BMW 118i EfficientDynamics Edition Business Line Ed. (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118i EfficientDynamics Edition Business Line Ed. |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 139.784 km |
KM-stand laatst | 202.000 km |
Mijn BMW 118i
- 156.247 km
Mijn eerste review
In het verleden heb ik gewerkt als studentchauffeur en heb ik het genoegen gehad vele auto's te mogen rijden en na een rit in een BMW 3 serie wist ik het zeker, ik moest en zou ook eens een BMW rijden. Al vrij snel hierna kwam een BMW 316ti in de familie, wat al snel deed verlangen naar een eigen BMW'tje. Na een tijdje in een Opel Corsa D diesel te hebben rondgecrosst heb ik deze BMW 118i EfficientDynamics Edition Business Line Edition uit 2010 aangeschaft.
Deze review draait in dit geval om een E81, 3 deurs 1-serie met de kleur Black Sapphire Metallic. De auto heeft een basis uitrusting (Business Line Edition pakket) met onder andere automatische verlichting, een regensensor, climate control en cruise control.
Ik heb specifiek voor dit model gekozen aangezien ik de 3 deurs versie mooier vind dan de 5 deurs 1-serie. Vooral de stijlloze deuren vind ik zeer geslaagd!
De auto heeft sportstoelen, inclusief uitschuifbare bovenbeen ondersteuning en opblaasbare stoelwangen, wat voor mij een must is in verband met mijn lengte (1,98m) en vrij lange benen.
De BMW 118i heb ik in het najaar van 2017 gekocht zonder een duidelijke onderhoudshistorie. Ik zag af van de 3 maanden garantie die werd aangeboden, maar wilde wel een nieuwe APK + nieuwe motorolie en oliefilter. Aangezien het in dit geval gaat om een 118i (143 pk) met de beruchte N43 motor, was dit achteraf gezien een heel grote gok.
Gelukkig heb ik tot op heden nog geen drastische problemen of pech gehad, verderop in deze review meer.
Het rijden en gebruik
Ook al is deze BMW al wat ouder, hij blijft mij qua rijden echt verbazen. Het directe stuurgevoel, het snelle gaspedaalrespons en het vrij stevige onderstel (geen M-onderstel gelukkig) zorgen elke keer weer voor een glimlach tijdens het rijden. Zeker wanneer je het DTC (ESP + TCS) op de sportstand zet of helemaal uitschakelt ;)
De sportstoelen bieden veel steun en zorgen ervoor dat ik zonder rugklachten lange afstanden kan rijden. Ik had veel eerder sportstoelen in een auto moeten hebben!
Winterbanden zijn wel een must als je de auto ook in de sneeuw wilt gebruiken. Wegrijden vanuit stilstand met zomerbanden in de sneeuw in combinatie met achterwielaandrijving is geen succes. Ook niet in zijn 2e versnelling met stationair toerental, of in de sportstand van DTC zodat enige slip nog is toegestaan.
De auto is bij normaal rijden vrij stil totdat je voorbij de 4000 toeren gaat dan komt er een duidelijk harder inlaatgeluid/uitlaatgeluid het interieur binnen, maar dit vind ik als autoliefhebber juist vermakelijk.
Piepjes of kraakjes in het interieur zijn helemaal afwezig, een klein beetje windgeruis rond de stijlloze deuren hoor je wel maar ook hier kan ik mij niet aan storen.
De runflatbanden zijn beter hoorbaar dan de normale band, ze maken iets meer afrolgeluid en in een snel genomen bocht hoor je de banden echt rollen.
Ik rijd voornamelijk langere afstanden over de snelweg en mijn gemiddelde verbruik komt uit op 7,6L per 100 km. Dit komt aardig overeen met de 316ti die ik reed, dus het valt mij helemaal niet tegen aangezien ik nu een grotere motor heb met meer PK's en deze ook worden aangesproken.
Qua binnenruimte is de 1-serie niet vergelijkbaar met zijn concurrenten zoals een Golf, Astra of Focus. De binnenruimte achterin is ronduit krap. Er mogen maximaal 2 personen achterin plaatsnemen in de BMW, maar die moeten dan wel hun onderbenen in de kofferbak leggen anders gaat het niet passen. Alleen door de bestuurdersstoel verder naar voren te zetten dan dat ik wil, kunnen er meerdere passagiers meerijden. In de praktijk komt dit amper voor, dus voor mij is dit geen bezwaar. Ik zit voornamelijk alleen of met mijn vriendin in de auto en juist voorin is de ruimte wel goed!
