BMW 116i Corporate Lease (2009)

autoreview

BMW 116i Corporate Lease (2009)

Signalement

Uitvoering116i Corporate Lease
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst86.000 km
Lezerswaardering: 46%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

WAAROM BMW 116i?

  • 700 km

Mijn lijstje met auto's die ik wilde proberen zag er als volgt uit:
- Audi A3 Sportback
- BMW 1 serie
- Lancia Delta
- Volkswagen Scirocco

Uiteindelijk is het de BMW 1 serie geworden. De reden hiervoor was omdat dit een actie model van de dealer is die alle opties al heeft die ik wilde hebben voor een gereduceerde prijs. Dat het de 116i is geworden komt omdat het model niet in andere motorvarianten beschikbaar was. Persoonlijk had ik de 118i willen hebben vanwege het hogere vermogen, dit was dus een concessie die ik moest doen.

Waarom werd het niet één van de andere auto's?
-- Audi A3 Sportback --
Met alle opties die we wilden hebben werd hij erg duur. Bovendien werden we erg slecht door de dealer geholpen, we zijn uiteindelijk 20 minuten nadat een verkoper "ik kom zo bij u" had gezegd weggegaan. We hebben daarom ook geen proefrit gemaakt.

-- Lancia Delta --
Een erg complete auto en wat betreft binnenruimte een stuk groter dan de BMW. We hadden deze auto op het lijstje staan omdat een van onze vorige auto's een Lancia Lybra was waar we zonder problemen 300.000 km op de teller hebben gezet. Bij de proefrit waren we erg te spreken over de prestaties, we hadden een 120pk versie als uitgangspunt genomen en de prestaties daarvan waren behoorlijk. Het rijden zelf vonden we minder. Hij is vrij lang en ligt minder goed in de bochten. De armleuning in de deuren waren te kort om lekker te kunnen leunen, de stoelen zaten niet lekker en het was moeilijk om erop te blijven zitten in de bochten. De dealer deed er wel alles aan om ons te overtuigen door proefritten aan te bieden in luxere uitvoeringen.

-- Volkswagen Scirocco --
Het model sprak me erg aan maar ik merkte pas in de showroom dat het geen geweldige gezinsauto kan worden. De ramen achterin zitten erg hoog en zijn erg klein, de kinderen zouden niet naar buiten kunnen kijken. Om die reden geen proefrit gemaakt, wel jammer want het was eigenlijk mijn favoriete auto van het lijstje.

UITRUSTING

De auto is met de volgende uitrusting geleverd:
- Kleur Spacegrau metallic
- Sportstoelen
- Dakota Lemon lederen bekleding
- Navigatiesysteem business
- 16 inch lichtmetalen velgen
- Multifunctioneel lederen stuurwiel
- Middenarmsteun voor
- Opbergpakket
- Exterieurdelen in carosseriekleur
- Automatische airco
- Mistlampen voor
- Cruise Control
- USB/Audiospeler voorbereiding met iPhone adapter
- Voorbereiding voor CD wisselaar
- Regen- en lichtsensor
- Getinte achterramen

ERVARINGEN

Na de proefrit waren we van de prestaties van een 116i niet erg te spreken. We waren erg verwend door onze tijdelijke auto die mijn werkgever nog ongebruikt had staan, een Peugeot 207 RC met 175pk. Daarnaast hadden we ook al een proefrit gemaakt in een Lancia Delta met hetzelfde vermogen als de 116i en daarvan waren de prestaties voor het gevoel beter. Daarom wilden we eigenlijk de 118i (ook nog met 20% bijtelling) hebben maar die was niet in deze uitvoering beschikbaar.

We hebben onze auto inmiddels een week en tot heden hebben we er geen spijt gehad. De prestaties vallen alleszins mee, je kunt goed met het verkeer mee komen maar om wat sneller te zijn moet je wel wat meer schakelen.

Het rijden met de auto is voortreffelijk, de auto ligt als een blok op de weg en de sportstoelen zitten perfect. Met het warme weer blijft de auto van binnen goed op temperatuur door de automatische airco.

Het was even wennen met de donkere achterramen (achteraf accessoire), ook voor de kinderen. Maar ze vinden het wel prettig dat de zon niet zo erg meer op hun armen en benen brandt.

