BMW 118i Corporate Lease Edition (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118i Corporate Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 27.400 km |
KM-stand laatst | 82.500 km |
Uitloopmodel
- 30.000 km
In deze autoreview deel ik mijn ervaringen met een jong gebruikte BMW 118iA Edition Sport Line Shadow (uitloopmodel F20 LCI2) uit de BMW Premium Selection.
Na 3 nieuwe auto’s gereden te hebben sinds 1997, nu voor het eerst gekozen voor een (jonge) occasion en mijn 7 jaar en 11 maanden oude 2012 Hot Chocolate Metallic MINI ingeruild op een 2019 BMW 1-serie (bijbetalen €17.900) uit de BMW Premium Selection.
Ik was in eerste instantie aan het kijken voor weer een nieuwe MINI (dit keer voor de elektrische Cooper SE versie, ben namelijk altijd heel tevreden geweest met mijn MINI en service van MINI Keram) en had er op 7 maart al mee proef kunnen rijden (184pk en in 7,2 sec op de 100 km/h in één woord fantastisch). Op 14 maart had ik een mooie offerte ontvangen van mijn BMW/MINI dealer Keram Maastricht (voor een te bestellen British Racing Green MINI Cooper SE ‘Essential’ met wit dak/spiegels en zwarte Cosmos Spoke velgen), maar wilde er toch nog een weekje over nadenken voordat ik €29.500 (exclusief te ontvangen subsidie van €4.000, mits vanaf 1-7 op kenteken) moest bijleggen voor een elektrische MINI met een reikwijdte van 234 km.
Juist in die week werd de lockdown aangekondigd. Een tijd van bezinning. Ik heb altijd nieuwe auto’s gereden (1997-2006 Lancia Y 3-deurs: 75% afschrijving in 9 jaar, 2006-2012 Toyota Aygo 5-deurs: 50% afschrijving in 6 jaar en 2012-2020 MINI 3-deurs: 65% afschrijving in 8 jaar) en nooit meer dan €20k uitgegeven. Ook ben ik geen early adopter, maar eerder wat conservatief of beter nog old school. Thuis kreeg de electric MINI geen bijval, waarom zou je weer een MINI kopen voor bijna €40k, waarbij Maastricht-Den Bosch vice versa een roadtrip wordt. Dat lukt namelijk niet zonder extra opladen. In de praktijk is de actieradius maar 5/8 van de WLTP opgegeven reiktwijdte wisten ze mij te vertellen. Waarom koop je voor dat geld geen lekkere rijdersauto, een achterwielaangedreven 1 Serie. Mijn man gaf aan dat BMW voor achterwielaandrijving “vroeger” een mooi woord had: standaardaandrijving (nog altijd de maatstaf voor sportieve auto’s van BMW M3 tot Ferrari 812). Beide kids hebben het rijbewijs gehaald in een 1 Serie, dus ze weten waar ze het over hebben. Daar had ik dus niet van terug.
Déjà vu BMW 1802 touring?
Altijd BMW mooi merk gevonden (rijbewijs gehaald in BMW 3 Serie), in het bijzonder een klassieke BMW 1802 touring uit mijn jeugd. Een bijna nieuwe 2019 BMW 118i hatchback (met een beetje fantasie zie ik de lijnen van de 1802 touring erin terug) is nu bereikbaarder dan ooit (kortingen tot 40%). Dus maar contact met de verkoper opgenomen en aangegeven dat we interesse hadden in een jonge F20 BMW 118i 8-traps Steptronic.
De keuze viel op een Glaciersilber exemplaar van eerste eigenaar, één van de laatste achterwielaangedreven 1 Series uit 2019 (vraagprijs €25k). De proefrit was zeer overtuigend, ook ik had géén enkele twijfel meer. De eerste eigenaar (een medewerker van BMW Nederland) heeft er exact 6 maanden en 21 dagen mee gereden en deze 118iA stond nu in de BMW showroom in Maastricht (onderhouden volgens BMW normen, volledige 360 graden check, ruim 2 jaar BMW fabrieksgarantie zonder kilometer beperking). Ik hou van deze lichtere kleur omdat het de lijnen van de auto goed laat zien en historisch correct is bij een Duitse auto. Alfa’s zijn rood (de Italiaanse racekleur) en een oude Porsche Speedster of een Mercedes Flügeltür kan ik mij niet in een andere kleur voorstellen dan “silber”. Dat geldt dus ook voor mijn BMW 1-serie.
