sinds vorige versie. Fijne bediening en ruim instelbaar naar wens van bestuurder. Heb de HIFI audio set besteld en die voldoet maar ook niet meer dan dat. Vraag me af of deze hoorbaar beter is dan de standaard set.
Telefoon en USB werken zoals het hoort zonder problemen.
Exterieur:
Smaken verschillen en zoals gezegd vind ik de auto best om aan te zien maar niet de meest mooie BMW die momenteel te koop is. Maar anderzijds leent zich dit MPV-achtige model ook niet om er een model zoals b.v. de 5-serie mee te bouwen. Is gewoon een andere auto.
De lakkleur Imperialblau Brilliant vind ik heel mooi staan i.c.m. de chroom omlijsting en 17” LM wielen maar dat blijft een persoonlijke smaak.
Verlichting is trouwens top. Lichtopbrengst is enorm en dat rijdt in donker best wel aangenaam.
Ik laat de schakelaars gewoon in “auto” staan zodat de verlichting (incl. dashboard en navigatie) zelf in de nachtstand wordt gezet als dat nodig is.
Conclusie:
Na 8 BMW RWD exemplaren had ik me schrap gezet voor deze auto vwb zijn rijkwaliteiten. Maar wat een verrassing! Deze auto rijdt gewoon erg goed, zeker als MPV. Is heel ruim, goed afgewerkt en heeft een voldoende krachtige dieselmotor die heel stil zijn werk doet.
Zelfs de lange pubers zitten tevreden achterin met voldoende beenruimte...;-).
Dus het statement van Roy Kleijwegt dat deze auto “zeker niet rijdt als een BMW” kan ik niet bevestigen. Waarschijnlijk alleen als je je race licentie op de openbare weg in praktijk brengt.
Heb prive nog een BMW RWD met 6-in-lijn voor zonnig weer dus bij “normaal” autorijden zou ik echt wel duidelijk verschillen kunnen waarnemen in weggedrag...;-P...
Wordt vervolgd...
Update
- 17.500 km
Inmiddels weer ca. 10.000 km verder en afgelopen week voor het eerst de dealer bezocht voor montage van winterbanden. Had er verder geen bijzonderheden te melden dus men was vlot met de auto klaar. De 8-traps automaat bevalt me hoe langer hoe meer. Wat een comfort en rust in de auto. Motor is fijn en samen met de automaat een stille en vlotte aandrijflijn.
Klein minpuntje is dat bij het vervoeren van hele lange voorwerpen de bijrijdersstoel niet helemaal plat kan zodat er van voor tot achter geen vlakke laadruimte ontstaat.
Maar goed, dat komt niet al te vaak voor.
Op naar de eerste beurt, dat zal rond de 30000 km zijn schat ik.
1e servicebeurt
- 29.500 km
Vandaag eerste servicebeurt gehad na 29.500km. Ik had aan de dealer niets te melden en de dealer aan mij ook niet behalve het bijvullen van de ruitensproeier...
Auto bevalt echt prima en natuurlijk - voor de critici - is het bochtengedrag anders dan mijn voorgaande 3-serie. Maar bij "normaal" gedrag merk je daar niets van. En is natuurlijk niet verrassend als je het verschil in bouw (MPV versus sedan) bekijkt.
Ik zie hier regelmatig reviews van nieuwe 2-serie (AT en GT) eigenaren langs komen die zonder uitzondering heel tevreden zijn over de (rij) eigenschappen. En dat ben ik dus ook.
Korte servicebeurt 64.000 km
- 64.000 km
Tijd voor korte servicebeurt met verse sapjes. Eigenlijk geen bijzonderheden. Ben nog steeds onder de indruk van rij- en bouwkwaliteit...;-)
Volgende servicebeurt
- 83.000 km
Vandaag weer een servicebeurt. Eigenlijk niets bijzonders te melden. Nieuwe sapjes, nieuwe remblokken, zomerwielen wisselen. Was wel toe aan 2 nieuwe voorbanden. Maar met FWD en automaat slijten die nu eenmaal sneller dan dat ik met RWD en handbak was gewend. Verder absoluut tevreden over de auto en op naar de volgende beurt.
Volgende servicebeurt
- 113.000 km
Dit wordt geen spannende review ben ik bang... weer een standaard servicebeurt zonder bijzonderheden en winterbandenwissel. Erg saai maar de auto rijdt probleemloos. Op naar de volgende beurt dan maar.
En de laatste servicebeurt
- 172.000 km
Vrijdag is de laatste servicebeurt uitgevoerd voordat de 2AT bij de 180.000 km moet worden ingeleverd. Opnieuw geen bijzonderheden, blijft saai wat dat betreft. Maar zonder gekheid: ook ik vind deze auto van alle BMW's die ik inmiddels heb gehad niet moeders mooiste maar het is beslist een erg goede auto gebleken. Weinig tot geen bijzonderheden en hij rijdt nog steeds als nieuw. De vraag wordt de komende 2 maanden wat ik nu wil gaan leasen en dat is afhankelijk van wat mijn werkgever aan lease opties gaat bieden .....wordt vervolgd.
Uitgezwaaid
- 183.560 km
Ingeleverd met ruim 180.000 km op de klok. Eindoordeel: een erg betrouwbare en fijne reisauto met veel ruimte en comfort. Rijd nog als nieuw dus volgende eigenaar zal er beslist nog veel plezier aan kunnen hebben. Nu even een tijdelijke poolauto (BMW 3 touring) waaarbij ik wel weer moet wennen aan de lage zit....iets hoger was toch wel fijn. Ik zal hierover nog een aparte review schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 2-serie Tourer
Had je deze auto's al gezien?

BMW 2-serie Tourer 225xe iPerformance High Executive Navigatie Leder Rijklaarprijs Inruil Mogelijk!
- 2017
- 106.142 km

BMW 2-serie Tourer 225xe Centennial High Executive Automaat Navigatie Panoramdak Rijklaaprijs Inruil Mogelijk!
- 2015
- 91.464 km

BMW 2-serie Tourer 220i 192 PK 4-CIL. AUT. 7-PERSOONS M-SPORT + LEDER | TREKHAAK | HEAD-UP
- 2017
- 155.556 km