BMW 116i (2008) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | 116i |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 12.000 km |
116i 3-deurs
- 12.000 km
Van mijn werkgever mocht ik een lease-auto uitzoeken. Natuurlijk was het budget gelimiteerd dus de keuze viel tussen een A3 of een 1.
De Audi heeft een uitstekende afwerking, sfeervol bovendien en minder zakelijk dan BMW. Maar BMW biedt eveneens een verschrikkelijk hoge kwaliteit en in verhouding betere prestaties. Maar een proefrit gaf voor mij de doorslag, wat een rij-eigenschappen!
Helaas was er nog maar ruimte voor de 1.6 motor, en dat is meteen het grootste minpunt. Het motortje is wel vlot maar vraagt veel toeren. En het onderstel vraagt gewoon om meer pk's...
De afwerking is van hoog niveau; mooie materialen, perfecte bouwkwaliteit. Alles voelt degelijk en stevig aan, van richtingaanwijzer-handle tot het kleinste knopje. Oke, de uitrusting is karig, maar zelfs in de bijna-allergoedkoopste BMW is ieder knopje / ieder element ongekend goed vormgegeven en gebouwd. In alles voel je kwaliteit. De auto voelt enorm solide. Nog steeds geen kraakje of rammeltje, ook niet als je hard over een drempel gaat.
Het interieur is typisch BMW; strak en zakelijk. Wel ergonomisch goed en logisch opgebouwd. Fijne stoelen met veel comfort, en stuurwiel en stoelen zijn perfect instelbaar. Een heerlijke zitpositie; lekker laag achter die bolle motorkap, de hand rust bijna vanzelf op de korte pook in die brede middentunnel.
Straffe vering. Het beste onderstel in zijn klasse. Sublieme rijkwaliteiten, zelfs bij een instapper. De auto stuurt heerlijk direct, geen enkele auto die 'm dat nadoet. Tenzij je natuurlijk bij die andere rijdersmerken uitkomt; Porsche, Maserati. Maar dan praten we over sportwagenkaliber. Ik ben een groot Alfa-fan, ze doen iets met je en ik heb er vele mogen rijden. Maar ik ken geen enkele Alfa die zo strak stuurt als dit Eentje, zelfs niet de GTA's. Ook de alom geprezen Focus viel mij enorm tegen. BMW maakt rijden geweldig. Is niets van gelogen. De configuratie van de auto draagt bij aan de fijne balans; 50/50 gewichtsverdeling, motor achter de vooras, achterwielaandrijving. Het DSC is uitschakelbaar en driften op nat wegdek gaat zelfs met de 1.6
Schakelen gaat soepel en met korte slagen door alle 6 versnellingen. De achteruit zit op een rare plaats, naast de 1, en kan wel eens per ongeluk ingeschakeld worden. Het onderstel is stug, prettig voor bestuurder maar de bijrijder wenst misschien meer comfort.
Praktisch is de auto niet. Maar daar heb ik m niet voor gekocht, er staat immers nog een V50 op de oprit. De beenruimte achterin is beperkt. Standaard wordt de 1 met slechts twee gordels achterin geleverd. Bagageruimte is voldoende voor een hatchback. In het interieur zijn voldoende opbergmogelijkheden; grote kaartenvakken en kleine vakjes her en der.
Veel luxe heeft een BMW van zichzelf niet aan boord. Daar moet voor betaald worden en de teller gaat dan ongemerkt hard. Wel elektrische ramen (ook te openen met de afstandsbediening) en verwarmde spiegels. Cruise control ontbreekt. En kies indien mogelijk een ecc clima en het dikkere sportstuurwiel.
Kortom; ondanks te weinig vermogen en de beperkte uitrusting, is iedere kilometer een feest. En iedere keer als ik mijn 'eentje' zie staan verschijnt er een grote grijns op m'n gezicht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.