Mijn man had juli 2017 gekeken naar een BMW 120i (echter uiteindelijk gekozen voor de nieuwe Alfa Romeo Giulia) en wist mij te vertellen dat je altijd voor de laatste F20 Life Cycle Impuls (LCI2) Executive uitvoering met de nieuwe Edition modellen Sport Line én Shadow moest gaan. Dit is de perfecte uitvoering voor iedereen die op zoek is naar nét dat beetje extra comfort en sportiviteit. Met als gevolg een optelsom van opties zoals Navigatiesysteem Professional met touch screen, automatische 2-zone airconditioning, een alarmsysteem, LED koplampen en sportstoelen voor. Door een upgrade naar Shadow Edition wordt het sportieve uiterlijk van de BMW 1 Serie extra benadrukt door donkere accenten zoals de nierengrille omlijsting uitgevoerd in hoogglans zwart, zwart verchroomde uitlaatpijpen en donkere koplampen en achterlichten.
The Ultimate Driving Machine
Ga je voor een uitgerijpt model voor een gereduceerde prijs, of kies je voor een nieuw model en betaal je meer?
Uiteraard ook gekeken naar THE 1, de voorwielaangedreven 1 Serie, nieuw leverbaar vanaf €34.726 (in basisuitvoering!). Waarschijnlijk op alle punten RATIONEEL de betere auto dan zijn voorganger, de achterwielaangedreven F20 (productie tot en met 06/2019). Een leuke aangeklede 118iA F40 (vanaf 07/2019 geleverd) is als jonge occasion verkrijgbaar van €34.000 tot €39.900. Echter EMOTIONEEL is er voor mij een verschil tussen de F20 (de laatste in zijn segment: think different?) met achterwielaandrijving en de (mainstream) voorwielaangedreven F40, te vergelijken met het eigenzinnige ‘Apple iOS’ besturingssysteem van mijn iPhone en een meer generieke ‘Android’ telefoon. Of denk ik anders? Vergeet ook niet dat ik ben groot geworden in een tijd dat BMW synoniem was voor RWD (‘The Ultima Driving Machine’). Hoe dan ook, de BMW 1-serie F20 (de laatste RWD in zijn klasse) heeft voor mij iets unieks. De F40 heeft nu dezelfde FWD techniek als al zijn concurrenten. Ik weiger voorwielaandrijving als “innovatie” te zien aangezien MINI dit al in 1959 introduceerde. En nee, ik pleit er niet voor om voorwielaandrijving niet in te zetten – juist wel! De kansen en mogelijkheden die dat biedt willen veel niet missen. De keuzevrijheid om de voor- en nadelen afwegen valt nu in dit segment weg. Immers niet elke “nieuwe techniek” is zomaar een vooruitgang voor de echte autoliefhebber. Succes is een (persoonlijke) keuze en de BMW F20 is de laatste in zijn soort (alleen nog verkrijgbaar als occasion).
Uitloopmodel en de laatse compacte hatchback met achterwielaandrijving
Mijn 2019 BMW 1 Serie is een uitloopmodel en kan als zodanig niet pronken met superlatieven. De 118i is ook niet de goedkoopste, lichtste, meest zuinige of best uitgeruste hatchback, maar als rijdersauto is hij perfect. Het is geen hot rod, maar is pittig genoeg in de stad en op de snelweg. Alle BMW-goodies, zoals iDrive v6, ConnectedDrive/-services en led-koplampen, zijn een bewijs dat je in een premium auto zit.