De kofferruimte van 330 liter is voor mij meer dan voldoende, mocht ik meer zooi willen meenemen dan kan de achterbank altijd nog plat met als resultaat 1150 liter inhoud.
Tijdens het schoonmaken van de BMW voor de vakantie vond ik onder de kofferbakvloer, achter de accu, het originele BMW-mapje met daarin het serviceboekje. De auto is tot aan 2015 en ongeveer 120000 km bij een BMW dealer onderhouden en daarna bij een bekende BMW-specialist in onderhoud geweest. Gelukkig was de auto goed onderhouden en ook volgens de gehanteerde intervallen! Voor de zekerheid had ik net voor de vakantie een grote beurt laten uitvoeren en volgens het serviceboekje was een grote beurt toevallig ook nodig.
Gedurende de vakantie heb ik 0,0 problemen gehad, de auto deed wat die moest doen. In Duitsland nog heel even zijn topsnelheid geprobeerd en 220 km/h stond kort op de teller. Vlot zat!
In de bergen van Oostenrijk en Italië merkte ik wel dat de auto onder in de toeren weinig vaart maakt. Dit komt voornamelijk doordat het maximum koppel van 190 nm pas beschikbaar is op 4500 toeren. Meer toeren maken is dus gewenst.
De review zal worden bijgewerkt wanneer ik meer kilometers heb gemaakt of wanneer er problemen voordoen, dus tot dan!
Update
- 169.800 km
Ondertussen geeft de kilometerteller 169800 km aan en ben ik tevens van baan veranderd waardoor ik nu elke dag met de BMW rond cross.
Zoals eerder aangegeven in deze review, had de BMW met name bij een koude start last van de ratel des doods. Ik heb preventief de distributieketting en toebehoren laten vervangen aangezien ik niet met pech langs de weg wil komen te staan.
Deze reparatie heb ik bij een specialist laten uitvoeren en achteraf bleek dat de reparatie niet veel later had moeten plaatsvinden. De plastic kettinggeleiders waren namelijk al gaan afbrokkelen door inferieure kwaliteit plastic (habbibabbi plastic) + slijtage van de distributieketting en deze stukjes plastic lagen dus onderin de oliecarter en oliezeef. Doorrijden had kunnen leiden tot het blokkeren van deze oliezeef, met als gevolg dat de motor onvoldoende smering krijgt en kan vastlopen.
Tijdens de intake van de garage voor bovenstaande reparatie, kwamen er nog andere mankementen naar voren: zwetend/lekkend oliefilterhuis en een zeer stroef draaiende dynamo-vrijlooppoelie (‘n leuke voor scrabble). Aangezien de motor toch al gedeeltelijk gedemonteerd zou worden, heb ik de extra ‘zaken’ ook maar laten aanpakken.
Bij het kopje ‘problemen/onderhoudskosten’ heb ik de vernieuwde/verbeterde onderdelen en kosten voor deze nogal ingrijpende operatie genoteerd.
Na deze ingreep loopt de auto weer soepeler, stiller en vooral ratel-vrij! Het genieten van de kleine Duitser kan dus weer beginnen!
Weer een update
- 191.710 km
Inmiddels staat de kilometerteller ruim boven 191000 kilometer en heeft de auto weer een APK + onderhoudsbeurt achter de kiezen.
Ik had de auto bij de specialist ingeleverd met het de volgende verzoeken:
- Vervangen van de remolie
- Verversen van de motorolie en het vervangen van het oliefilter
- Nieuwe bougies plaatsen
- Controleren van de koelvloeistof
- Controleren van de remmen i.v.m. geluid van de achterremmen na het loslaten van het rempedaal
- Controleren van de accu
- Luisteren naar zoemend geluid bij het linker voorwiel
De APK mag volgend jaar weer plaatsvinden, een klein beetje speling op het linker achterwiel werd geconstateerd maar dit viel nog binnen de toleranties. Verder was alles dus OK.
Na de onderhoudsbeurt voelt het motortje weer als nieuw, loopt soepeler en lijkt er harder aan te sleuren.