Het is wel vreemd wanneer de auto afslaat bij een verkeerslicht maar na een tijdje wen je er wel aan. De start/stop automaat gaat dan in werking. Hij start erg snel nadat de koppeling wordt ingedrukt. Wat ik heb opgemerkt is dat optrekken met schokken gepaard gaat nadat de auto met de start/stop gestart is. Misschien omdat je snel daarna gas geeft?
Als het wachten te lang duurt wordt de auto ook weer gestart, waarschijnlijk om de binnentemperatuur bij de warmte van afgelopen week op peil te houden.

Inmiddels dus de eerste tank leeg gereden en ik heb daarbij kunnen constateren dat hij 7,9l/100km verbruikt volgens de boardcomputer, het werkelijke verbruik was 8,2l/100km (1 op 12,2). Dit waren voornamelijk snelwegritten. Het verbruik valt dus erg tegen voor een auto met B-label. Het werkelijke verbruik vind ik persoonlijk niet erg spannend maar dat de bijtelling maar 20% is vind ik belangrijker.

Update

  • 9.700 km

Inmiddels redelijk wat kilometers gemaakt en nog steeds zeer tevreden!

Verbruik is gemiddeld 8,7 l/100km. Veelal veroorzaakt door de korte ritten die we rijden (gemiddelde snelheid 39,7 km/u) maar daar gaat in de toekomst verandering in komen.

De motor is lekker los gekomen en de auto geeft nu niet meer het gevoel dat hij traag reageert (kan ook komen door de nieuwe bobine, zie hieronder). Bij sprintjes moet je de motor wel hoog in toeren houden maar dan heeft hij er ook echt zin in!

Problemen zijn er inmiddels ook geweest;
De bobine van de derde cilinder moest worden vervangen, de motor draaide nog maar op 3 cilinders. Direct Van Poelgeest te Amstelveen gebeld en ik kon direct komen om het te verhelpen. Ik kon er op wachten. Top service!
Een collega van me heeft tot 3 keer aan toe een bobine bij zijn 320i coupe uit 2008 moeten laten vervangen, toch geen kwaal voor de 4 cilindermotoren hoop ik?

Ervaringen in de sneeuw;
Begin december winterbanden laten monteren en geen enkel probleem gehad in de sneeuw. Uitbreken aan de achterzijde wordt direct door de systemen opgelost, geen vreemde neigingen te voelen in het stuur meer vanwege de achterwielaandrijving. Echt veel beter te controleren en corrigeren dan bij voorwiel aangedreven auto's.

Problemen

  • 21.500 km

Bij ongeveer 18.000km hadden we schade. Iemand reed ons van achteren aan. Ondanks dat het geen ernstige schade was waren wij hier goed ziek van. Inmiddels is het netjes gerepareerd.

Bij ongeveer 21500km ging de waterpomp stuk. Op een rit waarbij langzaam in de stad en daaropvolgend op de snelweg in de file werd gereden met een buitentemperatuur van 28 graden. Ik kreeg de melding in het scherm dat ik langzamer moest rijden i.v.m. een oververhitte motor. Niet lang daarna kreeg ik de melding dat ik direct moest stoppen, de motor afzetten en de hulpdienst bellen.
Het was uiteraard op een tijdstip waarop de dealer gesloten was, dus de BMW servicelijn gebeld. Zij hebben direct geregeld dat de auto werd opgehaald en dat er een vervangende auto ter beschikking stond (helaas geen BMW). Na een aantal dagen kon ik de auto weer gerepareerd en netjes gewassen bij mijn eigen dealer ophalen.

Je merkt gelijk waarom je voor de BMW hebt gekozen als je tijdelijk gedwongen wordt in een ander merk auto te rijden. Dan merk je ook gelijk dat een 116 eigenlijk helemaal niet zo'n langzame auto is als waarover veel mensen schrijven.

Inmiddels is het verbruik gedaald naar 7,7l/100km gemiddeld, mede door de langere ritten die nu gemaakt worden.

Ik wil tevens opmerken dat je kan merken dat de BMW nu ingereden is. Hij loopt beter, trekt vlotter en pakt sneller op.