In de stad is er misschien niets bijzonders aan, maar laat het verkeer achter je, zet de auto in Sport en begin de 1er een beetje uit te dagen en je zult snel begrijpen waarom zelfs deze 118i zo bijzonder is. De 1,5 liter heeft niet de power van de M140i, maar hij draait heerlijk hoog in toeren en reageert goed op het gaspedaal. Het gebrek aan pk’s onder de motorkap wordt gedeeltelijk gecompenseerd door een relatief laag gewicht. Er is altijd genoeg tempo om op landwegen te passeren, maar het echte talent van de auto komt naar boven zodra de wegen bochtiger worden. Ik weet ook dat de nieuwe FWD 1 Serie weer lichter, efficiënter en meer technologie biedt dan de auto die hij vervangt, maar hij heeft geen RWD. Daarom moet de F20 gevierd worden. Het is de laatste in zijn soort, een compacte hatchback met alle ingrediënten om je te vermaken zoals in de grotere jongens. We genieten ervan zolang het nog kan!
Specificaties BMW 118iA Corporate Lease Edition (uitloopmodel)
- BMW model Sport Line Edition. Het pakket:
Sportstoelen voor
Lichtpakket
Sportstuurwiel met leder bekleed
Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM)
Automatische airconditioning 2-zone
LED mistlampen voor
LED koplampen
Uitbreiding instrumentencluster
- Extra opties model Shadow Edition:
BMW Individual hoogglans Shadow Line
BMW Individual hemelbekleding in Anthrazit
17-inch lichtmetalen wielen dubbelspaak (Styling 725 Sport) Bicolor Orbit Grey, optiecode 26T; 7,5 J x 17 / Bridgestone S001 Potenza Run-Flat (RFT) banden 225/45 R17.
- Executive Edition. Als uitloopmodel was ons model zonder meerprijs geleverd als Executive (daardoor lagere fiscale waarde). Normaal is meerprijs voor Executive uitvoering €2.495. Ook had onze Glaciersilber 1 Serie de Upgrade van €1.495 naar Sport Line én Shadow Edition met nog eens een extra voordeel van €3.410.
Overige Optiepakket/Opties:
-Optiepakket ZC5 van €495 ’Comfort Pack’ (alleen i.c.m. Executive)
Extra Consumentenprijs €495 (extra Pack-voordeel €252)
-Optie Metallic lak A83 - ’Glaciersilber’
Extra Consumentenprijs €1.050
-Optie 4LS (i.c.m. Sport Line Edition, extra Edition voordeel €160)
Interieurlijsten ’Aluminium Längsschliff’ + Accentlijsten in ‘Pearl chrome’
Extra Consumentenprijs €150
-Optie 06AM ’Real Time Traffic Information’ (i.c.m. 609 Navigatiesysteem Professional)
Extra Consumentenprijs €162
-Optie 258 Banden met noodloopeigenschappen (exclusief voor Sport Line Edition, extra Edition-voordeel €277)
Extra Consumentenprijs €0,-
De oorspronkelijke Nieuwprijs van onze 118i was €38.118 (inclusief afleveringskosten) en de Fiscale waarde €37.019 (BPM tarief was €6.658 inclusief €393 extra BPM heffing a.g.v. wielkeuze 26T). Totaal voordeel Executive Sport Line Shadow Edition loopt op tot €6.594.
Aflevering en eerste ervaringen
Op 15 april namen we onze 1ER in ontvangst met BMW FABRIEKSGARANTIE T/M 23-06-2022. De eerste (kleine) beurt is voor de aflevering netjes uitgevoerd en de volgende beurt staat pas gepland over 30000 km of 2 jaar. Ook waren 4 nieuwe Bridgestone S001 Potenza RFT gemonteerd. De vraagprijs van €25k was meer dan fair en de deal bij BMW Keram Maastricht was dus snel gesloten (het is tevens mijn bijdrage aan de BV Nederland in crisistijd). Bij de aflevering kregen we een goede fles prosecco mee en mochten nog een nieuwe BMW 1ER sleutelhanger uit de verpakking halen.
