BMW 118d (2009) #3

autoreview

BMW 118d (2009)

Signalement

Uitvoering118d
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 31%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

emotioneel afscheid...

  • 176.595 km

Vier jaar geleden mocht ik mijn eerste bedrijfswagen kiezen. "Iets in klasse van de golf", werd me meegedeeld.
Ik deed toen 50.000km per jaar waarvan 80-90% autosnelweg... dan moet je natuurlijk iets nemen dat gebouwd is om snelweg te doen en wat op de snelweg comfortabel lange ritten kan verteren aan "vlotte" snelheden.
Bij Volkswagen heb ik vervolgens een 2.0tdi samengesteld met flink wat opties... en met die offerte in de hand ben ik gaan "shoppen".
De Audi A3 (2.0tdi) was ruim de duurste... maar ik kreeg er ook niet meteen fleetkorting. (Nu kreeg ik meteen 10%, maar dat is iets voor mijn review van mijn nieuwe wagen ;) ) Het bleek ook moeilijk om een test-wagen te regelen met die motor... dan had ik al niet veel zin meer in audi.
Bij Opel was de Insignia net uit... en daar was een 130 ecoflex, rijkelijk uitgerust bijzonder haalbaar. Het enige dat wat dwars lag, was de CO2 uitstoot. De 160pk ecoflex was wel al aangekondigd.
Bij Volvo heb ik gereden met de 1.6d (geen drivE voorhanden), en die viel zowat dood boven de 100km/u. Ik had niet bepaald veel zin om constant te moeten schakelen en de 2.0d was te duur. Die drivE was zeer interessant door de lage CO2... maar naast de uitmuntende zetels was er niet veel om me te bekoren.
Dan toch maar even naar BMW... al leek de 1-serie mss niet zo praktisch.
Maar die 118d reed net TE makkelijk, gaf ZO veel rijplezier en ik was er al absoluut op verliefd sinds ik in Geneven op het autosalon in de sporthatch gaan zitten was.... Deze wagen pastte echt bij me. Misschien zegt dat meer over mezelf dan over de wagen, maar dat kan me dan weer gestolen worden.
Het lage verbruik, de CO2 uitstoot en betrouwbaarheid waren overtuigend voor mijn baas... en een wagen naar mijn hart, daar zou ik wel zorg voor dragen ;) .

Vier jaar heb ik er mee gereden... 176595km in totaal. het verbruik lag altijd een pak hoger dan opgegeven, maar ik moet eerlijk toegeven dat dat onder meer het gevolg is van mijn rijstijl.
Het laagste verbruik was 4.9 wat net 1000km opleverde, woon-werk verkeer met file etc. Het hoogste was 6.4 met hogere snelheden, winterbanden en koud weer,...

Ik ben twee keer naar de garage geweest omdat een koplamp gesprongen was en 5 keer op onderhoud (elke 30.000km). Ik heb wel drie ruiten versleten en er twee laten vermaken (steenslag). Mijn wagen heeft na die 176k km dan ook alleen gebruiksporen van steenslag en een slecht ingeschatte borduur (kras op velg :( ).

De wagen was altijd vlug warm in de winter en vlug koud in de zomer, heeft nooit problemen vertoond en ik heb altijd met plezier plaatsgenomen achter het stuur, iets wat ik voorheen niet mogelijk achtte. Ook al heb ik te veel file en te veel km's gedaan... de wagen was altijd paraat, met de heerlijke sportzetels (echt een aanrader!!!), licht- en regen-sensor, parkeersensoren achteraan, dubbele gescheiden airco. Deze opties kan ik enkel maar aanbevelen. Voor de rest mistte ik enkel bluetooth (wat in de vorm van een parrot wel een omweg was, maar nooit zo gelikt was als de bmw) en gps. Het enige wat binnen in de wagen tot frustratie leidde, was die tomtom en die parrot.
De voorruit mocht mss wel wat sterker (?) en een aantal opties mochten echt wel standaard zijn. (bv bluetooth, airco, armsteun)
Deze wagen heeft me mss wel een fanboy gemaakt, ik kan enkel maar hopen dat de vervanger (318d) me net zo veel plezier schenkt.

