BMW 120i High Executive (2008)

autoreview

BMW 120i High Executive (2008)

Signalement

Uitvoering120i High Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf77.000 km
KM-stand laatst113.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 77.000 km

Afgelopen zaterdag is de BMW 318ti Compact ingeruild voor deze 5 jaar jongere 120i HE met M-pakket. Hoewel deze 1-serie van na de facelift relatief veel reden heeft was dat geen reden om deze zeer rijk uitgeruste 3-deurs te laten staan.

Specificaties/opties:
Kleur: Le Mans blauw
Bekleding: half leder, zwart
000 Lichtmetalen 17" breedteset styling 207
226 M-Sportonderstel
249 Multifuncfioneel stuurwiel
302 Alarm klasse 3
337 M-sportpakket
431 Automatisch dimmende binnenspiegel
473 Middenarmsteun
481 Sportstoelen voor
493 Opbergpakket
507 PDC achter
520 Mistlampen voor
521 Regen en licht sensor
534 Climate control
540 Cruise control
563 Uitgebreid lichtpakket
606 Navigatie Business
644 Bluetooth telefoonvoorbereiding
710 M-sportstuur
775 Antraciet hemelbekleding

Het enige dat ontbreekt is Xenon verlichting, maar ja, je kunt niet alles hebben.

We hebben lang getwijfeld tussen een nieuwe 116i 3-deurs of deze 120i van de vorige generatie. De nieuwe 1-serie is een uitstekend rijdende auto, maar is eigenlijk net te groot voor wat we zoeken. Deze auto wordt voor dagelijks woon-werk verkeer gebruikt, en in het weekend als privéauto om de bijtelling van de 5-serie te voorkomen. 's Zomers wordt daarnaast de Z4 ook veel gebruikt. We stellen geen eisen aan de ruime achterin aangezien daar toch (vrijwel) nooit iemand zit. De oude 1-serie is dan toch net een wat compacter model dan de nieuwe 1-serie. Ook het model spreekt is net wat mooier/slanker.
Daarnaast loopt de prijs van en nieuw 116i Business+ met M-pakket en nog een paar opties al snel richting de EUR 38.000,= en dat is toch een hoop geld voor een 3e auto.
Uiteindelijk dus toch gekozen voor deze gebruikte 120i met 2 jaar volledige Premium Selectie garantie.

Binnenkort volgen hier de eerste rijervaringen.

De eerste indrukken

  • 77.700 km

Afgelopen zaterdag hebben we de auto opgehaald in het oosten van het land. Een uitgebreide proefrit had ons al overtuigd, maar de terugrit naar huis des te meer. Dit is een heerlijk strak rijdende auto met een grote berg pk's onder de kap. Het onderstel is redelijk stevig, en soms zelf hard, maar op normale wegen is dat geen bezwaar. Hij gaat als een kart door de bochten. De besturing is opvallend licht, veel lichter dan de 3-Compact die we hebben ingeruild. De 6-bak schakel ook soepeler dan de vorige 5-bak. De 6e in wel een soort overdrive want de trekkracht is er dan wel een beetje uit. Het koppelen van de mobiele telefoons (iPhone4 en Sumsung Galaxy Ace) was een eitje. Alles werkt direct naar behoren. Het enige dat echt gewenning vraagt is het start/stop systeem van de motor. Als je dat niet gewend bent dat is het vreemd dat de (warme) motor telkens afslaat voor een verkeerslicht. Over het verbruik e.d. ia verder nog weinig zinnigs te zeggen, maar zal wel ongeveer op het zelfde niveau als de 3 Compact liggen, ondanks de bijna 30 pk extra die deze motor levert. Wel direct met het modificeren van de auto begonnen. LED binnenverlichting gemonteerd, en als de winterwielen erop gaan dan komen er nog 20 mm spacers op de achteras. Voor laten we zo om het stuurgedrag niet te beïnvloeden. Komende aanpassingen zijn nog aluminium pedalen en een korte antenne i.p.v. die rare lange zendmast die nu op het dak staat. De eerste indrukken zijn dus prima. Hier gaan we weer een flink aantal jaren plezier van hebben!