De afgelopen weken de BMW vooral ingezet voor mijn werk - heb vitale functie - en de noodzakelijke boodschappen voor mijn gezin. Verbruik is rond de 6,8 liter (Superplus 98) op 100km (tankinhoud is 52 liter en dus is werkelijke reikwijdte op een volle tank bijna 800km). Ik ben super content met de bagageruimte van 360 liter (200 meer dan in mijn MINI). Binnenruimte achter voldoende voor mijn kids van 19 en 21 jaar, mits je de stoel niet op de laagste stand zet. De MINI had al een geweldige wegligging. De BMW doet daar nog een schep bovenop. Met name het gevoel in het stuur is beter. Ook ligt het comfort op een hoger plan. Last but not least ben ik onder de indruk van de 3-inlijn motor. Het is een halve 6 cilinder en klinkt ook zo als je in de toeren gaat (sport+), ook rijdt juist deze 118i net nog wat scherper dan de 120i (wist mijn man te vertellen) dankzij het 50kg lagere gewicht (motor weegt maar 98kg). BMW staat in ons gezin met autoliefhebbers (autoverleden onder andere een klassieke MGB Roadster, nieuwe Lancia Ypsilon 16V en Alfa Romeo 156, daarna Renault Avantime, MINI Cooper en nu dus BMW 1 Serie als 2e auto naast Alfa Romeo Giulia Veloce) voor rijplezier met achterwielaandrijving. We hebben dus gekozen voor een jonge BMW occasion, zonder onverwachte kosten en voor het rijplezier van achterwielaandrijving. Plezier voelt altijd als nieuw. The Ultimate Driving Machine dat maakt mijn BMW F20 dus helemaal waar. Het voelt goed dat we nog een 1-serie (in gewenste uitvoering en specs) met achterwielaandrijving met dik 2 jaar BMW fabrieksgarantie te pakken hebben kunnen krijgen, juist nu het nog kan. Een toekomstige klassieker? Misschien. Over vijf jaar zal het wel een elektrische auto worden, wij waren er nu nog niet klaar voor. .
Onderhoudscontract 5 jaar of 100000 km
- 51.657 km
Het is bijna twee jaar geleden dat ik mijn MINI heb ingeruild op deze jonge BMW uit de premium selection van KERAM Maastricht. In die twee jaar de kwaliteiten van deze compacte hatchback steeds meer gaan waarderen. Heel veel rijplezier, maar ook het comfort van de achterwielaangedreven BMW 118iA ligt op een hoog niveau. Ook de praktische bruikbaarheid is goed, zo geven de vijf deuren een makkelijke toegang tot de achterbank en zorgen de haakjes in de bagageruimte dat de boodschappentassen op hun plaats blijven. Ook menige rit naar IKEA gedaan en alles past erin dankzij de in twee delen neer te klappen achterbank. Ook mijn dochter ermee verhuist toen ze op kamers ging wonen. Géén enkel mankement of storing gehad. BMW ziet er nogsteeds als nieuw uit (ondanks oude model nog helemaal bij de tijd door 2e facelift in 2017). De BMW geeft aan wanneer onderhoud nodig is en dat was in mijn geval na 2 jaar en 24.000 km. Het gemiddelde verbruik is gestegen van 6,8 liter op 100 km naar 7,3 (a.g.v. meer stadsverkeer). De afspraak voor de grote beurt was snel gemaakt. De beurt was “gratis” omdat ik voor 5 jaar het pakket BMW Used Service Inclusive heb afgesloten met een limiet van 100.000 km. Dit pakket gaat in op datum (11-04-22) en kilometerstand (51.657 km) van deze onderhoudsbeurt. Voor een prijs van €1.149 heb ik tot en met 10-04-2027 met een limiet tot 151.657 km de kosten voor onderhoud dus afgekocht. Een hele geruststelling in een tijd van stijgende kosten en inflatie. De fabrieksgarantie loopt nog tot 24 juni 2022. De BMW werd netjes gepoetst (van binnen en buiten) bij de uitvoering van de grote beurt. Een klein voorbeeld van de uitstekende service van KERAM. Ik ben nog lang niet uitgekeken op mijn 1 Serie en vind dat de 1 Serie (interne code F20) mooi rijpt (ontworpen onder verantwoordelijkheid van ons eigen Adrian van Hooydonk, toenmalige baas van de designafdeling van BMW). De volgende beurt staat gepland voor juni 2023 (inclusief APK). Vermeldenswaardig zijn de hoge prijzen die nu neergeteld moeten worden voor een BMW 1 Serie (F20 LCI2) uit 2019. De prijzen liggen minimaal op hetzelfde niveau als twee jaar geleden (afschrijving afgelopen 2 jaar dus nihil). Dat geldt echter bijna voor alle jonge occasions en zegt veel over de krapte op de huidige automarkt.