Wederom motorische problemen

  • 37.000 km

Voor de 2e keer liep de motor op 3 cilinders. Ditmaal netjes opgelost door nieuwe sproeiers/verstuivers te monteren van alle cilinders. Volgens de dealer een probleem die veelvuldig voorkomt bij auto's die veel korte ritten rijdt.
Na deze reparatie zijn er waarschijnlijk ook software updates geweest want de boordcomputer en alle instellingen waren gereset.
Sindsdien rijdt de auto beter (lees: sneller) dan tevoren, al is het verbruik wel iets gestegen t.o.v. het eerdere gemiddelde verbruik.

Heb naar aanleiding hiervan een sterretje bij betrouwbaarheid weggehaald.

Update

  • 86.000 km

De auto heeft sinds de vorige review update flink wat km's gemaakt. Inmiddels heeft hij een kleine beurt gehad en is er een terugroep actie van BMW geweest voor het vervangen van de bobine.

Na de terugroep actie voor het vervangen van de bobine rijdt de auto beter dan ooit tevoren. Hij heeft voor het gevoel meer koppel en reageert beter op het gaspedaal.

Wat betreft rij-eigenschappen is er op de BMW niets aan te merken, het is een zeer fijne rijders auto. Tijdens vakanties houdt hij zich goed op de Duitse autobahn en ondanks dat het maar een 116i is was het prima meekomen met het snellere verkeer. Cruisen met 160km/u (met dakkoffer) was geen enkel probleem.

Het brandstofverbruik is inmiddels over de gehele 86.000 km gezakt naar een gemiddelde van 7,7l/100km.
In alle tijd is er in totaal maar 2 keer een liter olie in gegaan en dat was bij terugkomst na de laatste 2 vakantieritten. Er is overigens geen oliepeilstok meer te vinden, dit gaat volledig via de boordcomputer of het scherm van de navigatie.

Nu we het toch over vakantie hebben; de dakkoffer is nodig als je met gezin op vakantie gaat, maar dat weet je van tevoren bij deze 1-serie.
De i-drive zit op een plek waar voorheen een extra bekerhouder zat, dus er blijft nog maar 1 bekerhouder voorin over en in de deurvakken is ook geen extra ruimte voor flessen. Dus wat betreft opbergruimte is het voorin tijdens vakantieritten behelpen.
Achter de voorstoelen zit wel een (optioneel) opbergnet waarin de kinderen makkelijk hun spulletjes kwijt konden.
Tijdens de vakantierit kom je er ook achter als je zelf achterin plaatsneemt dat de achterbank redelijk rechtop staat en dat je praktisch boven het achterwiel zit en je de daarbij behorende rijgeluiden hebt. Met de buitengewoon goed verstelbare en zittende sportstoelen voorin is dat een groot verschil. Ik heb de kinderen er echter nooit over horen klagen.
De navigatie is prima, alleen de TMC slaat nergens op. Vaak is de informatie al achterhaald op het moment dat je een omleiding krijgt. Op lange ritten wordt weleens een omleiding voorgesteld voor een opstopping die vele honderden km's verderop is.

Voor normaal privé-gebruik is de kofferbak voldoende, tenzij er nog kinderwagens mee zouden moeten denk ik.

De zitpositie van de bestuurder en passagier is geweldig, alsof je de auto aan trekt. De veelvuldig instelbare sportstoelen zijn echt de meerprijs waard. De instap in de auto is voor lange mensen en wat oudere mensen lastig, zowel voorin als achterin.

De achterbank staat, zoals gezegd, vrij rechtop. Hij is in 40/60 delen neerklapbaar maar om dat te kunnen doen moeten de hoofdsteunen van de achterbank verwijderd worden of de voorstoelen moeten naar voren om de bank volledig plat te krijgen. Platgeklapt is er voldoende ruimte, alleen jammer dat de rugleuning van de sportstoel van de passagier niet zover naar voren kan worden gedraaid om hele lange dingen mee te kunnen nemen.