Aangezien ik mijn hangbuikzwijntje een dagje kwijt was voor de APK en onderhoud, had ik een leenauto mee: een BMW 116iA van de F20 generatie. Het viel op dat deze, met name voor een (lange) bestuurder, een stuk ruimer is en het turbomotortje voornamelijk in het middengebied echt zijn werk doet. Een leuk karretje en komt zeker op de shortlist als eventuele opvolger, maar dan met de B48 motor in plaats van de risicovolle N13/N20 motor.
En weer door naar mijn wagentje, toch nog enkele opvallende zaken:
1) De achterremblokken blijken imitatie remblokken te zijn en zijn dus niet origineel BMW. De blokken waren net voor aanschaf van de auto door de verkopende partij geplaatst en zijn nog lang niet op en dus nog niet aan vervanging toe. Blijkbaar was het niet mogelijk om de remblokslijtage-indicatoren op de juiste manier terug te plaatsen en waren ze provisorisch vastgemaakt.
Bovenstaande verklaart in ieder geval de geluiden en het soms iets ‘plakken’ van de achterremmen. Ik kies ervoor om met de blokken door te rijden totdat deze versleten zijn en vervang ze te zijner tijd voor originele exemplaren. De bijgeluiden neem ik nu even voor lief.
2) Een van de bougies bevatte een restant olie aan de bovenzijde, mogelijk nog een restant van de olielekkage. Dus even in de gaten houden of dit bij de volgende beurt weer het geval is.
3) Het valt op dat het fenomeen ‘clutch judder’ vaker voorkomt naarmate het kouder en vochtiger wordt. Soms klappert/schudt de auto zodanig, dat het lijkt alsof je je eerste rijles hebt. Het komt (gelukkig) enkel voor in de eerste versnelling, maar ‘BMW waardig’ is het niet te noemen.
4) Sinds de distributiereparatie en de gereviseerde vacuümpomp, verlangt de BMW af en toe wat olie (denk aan 1L per 15000 kilometer). Acceptabel, maar opvallend.
Ondanks de zorgen en bijbehorende kosten die het hangbuikzwijntje zo nu en dan nodig heeft, blijft het een fijne auto om mee te rijden. Het gaat voor dagelijks gebruik vlot zat, is relatief zuinig (gemiddeld verbruik rond 7.4L per 100 kilometer) en voelt nog steeds degelijk aan na alle (snelweg)kilometers.
Toch betrap ik mijzelf er op dat ik met enige regelmaat de bekende autosites een slinger geef en verder kijk naar mogelijke opvolgers…
Update 28-02-2020
- 202.000 km
Na de APK + onderhoudsbeurt in september dacht ik weer vooruit te kunnen met de BMW.
Te vroeg gejuicht, want begin januari het volgende: binnen enkele minuten na het starten van de auto hield soms de stuurbekrachtiging er kortstondig mee op en gingen alle alarmbellen en dashboardlampjes kort branden. Twee seconden later was alles weer OK. Iets om even in de gaten te houden dacht ik nog.
Totdat ik en mijn vriendin eind januari in Lelystad waren voor een driftcursus (met een gehuurde auto) en mijn vriendin de BMW even wilde verplaatsen. Het verplaatsen lukte wel, maar het afsluiten van de auto niet meer. De (stijlloze) ramen gingen niet meer terug in de deurposten en centrale vergrendeling deed niets meer. Dit had ik nog niet eerder meegemaakt. We dachten eerst dat er een zekering kapot zou zijn, maar het lijstje met klachten was wel erg uitgebreid voor een kapot zekeringetje:
- De melding dat de linker voordeur geopend was terwijl deze goed gesloten werd
- De ramen gingen niet meer open of dicht en bleven op een kiertje open staan
- Het openen en sluiten van de auto met de afstandsbediening werkte niet meer
- Het instrumentencluster/dashboard was niet meer verlicht
- De richtingaanwijzers, het grootlicht en de mistlampen werkten niet meer. De dimlichten voor en achter gelukkig wel.
- Het derde remlicht functioneerde als enige remlicht nog
- Tot slot, een rood icoontje met een autootje op een brug brandde. Leek mij vrij logisch na alle andere storingen ja…
Aangezien wij nog vanuit Lelystad richting zuiden des lands moesten en het inmiddels donker was, hebben we de ANWB gebeld. Na een zeer ruimte tijd wachten was de ANWB gearriveerd en kon ons na het controleren van de zekering melden dat het probleem niet ter plaatse opgelost kon worden. De auto kon nog wel rijden, dus hebben we de gok gewaagd en de auto naar huis gereden. Uiteraard zo snel mogelijk een afspraak gemaakt bij de vaste garage en na kort onderzoek vermoedde men dat de Footwell Module / Fussraum Modul (FRM) defect was.