3 jaar oud en meer dan 50000 km
- 53.020 km
Mijn BMW 118iA Edition Sport Line Shadow is misschien wel de de laatste in zijn soort (hatchback compacte middenklasse, verbrandingsmotor en achterwielaandrijving) en uit ervaring kan ik aangeven dat mijn zorgen zich beperken tot de vraag welke nieuwe route met bochtige wegen ik dit weekend ga rijden. Stel dat je - net als ik - een budget hebt van € 25k en een alleskunner zoekt, een capabele auto voor doordeweeks maar ook een leuke weekendauto en je niet een gloednieuwe auto wilt kopen - al was het alleen maar vanwege de afschrijving - maar wel een premium merk, dan is misschien een jonge BMW uit de premium selection ook iets voor jou.
BMW 1 Serie F20, de enige BMW generatie die twee facelifts (BMW spreekt liever over Life Circle Impulse) heeft gehad!
De tweede generatie 1 Serie (F20) kwam in 2011 op de markt. Het faceliftmodel (1 Serie F20 LCI) van 2015 met nieuwe driecilindermotoren heeft een nieuwe voorbumper, rechthoekige koplampen met led-dagrijverlichting en grotere led-achterlichten. In 2017 kreeg de F20 zijn tweede facelift (LCI2). De belangrijkste verschillen vind je in het interieur, waar je voortaan tegen een andere klokkencluster aankijkt en het infotainmentsysteem een flinke upgrade kreeg. Ook zijn er wat nieuwe materialen voor de sierstrips en de omlijsting van de middenconsole. De buitenwereld kun je tonen dat je de nieuwste 1 Serie (F20 LCI2) hebt door één van de vijf nieuwe velgdesigns te kiezen en/of één van de drie nieuwe uitvoeringen: Edition Sport Line Shadow, Edition M Sport Shadow en BMW M140i Edition Shadow. Deze 1 Series zijn herkenbaar aan geen/weinig chrome. Het opvallendst zijn de zwarte nieren, maar ook de koplampen en achterlichten zijn donkerder gemaakt. De uitlaat is in ‘dark chrome’ uitgevoerd. De BMW 1 Serie F20 is dus de enige BMW generatie in de geschiedenis die twee facelifts heeft gehad, het heeft er echter voor gezorgd dat de laatste versie van de achterwielaangedreven BMW 1 Serie nog helemaal bij de tijd is (denk bijvoorbeeld aan LED verlichting voor en achter, touch-sensitive Navigatiesysteem Professional met Real Time Traffic Information). Vanaf juli 2019 wordt de BMW 1 Serie (F40) uitsluitend met voorwielaandrijving geleverd.
Hoewel mijn BMW 118iA niet de ruimste hatchback is of de krachtigste BMW 1 Serie, compenseert de F20 dit in de hoeveelheid puur rijplezier vanwege zijn achterwielaangedreven kenmerken en het lage gewicht (1295 kg, ter vergelijking een elektrische MINI weegt 1340 kg kg). In tegenstelling tot zijn Duitse concurrenten Audi A3 en Mercedes A Klasse, die allemaal voorwielaandrijving hebben, is er veel gevoel en balans in het onderstel dankzij de 50:50 gewichtsverdeling. Sommigen zullen misschien zeggen dat de 1 Serie ruimte opoffert voor pure mechanische plezier, maar nogmaals, als je rijplezier belangrijk vindt dan ben je blij met een auto die rijdt zoals deze 1 Serie.