Modificaties

  • 77.700 km

Ik ben nu eenmaal gek op het modificeren van mijn auto's, dus ook deze E81 ontkomt daar niet aan. Niet dat ik hem vol ga hangen met spoilers en andere kansloze troep, maar een beetje opleuken kan zeker geen kwaad. Om te beginnen heb ik de binnenverlichting net als bij mijn Z4 en 5-serie vervangen door witte LED verlichting. Dat geeft het interieur een veel modernere uitstraling. Simpelweg een setje lampjes via Ebay besteld en de gloeilampjes vervangen. Kan ook eenvoudig weer ongedaan worden gemaakt. Ook de verlichting in het handschoenenkastje, de voetverlichting en de kofferbak niet vergeten. Er staan nog een paar aanpassingen gepland: 20 mm spacers voor de achteras (heb ik nog liggen van de Z4), een setje aluminium pedalen en een korte antenne ter vervanging van de standaard zendmast op het dak. Dan kan hij zonder demonteren door de wasstraat.

Update 03.02.2013:
De auto staat inmiddels al weer een paar maanden op de winterwielen die oorspronkelijk bij de Z4 hoorden, maar ook uitstekend op deze 120i passen, en zeer goed staan. Er zitten achter ook spacers van 2x10 mm op. De spacers van elk 20 mm die ik nog had liggen waren echt te breed. Ook de modificatie van de binnenverlichting met LED lampjes, de LED stadslichten, witte H4 koplampen en de korte (Peugeot) antenne zijn klaar. De auto is een heerlijke rijmachine, en echt weer een grote stap vooruit in vergelijking met de E46 Compact. Verbruik ligt op 9.7 l/100 km bij veelal kortere ritten. Niet echt bijzonder. Het start/stop systeem dat standaard op de auto zit is wel vreemd in het begin. Ik zet het regelmatig uit want 10x achter elkaar starten lijkt me ook niet bevorderlijk voor de startmotor. Verder geen klachten of problemen.

Problemen

  • 80.000 km

18-03-2013:
Gisteren gaf de auto tijdens een korte rit na het automatisch starten bij het verkeerslicht een motormanagement storing. Melding dat het motorvermogen was gereduceerd. Het leek alsof de motor in het noodloopprogramma was gekomen, maar aan het rijden was eigenlijk niets bijzonders te merken. Ook na een aantal malen uit/aan zetten van de motor met bleef de melding terugkomen. De volgende ochtend bleef de melding na het starten wel weg. Toch maar even langs de snelhulpbalie van de dealer gereden om uit te laten lezen wat het probleem is of was. Diagnose was snel gesteld; nokkenassensor storing en een olieterugslagklepje werkte niet goed. Niets ernstigs en je zou er nog enkele dagen mee door kunnen rijden. Kon direct onder garantie worden hersteld, en na 45 minuten weer gerepareerd. Schijnt een redelijk vaak voorkomende storing te zijn met deze motor en deze km-stand. Probleem opgelost. Verder alles OK, en de auto rijdt nu beter dan ooit. Motor trekt bij lage toeren voelbaar beter. Sensor werkte wellicht al langer niet optimaal.

Inruil / verkoop

  • 113.000 km

Er is een tijd van komen, en een tijd van gaan.
Dit laatste is aangebroken voor deze heerlijke 1-serie.
Deze 120i is ons zeer goed bevallen, en heeft alleen in de garantietijd (BMW Premium Selectie) voor enkele ongemakken gezorgd. Niets ernstigs, maar voor dit model/motor kenmerkende problemen zoals injectoren en bobines. Het bleef een genot in deze Beemer te rijden. Snel, compact, en als een rots op de weg. Het comfort was beperkt door het straffe M onderstel, maar dat was een bewuste keuze bij aanschaf. De sportstoelen en het dikke M stuur zijn absolute aanraders.
Natuurlijk heeft deze 3 deurs uitvoering ook zijn nadelen. De instap naar achteren is natuurlijk niet echt makkelijk, en de deuren zijn lang waardoor uitstappen tussen geparkeerde auto's soms wat krap is. Daartegen is het een prachtig model, maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Als 3 deurs is de lijn sportief, en de stijlloze ramen maken dat plaatje compleet.
In de laatste 2 jaar dat we deze 1-serie hebben gehad hebben zich geen problemen voorgedaan. De betrouwbaarheid blijkt prima in orde, nadat er een paar kleinere bekende probleempjes van deze serie waren opgelost. Alles bij elkaar is deze 120i ons uitstekend bevallen en zien we hem met pijn in het hart vertrekken.
Na 4 jaar trouwe dienst wordt hij opgevolgd door een 6 jaar jongere 118i, type F21 uit 10/2014 met een 4 cilinder 1,6 liter turbo benzinemotor en 170 pk/250 Nm. Vrijwel een 1 op 1 upgrade naar het nieuwere model, dus ook weer een 3-deurs voorzien van M-pakket en zeer veel opties en als special attractie een elektrisch schuif/kantel dak. Ook van deze nieuwe 118i zal ik een review gaan maken.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.