Op internet vind je de raarste storingen als je zoekt op ‘BMW FRM errors’, dus dit kon het wel eens zijn.
Na enkele dagen was de FRM gerepareerd, werkte alles weer naar behoren en dacht ik zonder gebreken te kunnen rijden. Je raadt het al, de BMW dacht er anders over en sindsdien was ik er helemaal klaar mee:
De auto viel soms binnen 5 minuut na het starten uit en/of het probleem met de stuurbekrachtiging en waarschuwingslampjes kwam weer terug. In sommige gevallen verhielpen de problemen zichzelf, soms moest je de auto opnieuw starten. Oh ja, en later liep de motor een keer op 3 cilinders.
Het viel mij op dat wanneer ik langere afstanden had gereden (> 30 minuten) er de volgende dag niets aan de hand was. Wanneer ik korte afstanden had gereden, dan kon ik de klok erop gelijk zetten dat ik de volgende dag problemen had. Het zou zomaar een probleem met de al oudere accu kunnen zijn en/of een probleem met piekspanning. Mogelijk is de FRM hierdoor ook defect geraakt.
Eén keer wilde de auto helemaal niet meer starten, zelfs de binnenverlichting bleef uit nadat de deuren waren geopend, de sleutel van de auto werd niet meer herkend, er gebeurde gewoon helemaal niets meer. Uiteraard op zo’n fijn getimed moment: net nadat je hebt onderhandeld over de inruilwaarde van het hangbuikzwijntje en je voor de ingang van de autodealer geparkeerd staat. Terug naar binnen, het probleem op tafel gelegd en gevraagd of ze konden helpen met een accubooster. Helaas zonder succes. Een van de medewerkers van de autodealer vroeg later om even de sleutel af te geven zodat hij nog wat kon proberen en ja hoor, de auto startte direct zonder enig probleem. Bijzonder…
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen stond ik bij een autodealer en was mijn zoektocht naar een andere auto al begonnen. Na enkele bezichtigingen en proefritten is mijn zoektocht geslaagd en rijd ik nu in een Ford Fiesta Titanium uit 2015 met de kleur Deep Impact Blue, dat is in meerdere opzichten wel even wennen na de BMW 1 serie.
De BMW was een fijne metgezel als deze zonder storingen reed en dat ga ik echt missen. De motor deed het na vervangen van de distributieonderdelen geweldig. Een lekker geluidje, voldoende koppel in het middengebied (bij Nederlandse snelheden) en juist sterk in de hogere toeren. Daarnaast relatief zuinig: 7,5L per 100 km bij een totale gemiddelde snelheid van ca. 85 km/h over zo’n 62.000 km.
De regensensor en climate control werkten naar mijn idee echt goed. Ik hoefde amper de ruitenwissers zelf te bedienen en ook de ventilatieknoppen heb ik weinig gebruikt.
De auto voelde zeer solide gebouwd aan, denk dan het stuurgevoel, de druk bij het indrukken van de pedalen, maar ook aan het openen en sluiten van de deuren. Er waren geen rammeltjes of kraakjes te horen in het interieur op licht piepend ventilatortje na. Wat mij betreft een prima prestatie na ruim 200.000 kilometer en 5 eigenaren.
Aan de andere kant waren de kosten om de auto in goede staat te houden hoog en had ik geen vertrouwen meer in de wagen na alle elektronische problemen. Aangezien ik inmiddels ruim 25.000 km per jaar rijd, werd het tijd voor een jongere, lichtere en zuinigere auto met minder kilometers op de teller. Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Tot de volgende review!
----------------------------------
Problemen/onderhoudsbeurten
Problemen zijn er toch geweest, al zal niet iedereen ze als een probleem omschrijven. Hieronder een overzicht van de problemen + de kilometerstand waarbij de problemen naar voren kwamen. Daarnaast een overzicht van de uitgevoerde onderhoudsbeurten:
139784 (bij aanschaf van de auto):
• Een rood gordelbevestigingslampje + rood airbaglampje branden op het dashboard wanneer een passagier plaatsneemt op de passagiersstoel. Dit is een bekende BMW kwaal en is later opgelost door het passagiersdetectiematje in de stoel te vervangen. Ik wilde geen zogenaamde simulator van aliexpress o.i.d. in het elektrische circuit van de stoel zetten, aangezien ik 100% zeker wil zijn dat de airbags juist werken ingeval van een ongeval.