Mijn review gaat over het ‘uitloopmodel’ BMW 118iA Edition Sport Line Shadow (Lease Edition) met de nieuwe 17-inch lichtmetalen wielen dubbelspaak Bicolor Orbit Grey (optiecode 26T/Styling 725 Sport velgen) en is afgeleverd op 24 juni 2019, wat betekent dat het één van de de laatste F20 is, deze werd in mijn situatie geleverd met de fijnste 8-traps automaat van ZF en de soepele BMW 1,5-liter driecilinder turbomotor (directe injectie met 12 kleppen) met 136 pk (bij 4.400 tpm) en 220 Nm koppel (1250 tpm – 4300 tpm). Heeft de F20 118i dan helemaal géén nadelen? Ik ervaar géén gebrek aan ruimte of tekort aan pk's in mijn 118i en zou ik het in een zwak moment toch ervaren, het wordt de 1 Serie volledig vergeven op het moment dat je ermee op de openbare weg rijdt. De driecilindermotor heeft echt BMW DNA (is een halve zes cilinder), lichtgewicht, relatief zuinig en maakt indruk door zijn goede gas-response. Maar hoe lekker de motor ook oppakt en toeren maakt, het belangrijkste is het rijgedrag van de auto. De BMW is gewoon zo heerlijk wendbaar en reageert intuïtief op elke stuurbeweging en indrukken van gaspedaal. De auto is bijna een verlengstuk van je handen en voeten. Oké de 118i heeft misschien maar 136 pk, maar ik ben er vrij zeker van dat je zult glimlachen in de 118i, meer dan een veel krachtigere maar minder boeiende hot hatch met voorwielaandrijving (met uitzondering van een Mercedes-Benz A45 S AMG want dat is een beest). Dus puur rijplezier is niet zomaar een slogan, het is een echte belofte, en BMW maakt die belofte waar in mijn inmiddels drie jaar oude RWD 118i. Ik heb mijn 06/2019 Glaciersilber 1 Serie gekocht medio april 2020 (toen nog géén 10 maanden oud) als BMW premium selectie en met meer dan twee jaar BMW fabrieksgarantie (t/m 23 juni 2022). Vanaf dag één ben ik er verliefd op, het is een fijne en zeer betrouwbare auto gebleken en mijn kinderen (21 en 23 jaar) en partner (Alfaholic) zijn er dol op. Ik heb het onderhoud tot medio april 2027 afgekocht (voor nog geen 165 euro per jaar voor een periode van zeven jaar en nu nog bijna 100.000 km ‘BMW Used Service Inclusive’ te gaan) en nog géén enkel probleem of storing gehad.
Eerste APK en aanschaf set winterbanden
- 70.118 km
Het bedrijf Keram, officiële BMW- en MINI-dealer met vestigingen op Maastricht Airport en in Heerlen, is verkocht aan de Zwitserse firma Emil Frey via de Nederlandse dochter Ekris, die al verschillende BMW-vestigingen in Nederland heeft. De trend van schaalvergroting past binnen de overstap van BMW op het agentuurmodel in Europa. Vanaf 1 februari 2023 heet Keram officieel Ekris. Bij mijn eerste bezoek aan BMW Ekris vorige maand, voor het verwisselen van de winterbanden naar de zomerbanden, voelde gelukkig alles vertrouwd.
Vanaf winter 2021/2022 wissel ik per seizoen de zomer en winterbanden (moment valt veelal samen met start van zomer en wintertijd). In seizoen 2022/2023 een maand langer gereden met de winterbanden als gevolg van koude voorjaar met nog hagelbuien in april. Ik ben zeer tevreden met de Continental winterbanden (banden zijn ook relatief stil) en BMW 16” lichtmetalen velgen Styling 378 (ingetogen design). Ik heb hiervoor op 30 november 2021 in totaal € 978,50 betaald bij mijn locale BMW dealer.
