BMW 216d Active Tourer Corporate Lease Edition (2015) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 216d Active Tourer Corporate |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 17 km |
KM-stand laatst | 88.900 km |
De eerste indrukken
- 1.300 km
Een week geleden mijn nieuwe leaseauto opgehaald. Een BMW 216dA Corporate Lease. Mijn vorige auto was een Ford C-Max 1.6 TDCI Titanium Lease. Als opvolger stond een automaat op mijn wensenlijst. Drie auto's bleven over: BMW, Mercedes B-klasse of VW Golf Sportsvan. De laatste twee zijn afgevallen vanwege de stoelen.
De BMW is uitgerust met een 1.5 liter driecilinder diesel met automaat. Combinatie is zeer prettig en het is niet waarneembaar dat het een driecilinder is. Verder is de auto voorzien van de volgende zaken:
- Corporate Lease uitvoering
- Executive (LED-verlichting)
- Schuif-/kanteldak
- Sportstoelen voor
- Elektrische lendensteunen
- Uitgebreide Bluetooth
- Dakdragers zijdeglans
- Getint glas achter
- Comfort pakket
De auto is standaard zwart (BMW vraagt echt te veel voor metaallak).
De eerste indruk is goed. Zeer prettige automaat en mooi multimediasysteem, met goede geluidskwaliteit van de carkit. De stoelen zijn goed en veel verstelbaar. Het is wel even wennen na de stoelen van de C-Max. Volgens een collega met ook een BMW vraagt dit 2-3 weken en daarna wil je niet anders meer.
De ruimte in de auto is heel fijn. Voor en achter veel plek. De kofferruimte is mooi gescheiden door een dubbele bodem, geeft een opgeruimd gevoel.
Met de BMW heb je veel bekijks en aanspraak. Verder is de hoge zit ook prettig.
Binnenkort meer updates met ervaringen.
1 maand later
- 8.250 km
De auto is nu 1 maand oud en inmiddels 8.250 kilometer afgelegd. Geen straf in de BMW.
Positief:
- De kwaliteit van de auto. Zit echt goed in elkaar.
- Het comfort onderweg.
- De goede LED-verlichting: echt veel zicht.
- De variabiliteit van het interieur door de verschuifbare achterbank. Ook de ruimte is echt fijn.
- Het schuifdak is ook zeer prettig op de ventilatiestand.
- De kwaliteit van de carkit (heb de uitgebreide Bluetooth versie.
Minder goed:
- De dubbele bodem in de kofferbak kan niet verwijderd worden.
- De invloed van TMC-meldingen in de navigatie is niet goed (mijn oude C-Max deed dat veel beter).
- Je hoort best wel windgeruis. Valt ook op omdat de auto verder stil is.
- Een enkele elektrische storing in de kaart van het navigatiesysteem.
Kortom, veel kilometers in korte tijd. Het verbruik op de teller is 5,7 liter per 100 kilometer. In de stad is het veel meer, pas op langere stukken daalt het verbruik.
Eerste beurt, winterbandenwissel en carkit
- 33.600 km
Iets voor 30.000 kilometer de eerste beurt gehad (indicator gaf dat aan). Geen bijzonderheden. De auto was binnen het uur weer gereed. Gelukkig een leaseauto want de beurt kost 350 euro.
Verder zijn de winterbanden verwisseld voor zomerbanden. Dit gedaan bij Kwik-Fit en ging niet zonder problemen. De bouten zaten vast en de monteurs van Kwik-Fit hebben de slotbouten kapot gedraaid. Het gevolg was een nieuwe afspraak om de kapotte bouten te verwijderen. Dit heeft 6 uur geduurd (uiteindelijk gelukt met behulp van een brander en uitboren). Daarnaast kwam het volgende probleem, geen nieuwe bouten beschikbaar. BMW is overgestapt naar een andere maat en deze waren niet binnen 30 kilometer te verkrijgen. De monteur is ze uiteindelijk gaan halen. De schade aan de auto is: 1 nieuwe velg nodig in verband met brandschade en drie velgen worden nog overgespoten. Kortom, een dure wissel voor Kwik-Fit. Gelukkig mag ik van de leasemaatschappij zonder slotbouten verder.
Daarnaast een probleem met de carkit. Als deze het doet is de geluidskwaliteit en verstaanbaarheid echt uitmuntend. Echter, zeer regelmatig blijft de Bluetooth verbinding tussen auto en telefoon bestaan, maar valt het geluid over de speakers weg en is de radio hard te horen (zowel voor mijzelf als voor degene die ik bel). Na 30 seconden hersteld het geluid over de boxen weer. De auto is uitgerust met uitgebreide Bluetooth. Zelf software-updates installeren helpt niet. Binnenkort gaat de dealer ernaar kijken.
De afgelopen tijd niet meer in de sportstand gereden maar in de comfortstand. Het verbruik gaat dan (met veel snelwegkilometers) van 5,9 naar 5,4 liter per 100 kilometer.
Verdere ervaringen:
- De wegligging van de BMW is prima. Echter, de weglegging van mijn vorige C-Max was beter (kan ook komen door de bredere banden). Mijn BMW staat op standaard 16 inch. Hij glijdt makkelijker over de voorwielen weg en het ESP grijpt dan in, ook door remmen in de bochten. Het is veilig, maar niet fijn bij een wat sportievere rijstijl.