Dit was een lease-wagen, in eerste instantie zonder winterbanden. Ik heb één winter gereden zonder winterbanden, en dat was wel wat glijden. Al ben ik overal geraakt waar ik moest zijn. Ik had dan ook nog nooit met winterbanden gereden en ik dacht dat het een luxe was. Vanaf de tweede winter heb ik er echter winterbanden bij genomen en ik kan het echt wel aanraden als je veel de baan op moet. Ik weet niet of ik ze echt nodig gehad heb, maar ik heb wel het gevoel dat het een groot verschil maakte, zeker bij sneeuwval.
Met winterbanden heb ik nooit vastgezeten, kon ik elke helling/parking/... perfect op en af waar ik anderen zag duwen. Voorwielaandrijving is mss wat meer "foolproof", maar met achterwielaandrijving raak je zeker ook waar je moet zijn, ook in de winter.

nog een bmw-voetnoot... Voor de 118 reed ik met een zafira. Mensen gedragen zich anders tegen over een (recente) bmw dan tov een zafira. Iets wat mijn vrouw telkens weer beaamde toen ze met de 118d reed ipv haar C3. Die "arrogante audi rijder 's ochtens", die kroop eens niet op de achterbumper...

tot zo veer mijn (vaak subjectieve) eerste relaas...

een kleine (al wat meer critische) adendum...

Ik herinner de eerste keer dat ik de 1-serie (hatch, 5d)zag en dat ik er niet enthousiast over was. Bij de sporthatch (3d) was dit anders, deze leek plots wel in evenwicht.
Door de toch wel forse neus, zijn twee deuren beter in evenwicht en is er ruimte voor een chroom biesje rond de ruiten.
Als toch wel grote chauffeur (1m90) was het ook een verademing dat ik voor één keer niet naast de B-stijl zat, maar er voor. Je kijkt opzij en kan gewoon alles zien... heerlijk en nieuw voor me. Iets wat ik nu wel mis (heb nu 318d, 4d). Het in en uitstappen was niet altijd elegant, vooral door de laag ingestelde zetel en dat de deuropening verder naar achter zit. Al was er altijd voldoende plaats om uit te stappen, mss wel meer dan bij de 5d (of mijn huidige wagen). De ramen hebben op de 1-serie sporthatch geen raamstijl, en bij een dubbele druk op de afstandsbediening, zakken de ruiten bij het openen van de deur 60% weg in de deur, wat het perfect maakt om in en uit te stappen. Je hebt dan beduidend meer ruimte dan bij de hatch (5d).
Bij de sporthatch is er ook de keuze tussen 4 zitplaatsen en 5 zitplaatsen. Ik had gekozen voor 2 goede zitplaatsen achteraan ipv 3 minder goede. Ik heb een aantal keer achteraan gezeten, wanneer de vrouwen vooraan zaten en de mannen achteraan ;) . Dat zat best wel goed, mede omdat de dames de stoel belange niet zo ver achteruit zetten zoals ikzelf.
Het in- en uit-stappen als je achteraan zit, is echter wel ongemakkelijk, zelfs al schuift de zetel goed ver vooruit.

De laadvloer is niet helemaal vlak. Aan de zijkanten zijn er twee randen van ongeveer 10cm breed, waar er een opstaande rand is, en als de zetels plat liggen (wat wel zeer vlot gaat) gaat de laadvloer wat omhoog.
Het is mss niet de meest ruime wagen in zijn klasse, zeker niet achteraan, maar als je voornamelijk alleen of met twee in de wagen zit, en slechts occasioneel eens een groot voorwerp moet vervoeren, is het een uiterst aangename wagen.
De 118 was bij aanschaf de lichtst diesel-motor. Ondertussen is er ook de 116d. Voor het meeste verkeer zal de 116d wel voldoen, maar voor snelwegen is de mss wat minder interessant. (technisch is het dezelfde wagen, dus de 116d is te chippen met hetzelfde resultaat als een 118d die gechipt is) De wagen is niet super-snel, maar wel vlot genoeg, ook voor snelheden tussen 120-180. Het is een uitstekende kilometer vreter, maar is daarbij niet erg zacht afgesteld. Ik zou de ophanging niet per sé hard noemen, maar duits-hard is wel toepasselijk denk ik. Je voelt niet elk kiezeltje, maar je weet ten alle tijde wel goed wat er onder de wagen aan asfalt voorbij rolt.

De stuurbekrachtiging in de 118d is nog hydraulisch, wat altijd vlot werkte met veel feedback, maar niet zo licht was. Als ik in de C3 van mijn vrouw rijdt, verschiet ik altijd hoe heerlijk licht deze is bij het manoeuvreren (sorry voor de mss wat belgische terminologie). Er was een optie voor, om het lichter te maken, maar er zijn dan ook opties voor te veel dingen.
Zelfs de airco was niet standaard...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.