Meteen ook de (eerste) APK laten uitvoeren. Ik kon er op wachten in de lounge onder genot van een dubbele espresso. Er waren géén opmerkingen en kosten verbonden aan de APK keuring. Top! De volgende beurt staat gepland voor 04-2024. Het gemiddelde verbruik van de BMW 118iA staat nu op 7,1 liter/100 km (actieradius 732 km).
Looptijd BMW Mobile Care en BMW Used Service Inclusive:
Vanaf het moment dat ik ben gaan rijden ben ik verzekerd van professionele pechhulp. Dit wordt standaard geleverd en hieraan zijn géén kosten verbonden. Mijn BMW Service Card / BMW Mobile Care (mobiliteit en pechhulp - 24 uur per dag 7 dagen per week) is geldig tot en met 24 juni 2024 (5 jaar gratis vanaf nieuw).
De looptijd van het afgesloten onderhoudscontract BMW Used Service is geldig tot en met 10 april 2027 of kilometerstand 151.657 (afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt).
Afschrijving en verzekerde waarde:
Aankoopprijs 15 april 2020 € 25.000 (bouwjaar 06-2019 en kilometerstand 27.400).
Voor de verzekering de dagwaarde van mijn BMW opgevraagd en die is nu € 21.850 (ANWB koerslijst).
Op www.bmw.nl/premiumselection gekeken voor de prijzen van een BMW F20LCI2 118iA uit 2019. De selectie leverde ruim vijftien resultaten op:
Bouwjaar: 01-2019 t/m 06-2019
Kilometerstanden: 41.350 km t/m 94.495 km
Prijzen: € 22.850 t/m € 28.500
De aan- en verkoopprijs tussen particulieren is voor mijn BMW € 20.250 (ANWB koerslijst).
Tussenevaluatie
Ik ben zeer tevreden over de betrouwbaarheid van mijn BMW en de geboden service van de BMW dealer. Ook het kostenplaatje valt gunstig uit (zeer lage onderhoudskosten en afschrijving). De achterwielaangedreven BMW 1-serie is zeker niet de ruimste hatchback in zijn segment, maar de ‘best of class’ wegligging en het rijplezier maken dat voor mij meer dan goed. Voor mij dus nog even géén EV.
5 jaar oud en meer dan 80000 km
- 82.500 km
De BMW Mobile Care van de 06/2019 BMW 118iA (BMWF20LCi-2) was geldig t/m 24 juni 2024. Is je BMW ouder dan 5 jaar dan kun je voor € 35 per jaar (tarief in combinatie met werkplaatsafspraak) onbezorgd rijden met BMW Mobile Care (voor BMW modellen van 5 tot 20 jaar). Ook online af te sluiten zonder werkplaatsafspraak maar dan betaal je voor deze BMW Service Verlengde Pechhulp € 89.
Op vrijdag 19 april was bij 80.657 km het BMW Service Inclusive voorgeschreven onderhoud uitgevoerd, inclusief RDW keuringsrapport tot 19-04-2026. Hieraan waren géén kosten verbonden. Wel gaf de BMW dealer aan dat binnen 2.000 km de remschijven voor en achter vervangen moesten worden (inclusief nieuwe remblokken en -slijtagesensoren).
Voor vrijdag 28 juni stond bij 82.500 km de (vervolg)werkplaatsafspraak gepland voor vervanging van de eerder genoemde slijtagedelen die BUITEN het BMW Used Service Inclusive onderhoudscontract vielen. De factuur inclusief de verlengde pechhulp hiervoor was € 1.049,21. Een goed voorbeeld van dat “alleen geweldig onderhoud goed genoeg is voor onze BMW”.
We konden erop wachten en ik heb lekker twee uur ongestoord kunnen lezen (mijn partner achter zijn laptop) onder het genot van een goede cappuccino (hij een espresso met een glas water), gebracht door een vriendelijke medewerker van de Isetta bar (BMW Ekris Maastricht). Volgende werkbezoek is na de laatste zondag van oktober (wintertijd) om de set winterbanden te laten monteren.
Het BMW Service Inclusive onderhoudscontract - ‘afgesloten tegen een éénmalig bedrag van € 1.149 die alle service en onderhoud m.u.v. vervanging van slijtagedelen dekt’ - loopt tot en met 10-04-2027 (of tot een max van 151.657 km).