- De sportstoelen zijn goed maar op langere afstanden en veel kilometers niet geweldig. De reden is dat ze net te smal zijn waardoor verzitten niet makkelijk gaat. De verstelbaarheid is wel prima, evenals de steun. De verstelbaarheid zou nog beter worden als de stoel in geheel kantelbaar zou zijn.
- De auto is echt fijn om veel mee te rijden. Positief is geluidsniveau, ruimte, geluid carkit en automaat. Ook het schuifdak is een aanrader.
- Bij donker of schermering is de LED-verlichting werkelijk een uitkomst. Wat een zicht.
Binnenkort de eerste lange vakantie met gezin. Ik blijf mijn ervaringen delen.
2e beurt en ervaring tot nu toe
- 61.300 km
Onlangs de 2e beurt gehad bij 60.000 kilometer. Geen enkele bijzonderheden auto functioneert prima.
Update over een aantal zaken:
- Het verbruik is inmiddels 1 op 18 geworden bij normale rijstijl (veel autosnelweg en veel cruise control: snelheden op teller bij cruise control zijn 52, 72, 84, 108, 128 en 138). Onlangs even maximaal 120 op de teller gereden, dan zakt het verbruik naar ruim 1 op 20!
- De problemen met de carkit zijn verholpen. De oplossing bleek uiteindelijk het vervangen van de iPhone door een vers exemplaar.
- De stoelen beginnen meer ingezeten te raken en gaan beter zitten. Al blijft de ondersteuning bij veel kilometers niet optimaal, kan op details de stoel beter.
- De 216dA bevalt uitstekend. Je merkt niets van de driecilinder en altijd meer dan voldoende pit aanwezig. Laatst in Italië en Frankrijk geweest: bergen en veel bagage gaan prima. De automaat is ook heel fijn dan. Bij snelheid ingesteld op cruise control wordt deze automatisch aangehouden, zowel bergop als -af.
- Kleine smet is het kraken van de middenarmsteun als er meer druk op wordt gezet.
- Het ruimteaanbod op vakantie is ook prima. Een zeer prettige reisauto, zeker ook met de automaat (een aanrader).
- Minpunt is de basis zwarte lak. Deze lak is matig (krasgevoelig). Volgende keer gewoon weer metaallak, de investering meer dan waard.
- Een ander aanrader is de LED-verlichting. Echt heel fijn qua lichtopbrengst. Geld ook voor de dimmende buitenspiegels (minder last van auto's met felle verlichting)
- Aandachtspunt bij aanschaf is het veerkarakter van de auto. Het is van tijd tot tijd straf. Overweging is om adaptieve dempers te bestellen. Volgende keer zou ik dit wel overwegen. De auto is soms te hard geveerd wat het comfort deels te niet doet. Voordeel is wel dat je goed voelt wat onder de auto gebeurd.
- Onder de auto zitten zomerbanden van Continental met run flat 16 inch. Over de kwaliteit van deze band onder natte omstandigheden ben ik minder te spreken. De auto heeft dan meer de neiging om over de voorbanden weg te glijden. Volgende keer ander type monteren.
- Vreemde gewaarwording is het 'scheef' uit het dashboard komen van het stuur. Dit staat iets uit het lood van de stoel. Eerder bij de dealer geweest maar de auto's geleverd rond november 2015 hadden dit allemaal. Is er iemand die dit niet heeft? Bij de sportstoelen valt dit goed op door de streep in de bekleding.
- De navigatie (standaard niet de uitgebreide) bevalt zeer goed. Ook de filemeldingen komen goed door. Ik mis de duurdere versie niet.
Al met al zeer tevreden, op naar de 90.000 kilometer.
Regulier onderhoud
- 88.900 km
De auto functioneert werkelijk probleemloos. Bij de beurt zijn geen afwijkende zaken geconstateerd. Beurt is uitgevoerd met nieuwe remblokken voor en nieuwe ruitenwissers.
Vlak voor de beurt (circa 3.000 kilometer voor de interval) vroeg de auto om 1 liter olie. Dat gebeurt vaker rond deze stand voor de intervalbeurten. Heb daarom standaard 1 liter olie in de kofferbak liggen.
Verder is de auto bijzonder comfortabel. Als leenauto een 3-serie meegekregen. Dan merk je pas het comfort van een hoge auto en valt tevens op hoe goed de 2-serie Active Tourer rijdt. Het bochtengedrag van de 3-serie was wel veel beter.
Een paar dingen vallen wel op:
- De bekleding is van stof (wel optie sportstoelen). Deze is wat gevoelig voor gebruikssporen. Dat was bij vorige auto (Ford C-max) niet zo.
- De geluidskwaliteit van de carkit is en blijft erg goed. Zeer prettig in gebruik.
- Het verbruik bij veel snelwegkilometers ligt met de kou nu rond 5,8 liter per 100 km. Dit bij snelheden op de cruise control van 104, 128 en 138 op de teller.
- De ruimte op de achterbank is echt super. Nooit klachten over, ook niet bij lange mensen.
Vol vertrouwen op naar de volgende beurt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.