• De auto kruipt in de 1e en 2e versnelling niet zonder schokken/bijna afslaan. Na een onderhoudsbeurt waarin onder andere de bougies zijn vervangen is dit niet meer voorgekomen.
• De auto schokt soms bij het oplaten komen van de koppeling bij het wegrijden. Ongeacht van het toerental, stationair of 1500 tpm. Ik vermoed dat het vliegwiel of de koppeling de boosdoener is. Gelukkig komt dit niet heel vaak voor, maar ik houd het wel in de gaten.
• De sproeier van de achterruitenwisser werkt niet, hoogstwaarschijnlijk is er een leiding in het motortje verstopt. Dit is een bekende kwaal van de 1-serie. Het is gelukkig vrij gemakkelijk te repareren door het motortje te demonteren en de leiding door te blazen met (pers)lucht. Dit staat nog op de to-do lijst.
141500:
4 nieuwe Michelin Primacy 3 ZP Runflat banden (205/55/16) laten monteren en meteen de auto laten uitlijnen. Dit kostte ongeveer €500.
142900:
De ratel des doods. Bij een koude start hoorde ik de eerste 20 seconden een luide ratel vanuit de motorruimte komen. Hoogstwaarschijnlijk komt dit door een versleten kettinggeleiding of erger: een versleten/uitgerekte distributieketting. Het laten repareren kost ongeveer €900 bij een bedrijf dat hierin gespecialiseerd is. Tot op heden (km stand 156247) is de ratel nog 2x voorgekomen. Ik houd het nauwlettend in de gaten, mocht de ratel vaker + regelmatiger voordoen dan is een reparatie noodzakelijk.
143500:
Tijdens het uitlezen van de BMW bij een specialist bleek dat de lage druksensor van de benzineleiding een storing gaf. Er is geen melding op het dashboard zichtbaar. Ik heb besloten om door te rijden en de sensor te laten vervangen bij de grote beurt.
152745:
Een grote beurt laten uitvoeren, onderstaand is gedaan:
- Vervangen van motorolie + oliefilter (Castrol Edge 5W30)
- Vervangen van de bougies
- Vervangen van het luchtfilter
- Vervangen van het microfilter
- Lage druksensor benzineleiding vervangen
- Passagiersdetectiemat laten vervangen. De passagiersstoel moest worden gedemonteerd en de bekleding moest eraf.
Deze beurt kostte bij elkaar ongeveer €1000.
Tijdens het uitlezen van de auto tijdens de beurt bleek dat de NOx sensor een foutmelding gaf en dat de katalysator verzwaveld was (enkel in de ECU en niet op het dashboard). De specialist heeft in de ECU van de BMW iets aangepast en adviseerde mij om ruim 30 minuten lang boven 110 km/h te rijden op de snelweg zodat de katalysator goed warm zou worden en de verzwaveling zou afnemen. Ik ga er vanuit dat dit een soort regeneratieproces is. Toch vreemd aangezien ik voornamelijk lange stukken ( > 45 minuten) op de snelweg rijd waar 130 km/h is toegestaan.
159000:
Halogeenlamp in de linker koplamp was kapot gegaan, deze samen met de halogeenlamp in de rechter koplamp vervangen.
165601:
Nieuwe winterbanden (Pirelli Sottozero 3 RF) en tweedehands originele styling 222 velgen. Totaal ongeveer €850 lichter.
166685:
Het volgende is gedaan: distributieketting vervangen (verbeterde versie), kettinggeleiders vervangen (slijtage bestendiger dan origineel), kettingspanner vervangen (verbeterde versie met langere uitschuifzuiger) , olie ververst, oliefilter vervangen, kleppendekselpakking vervangen, carterpakking vervangen, oliezeef vervangen, oliedrukregelventiel vervangen (verbeterde versie), oliefilterhuispakking en warmtewisselaarpakking vervangen, dynamovrijloop vervangen en nieuwe multiriem gemonteerd.
Totaal ongeveer €1700 lichter.
189254:
Nieuwe motorolie, oliefilter, bougies, remolie, microfilter, APK, meerdere geluiden gecontroleerd. Totaalbedrag van ongeveer €550 inclusief leenauto en benzine.
200556:
Fussraum module (FRM) gerepareerd €307.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.