Het onderhoudscontract omvat al het voorgeschreven onderhoud inclusief de daarbij benodigde originele BMW onderdelen, vloeistoffen en het werkplaatstarief, te weten:
• onderhoud volgens BMW richtlijnen
• motorolie verversen
• oliefilter vervangen
• luchtfilter vervangen
• interieurfilter
• brandstoffilter
• bougies
• remvloeistof
• APK
Het gemiddelde verbruik staat nu op 7,3 liter op 100 km. Iets (0,2 liter op 100 km) gestegen mogelijk omdat ik vaker EURO 95 E10 (bevat 10% bio-ethanol) heb getankt (toen de benzineprijzen over de top waren). Ik tank nu weer Super Plus Euro 98 E5 (bevat 5% bio-ethanol) en hiermee zou ik gemiddeld een 5% zuiniger verbruik moeten kunnen halen. Tanken doe ik meestal over de grens en is tot € 0,50 per liter goedkoper .t.o.v. de Nederlandse adviesprijzen.
Afschrijving en verzekerde waarde:
Aankoopprijs 15 april 2020 € 25.000 (bouwjaar 06-2019 en kilometerstand 27.400).
Voor de verzekering de dagwaarde van mijn BMW opgevraagd en die is nu € 18.800 (ANWB koerslijst).
Op www.bmw.nl/premiumselection gekeken voor de prijzen van een BMW F20LCI2 118iA uit 2019. De selectie leverde nog maar vijf resultaten op:
Bouwjaar: 02-2019 t/m 06-2019
Kilometerstanden: 49.863 km t/m 89.587 km
Prijzen: € 21.880 t/m € 26.995
De aan- en verkoopprijs tussen particulieren is voor mijn BMW € 17.400 (ANWB koerslijst).
As time goes by
Wat mij verder opvalt is dat onze BMW (de laatste hatchback met achterwielaandrijving, sorry) negen jaar in productie is geweest en in 2015 (F20 LCI) en 2017 (F20 LCI-2) in totaal twee facelifts heeft gehad, BMW noemt dat consequent Life Cycle Impulse. Een BMW verkoper vertelde mij dat dit de enige BMW is die 2 facelifts heeft gehad. Ook is de gemiddelde productieperiode bij BMW zeven jaar. Nu zie je dat zijn opvolger de BMW F40 (met voorwielaandrijving) al na vijf jaar wordt vervangen (de productie schijnt gehalveerd te zijn t.o.v. zijn voorganger (heeft dat te maken omdat ze zijn overgestapt op voorwielaandrijving vraag ik mij af, waarschijnlijk niet, eerder met de populariteit van de BMW X1), zonder dat deze een facelift heeft gehad. In feite is de nieuwe F70 een doorontwikkeling van de F40. Ik voel nog géén hebberigheid om te kiezen voor een nieuwe auto. De transitie van verbrandingsmotor naar elektrisch, maakt het ook niet eenvoudiger. Wat gebeurt er met de wegenbelasting van de zware elektrische auto’s, wat gebeurt er met de SEPP bonus voor elektrische auto’s etc. Ook de schoonheid en proporties van de gemiddelde elektrische auto is anders dan van mijn uitloopmodel. Ik waardeer steeds meer het onderscheidende vermogen van onze hatchback met achterwielaandrijving, met de typische korte overhang voor de wielen, de langere motorkap en krachtige achterkant. Ik vind hem mooi oud worden. Sommige vinden het uiterlijk gedateerd (introductie 2011), ik noem het liever tijdloos. Ben benieuwd naar jullie reacties.
De prijzen van vergelijkbare BMW’s aan geboden door de BMW dealer als BMW Premium Selection blijven onverminderd hoog. Dus de afschrijving is laag. De uitgaven sinds april 2020 zijn afsluiten onderhoudscontract voor 5 jaar, een set winterbanden en nieuwe remblokken/schijven (slijtagedelen vallen helaas buiten het onderhoudscontract).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.