De automatische airco is top! Ook in de huidige winterse omstandigheden geen beslagen ramen, dat heb ik in een aantal van mijn Italiaanse auto's (Lancia Lybra & Alfa 147) wel anders meegemaakt. Mochten de ramen willen beslaan 's ochtends dan is het voldoende om de knop van de automatische ontwaseming van de vooruit in te schakelen. 's Zomers heb ik ook nooit de behoefte om aan de temperatuur te draaien, hij staat zomer en winter eigenlijk altijd op 20 graden en dat is genoeg. Het is mogelijk om de restwarmte van de motor te gebruiken om de auto enigszins iets op te warmen, via de i-drive kan ingesteld worden op welk tijdstip je daar gebruik van wil maken. Het is ook mogelijk om de luchtstroming vanuit de roosters afzonderlijk in te stellen en met welke sterkte, in combinatie met de volautomatische stand zorgt hij voor het bereiken van de gewenste temperatuur zonder dat je dan uit je auto wordt geblazen. Na een koude start 's winters is het interieur, ook na al die jaren, snel opgewarmd.

De automatische verlichting en ruitenwissers zijn ook prima, ik zou dat ook altijd op een volgende auto erbij willen hebben. Op de verlichting heb ik niks aan te merken, dat gaat altijd goed. De automatische ruitenwissers hebben bij miezerige regen nog wel eens de neiging om de ruitenwissers op de snelste stand te laten bewegen, ook al is dat niet nodig, het knopje op de hendel om de snelheid te stellen biedt dan nog weleens uitkomst.
Wat me opgevallen is, is dat de ruiten maar weinig met de sproeier schoon gespoten hoeven te worden in vergelijking tot mijn vorige auto's. Mijn vermoeden is dat de lange en niet schuin aflopende motorkap daar aan bijdraagt. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je minder vloeistof hoeft bij te vullen.

Cruise control werkt uitstekend, echter is niet op het dashboard te zien dat de cruise control ingeschakeld is. Wel op het moment van inschakelen laat hij op de display zien met welke snelheid hij ingesteld staat maar dat verdwijnt na een aantal seconden uit het beeld. Het naar voren of achteren bewegen van de hendel zorgt voor sneller of langzamer instellen met stapjes van 1km.

De start/stop werkt altijd. Ik heb bij anderen weleens gelezen dat er problemen waren maar die hier geen enkel probleem. Bij regen slaat de motor altijd net op tijd weer aan om te voorkomen dat de ramen beslaan. 's Winters blijft de motor lopen beneden +3 graden om het interieur op temperatuur te houden en 's zomers boven de 28 graden. Ik zet de start/stop alleen uit bij file-rijden, ik vind het verder geen enkel probleem als de motor uit gaat bij een stoplicht.

De radio is goed maar verwacht geen uitmuntende geluidskwaliteit. De muziek vanaf een iPod of iPhone klinkt minder hard dan van de radio of CD en kan ook minder hard gezet worden. Dit kan ook met de iPod/iPhone instellingen te maken hebben maar het wijzigen van de instellingen op de iPod/iPhone heeft geen effect hierop gehad.

De auto is, ook bij hogere toerentallen en snelheden vrij stil van binnen.

In de winter bij een koude motor wil de koppeling nog wel eens schokkerig aangrijpen, dit verdwijnt meestal na een aantal km rijden.

Volgens de boordcomputer hoeft er pas onderhoud te worden gedaan bij 120.000km. Dit jaar zit er voor het eerst een APK aan te komen. Dus wat betreft onderhoudskosten denk ik dat de lease maatschappij dik in de handen aan het wrijven is.

Na al die jaren en km's is er geen enkel rammeltje te horen in het interieur. De lederen bekleding op de bestuurdersstoel begint echter wel slijtage te vertonen op de wangen.

Dit jaar zullen wij op zoek gaan naar een andere auto. Deze BMW is ons prima bevallen. Ondanks een aantal kritische dingen in deze review zitten wij er over te denken om te zien of het mogelijk is om deze auto van de lease maatschappij privé over te nemen. Want het is een fijne auto, met mooie bekleding en een bekende historie.

Ik hoop dat jullie lezers wat aan deze informatie hebben als je uit gaat kijken naar een occasion van dit bouwjaar. Want afhankelijk van de vorige bestuurder kan van dit type BMW van bijna 4 jaar oud verwacht worden dat je het idee krijgt in een nieuwe auto te rijden en lijkt het erop dat het mogelijk moet zijn om er nog een aantal jaren probleemloos mee te kunnen rijden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.